Управлінський проект на тему «РОЗВИТОК ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ УЧНІВ НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ЧЕРЕЗ ВПРОВАДЖЕННЯ ЕЛЕМЕНТІВ АКМЕОЛОГІЧНОГО ТА ХОЛІСТИЧНОГО ПІДХОДІВ ДО НАВЧАННЯ»

Про матеріал
Цей проект направлений на створення такої системи навчально-виховного процесу, в якій учень, як унікальна і неповторна особистість, стає активним суб’єктом навчання і виховання.
Перегляд файлу

Запорізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 69

Запорізької міської ради Запорізької області

 

 

 

 

 

Управлінський проект на тему

«РОЗВИТОК ТВОРЧОГО ПОТЕНЦІАЛУ УЧНІВ НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ ЧЕРЕЗ ВПРОВАДЖЕННЯ ЕЛЕМЕНТІВ АКМЕОЛОГІЧНОГО ТА ХОЛІСТИЧНОГО ПІДХОДІВ ДО НАВЧАННЯ»

 

 

 

 

 

                                                        Виконала: Суєтіна Наталія Володимирівна

заступник директора з навчально-виховної роботи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запоріжжя

2017

ЗМІСТ

1. Вступ                                                                                              стор.3

1.1 Актуальність проекту                                                                 стор.3

1.2 Класифікаційні ознаки проекту                                                 стор.3

2. Теоретико-методологічні основи проекту                                  стор.3

3. Мета проекту                                                                                 стор.4

4. Завдання проекту                                                                           стор.4

5. Очікувані результати                                                                     стор.5

6. Склад учасників проекту                                                               cтор.5

7. Етапи дослідження                                                                         стор.5

7.1 Організаційно-підготовчий етап досліджень                            стор.5

7.2 Практико-дослідний етап                                                            стор.6

7.3 Узагальнюючо-аналітичний етап                                               стор.7

8. Необхідні ресурси                                                                          стор.9

9. Ризики проекту                                                                               стор.9

10. Висновки                                                                                       стор.10

11. Список використаної літератури                                                стор.11

 

ВСТУП

Зміни, що відбуваються у вітчизняній системі освіти за останні п’ять років, її переорієнтування на гуманістичні, особистісно-орієнтовані й розвивальні технології змінили відношення до учнів з підвищеними розумовими здібностями. Вихoвaння та розвиток обдарованих дітей є одним із пріоритетних завдань цивілізованого суспільства.  А завдання сучасної школи - виховання громадянина в дусі патріотизму та демократичних цінностей, надання системної підтримки обдарованій молоді, створення умов для її творчого, інтелектуального, духовного і фізичного розвитку. Виявлення обдарованих і талановитих дітей — це тривалий процес. Обдарована дитина може бути всебічно розвинутою та само реалізуватися, якщо вчитель творчий, а навчальний процес цікавий, різнобічний, результативний.

 

Актуальність проекту. На даний момент, аналізуючи ситуацію в даному навчальному закладі за останні 3 роки, можна сказати, що актуальність проекту пов’язана з пошуком, виявленням та розвитком обдарованих дітей. Створення системи пошуку, виявлення обдарованих дітей та їх розвитку на початковому етапі навчання, насамперед, викликане необхідністю посилення уваги до проблем особистості, тим більше - особистості обдарованої і талановитої, до проблеми, що полягає у безсистемності у роботі з обдарованими та здібними дітьми, результатом чого є їхній недостатній рівень участі у різноманітних навчально-наукових заходах. Отже, необхідно створити таку систему навчально-виховного процесу, в якій учень, як унікальна і неповторна особистість, стає активним суб’єктом навчання і виховання.

 

Класифікаційні ознаки проекту:

  •                  за типом: організаційний, соціальний;
  •                  за класом: мультипроект (в межах програми розвитку навчального закладу);
  •                  за масштабом: шкільний;
  •                  за тривалістю: довгостроковий (4 роки);
  •                  за складністю: складний (наявність завдань, що вимагають нестандартних рішень з використанням елементів акмеологічного та холістичного підходів до навчання);
  •                  за видом предметної сфери: інноваційний.
  •                   

Теоретико-методологічні основи проекту. Науковий підхід до такого явища, як обдарованість, виник на початку ХХ ст., коли французькими дослідниками – психологом А.Біне та лікарем Т.Сімоном – було розроблено першу шкалу, що дозволяла визначати рівень відхилень розумового розвитку дітей від вікової норми. Цей психологічний тест дозволив виявляти дітей, які за своїм інтелектуальним потенціалом знаходяться як нижче, так і вище за однолітків. У 1916 році американським психологом Л.Терменом на основі методики Біне-Сімона було розроблено новий тест, що отримав назву «шкала розумового розвитку Станфорд-Біне», або «тест інтелекту». Поняття ж «коефіцієнт інтелекту» (IQ – Intelligence Quotient) увів у психологію в 1912 році німецький психолог В.Штерн. Шкала Станфорда-Біне після її широкої апробації американськими психологами ввійшла до психолого-педагогічної практики в багатьох країнах світу.

Суспільство очікує від школи, що її випускники будуть креативними, самостійно мислячими особистостями, які прагнуть до успіху й уміють самостійно будувати індивідуальну траєкторію розвитку. Застосування акметехнологій пропонує практичне рішення питання особистісного та професійного успіху. При акмеологічному підході домінує проблематика розвитку творчих здібностей, особистісних якостей, що сприяють реалізації індивідуальних якостей кожної дитини. Акмеологічні ідеї щодо моделювання і створення  гуманної освітньої системи, спрямованої на підтримку унікальності та самобутності учня відображені в роботах Б.Г.Ананьєва, Н.В.Кузьміної,  В.М.Максимової, а моделювання педагогічних систем і стратегій досягнення вершин індивідуальності, групової та колективної навчально-пізнавальної діяльності учнів і професійної діяльності вчителів, їхньої творчості - в роботах О.О. Бодальова, Г.С. Данилової, А.О. Деркача, О.О. Пожарського.

Головною рисою у роботі з обдарованими дітьми є цілісність, а саме, холістичний підхід. Холістична терапія заснована на тому, що позитивний вплив в одній сфері, викликає позитивні зміни у всіх інших. А.Н.Романін, президент Асоціації холістичної практичної психології та психотерапії, вважає, що творча самореалізація людини сприяє гармонізації його емоційного, фізичного і психічного стану. Вперше мету, завдання і принципи освітньої холістичної парадигми були сформульовані канадським педагогом Д.Міллером в його книзі «Холістична освіта. Педагогіка передчуття.» (1990 рік). Відповідно до думки самого Д.Міллера, в освіті холістична парадигма веде до декількох базових положень:

  1.               Холістичне утворення пов'язане з навчанням всієї особистості (емоційне, естетичне, творче, фізичне, тощо).
  2.               Холістична освіта підтримує співпрацю, взаємоповагу всіх учасників освітнього процесу.
  3.               Холістична освіта заснована на досвіді, а не "великих книгах" або "базових уміннях" (досвід широкий, відкритий і необмежений, як саме життя).
  4.               Холістична мета - забезпечення більш повного розвитку можливостей людини у всіх сферах його життя.

Викладені базові положення і мета холістичної освіти припускають пріоритет духовного, вічного над матеріальним, а значить минущим. Особистість дитини - це перш за все душа, у якій є свої мета і завдання, допомогти реалізувати які і повинні освіта і виховання.

 

Мета проекту. Створення цілісної системи роботи щодо розвитку спеціальних здібностей дітей, спрямованої на активізацію участі учнів у різноманітних навчально-наукових заходах, адже систематичний і всебічний підхід найкраще сприяє розвитку обдарованої дитини. Забезпечення умов для пошуку, виявлення та розвитку обдарованих дітей у закладі продовж їхнього навчання. Визначення виду обдарованості та створення траєкторії особистісного розвитку учня для подальшого навчання і самоосвітнього життя.

 

Завдання проекту:

- забезпечення сприятливих умов для роботи вчителів з обдарованими учнями, розкриття їх інтелектуального та творчого потенціалу, їх прагнення до акмерезультатів;

- підбір інструментарію для пошуку та виявлення обдарованих дітей, визначення рівня обдарованості та розробка механізмів його впровадження;

- визначення найбільш оптимальних форм роботи з обдарованими учнями на рівні навчального закладу шляхом впровадження елементів акмеологічного та холістичного підходів до навчання;

- організація діяльності міжпредметних шкільних об’єднань вчителів;

- організація психологічного супроводу щодо виявлення інтелектуально і творчо обдарованих учнів;

- створення індивідуальної освітньої траєкторії обдарованого учня;

- створення індивідуальної освітньої програми щодо роботи з обдарованою дитиною за окремим навчальним предметом;

- створення пробної програми роботи ШМО вчителів іноземної мови та природничо-математичного профілю з обдарованою молоддю за двома напрямами (акмеологічний та холістичний).

 

Очікувані результати

- створено систему пошуку та розвитку обдарованих дітей у закладі;

- проведено психодіагностику обдарованості учнів навчального закладу;

- розроблені індивідуальні освітні програми щодо роботи з обдарованою дитиною за окремим навчальним предметом;

- створена нестандартна система роботи з обдарованими дітьми;

- підвищення рейтингу участі та призових місць в олімпіадах та інтелектуальних, творчих конкурсах на районному, обласному рівнях;

- розроблені шкільні заходи щодо роботи з обдарованими дітьми з метою їх інтелектуального та творчого розвитку;

- створено сприятливе інноваційне середовище для вчителів щодо формування їх готовність до інноваційної діяльності з пошуку, виявлення та розвитку обдарованих дітей.

 

Склад учасників проекту:

  •                 Обдаровані учні 4-11 класів
  •                 Адміністрація школи
  •                 Вчителі-предметники
  •                 Батьки учнів
  •                 Практичний психолог
  •                 Керівники шкільних методичних об'єднань

 

Етапи дослідження:

І. Організаційно-підготовчий етап досліджень

Організаційно-підготовчий етап досліджень

                          Зміст

Термін

        виконання

   Виконавці

Вивчення нормативно-правової бази з питань роботи з обдарованими учнями

cерпень-

вересень

ЗДзНВР, керівники ШМО

Планування роботи ШМО з обдарованими учнями

серпень

Керівники ШМО

Психологічний тренінг «Психологічні спостереження за розвитком творчих здібностей дитини»

вересень

Практичний психолог

Розробка методичних рекомендацій для вчителів з розвитку у дітей інтелектуальних та креативних здібностей.

вересень

Практичний психолог

Скласти індивідуальну освітню програму учня 

вересень

Вчителі-наставники

 

Робота на цьому етапі полягає у: створенні необхідної нормативно-правової бази; формуванні пакета психо-діагностичних методик для виявлення різних видів обдарованості; аналізі інформації про обдарованих дітей, умов їхнього навчання та розвитку.

 На першому етапі створюється група у складі заступника директора з навчально-виховної роботи, керівників ШМО, практичного психолога та вчителів, яка буде залучена до проекту. Аналізується теоретична база з проблеми, підбираються психологом методичні рекомендації, які будуть покладені в основу реалізації проекту. Збирається та систематизується практичний вітчизняний та зарубіжний досвід з проблеми.

 Розробляються організаційна модель роботи з обдарованими дітьми в урочний та позаурочний час (Додаток 1) та складається план роботи (Додаток 2).

 Створюється індивідуальна освітня програма учня  з метою забезпечення оптимальних умов реалізації потенціалу учня згідно його індивідуальних особливостей, оволодіння навиками самостійної та пошукової роботи, самоконтролю та самооцінки (Додаток 3).

 Проводяться тренувально-практичні заходи із вчителями, які будуть безпосередньо реалізовувати проект, вести спостереження за процесом виявлення та розвитку учнівської інтелектуальної та творчої обдарованості (Додаток 4).

 

ІІ. Практико-дослідний етап

Практико-дослідний етап

                      Зміст

   Термін

           виконання

   Виконавці

Створити програму «Обдарована дитина» для навчального закладу

  серпень

      ЗДзНВР

Створити систему пошуку обдарованих дітей, внести корективи та доповнення до шкільного банку даних «Обдарованість»

      серпень-вересень

Керівники ШМО, класні керівники

Закріпити вчителів-наставників над кожною обдарованою дитиною закладу

  вересень

     ЗДзНВР

Створити міжпредметну творчу групу вчителів

  вересень

     ЗДзНВР

Провести діагностику обдарованих дітей

  вересень

Вчителі-наставники

Педагогічний тренінг «Застосування акметехнологій та холістичного підходу у роботі зі здібними учнями»

  листопад

      ЗДзНВР

Прийняти участь у Всеукраїнських учнівських олімпіадах з предметів

        вересень-січень

Вчителі-предметники, учні 5-11 класів

Прийняти участь у різноманітних інтелектуальних та творчих предметних конкурсах

 Протягом

     навчального року

Вчителі-предметники, учні 2-11 класів

Проведення холістичних тренінгів для обдарованих учнів

       січень, березень

Творча група вчителів

 

Цей етап пов'язаний із безпосередньою роботою з обдарованими учнями.

На цьому етапі планується систематична й цілеспрямована робота з обдарованими дітьми відповідно програми "Обдарована дитина" навчального закладу (Додаток 5). Передбачено реалізацію наступних напрямків:

 упровадження системи наставництва над кожною обдарованою дитиною

 створення творчої групи, що реалізує мету проекту;

 проведення діагностики обдарованих дітей;

 внесення корективів до банку даних обдарованих дітей (Додаток 6, 7);

 проведення з батьками обдарованих дітей роботи з метою надання їм допомоги у вихованні здібних й обдарованих дітей.

 процес втілення в практику роботи акметехнологій та холістичного підходу, які спрямовані на саморозвиток та самореалізацію учня.

 проведення холістичних тренінгів з метою осмислення цілісного уявлення про навколишнє середовище.

 

ІІІ. Узагальнюючо-аналітичний етап

Узагальнюючо-аналітичний етап

                        Зміст

                Термін

            виконання

     Виконавці

Проведення шкільного заходу «ЛУГ» щодо вшанування досягнень творчих та здібних учнів школи

   травень

       ЗДзНВР

Виявлення проблем, які виникли на різних етапах організації та проведення проекту

   травень

       ЗДзНВР

Пошук шляхів рішення проблем, зазначених вище

        травень-червень

Творча група вчителів

Введення в процес реалізації проекту корекційних змін, які повинні позитивно впливати на результат  роботи з обдарованою дитиною

   серпень

        ЗДзНВР

Проведення круглого столу «Вчителі, учні та батьки - цілісна система у роботі з обдарованими дітьми»

    серпень

Практичний психолог

 

На даному етапі планується проаналізувати проміжні результати даного  проекту, представити результати й досвід роботи творчої групи педагогів перед батьківською спільнотою,  визначити проблеми,  що виникли в ході реалізації проекту, шляхи їхнього вирішення та скласти перспективний план-програму подальшої роботи в цьому напрямку.

Хочу звернути увагу на досить важливий аспект педагогічного супроводу цього проекту. Вважають, що діагностика дитячої обдарованості суто психологічна проблема, а не педагогічна. І це, безумовно, справедливо, поки ми розмірковуємо на рівні теорії. Сучасна педагогічна практика, особливо за впровадження холістичного підходу до навчання учнів, змушує розглядати діагностику дитячої обдарованості як невід'ємну складову педагогічного процесу. Проблема виявлення (діагностика) обдарованості на сьогодні розглядається на двох рівнях: психометричному і методичному (педагогічному).

Учитель, працюючи з дитиною, має можливість постійно спостерігати за її проявами індивідуальності в повсякденному навчальному процесі і повинен професійно реагувати і впливати на її розвиток. Інакше обдарованість губиться серед інших, якщо для неї не створюються відповідні не стільки психологічні, скільки педагогічні умови.

Таким чином, можна сказати, що пошук обдарованих дітей та створення умов для їх розвитку – це цілісна спланована діяльність дорослих - батьків, учителів, керівників гуртків та факультативів, шкільного психолога. Навчально-тренінгова діяльність з учнями в цьому напряму орієнтує їх на цілісне сприйняття навколишнього середовища, де проявляється дитяча індивідуальність, гнучкість мислення, відмінна пам'ять, соціальна автономність, здібність до само оцінювання, що характерно для більшості обдарованих дітей. Цілісна (нестандартна) система роботи з обдарованими дітьми сприяє підвищенню рейтингу участі та отриманих призових місць на різних етапах Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів та інтелектуальних, творчих конкурсах. Підвищується рейтинг навчального закладу (Додаток 8).

Тому тут важливе значення має навчально-тренінгова діяльність з учнями в цьому напряму, яка орієнтує цілісне сприйняття навколишнього середовища, в якій проявляється дитяча індивідуальність, характерологічна для більшості обдарованих дітей.

Система тренінгових занять для учнів охоплює основні орієнтири «контури» виявлення обдарованості за особливостями пізнавальної сфери учня, а саме:

  •                 прихильність до завдань, задач дивергентного типу, особливістю яких є наявність декількох правильних відповідей;
  •                 оригінальність мислення, яка проявляється в мисленні і поведінці;
  •                 гнучкість мислення у швидкому знаходженні рішень, установленні асоціативних зв'язків;
  •                 легке генерування ідей, як реакція на проблемну ситуацію;
  •                 легкість в асоціації, тобто здібність знаходити аналоги там, де традиційно вони не знаходяться;
  •                 здібність до прогнозування в різних аспектах діяльності;
  •                 висока концентрація уваги під час виконання складних довготривалих завдань;
  •                 відмінна пам'ять як важливий фактор обдарованості;
  •                 здібність до оцінювання, що розглядається науковцями як похідна критичного мислення і оцінювання власного продукту навчальної діяльності;
  •                 сталість інтересів як ознака обдарованості в певному напряму;
  •                 само актуалізація як бажання постійно втілювати, реалізовувати свої здібності;
  •                 соціальна автономність як одна з основних особливостей обдарованості;
  •                 пізнавальний егоцентризм, пов'язаний з особливістю мислення;
  •                 лідерство і змагальність;
  •                 особливості емоційного розвитку, що характеризується підвищеною уразливістю.

Така цілеспрямована навчально-тренінгова діяльність з учнями дозволяє зорієнтувати їхню увагу на досягнення свого акме.

Поряд з більш складними і додатковими матеріалами, які інтегруються та додаються в різній формі в стандартні програми, педагогічний супровід процесу виявлення обдарованості орієнтується на розробку індивідуальних освітніх програм навчання обдарованих дітей, що сприяє в майбутньому соціальній реалізації творчої особистості. Кожна програма має володіти можливостями для створення творчих проблемних ситуацій, які спонукають учнів до креативного пошуку, або інших форм створення творчого продукту.

Слід акцентувати, що авторські програми, навчальні матеріали й інноваційні методи навчання складають головні передумови для забезпечення розвитку талановитих, здібних і обдарованих дітей.

Можна виділити такі загальні методологічні основи розвитку творчості, на підставі яких формується середовище для обдарованих учнів:

  •                  організація дослідницької діяльності;
  •                  постановка учнями питань для інших з метою проведення діалогічних форм інтелектуального і логічного взаємоспілкування;
  •                  самостійне висунення рішень і їх виконання, що характеризується інтенсивним пошуком вираження думки, інтелектуальних можливостей;
  •                  підтримка ініціативи втілення власної думки, гіпотези, яка виявляється в обґрунтуванні, доказах, у прагненні отримати логічну, соціальну оцінку відносно думки, або навчального продукту;
  •                  творче самовираження в профільному визначенні як майбутній професії.

 

Необхідні ресурси:

  •              творчий та всебічно розвинутий вчитель, який здатний до самовдосконалення та має цілісне уявлення про навколишнє середовище;
  •              використання навчально-комп’ютерних програм для  відстеження та контролю знань учнів;
  •              використання інтерактивної дошки та інформаційно-комукаційних технологій;
  •              додаткове матеріальне стимулювання вчителів та учнів;
  •              батьки, які підтримують та співпрацюють з навчальним закладом.

 

Ризики проекту

 

  Ідентифікація факторів ризику

   Оцінка ступеня

      його впливу

     Планування способів

      реагування на ризик

Відсутність обдарованих учнів

        Негативна

Застосування на уроці інноваційних форм та методів роботи.

Недосконала матеріально-технічна база

        Негативна

Пошук  спонсорів, залучення батьківської спільноти, тощо.

Небажання вчителів налаштуватися на формування креативного учня

        Негативна

Проведення педагогіко-психологічних тренінгів та використання заохочень

 

 

Висновки

Обдарованість – явище багатогранне і складне. Описати всі можливі шляхи його виявлення і розвитку нелегко. Розповсюджена думка, що творчі здібності властиві будь-якій дитині, треба лише зуміти розкрити їх і розвинути. Це, безумовно, так. Таланти існують від великих і яскравих до скромних і малопомітних. І суть цього проекту щодо створення системи роботи з обдарованими дітьми полягає в тому, що в конкретних умовах загальноосвітньої школи за допомогою конкретних матеріалів: програм, ознак пізнавальної діяльності учнів, прийомів, методик навчання виявляються елементи інтелектуальної, академічної і творчості обдарованості в шкільному навчальному процесі в повсякденній педагогічній діяльності. За наслідками проведеної роботи щодо виявлення учнівської обдарованості, на підставі практичного педагогічного досвіду та накопиченого матеріалу, розроблено відповідно до заявленої проблеми дидактичний, моніторинговий, діагностичний матеріали для виявлення та розвитку інтелектуальної і креативної обдарованості. Вчителю для навчання обдарованих дітей необхідно знати їхні психологічні особливості, перейматися проблемами й інтересами; володіти здатністю їх розпізнавати, активізувати і розвивати, мати віру в учня, бути доброзичливим в оцінці дій учня, вміти поставити себе на місце дитини; бути фахівцем вищого ґатунку — володіти предметними психолого-педагогічними і методичними знаннями; мати високий рівень інтелекту, широку ерудицію. Він також має постійно самовдосконалюватись, вчити і вчитись сам: бути ентузіастом, цілеспрямованим, наполегливим, впевненим у своїх силах, принциповим у важливих питаннях і водночас гнучким, коли йдеться про другорядне. Як відомо, лише особистість може виховати особистість і тільки талант може виростити талант.

 

Список використаної літератури

1. Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания.— Л., 1969

2. Анджейчак А. Психолого-педаго-гічні умови формування творчої особистості дитини в освітньо-виховних закладах // Обдарована дитина. — 2000. — №5.

3. Бодалёв A. А. Акмеология развития человека: феноменология, закономерности, механизмы // Человек и образование. - 2007. – № 3-4.

4. Деркач А.А. Акмеология. – Москва: Издательство РАГС. - 2002 г.

5. Миллер Д. Холистическое образование. Педагогика предчувствия [Электронный ресурс]. Режим доступа:  www.online-science.ru (c.5)

6. Пашнєв  Б.К. Психодіагносика обдарованості. – Х.: Вид. група «Основа»: «Тріада+», 2007. – 128 с.

7. А.Н.Романин. Холістична терапія [Електронний ресурс]. Режим доступа:  http://medytsyna.com/holistichnij-pidhid/

8. Теличко Н В. Американський досвід роботи з обдарованими дітьми можна використати в Україні // Обдарована дитина. — 2005. — № 10.

9. Туріщева Л.В. Особливості роботи з обдарованими дітьми. – Х.: Вид. група «Основа», 2008. – 122 с.

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
11 лютого 2020
Переглядів
438
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку