3 клас. Урок - гра « Я не чарівник, я тільки вчусь» з математики
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Тема: ” Письмове додавання трицифрових чисел з переходом через розряд ( два переходи). Розв’язування прикладів, рівнянь та задач»
Мета: ознайомити учнів з прийомами письмового додавання трицифрових чисел, коли є два переходи через розряд;
розвивати вміння розв’язувати рівняння на знаходження невідомого зменшуваного та доданків;
удосконалювати вміння оперувати математичними термінами, відповідно темі уроку, вміння розв’язувати задачі на зменшення, збільшення на кілька одиниць; удосконалювати знання таблиці множення;
виховувати чуйність, бажання приходити на допомогу тим, хто цього потребує, командний дух, виховувати охайність при письмі.
Обладнання: таблиця «Сиди правильно», плакат із зображенням Попелюшки, 2 шапочки мудреців, плакат «План уроку», картки у вигляді тикв, картки – зображення рожевої сукні, кришталевих туфель, карети, кучера, коней, мишей, криси, палацу, код – буквений шифр для прикладів, плакат «Логічна вправа», підручник Богданович М.В. Математика: Підр. Для 3 кл.- К.: Освіта, 2003.- 160с.,
Хід уроку
І Організація класу
На уроці будемо вивчати
Дуже нам потрібне додавання,
А крім того, будемо ми грати,
Приклади, задачі вирішати .
Тож міркуйте швидко, діти,
Правила згадайте.
І на кожному етапі
Правильно відповідайте!
ІІ Повідомлення теми й задач уроку
Вчитель:
У тридевۥятім царстві,
В родині лісника,
Жила собі дівчина,
Що попіл прибира .
Що тяжко працювала
Від ночі до зорі ,
А дяки вона мала
Лиш крики й стусани.
Попелюшку ображала мачуха лиха,
В неї вдача бач, на лихо,
Була заздрісна та зла.
Найпотаємнішим бажанням Попелюшки було потрапити на бал у королівський палац.
ІІІ Актуалізація опорних знань
- При кожному королівському палаці є придворні мудреці, які все на світі знають. Сьогодні на уроці їх роль будуть виконувати … ( призначаю двох учнів) Вони будуть допомагати мені опитувати маленьких чарівників. ( На уроці ці школярі задають додаткові запитання по пройденому матеріалу, які підготували вдома)
Вчитель: Дуже часто чарівники у своїх чарах використовують магічні числа. Зараз ми запишемо деякі цифри і узнаємо нові відомості про числа, які вони позначають. Але спочатку згадаємо правила правильної посадки при письмі. ( Використовую таблицю «Сиди правильно») Першою ми запишемо цифру 7.
Сім - число духовної досконалості (печать Божа ). Воно пішло від єврейського слова "савах", що означає "бути наповненим або мати достаток".
Другою цифрою буде 3.Число 3 – найулюбленіше число людства. Воно часто використовується у казках: три сини, три завдання. Далі запишіть цифру 4. Це також магічне число. Достатньо згадати 4 пори року, 4 сторони світу, 4 групи крові людей.
Першою справою на сьогодні для Попелюшки буде прибрати на свої місця посуд. Для цього потрібно розставити чашки по порядку. Допоможуть нам числа, які треба розмістити у порядку зростання.
( Діти по порядку розставляють різнокольорові чашки з написами відповідних чисел. Коли вони впораються із завданням , треба звернути увагу на те, що чашки стоять відповідно до кольорів веселки, а значить , застосувавши лічилку « Каждый охотник желает знать, где сидит фазан», можна перевірити правильність виконання)
Вчитель: А тепер Попелюшка повинна просіяти борошно. Для цього потрібно нам сито. Піднялись.
Гра « Сито»
За допомогою цієї гри перевіряємо знання таблиці множення. Діти всі піднімаються, вчитель задає питання по таблиці. Той, хто відповів правильно, сідає.
- Попелюшка повинна завжди знати, скільки ще продуктів треба придбати у крамниці. Для цього вона проводить ревізію продуктів. Давайте допоможемо їй швидко впоратись.
У коморі 140 кг гречки та 50 кг рису. Скільки всього крупів у коморі?
Лісник насолив на зиму 300 маленьких бочок лисичок та 240 бочонків опеньок. Скільки всього бочок стоїть на зиму?
Засолено 275 кг тарані та 15 кг коропа. Скільки всього риби?
Вчитель: Завершено хатню роботу. Тепер Попелюшка може зі спокійним серцем збиратися на бал. Але ми ще не зовсім чарівники, а тільки навчаємося, тому не зайвим буде повторити алгоритм чарування.
ІV Вивчення нового матеріалу.
Вчитель знайомить дітей з алгоритмом письмового додавання трицифрових чисел з двома переходами через розряд. Заучуємо усне пояснення виконання обчислень. Вирішуємо колективно на дошці приклади:
+378 +456
243 387
____ ____
V Закріплення нового матеріалу.
1. Групова робота
Вчитель: Наша Попелюшка повинна їхати на бал у чарівній сукні. Якого кольору вона буде ми зараз узнаємо. Для цього розв’яжемо приклади і вгадаємо букви, що відповідають певному числу.
Кожен учень з картки записує приклад, розв’язує його та передає далі, розшифрувавши певну букву, яку записує у дужках . Між рядами йде змагання. Виграє той ряд, який швидше складе слово.
+468 +546 +379 +686 +377 +299
243 387 198 336 254 324
____ ____ ____ ____ ____ ____
Код шифрувальників:
711 – р , 788- б, 933- о, 765- і, 577- ж, 867- л, 922- е, 631 –в, 623- а
Слово – код : рожева
2. Розв’язування рівнянь
Вчитель: Отже Попелюшка поїде на бал у чарівній рожевій сукні.( Прикріпляю на плакат із зображенням дівчинки рожеву сукню. ) Але не можна ж їхати без знаменитих кришталевих туфель ! Я , гадаю, що розв’язання двох рівнянь зможуть поправити справу і казкова героїня отримає пару гарних туфельок.
Х – 579=247 967 – Х= 454
(Х= 8 26) ( Х=513)
( Прикріпляю на плакат із зображенням Попелюшки картинку з парою туфель. )
3. Робота над задачею
Вчитель: А тепер , школярики, давайте зробимо Попелюшці особистий від нас подарунок – гарну зачіску. Справа ця нелегка і потребує багато розумових зусиль та практичних дій. Отже, нас чекає задача.
На балу у королівському палаці були присутні 365 чоловіків, жінок на 156 більше, а дітей на 298 більше , ніж жінок. Скільки дитячих запрошень потрібно послати?
Складаємо коротку умову:
Чоловіки – 365 осіб
Жінки - ? ос., на 156 більше
Діти - ? ос., на 298 більше
Аналізуємо задачу:
Запис та пояснення дій діти виконують самостійно.
4 Фізхвилинка:
Попелюшка вже красуня. ( кружляють )
Є і зачіска , і сукня! ( руки вгору, руки вниз)
Кожна туфля кришталева
вже на дівчинці - манюня ( руки на поясі, ноги на п’ятці по черзі)
З принцом буде танцювати ( рухи танцю)
Із придворними кружляти ( повороти вліво, вправа)
На годиннику 12 –та проб’є, ( хитаються зі сторони в сторону)
Попелюшка раптом встане і втече. ( біг на місці)
Заспокоїться, додому повернеться ( кроки на місці)
А пізніше принц із туфлею знайдеться.
5. Самостійна робота
Вчитель: А ми ж не зможемо відправити Попелюшку пішки. ЇЇ чарівна сукня швидко зіпсується. Хто пам’ятає із чого зробили карету у казці? У вас у кожного на парті є така тиква – картка з прикладами. Працюйте швидко, інакше Попелюшці не залишиться часу на танці.
Самостійна робота над прикладами.
6. Робота з підручником
Вчитель: Зараз покличемо мишей , щоб зробити з них коней, а з криси - кучера. Для цього звернемося до сторінок підручника. Розв’язав ці 4 приклада, отримаємо прекрасну трійку коней та чудового кучера.
Ст.. 108, № 717
7. Розв’язування задачі
Вчитель: Як прикро, Попелюшка зовсім не знає дороги до казкового палацу, але у нас є карта, яка допоможе розібратись , по якій дорозі їхати. Давайте розбиратися. Часу вже обмаль і нам потрібно знайти найкоротший шлях, щоб наша красуня не запізнилась.
Ліс
237м 389 м
Палац Будинок лісника
576 м
На скільки пряма дорога коротша за дорогу через ліс?
Аналіз задачі. Самостійний запис розв’язання дітьми.
8. Робота над помилками
Вчитель: Запрошення Попелюшці прийшло із запізненням, тому що зла мачуха виправила деякі слова і тепер нашу героїню можуть не пустити. Виправте помилки швидше.
+668 +587 +389 +796 +575 +189
256 346 177 136 157 345
____ ____ ____ ____ ____ ____
814 933 556 932 732 534
9. Логічна вправа
Вчитель: Все готово. Чого ще бажати. Наша Попелюшка заробила, щоб мати чудову сукню, туфельки, зачіску, та й взагалі, гарний вечір тим, що весь час важко працювала, була завжди веселою та доброю. Ви сьогодні молодці, теж попрацювали на славу! У подарунок вам Попелюшка передала останнє завдання, яке розвиває розум та звеселяє душу.
Переклади 2 палички так, щоб утворилося 3 квадрати.
Пояснення домашнього завдання: ст..108,№ 720, 721
V І Підсумок уроку.
Вчитель: Ось і скінчилися наші пригоди.
( Оцінювання дітей, аргументування поставленої оцінки)