Урок - екскурсія "В гості до осіннього парку. Прикмети осені. Осінні місяці."

Про матеріал

Мета . Ознайомити учнів з прикметами та ознаками осені, розкрити походження назв місяців осені. Вчити помічати осінні зміни в природі, Розвивати мислення учнів, уяву, фантазію, мовлення, пам'ять, увагу та спостережливість.

Сприяти розвитку дрібної моторики та тактильних відчутів дитини. Виховувати бережливе ставлення до природи та до свого здоров' я.

Перегляд файлу

Добропільський навчально-виховний  комплекс «Спеціалізована школа

І-ІІІ ступенів № 4 з поглибленим вивченням окремих предметів – дошкільний  навчальний  заклад»

 

 

 

 

 

 

1 клас

 

 

 

 

 

В гості до осіннього парку. Прикмети осені.                           Осінні місяці .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор розробки

Льотова О.В.,

спеціаліст II категорії

 

 

 

 

 

 м. Добропілля  2018


             

Урок

Тема . В гості до осіннього парку. Прикмети осені. Осінні місяці. Мета . Ознайомити учнів з прикметами та ознаками осені, розкрити походження назв місяців осені. Вчити помічати осінні зміни в природі, Розвивати мислення учнів, уяву, фантазію, мовлення, пам‘ять, увагу та спостережливість.

Сприяти розвитку дрібної моторики та тактильних відчутів дитини. Виховувати бережливе ставлення до природи та до свого здоров’ я.

Маршрут. Школа - міський парк - школа

Санітарно – гігієнічні вимоги. Діти одягнені відповідно погодним умовам.

Інструктаж з техніки безпеки. ПДР , правила поведінки на природі.

Хід екскурсії

 

Ранкова зустріч Привітання

-Доброго ранку! — Ми друзям бажаєм.

  • Доброго ранку! – Всіх друзів вітаєм. Доброго ранку тобі і мені.

Щирі слова

нехай линуть рясні.

  • Доброго ранку,           (ім’я дитини)!
  • Доброго ранку,                     !

(Під час привітання, діти по колу звертаються один до одного на ім’я і торкаються долоньками .)

2.Синоптичні спостереження

Дата дня


Постановка проблеми.

Скажіть, чи хотілося б вам зараз одягнути купальні костюми і піти купатися та засмагати?

Розв'язання проблеми

Чому ми не можемо цього зробити зараз? (холодно, сонце не гріє, вже не літо, т.д.)

Діти, а ви помітили, як змінилася природа з того часу, як ви пішли до школи? Чи подобається вам початок осені?

Учитель

-Я принесла вам кошик. Подивіться на нього. Що в ньому?

Початок осені завжди чарівний. Повітря стає прозоре, мов кришталь, а небо голубе - голубе. Достигають цілющі плоди шипшини, виграють яскравими червоними барвами у сонячному промінні. Чується останній грім, що прощається з полями. Осінь, наче художник, велетенським пензлем розфарбовує у яскраві кольори плоди та листя. Ось так починається осінь. Пахне чебрецем, опеньками, спілими яблуками.

(Під час розповіді учитель дістає кошик з якого виглядають калина, осіннє листя, квіти, гриби, чебрець)

І. Підготовка учнів до екскурсії.

Вчитель проводить екскурсію у парку, заздалегідь визначає, які об’єкти природи зможуть побачити учні.

 

1.Визначення мети і завдань екскурсії.

  • Сьогодні у нас незвичайний урок ,ми вирушаємо на екскурсію до матінки природи у міський парк.
  • Мета нашої екскурсії- дослідити прикмети та ознаки осені.

  • Що ви очікуєте від цієї екскурсії?

II.  Проведення екскурсії.

  • Вдихніть носом повітря ( понюхайте, послухайте, подивіться) .

-Чи приємні вам відчуття ваші?

  • Як приємно не поспішаючи побродити по парку, вдихаючи його смачний приємний запах. Погуляти по траві, почути пташині голоси, очами побачити різні фарби.

- Що для нас природа? (На природі ми зміцнюємо своє здоров'я.)

Вправа “Незакінчене речення”

Природа - це : здоров'я, задоволення, радість, творчість( це вірші, картини, краса)

-А чому корисно для здоров'я здійснювати прогулянки до парку ?

  • Приємно, що ви розумієте красу природи. А як же треба поводитися з нею? Давайте складемо правила поводження в природі.(Робота в групах. Привести приклади з свого життя)

А якщо людина вміє розуміти красу природи, він постарається не робити їй боляче. А щоб зберегти і не руйнувати її, потрібно знати ряд правил поведінки на природі.

  1. Не рвати квіти.
  2. Не шуміти в парку.
  3. Не ламати гілки.
  4. Не смітити.
  5. Не руйнувати гнізда , допомагати птахам і тваринам де потрібно.

1.Евристична бесіда

Ця пора року фарби готувала, У відерця наливала.

Змішувала, чаклувала,


Потім все розфарбувала. Придивіться, все довкола Стало різнокольоровим!

-Яка це пора року?

-Назвіть осінні місяці ?

                                                                                                                                            2.Народ скаже, як зав'яже.  (Інсценізація вірша дітьми і вчителем)

 

Вчитель:

Матінко - осінь полями іде,                                                                                             Трійко хлоп'ят за собою веде:                                                                                     Вересень, жовтень - старшенькі,                                                                                            А листопад ще маленький.

