Мета . Ознайомити учнів з прикметами та ознаками осені, розкрити походження назв місяців осені. Вчити помічати осінні зміни в природі, Розвивати мислення учнів, уяву, фантазію, мовлення, пам'ять, увагу та спостережливість.
Сприяти розвитку дрібної моторики та тактильних відчутів дитини. Виховувати бережливе ставлення до природи та до свого здоров' я.
Добропільський навчально-виховний комплекс «Спеціалізована школа
І-ІІІ ступенів № 4 з поглибленим вивченням окремих предметів – дошкільний навчальний заклад»
1 клас
В гості до осіннього парку. Прикмети осені. Осінні місяці .
Автор розробки
Льотова О.В.,
спеціаліст II категорії
м. Добропілля 2018
Урок
Тема . В гості до осіннього парку. Прикмети осені. Осінні місяці. Мета . Ознайомити учнів з прикметами та ознаками осені, розкрити походження назв місяців осені. Вчити помічати осінні зміни в природі, Розвивати мислення учнів, уяву, фантазію, мовлення, пам‘ять, увагу та спостережливість.
Сприяти розвитку дрібної моторики та тактильних відчутів дитини. Виховувати бережливе ставлення до природи та до свого здоров’ я.
Маршрут. Школа - міський парк - школа
Санітарно – гігієнічні вимоги. Діти одягнені відповідно погодним умовам.
Інструктаж з техніки безпеки. ПДР , правила поведінки на природі.
Ранкова зустріч Привітання
-Доброго ранку! — Ми друзям бажаєм.
Щирі слова
нехай линуть рясні.
(Під час привітання, діти по колу звертаються один до одного на ім’я і торкаються долоньками .)
Дата дня
Постановка проблеми.
Скажіть, чи хотілося б вам зараз одягнути купальні костюми і піти купатися та засмагати?
Розв'язання проблеми
Чому ми не можемо цього зробити зараз? (холодно, сонце не гріє, вже не літо, т.д.)
Діти, а ви помітили, як змінилася природа з того часу, як ви пішли до школи? Чи подобається вам початок осені?
Учитель
-Я принесла вам кошик. Подивіться на нього. Що в ньому?
Початок осені завжди чарівний. Повітря стає прозоре, мов кришталь, а небо голубе - голубе. Достигають цілющі плоди шипшини, виграють яскравими червоними барвами у сонячному промінні. Чується останній грім, що прощається з полями. Осінь, наче художник, велетенським пензлем розфарбовує у яскраві кольори плоди та листя. Ось так починається осінь. Пахне чебрецем, опеньками, спілими яблуками.
(Під час розповіді учитель дістає кошик з якого виглядають калина, осіннє листя, квіти, гриби, чебрець)
Вчитель проводить екскурсію у парку, заздалегідь визначає, які об’єкти природи зможуть побачити учні.
-Чи приємні вам відчуття ваші?
- Що для нас природа? (На природі ми зміцнюємо своє здоров'я.)
Природа - це : здоров'я, задоволення, радість, творчість( це вірші, картини, краса)
-А чому корисно для здоров'я здійснювати прогулянки до парку ?
А якщо людина вміє розуміти красу природи, він постарається не робити їй боляче. А щоб зберегти і не руйнувати її, потрібно знати ряд правил поведінки на природі.
Ця пора року фарби готувала, У відерця наливала.
Змішувала, чаклувала,
Потім все розфарбувала. Придивіться, все довкола Стало різнокольоровим!
-Яка це пора року?
-Назвіть осінні місяці ?
2.Народ скаже, як зав'яже. (Інсценізація вірша дітьми і вчителем)
Вчитель:
Матінко - осінь полями іде, Трійко хлоп'ят за собою веде: Вересень, жовтень - старшенькі, А листопад ще маленький.
Вересень каже: «На полі, в гаю, Я подарунки усім роздаю: Повні грибів мої жмені,
Яблука маю в кишені»
Жовтень говорить: «А я, погляди, В жовту одежу вдягаю сади,
З мряки заслону розстелю, Сонце вкладу у постелю»
А листопад: «А я з тихим плачем Землю поллю безкінечним дощем, Листя стрясу з деревини,
Вистелю гори й долини»
- Про які ознаки згадується у цих рядках? - Ваші мами, які з нами на екскурсії,теж приготували цікаві повідомлення.
Вересень.
Слово «вересень» походить від назви вічнозеленого куща -в ересу, який росте на Поліссі. Оскільки верес починає масово цвісти восени, то і перший місяць по літі назвали на його честь. Спершу вересень звався «ревун», «марев», тому що голосно перегукувалися олені. Пізніше називали « сівнем » - період сівби зернових, « маїком » - од зелені озимини. У давнину 14 вересня був перший день Нового року.
Жовтнем ще відносно недавно в Україні називали дев'ятий місяць. Але у вжиткові була інша назва - «паздерник», що походить від промислу, що пов'язаний з переробкою льону та конопель. Пізніше десятий місяць жовтень ще називали «хмурень», «зазимник». А оскільки з жовтня починали справляти весілля, його охрестили і «весільником».
У давнину листопад називали «братчини». Це від давнього обряду, що звався
«братчина». Його справляли в листопаді. Якщо сусіди хотіли заприятелювати між собою, то купували в пасічників бджолиний рій. З весни до осені гуртом доглядали його. Зібраний мед ділили порівну. На це свято збиралися сім'ями, гуляли, чи як казали в народі, браталися. Були ще назви: «листопадень»,
«падолист», «напівзимник».
Комарі в листопаді - м'яка зима.
Пізній листопад - до суворої і затяжної зими.
-Які ознаки осені ви помічали? (зміна t, довгота дня, опади у вигляді дощу та мокрого снігу, приморозки, іній, тумани, опадає листя) -Чому менше сонячних днів ( сонце нижче над горизонтом, косіше падає проміння, слабкіше гріє сонце)
-Чи змінився наш парк порівняно з літом?
-Як, за вашими спостереженнями змінилася погода у нашій місцевості? У нашому місті ? -Які народні прикмети осені ви знаєте?
а) Я пропоную вам об'єднатися у 3 групи. Кожна отримає завдання.
І група - поспостерігайте за деревами, кущами і трав'янистими рослинами. Наведіть приклади.Які з них вже змінили колір листя. В який колір? Якою стала травичка( вона не соковита, сухенька, як сіно).
Презентуйте роботу. Зробіть висновок.
в) Обговорення результатів виконаної роботи.
- Пригадайте назви творів про осінь. Можливо хтось пригадає рядочки віршів , пісень, загадки , оповідання В.Сухомлинського про осінь.
А ми побудемо зараз митцями. У групах викладемо картину "Осінь на асфальті" з природного матеріалу.
1.Гра «Комплемент Осені».
-Учні стають у коло і по черзі дають відповідь на запитання «Яка Осінь?»
Зараз я пропоную вам пограти у гру "Доповни". Я буду говорити фразу, а ви маєте її закінчити
1. -Отже , ми завершили екскурсію до міського парку .
-Що вас вразило в осінньому парку?
-Що ви побачили і почули в природі?
-Про які невідомі прикмети осені ви дізналися?
Які зміни відбуваються в неживій і живій природі восени?
- Чи справдились ваші очікування?
2. Якщо ваші очікування справдились повністю, - підніміть праву руку. Якщо ваші очікування справдились частково, - підніміть ліву руку. Як ви думаєте чого?
Якщо не справдились – присядьте.
Що потрібно зробити? Чого не вистачило для досягнення мети? Наш урок закінчено. Дякую вам за нього.