Умовне висловлювання «Якщо – то – інакше». Алгоритми з розгалуженням

Про матеріал
Урок з теми: "Умовне висловлювання «Якщо – то – інакше». Алгоритми з розгалуженням". Урок пояснення нового матеріалу із міжпредметним зв'язоком інформатики та українознавства.
Перегляд файлу

Умовне висловлювання «Якщо – то – інакше».  Алгоритми з розгалуженням.

Мета: навчальна: допомогти учням отримати уявлення про середовище виконання алгоритму; навчити учнів записувати алгоритм у вигляді послідовності команд   виконавця;

виховна: виховувати пізнавальну зацікавленість до предмету, та привчати працювати творчо, виховувати старанність, активність при вивченні нового матеріалу;

розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес, навики роботи з середовищем  виконання алгоритму; алгоритмічне мислення, пам'ять, уважність, любов до рідних звичаїв і традицій.

Хід уроку

  1. Організаційний елемент.
  2. Актуалізація опорних знань.

Дайте відповідь на питання:

  • Що називають алгоритмом? (опис послідовності дій, виконання яких призводить до вирішення певного завдання за скінченну кількість кроків.
  • Які способи подання алгоритмів ви знаєте? (текстова, графічна, мовою програмування)
  • Що називають висловлюванням? (розповідне речення, яке може набувати істинного або хибного значення)
  • Які бувають висловлювання? Наведіть приклади (прості і складені)
  • Які висловлювання називають істинними, а які – хибними?
  • Як створюються складені висловлювання? (висловлювання, що створені із простих за допомогою сполучників і, або, не)
  • Що не є висловлюванням?

Правила техніки безпеки та поведінки за комп'ютером!

  1. Перевірка домашнього завдання.

Онлайн  тести на комп’ютері.

  1. Вивчення нового матеріалу.

День Андрі́я  — припадає на ніч і день 13 грудня, вважається днем пам'яті мученицької смерті одного із дванадцяти апостолів Христових — Андрія Первозваного. За церковними легендами, святий проповідував християнство й дійшов аж до Києва, де на одному з пагорбів поставив хрест зі словами: «Чи бачите гори ці? Повірте мені, на них засяє благодать Божа»

Напередодні свята Андрія пізно увечері до самотньої жінки сходились дівчата з села на вечорниці. Готували, пригощали хлопців, колядували та починали ворожіння. А хлопці перешкоджали їм та робили збитки, а деколи ворожили з ними.

Існує чимало описаних ворожінь, якими користувалися дівчата на Андрія.  От і ми сьогодні згадаємо декілька, які допоможуть нам краще зрозуміти нову тему.

Що таке умовне висловлювання?

Крім того, розглядають складені висловлювання, які утворюються із простих за допомогою сполучників «якщо» і «то» та встановлюють, що одна подія чи стан є підставою або умовою для іншої події чи стану.

Наприклад: «Якщо перстень покотився до дверей, то дівчина скоро вийде заміж».

Два умовні висловлювання можна подати у вигляді «Якщо – то – інакше»

Наприклад: «Якщо кіт з’їсть мого вареника, то вийду в цьому році заміж, інакше чекати ще рік».

Алгоритм з розгалуженням

Алгоритм, що містить одну або кілька умов і відповідно дві та більше гілок називають алгоритмом з розгалуженням.

У блок-схемі алгоритму команду перевірки умови  позначає фігура        .

Розгалуження в алгоритмі

  • Повне розгалуження
  • Неповне розгалуження

Структура розгалуження повної форми

Якщо кіт з’їсть мого вареника, то вийду в цьому році заміж, інакше чекати ще рік.

 

Структура розгалуження повної форми в Scratch

https://lh6.googleusercontent.com/909_vI2Ui-Zfjm_725o2pn8bNYgVUrasbOyp2U-QskXnpejn1MCsFW9PaAALvoTYIwu7pIwz8csnsHPhg-Dlyvil_ap8NgYUNrd_LMgyrwxrc4gMNg0 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Структура розгалуження неповної форми

Скорочену форму розгалуження використовують тоді, коли деяку послідовність команд слід  виконати за умови істинності висловлювання.

Якщо перстень покотився до дверей, то дівчина скоро вийде заміж»

Структура розгалуження неповної форми в Scratch

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фізкульхвилинка

Учні стоять. Якщо озвучене є висловлення істинне – плескають в долоні, хибне – присідають, в іншому випадку – піднімаються на носочках вгору.

  • Мишка – пристрій для виведення інформації від комп’ютера до користувача (0).
  • При роботі за комп’ютером відстань до екрана має бути 50-60 см (1).
  • У блок-схемі алгоритму блок виконання операцій має форму прямокутника.
  • Наша школа.
  • Середовище Скретч – музичний редактор (0).
  • На уроці всім цікаво?
  • Деякі учні класу – відмінники (1).
  • Веселий інопланетянин.
  • На уроці присутні всі учні класу (0).

Гра «Збитки»

За традицією на свято Андрія хлопці завжди робили збитки, от і сьогодні теж мають таку змогу. Якщо хлопці виграють в наступній грі, то зможуть забрати по одному балу від оцінки дівчат за тест. Але дівчата ж можуть захиститись від цього, якщо виграють.

На Андрія є багато різних ворожінь. Пригадаємо дві з них.

  1. Одна з дівчат викладала в ряд тарілки та ховала під ними персті та коралі, інші по черзі витягували. Котра дівчина витягне перстень, тій чекати весілля, яка коралі, тій дівувати ще рік.
  2. Приносили до хати півня ставили перед ним тарілки із зерном та водою, якщо клюватиме зерно, то чоловік буде роботящим, та якщо вип’є води, то лінивий і пияк.

Перед вами дві розрізані блок-схеми, в яких описано алгоритм гадання. Ви повинні скласти правильно частини, та отримати ці блоксхеми. Та команда, яка першою правильно виконає завдання переможе.

 

 

Практична робота

  1. Відкрийте програму Scratch
  2. Додайте новий обєкт 2. (Графічний редактор – імпортувати – компютер – диск D).
  3. Очистьте обєкт від білого фону.
  4. Складіть для Обєкта 1 скрипт, як показано на малюнку.

  1. Запустіть проект на виконання. Уважно вивчіть команди скрипта, щоб зрозуміти за яких умов кіт рухається по сцені. Подумайте чи можна змінити умову, спробуйте добавити фон та збільшити розмір Обєкта 1.
  2. Збережіть скрипт.

 

  1. Відкрийте програму Scratch
  2. Видаліть Обєкт 1.
  3. Змініть вигляд сцени.
  4. Додайте новий обєкт (перстень). (Графічний редактор – імпортувати – компютер – диск D).
  5. Очистьте обєкт від білого фону.
  6. Складіть для Обєкта 1 скрипт, як показано на малюнку.

  1. Запустіть проект на виконання. Уважно вивчіть команди скрипта, щоб зрозуміти за яких умов кіт рухається по сцені. Подумайте чи можна змінити умову, спробуйте добавити фон та збільшити розмір Обєкта 1.
  2. Збережіть скрипт.

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Умовне висловлювання «Якщо – то – інакше». Алгоритми з розгалуженням.

Номер слайду 2

навчальна: допомогти учням отримати уявлення про середовище виконання алгоритму; навчити учнів записувати алгоритм у вигляді послідовності команд виконавця;виховна: виховувати пізнавальну зацікавленість до предмету, та привчати працювати творчо, виховувати старанність, активність при вивченні нового матеріалу;розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес, навики роботи з середовищем виконання алгоритму; алгоритмічне мислення, пам'ять, уважність, любов до рідних звичаїв і традицій. Мета

Номер слайду 3

Що називають алгоритмом?Які способи подання алгоритмів ви знаєте?Що називають висловлюванням?Які бувають висловлювання? Наведіть приклади. Які висловлювання називають істинними, а які – хибними?Як створюються складені висловлювання?Що не є висловлюванням?Дайте відповідь на питання

Номер слайду 4

Правила техніки безпеки та поведінки за комп'ютером!

Номер слайду 5

Номер слайду 6

Виконайте ТЕСТИ

Номер слайду 7

День Андрі́я  — припадає на ніч і день 13 грудня, вважається днем пам'яті мученицької смерті одного із дванадцяти апостолів Христових — Андрія Первозваного. За церковними легендами, святий проповідував християнство й дійшов аж до Києва, де на одному з пагорбів поставив хрест зі словами: «Чи бачите гори ці? Повірте мені, на них засяє благодать Божа»

Номер слайду 8

Напередодні свята Андрія пізно увечері до самотньої жінки сходились дівчата з села на вечорниці. Готували, пригощали хлопців, колядували та починали ворожіння. А хлопці перешкоджали їм та робили збитки, а деколи ворожили з ними.Існує чимало описаних ворожінь, якими користувалися дівчата на Андрія. От і ми сьогодні згадаємо декілька, які допоможуть нам краще зрозуміти нову тему.

Номер слайду 9

Що таке умовне висловлювання?Наприклад: «Якщо перстень покотився до дверей, то дівчина скоро вийде заміж». Крім того, розглядають складені висловлювання, які утворюються із простих за допомогою сполучників «якщо» і «то» та встановлюють, що одна подія чи стан є підставою або умовою для іншої події чи стану.

Номер слайду 10

Два умовні висловлювання можна подати у вигляді «Якщо – то – інакше»Наприклад: «Якщо кіт з’їсть мого вареника, то вийду в цьому році заміж, інакше чекати ще рік».

Номер слайду 11

У блок-схемі алгоритму команду перевірки умови позначає фігура . Алгоритм, що містить одну або кілька умов і відповідно дві та більше гілок називаютьалгоритмом з розгалуженням. Умова. Так. Ніістинахиба. Алгоритм з розгалуженням

Номер слайду 12

Розгалуження в алгоритміПовне розгалуження. Неповне розгалуження

Номер слайду 13

Структура розгалуження повної форми Якщо кіт з’їсть мого вареника, то вийду в цьому році заміж, інакше чекати ще рік.

Номер слайду 14

Структура розгалуження повної форми. НіТак

Номер слайду 15

Наприклад

Номер слайду 16

Структура розгалуження повної форми в Scratch

Номер слайду 17

Скорочену форму розгалуження використовують тоді, коли деяку послідовність команд слід виконати за умови істинності висловлювання. Структура розгалуження неповної форми. Якщо перстень покотився до дверей, то дівчина скоро вийде заміж»

Номер слайду 18

Структура розгалуження неповної форми. НіТак

Номер слайду 19

Початок. Кинути перстень на підлогу. Перстень покотився до дверей. Готуватись до весілля. Кінець. Наприклад. НіТак

Номер слайду 20

Структура розгалуження неповної форми в Scratch

Номер слайду 21

Фізкультхвилинка. Якщо озвучене є висловлення істинне – плескають в долоні, хибне – присідають, в іншому випадку – піднімаються на носочках вгору.

Номер слайду 22

Мишка – пристрій для виведення інформації від комп’ютера до користувача. Веселий інопланетянин. На уроці всім цікаво?При роботі за комп’ютером відстань до екрана має бути 50-60 см. На уроці присутні всі учні класу. Деякі учні класу – відмінники. Наша школа. У блок-схемі алгоритму блок виконання операцій має форму прямокутника. Середовище Скретч – музичний редактор. ХибноІстино. Не є висловлюванням

Номер слайду 23

Гра «Збитки»

Номер слайду 24

Гра «Збитки»

Номер слайду 25

Робота з комп’ютером

Номер слайду 26

Робота з комп’ютером

Номер слайду 27

Вкажіть назви елементів вікна програми Scratch Вкажіть назви елементів вікна програми Scratch

Номер слайду 28

Що нового та цікавого ви дізналися?

Номер слайду 29

Домашнє завдання. Вивчити п. 11

Номер слайду 30

Номер слайду 31

Початок. Принести півня. Поставити перед ним тарілки із зерном і водою. Півень з'їв зерно. Чоловік лінивий і пияк. Чоловік буде роботящим. Кінець. НіТак

Номер слайду 32

Початок. Взяти тарілки , перстені і кораліЗаховати перстені та коралі під різні тарілки. Витягувати навмання. Під тарілкою перстень. Ще рік дівувати. Вийду заміж в цьому роціКінець. НіТак

Номер слайду 33

Початок. Зварити вареники. Принести в дім кота. Поставити свої вареники перед котом. Кіт з'їв мого вареника. Чекати ще рік. Вийду заміж в цьому роціКінець. НіТак

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Загул Параска Танасіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Дутчак Ірина Іванівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    4.0
zip
Додано
28 лютого 2021
Переглядів
2320
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку