Тема: «Волт Вітмен. Перетворення мікрокосмосу в макрокосмос у збірці «Листя трави». Новаторство поета.»
Мета: активізувати творчу діяльність учнів методом проблемно-діалогічного спілкування; сприяти здобуттю учнями знань, умінь та навичок діалогічного мислення; виховувати у кожного здатність усвідомлення «Я» особистості.
(пропоную розкласти парти у вигляді кола, в центрі якого на низенькому столику розмістити глобус з буквою «Я» і на краю столика покласти зелену хустинку)
Схема уроку , яку учні заповнюватимуть під час уроку:
Тема: Волт Вітмен. Перетворення мікрокосмосу в макрокосмос у збірці «………»
Епіграф:….
Тема твору:…..
Ідея твору….
Сюжет твору:….
Аспекти перетворення:
Я –
Я –
Я –
Новаторство:
*
*
*
*
*
Вступне слово вчителя:
«…Трава – що воно таке?» - запитав мене син очима
І підсунувся, ще підсунувся і плічком своїм ще запитав.
Що ж мені відповісти? Менше від сина я знаю
І більше від сина не знаю, що ж то таке трава…»
Словами Івана Драча запрошую вас до Вітмена. У його світ, в якому гуляє вітер свободи, волі. Він вчився бачити Всесвіт, прагнув зрозуміти життя і заповів нащадкам своє найбільше творіння – збірку «leaves of Grass”, що в перекладі українською мовою означає «Листя трави», «Стебла трави», «Пагінці трави».
(учні вписують у схему один з перекладів)
Учитель: Я звертаюся до слова «острів». Як ви думаєте, чому? (на дошці прикріплюється слово «острів»)
Учень: на острові Лонг- Айленд народився Волт Вітмен
Учитель: з’явилася на світ людина, яка з роками скаже про себе: «Я» (на дошці прикріплюється «Я»). Пропоную, щоб кожен з нас заявив про своє «Я»
(учні ланцюжком висловлюються)
Учитель: Пропоную взятися за руки, створюючи своєрідний острів.. уявіть, що до нас приєднався ВІтмен. Він подав кожному з нас свою руку, щоб об’єднати всіх і все. Він кличе пізнати світ навколо нас, від простої травинки до космічного простору. Він запитує нас, що таке трава? Поцікавимся у мовознавця.
Мовознавець: Трава – це всяка рослина з тонким зеленим стеблом, що не відноситься до дерев, кущів. Зелений покрив землі з таких рослин.
Учитель: А яке ви даєте визначення траві?
Учні: Трава – це перший вісник весни
Учитель: як про траву чи листя трави писав Вітмен?
Учні: - це прапор зелений вдачі моєї, зітканий із різнотрав’я надій;
Учитель: Вітмен вважав, що людська душа від народження несе в собі весь попередньо накопичений досвід людства. Що людина перебуває не у 19 ст., а на 19 століттях (на дощці прикріплюються слова мікрокосмос і макрокосмос). Чому з’явились ці слова?
Мовознавець: Мікрокосмос – це світ малих величин. Макрокосмос – це Всесвіт.
(Учитель пропонує продемонструвати учням своє бачення цих понять. Учні, спираючись на збірку Вітмена, зобразили мікрокосмос і макрокосмос на своїх ілюстраціях, малюнках, композиціях …Свої роботи розміщують на дошці)
Учитель пропонує навколо букви «Я» розмістити різні аспекти переходу мікрокосмосу в макрокосмос.
Учні визначають певні аспекти перетворення:
Бо кожний атом, що належить мені, і вам належить.
Тут «Я» розростається до меж «Ми».
Я закоханий в неї довіку;
Або
Я пролітаю крізь космічний простір…
Я літаю такими польотами текучої і всепоглинаючої душі,
Мій шлях в такій глибині, де кожен лист не сягне,
Я призволяюсь з матерією і духом…
Я заповідаю себе землі, щоб прорости травою, яку я люблю.
Або
Притулися ближче, білогруда ноче,
Усміхнись і ти, млосна, із диханням свіжим, о земле!
Або
Ти, море! я й тобі віддаюсь.
Я– людина. Людина йде дорогою, пізнає світ, пізнає щастя. Співає пісню любові до всіх людей і тварин, до всього, що взагалі існує.
Учитель: Я звертаю вашу увагу до портретів Вітмена і кажу, що саме зараз дуже доречно пильно придивитися до них. Чому?
(на дошці розміщені портрети поета у різному віці. Учні порівнюють їх і підсумовують, що портрети також є своєрідним перетворенням, переходом)
Учитель: Вітмен казав: «…Я лише краплина, лише атом
У пливучій пустелі світів…
Довго трудився Всесвіт, аби створити мене…»
Як ви розумієте ці слова?
Учні:
Учитель: Пропоную завершити мою думку: збірку Вітмен почав писати у 36 років і працював над нею усе творче життя, перевидавав 7 разів; вона містила все більше і більше поезій – отже….
Учні:
Учитель: « Я весь не вміщуюся між черевиками та капелюхом»- писав поет. Не вміщувався він і у ті канони, що існували в поезії. Його метод виходить за їх межі. І якщо так стверджують, то мають на увазі його новаторство.
Учні знайомляться з термінами верлібр, перелік, каталог…
Учитель пропонує заповнити схему, обравши самостійно епіграф до уроку. По завершенні роботи учні зачитують свої роботи.
Учитель пропонує 10- класникам послухати вірш Василя Симоненка «Ти знаєш, що ти – людина…» та вірш В.В. Маяковського «Послухайте!» у виконанні однокласників.
Завершують речення : «Почута поезія викликала в мене …»
Підсумок уроку: Учитель пропонує увазі перегляд відео https://www.youtube.com/watch?v=uIC3BeTKM2U. Знайомство з поетом для когось сьогодні тільки розпочалось, бо пізнати глибину його творчості - це набути життєвої мудрості і збагатитися любов’ю до всіх і всього.