Тема. УМІННЯ ВЧИТИСЯ. Складові уміння вчитися.
Мета: дати уявлення про шляхи формування уміння вчитися та його складові; систематизувати знання про бар’єри ефективного навчання; розвивати навички самоорганізації, мотивації на якісну навчальну діяльність; виховувати усвідомлення важливості налаштування на успіх.
Обладнання: ілюстративний матеріал, схема «Асоціативний кущ», музичний супровід
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання, встановлення позитивного настрою
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. ПЕРЕВІРКА ВИКОНАННЯ УЧНЯМИ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
Фронтальне опитування
— Що слід розуміти під поняттям «ідеал краси»?
— Порівняйте поняття «зовнішня краса» і «внутрішня краса».
— Наскільки доцільним є сліпе наслідування моді?
— У якому темпі виконували домашнє завдання на сьогоднішній урок?
(Нашвидкуруч, ретельно,…)
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАННЯ УЧНІВ І ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ
ТА ЗАВДАНЬ УРОКУ
— Багато чого з цієї теми ви вже знаєте, маєте власний досвід, оскільки
є школярами, тому із поставленими завданнями легко впораєтесь. Отже, закріпимо успіх.
IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ УЧНЯМИ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
1. Вправа «Мозковий штурм»
— Які, на вашу думку, вміння і навички, компетентності потрібні людині
ХХI століття? (Комунікативні компетентності, творчість, пізнавальний інтерес, навички роботи з інформацією, уміння працювати в команді, соціальна
відповідальність, аналітичне мислення, уміння ставити цілі й досягати їх,
спрямованість на саморозвиток, уміння вчитися тощо.)
2. Вправа «Асоціативний кущ»
— Назвіть асоціації до поняття «Уміння вчитися», складіть відповідну
схему. (Наполегливість інтерес, …)
3. Міні-лекція «Складові уміння вчитися
Головні складові уміння вчитися: мотивація, планування, організація, контроль і оцінка ходу та результатів роботи.
Уміння вчитися — ключова компетентність учнівської молоді сучасного інформаційного суспільства, яка передбачає: набуття фундаментальних знань та умінь; спроможність оперувати числами й ІКТ; здобуття знань, їх обробка і засвоєння; здатність організовувати власне навчання, співпрацювати з іншими в рамках навчального процесу; здатність використовувати здобуті знання, життєвий досвід у різних життєвих контекстах; уміння оцінювати результати
власного навчання.
4. Оздоровлювальна вправа
РЕЛАКСАЦІЯ «ЧАРІВНА КРАМНИЦЯ»
— Заплющте очі й уявіть, що перебуваєте в незнайомому місті. У ньому кожна будівля — витвір мистецтва, рослини — буйні, могутні, люди привітно посміхаються одне одному.
Ви йдете вулицею і з насолодою вдихаєте чисте повітря. Ваш погляд зупиняється на яскравій вітрині дивної крамниці. Ви повертаєте голову й помічаєте напис на вивісці: «Усе, що треба для успіху».
Вона чомусь зацікавила вас. Ви заходите всередину, чуєте приємну музику. На полицях — дивний, різний за формою, розміром, кольором товар: тут і пляшечки, і коробочки, і торбинки.
Продавець чемно вітається і пояснює: «Ви можете щось придбати для себе. Для цього гроші не знадобляться. У моїй крамниці можна обміняти непотрібну рису чи якість на необхідну для вашого успіху».
Ви оглядаєте полиці і вже бачите те, що хотіли б придбати. Більше того: ви навіть знаєте, на що це виміняєте. Продавець оголошує, що крамниця зачиняється через 2 хвилини. Треба діяти рішуче, щоби встигнути здійснити покупку! Ну ж бо!
Обговорення
— Що вам удалося придбати в крамниці? (Доброту, чесність, працьовитість, наполегливість, упевненість у собі тощо.)
— Що ви залишили там у обмін на покупку? (Лінь, заздрість, конфліктність, злість, зневагу тощо.)
Висновки. Отже, для успіху потрібно… (Відповіді учнів.)
5. Бесіда. Важливість налаштування на успіх
— Чому, говорячи про досягнення успіху, виникають подібні асоціації:
гори, осяяні сонячними променями; нерівна місцевість на шляху до них тощо?
— Що мають на увазі, коли говорять: «Налаштуватися на успіх»?
Налаштування на успіх — це впевненість у тому, що ти дійдеш до кінця,
закінчиш розпочату справу.
6. Робота за підручником (у парах). Бар’єри ефективного навчання
7.Гра «Вірю — не вірю».
Учні піднімають руки, якщо твердження є правильним.
1) Виконувати домашні завдання можна коли завгодно. (–)
2) Виконувати домашні завдання можна де завгодно. (–)
3) Учню потрібне спеціально обладнане місце для виконання домашніх завдань. (+)
4) Виконувати завдання можна під час прийому їжі. (–)
5) Починають виконувати домашні завдання з найскладніших предметів. (–)
6) Починають виконувати завдання з найлегших предметів. (+)
V. ОСМИСЛЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Вправа «Запитай товариша»
Учні мають право на два запитання до класу про себе. Наприклад: «Наскільки добре я вчуся? Що мені треба зробити для того, щоб сформувати складові вміння вчитися? Чи маю я бар’єри, що перешкоджають ефективному навчанню? Які саме?» тощо.
2. Вправа «Кошик для сміття»
Учні мають подумати, чого хотіли б позбутися задля досягнення власного успіху в навчанні. Продовжують фразу: «Я викидаю в кошик для сміття (свою лінь тощо)».
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Рефлексія емоційного стану і рівня засвоєння навчального матеріалу
Учні обирають смайл, що, на їхній погляд, відповідає роботі на уроці кожного з них.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