  1. учень:

Вересень каже: «На полі, в гаю,                                                                                           Я подарунки усім роздаю:                                                                                                 Повні грибів мої жмені,

Яблука маю в кишені»

  1. учень:

Жовтень говорить: «А я, погляди,                                                                                          В жовту одежу вдягаю сади,

З мряки заслону розстелю,                                                                                                 Сонце вкладу у постелю»

  1. учень:

А листопад: «А я з тихим плачем                                                                                           Землю поллю безкінечним дощем,                                                                                               Листя стрясу з деревини,

Вистелю гори й долини»

                                                                                                                                            - Про які ознаки згадується у цих рядках?                                                                                                     - Ваші мами, які  з нами на екскурсії,теж приготували цікаві повідомлення.

                                                                                                                                  Вересень.

Слово «вересень» походить від назви вічнозеленого куща -в ересу, який росте на Поліссі. Оскільки верес починає масово цвісти восени, то і перший місяць по літі назвали на його честь. Спершу вересень звався «ревун», «марев», тому що голосно перегукувалися олені. Пізніше називали « сівнем » - період сівби зернових, « маїком » - од зелені озимини. У давнину 14 вересня був перший день Нового року.

  • Лист лягає долілиць - на теплу зиму.
  • Чим тепліший і сухіший вересень, тим пізніше прийде зима.

Жовтень.

Жовтнем ще відносно недавно в Україні називали дев'ятий місяць. Але у вжиткові була інша назва - «паздерник», що походить від промислу, що пов'язаний з переробкою льону та конопель. Пізніше десятий місяць жовтень ще називали «хмурень», «зазимник». А оскільки з жовтня починали справляти весілля, його охрестили і «весільником».

  • Грім у жовтні - на малосніжну, м'яку, коротку зиму.
  • Якщо до середини жовтня з беріз не осипається листя -сніг ляже пізно.

Листопад.

У давнину листопад називали «братчини». Це від давнього обряду, що звався

«братчина». Його справляли в листопаді. Якщо сусіди хотіли заприятелювати між собою, то купували в пасічників бджолиний рій. З весни до осені гуртом доглядали його. Зібраний мед ділили порівну. На це свято збиралися сім'ями, гуляли, чи як казали в народі, браталися. Були ще назви: «листопадень»,

«падолист», «напівзимник».

Комарі в листопаді - м'яка зима.

Пізній листопад - до суворої і затяжної зими.

-Які ознаки осені ви помічали? (зміна t, довгота дня, опади у вигляді дощу та мокрого снігу, приморозки, іній, тумани, опадає листя)                                                                                    -Чому менше сонячних днів ( сонце нижче над горизонтом, косіше падає проміння, слабкіше гріє сонце)

-Чи змінився наш парк порівняно з літом?

-Як, за вашими спостереженнями змінилася погода у нашій місцевості? У нашому місті ?                                                                                                                                                    -Які народні прикмети осені ви знаєте?

  • Хмари йдуть низько - до дощу і холоду.
  • Грім у вересні віщує теплу й довгу осінь
  • Осінній туман припадає до землі буде сонячна днина, піднімається утворюючи хмари — на дощ.
  • Багато павутиння — на довгу суху осінь.
  • Калина достигла , а листя на ній зелене осінь буде тепла. Осінній іній на суху й сонячну погоду.
  • Восени листопад швидко минув — чекай суворої зими.
  • Горобина вродила рясно — осінь буде дощова, а зима морозна.
  • Грім у вересні віщує теплу осінь.

2.  Групова робота

а) Я пропоную вам об'єднатися у 3 групи. Кожна отримає завдання.

І група - поспостерігайте за деревами, кущами і трав'янистими рослинами. Наведіть приклади.Які з них вже змінили колір листя. В який колір? Якою стала травичка( вона не соковита, сухенька, як сіно).

Презентуйте роботу. Зробіть висновок.

ІІ група - порівняння листя та хвоїнки.

  • Порівняйте хвойні і листяні дерева нашого парку. Яка різниця між ними? Чому хвойні дерева не змінили своє забарвлення в порівнянні з літом?
  • Зробити висновок

ІІІ група - спостереження за тваринами, птахами, комахами.

  • Що відбувається восени з ними? Зробіть висновок.

б) Презентація групових робіт.

в) Обговорення результатів виконаної роботи.

  1. Творча робота "Осінь на асфальті" з природного матеріалу.

- Пригадайте назви творів про осінь. Можливо хтось пригадає рядочки віршів , пісень, загадки , оповідання В.Сухомлинського про осінь.

А ми побудемо зараз митцями. У групах викладемо картину "Осінь на асфальті" з природного матеріалу.

ІІІ. Рефлексія .

1.Гра «Комплемент Осені».

-Учні стають у коло і по черзі дають відповідь на запитання «Яка Осінь?»

2. Гра "Доповни"

Зараз я пропоную вам пограти у гру "Доповни". Я буду говорити фразу, а ви маєте її закінчити

  1. Восени жовтіє …….(листя)
  2. Дні коротші, а ночі ….. ( довші )
  3. Люди збирають …… ( врожаї )
  4. На небі з являється все більше …..( хмар)
  5. І часто йдуть……(дощі)
  6. Осінні місяці називаються… (вересень, жовтень, листопад)

3.Вправа «Мікрофон»

1. -Отже , ми завершили екскурсію до міського парку .

-Що вас вразило в осінньому парку?

-Що ви побачили і почули в природі?

-Про які невідомі прикмети осені ви дізналися?

Які зміни відбуваються в неживій і живій природі восени?

- Чи справдились ваші очікування?

2. Якщо ваші очікування справдились повністю, - підніміть праву руку. Якщо ваші очікування справдились частково, - підніміть ліву руку. Як ви думаєте чого?

Якщо не справдились – присядьте.

Що потрібно зробити? Чого не вистачило для досягнення мети? Наш урок закінчено. Дякую вам за нього.


 


 


 

 

docx
Пов’язані теми
Природознавство, Розробки уроків
НУШ
Додано
17 вересня 2018
Переглядів
2288
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку