Акція «Допоможи книзі»
Мета: виховувати у дітей любов до книги; прищеплювати навички дбайливого поводження з книгою, навчити учнів правильно користуватися нею; ознайомити з гігієною читання; учити в домашніх умовах ремонтувати пошкоджену книжку.
Обладнання: надруковані вислови про книгу: «Книга – супутник життя», «Книга – ключ до науки і знань», «Книга вчить, як на світі жить», «Бережи книгу!», макети книги та її деталей, скотч, клей, ножиці, книги, які потребують ремонту, виставка книг для дітей.
Хід акції
І. Організаційний момент
Учні займають свої місця за партами, де лежать підручники, книги, що потребують ремонту, речі, необхідні для ремонту книг: ножиці, клей, скотч, папір.
ІІ. Вступне слово вчителя
-Чи уявляєте ви, діти, своє життя без книги?
Дійсно, ми звикли до книг, але рідко думаємо про них, як про великий скарб. А книга – надійний засіб передачі знань, від покоління до покоління, літопис людського суспільства.
Погляньте ж на свої підручники. Вони яскраві та красиві, цікаві та привабливі. Але чи знаєте ви, як створюються книги?
Над створенням підручника працюють вчені або колектив вчених. Вони пишуть рукопис і приносять його у видавництво. Там над ним працюють редактори, художники, дизайнери. Вони готують рукопис до друку. А тим часом в інших місцях кипить робота – потрібен папір, щоб надрукувати книгу. Іде заготовка лісу для переробки його на папір, але ліс – ще не папір. На паперових фабриках хіміки перетворюють деревину на білий папір. Починається робота в типографії, де повинні надрукувати мільйони підручників.
Ось який довгий шлях проходить книга, перш ніж потрапити на ваші парти. Приємно взяти в руки новеньку, чисту, блискучу книжечку! Та, на жаль, книги, як і люди, народжуються, живуть, старіють, страждають. І, як і люди, вини хворіють.
Для хворих людей є поліклініки , лікарні, санаторії. Для «хворих» книжок є теж лікарні. Тільки вони називаються інакше: палітурно-брошувальні та реставраційні майстерні.
Та будь-якій хворобі легше запобігти, ніж вилікувати її. Тож книжкові лікарі радять берегти здоров’я книжок. А для цього треба позбутися поганих звичок. Давайте пригадаємо привила користування книгою.
ІІІ. Основна частина акції
-Як би ми не берегли книги, та все одно всі вони з часом неминуче псуються: жовтіє папір, псується обкладинка.
Але б від чого не «захворіла» книжка, її треба «лікувати». Тому, помітивши, що з книгою щось негаразд, - відразу допоможи їй. Чим швидше ти це зробиш, тим краще для книжки.
Ось і сьогодні ми прийдемо на допомогу деяким книгам, які потребують цього.
-Послухайте, будь ласка, вірш про небережливе ставлення дівчинки до книжки і подумайте над тим, що вона робила неправильно.
Книжка скаржилась Мар’яні:
Звідкіля це на мені
Плями сині та масні?
А за дві сторінки далі –
Різні звірі небувалі:
Сині, жовті та рябі,
Що й не снилося тобі.
Подивися, от сторінка:
Намальована хатинка,
Під хатинкою – маля,
І написано: «Це я ».
Люди кажуть: «Ой, чия ти?!
Як тебе тепер читати?
Скільки ми читали книг,
А не бачили таких!»
-Що, на вашу думку, неправильно робила дівчинка?
-Чому скаржилась книга?
-А чи могли б ви чимось допомогти такій книзі?
Яким чином?
-Перед вами є книги, що потребують нашої допомоги, а також клей, ножиці, папір та інші необхідні для ремонту речі.
У першу чергу книгу треба вичистити від бруду і пилу. Для цього візьміть чисту серветку й витріть обкладинку. Перевірте, чи немає у книзі надписів олівцем або ручкою. Якщо вони є, то охайно зітріть їх ластиком.
Якщо з книги випадають окремі зошити, треба приготувати два фальці завширшки 1 см і завдовжки відповідно до сторінок книги, що ремонтується. Аркуші за допомогою фальці приклеюють до книжкового блока, скріплюючи пальцями з обох боків. (Учитель демонструє)
Якщо випала одна сторінка, акуратно скріпіть її з одного боку за допомогою скотчу.
Якщо сторінки книги відірвані або у них відсутні окремі клаптики, доберіть для ремонту папір відповідної товщини й кольору, виріжте смужки такого самого розміру, як втрачені, і доповніть ними сторінку.
Дуже часто потребують допомоги дитячі книжки з тонкими обкладинками. Як правило, їх ремонтують за допомогою смужок тонкого паперу або скотчу.
Учні ремонтують книги під керівництвом учителя.
Учитель аналізує роботу дітей, дає їй усну характеристику, демонструє реставровані книги.
Не дуже любив книгу Василько. І не дуже чемно з нею поводився. От він одного вечора ліг та й узяв книжку перед сном почитати. А Василько знав, що лежачи книжку читати не можна, бо псується зір і псується книжка. Лежить Василько, читає і задрімав.
А книжка – бух! – на підлогу. Аркуші в книжці й пожмакалися. Добре заснув Василько, так міцно, що й од «бух» не прокинувся.
І сниться Василькові, що він сам книжка.
От бере його, книжку-Василька, Оленка, що теж не дуже поважає книжку, бере, читає й одночас обідає. Борщ із ложки – кап! - на Василька-книжку. Йому пече, йому неприємно, що на нього борщ капає, та нічого не вдіє Василько, бо він – книжка.
А потім ухопили Василька-книжку Мишко і Вова та давай на ньому різні дурниці писати: «Читав Вова», «Цікава книжка», «Колька - дурень» - отаке понаписували. Так, ніби хтось у грязюку перо вмочив та й бруднить, грязнить Василька-книжку!
Далі – ще гірше!
Оленка почала Василька-книжку ножицями різати – малюнки вирізати. Болить Василькові, аж «Рятуйте!» хоче крикнути…
Тільки-но Оленка ножиці забрала, як хтось гарячу праску поставив на Василька-книжку. Дим із нього йде! Пече йому!
Уже Василько не книжка, а саме шмаття … так гірко та боляче зробилося, що він аж прокинувся.
-Ой, що зі мною зробили!?
А потім, здогадавшись, що то був тільки сон, полегшено зітхнув. А зітхнувши, подумав та й гасло про книжку склав:
-Бережи книжку – це твій друг!
8. Аналіз твору
- Чому Василькові наснився такий дивний сон?
- Як себе почував хлопчик у ролі книжки?
- Чому йому було неприємно?
- Як змінив своє ставлення до книг Василько?
- Які ви знаєте вислови про книги?
- Що означають вислови, написані на дошці? Поясніть їх.
9. Гра «Збери вислів»
Книга – міст … усе знати.
Книгу читай, … у світ знань.
Книгу читати - … розуму набирай.
10. Цікава інформація про книги
Учні, які підготувалися заздалегідь, розповідають цікавинки про книги.
Вам, мабуть цікаво, яка вона? Найменша книжка – «Хамелеон» А.П.Чехова – була надрукована в Росії. Спробуйте здогадатися, який розмір вона має? Сторінки у ній можна перегортати тільки за допомогою голки, а читати хіба що під мікроскопом. Адже сягає вона лише … 0,9 мм! Але хвилюватися не варто: у нашій шкільній бібліотеці обов’язково знайдеться ця книжка звичайного розміру, і ви неодміно її прочитаєте.
ІV. Заключна частина акції
-Я дуже рада, що зрозуміли велике значення нашого помічника та наставника – книги. Бажаю, щоб у подальшому житті вам зустрічалися тільки цікаві й корисні книги. Сподіваюсь, що кожен із вас знає, як ними користуватись, щоб вони служили людям довгі роки. А якщо вам і зустрінеться якась книжечка, що потребуватиме ремонту, то ви із задоволенням зробите це.