НАЗВА ЗАХОДУ: «УМІЙТЕ ЦІНУВАТИ ДРУЖБУ».
МЕТА:
розкрити зміст понять «дружба», прищепити учням повагу до цінностей дружби; сприяти розвиткові критичного ставлення до себе і своїх особистих якостей, терпимості й коректності в спілкуванні з друзями;
виявити та проаналізувати проблему взаємовідносин в класному колективі та поза ним; стимулювати творчу активність та ініціативу учнів.
І. Вступне слово вчителя :
Добрий день діти! Добрий день усім присутнім!
У житті кожного з нас є друзі, приятелі, знайомі. Справді, разом із природними потребами (повітря, їжа, вода, житло) у кожної людини є ще одна життєва необхідність – бажання мати друзів. З другом завжди цікаво, є спільні інтереси, йому завжди можна довірити свої думки, поділитися переживаннями. Кожен із вас має друга або поки що мріє про нього. Давньогрецький філософ Аристотель, вчитель знаменитого полководця, якому вдалося завоювати півсвіту - Олександра Македонського, сказав про дружбу так: «Дружба – це найнеобхідніше для життя, тому що ніхто не бажатиме собі життя без друзів, навіть якщо матиме будь-які інші блага».
Повідомлення теми та мети виховної години.
Сьогодні ми спробуємо розібратися:
Тема виховної години дуже актуальна: адже ви ще мало знаєте про важливість дружби і вміння дружити, а у вашому колективі часто виникають конфлікти.
ІІ. Розкажи мені про себе.
Ось вже разом ви навчаєтесь сьомий рік, живете в одній класній сім’ї, спілкуєтеся щодня, разом долаєте чимало труднощів. А чи добре ви знаєте своїх однокласників? Давайте насамперед познайомимось ближче, більше дізнаємося про захоплення кожного з вас, мрії, бажання. Адже кожній людині є щось цікаве. Потрібно лише краще придивитися.
Вправа «Моє ім’я».
Кожен із вас розписав свої риси характеру по буквах свого імені.
Вчителеві зачитати.
Конкурс «АСОЦІАЦІЇ».
А зараз давайте проведем конкурс. Назвемо його умовно «Асоціації». Ви отримали домашнє завдання: асоціювати із себе із якимось предметом. І впевнено сказати: «Так! Це Я!» Вчитель, психолог аналізують виступи учнів.
Якщо ти : Слова : «стежка», «фрукт», «квітка», «тварина», «пора року», «транспорт», «посуд», «рослина», «будівля», «книжка».
Конкурс «ГРАМОТА».
Всі ми різні. Але кожен із нас особливий, бо чимось іншим відрізняється від всіх інших. Хтось може вродою, хтось думає що він все знає, хтось або когось цінують просто за те, що він має певні риси характеру.
Ось перед вами ГРАМОТА, як бачите вона не підписана. Сьогодні вам випала нагода нагородити себе. Учні зачитують свої грамоти.
ІІІ. Вчитель веде бесіду з учнями:
Справжня дружба не терпить фальші. Справжніх друзів у людини так мало. Передусім, я хотіла б запитати:
(Бажаючі висловлюють свою думку, вчитель уважно вислуховує та аналізує, доповнює відповіді учнів) .
Вчитель підсумовує. І справді друг повинен мати такі якості: добрий, чутливий, вірний, турботливий, чесний, уважний, люб’язний, довірливий, надійний, відкритий, щирий. А найбільше цінується у дружбі довіра.
ІV. Презентація.
V. Прислівя та приказки про дружбу.
У будь-які часи дружба була мірилом цінності людини. Недарма народ склав про неї прислів’я та приказки. Зараз ми звернемось до народної мудрості. А які прислів’я та приказки ви знаєте про дружбу? (Учні розповідають прислів’я та приказки).
Прислів’я та приказки про дружбу.
1. Дерево міцне корінням, а людина друзями.
2. Один в полі не воїн.
3. Дружні сороки орла заклюють.
4. Де дружно, там і хлібно.
5. Дружний табун і вовків не боїться.
6. Дружба - велика сила.
7. Друга шукай, а знайдеш – тримай.
8. З добром дружись, а лихого стережись.
9. У лиху годину пізнаєш вірну людину.
10. Міцну дружбу і вогонь не спалить.
11. Хто в біду допоміг, той два рази поміг.
12. Справжній друг пізнається в біді.
13. Не зв’язуйся з лихим перше, не пошкодуєш потім.
14. Добрий друг підніме людину, а поганий погубить.
15. Людина з друзями – степ із квітами, а людина без друзів – жменя попелу.
16. Сила птаха в крилах, а людини – в дружбі.
17. Людина без друзів, мов дерево без птаха.
18. Без вірного друга – велика туга.
19. Вірного друга народ прославить, бо він товариша в біді не оставить.
20. Яку дружбу зведеш, так і життя проведеш.
21. Нових друзів май, а старих не забувай.
22. Справжнього друга за гроші не купиш.
23. Матимеш щирого друга, то матимеш ще одну голову.
24. Біда друзів випробовує.
25. Друг не той, хто медом маже, а хто правду каже.
Так дійсно, їх є дуже багато.
VІ. Гра «Проводир»
Із учнів вибирається доброволець. Йому пропонують перейти через кімнату із зав’язаними очима. Перед учнем виставленні кеглі на, які прикріплено надписи:
Вчитель: Отже, починаємо твою мандрівку, яку назвемо умовно «Дорога в майбутнє». На твоїй дорозі виставленні «труднощі». Дуже важливо, щоб ти не наштовхнувся на жодну з них, тримаючи при цьому руки за спиною.
Шкода, але ти щойно зіткнувся з……….
Можеш продовжити подорож.
Що могло б тобі допомогти завершити подорож, не наштовхуючись на перешкоди? Звичайно вірний друг!
Мені потрібен ще один учень, який допоміг би тобі подолати ці перешкоди. Ти можеш обрати його собі сам.
От бачиш (називаю ім’я учня) вірний проводир, він міг би стати вірним другом для тебе.
А тепер, коли подорож закінчилася, можеш зняти пов’язку з очей. (вчитель називає ім’я учня) ти свою мандрівку завершив успішно. Давайте привітаємо його оплесками. (ця гра повторюється кілька разів).
Вчитель підсумовує: Як уже сьогодні було сказано, в житті існує багато перешкод, труднощів, які ми стараємося оминути, бо хочемо йти далі своїм шляхом. Шкідливі звички, непорозуміння з батьками, одиниця за контрольну роботу з математики – це лише кілька прикладів. Погодьтеся ці труднощі важко подолати без допомоги інших людей – друзів, батьків. Бо їм ви зможете довіряти, бо вони дадуть добру пораду чи покажуть гарний приклад для наслідування.
VІІ. Запитання для батьків:
Вміння товаришувати і бачити в людині всі кращі її риси не виникає стихійно, а формується у сім’ї. Тому на виховну годину ми запросили батьків і хочемо від них почути батьківську пораду як можна відрізнити людей, вартих довіри, від тих, кого краще обминати, як кажуть десятою дорогою.
Таємний лист батькам. (дається присутнім батькам)
Опишіть будь-ласка риси характеру своєї дитини.
Що їй подобається у школі: які предмети, участь у позакласних чи позашкільних заходах (чому?). З ким вона друже чи хотіла б дружити?
Що у школі її турбує і цим вона ділиться лише із вами?
VІІІ. Оповідання «Хатина «СЕРЦЕ»»
Бесіда:
Вчитель підсумовує: нам усім на жаль відому такі почуття, як заздрість, гордість. Та від них як бачите страждаємо ми ж самі. Негативні почуття зазвичай сприймаються і оцінюються негативно іншими людьми, підривають наш авторитет. Тому варто задуматися і якомога швидше позбутися цих негативних рис. Ми завжди, у будь-якій ситуації, повинні пам'ятати про те, що відповідальність за наші вчинки буде лежати на нас.
ІХ. Вправа «Чарівна скарбниця»
Я пропоную вам виставити на продаж свій товар – котрусь негативну рису характеру (запишіть її на листочку), а взамін придбати іншу - позитивну рису, якої вам, на вашу думку, не вистачає.
На дошку виписати позитивні риси: ввічливість, справедливість, чесність, скромність, милосердя, людяність, чуйність, доброзичливість, терпимість, взаємоповага, співчуття, поступливість, відповідальність, небайдужість.
Х. «Як знайти собі друзів».
Вчитель. Щоб знайти собі друзів, потрібно самому стати справжнім другом.
«Як знайти собі друзів». Ось деякі з них:
1. Виявляйте щирий інтерес до людей, зокрема увагу до того, хто з вами розмовляє, це забезпечує успіх.
2. Частіше посміхайтеся, ви маєте зустрічати людей з радістю, якщо хочете, щоб і вони раділи зустрічі з вами. Саме усмішка може залагодитити конфлікт чи непорозуміння, саме вона допомагає під час знайомства чи ділової зустрічі і просто покращує настрій тим, хто її отримав, і тим, хто, її подарував
3. Називайте того, з ким ви спілкуєтеся по імені. Пам'ятайте, що кожна людина вважає своє ім'я найкращим. Тому під час розмови частіше називайте ім’я співрозмовника.
4. Умійте уважно слухати співрозмовника, заохочуйте його говорити про себе.
5. Починайте розмову на тему, яка цікава вашому співрозмовнику.
6. Прагніть дати людині можливість відчути її неповторність. Робіть це щиро.
Варто врахувати слова Авраама Лінкольна: «Недаремно кажуть, що крапля меду приваблює більше мух, ніж літра догтю. Так і з людьми. Якщо хочете, щоб вашу точку зору вислухав хтось інший, доведіть йому, що ви його щирий друг. Це та крапля меду, яка приваблює всіх. Це найкоротший і вірний шлях до людського розуму».
ХІ. Зірочка побажань.
Історія . Колись, дуже давно, жила на світі Зірка, їй було прикро, що на неї ніхто не звертає увагу, і вона вирішила піти до мудреця. Прийшовши, вона запитала: «Чому мене не помічають?» Чаклун відповів, що світло її гасне, коли поряд є сонце, і запропонував жити їй на небі, з’являючись лише вночі. Він також попередив, що там холодно і страшно. Але зірка нічого не злякалася, і чаклун за її хоробрість, за її бажання давати людям світло, зробив подарунок: не одна зірка стала жити на небі, а багато-багато нових зірок, для того щоб їй не було самотньо. Та щоб навіки зберегти пам'ять про зірку, мудрець подарував кожній людині її дочку – маленьку зірочку».
ЦІ зірочки це – ви.
Підійдіть сюди і створіть одну велику зірку. Станьте в коло. Зробіть коло таким тісним, щоб коли кожен з вас протягне руку до середини кола, створилася зірка. Ця зірка дуже тепла, тому що вона готова дарувати світло, зігріваючи сяйвом своєї доброти всіх навкруги. Кожен із вас має своє особливе світло, але кожен із вас також приймає світло інших. Всі разом ви склали одну велику зірку, світло якої набагато яскравіше, ніж кожного окремо.
ХІІ. Вправа «Вислови думку».
Учні по колу висловлюються, що вони хотіли б змінити у відносинах з однокласниками.
Заключне слово вчителя:
Підсумовуючи наше заняття. Я хочу подякувати вам за відвертість, за активну роботу на уроці. І нехай сьогодні у вашому відбудуться зміни. Хто ще не має друга – він з’явиться, а в тих хто він вже є – нехай дружба стане ще міцнішою. Будьте дружнім колективом, допомагайте один одному, підтримуйте один одного, тоді ви будете справжньою класною родиною. Адже народна мудрість каже: «Де гурт – там і сила», «Дружні сороки орла заклюють», «Гурту і вовк не страшний».