Освітня . З’ясувати умови плавання тіл. Продовжити формувати знання про Архімедову силу.
Розвиваюча. Розвивати вміння працювати з приладами і навики
самостійної практичної та дослідницької роботи.
Виховна. Виховувати культуру проведення експерименту та культуру запису результатів.
Прилади та матеріали: терези, важки, мензурка, пробірка – поплавець з корком, сухий пісок, фільтрувальний папір.
Інструкція з правил техніки безпеки.
Презентації Умови плавання тіл Урок 53.24
Відео Виконання роботи
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2.Актуалізація опорних знань.
Усне опитування за запитаннями:
1. Яка сила виникає при зануренні тіла в рідину?
2. Як направлена ця сила?
3. Від чого залежить сила Архімеда?
4. Чи залежить виштовхувальна сила, яка діє на занурене в
рідину тіло від глибини його занурення?
4.Мотивація навчальної діяльності.
5.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Тіло спливає Тіло плаває Тіло тоне
ρт < ρр ρт = ρр ρт > ρр
Розглянемо перший випадок докладніше.
Якщо тіло, що спливає, досягає поверхні рідини, то при подальшому його русі
вгору архімедова сила зменшуватиметься, тому, що буде зменшуватися об'єм
зануреної частини тіла, а архімедова сила дорівнює вазі рідини в об'ємі
зануреної в неї частини тіла.
Якщо архімедова сила дорівнюватиме силі тяжіння, тіло зупиниться і буде
плавати на поверхні рідини, частково занурившись у неї.
У нашому досліді з картоплею, ми довели, що коли густина суцільного твердого тіла більша за густину рідини, то тіло в такій рідині тоне. Тіло з меншою густиною спливає в цій рідині. Шматок заліза, наприклад, тоне у воді, але плаває у ртуті. А тіло, густина якого дорівнює густині рідини, залишається в рівновазі всередині
рідини.
Судна, які плавають по річках, озерах, морях і океанах, збудовано з різних
матеріалів неоднакової густини. Корпус суден звичайно виготовляють із
сталевих листів. Усі внутрішні кріплення, що надають суднам міцності, теж ви-
готовляють з металів. Побудова суден потребує десятків інших матеріалів, що
мають порівняно з водою як більшу, так і меншу густину. Завдяки ж чому судна
тримаються на воді, беруть на борт і перевозять великі вантажі?
Це ми розглянемо у навчальному проекті «Розвиток судно - та повітроплавання.
6. Інструктаж вчителя з дотримання правил ТБ.
7. Виконання лабораторної роботи і обробка результатів.
8. Запитання на закріплення вивченого.
1. Сформулюйте умови плавання .
2. В якому випадку тіло плаває, частково виступаючи над поверхнею рідини?
3. В якій рідині плаватиме лід: у гасі, воді, спирті?
9. Аналіз результатів і підведення підсумків уроку.
Метод «Мікрофон»
10.Домашнє завдання.