Урок-кейс
у
2 класі
ЗИМА
Мета:
природознавство: закріпити назви зимових місяців, поглибити знання про зимові явища природи, формувати уявлення про погоду взимку, розвивати спостережливість, критичне мислення, кмітливість, пробуджувати бажання любити, вивчати і оберігати природу;
літературне читання: навчати помічати красу і неповторність зими, змальованої словами, розвивати образне мислення, творчу уяву, виховувати бажання милуватися природою;
українська мова: закріпити знання про звуки і букви, удосконалювати навички грамотного каліграфічного письма, збагачувати словниковий запас зимовою лексикою, виховувати любов до рідної мови;
математика: закріпити порядок виконання дій у виразах з дужками і без дужок, складати і розв’язувати задачі за поданими моделями, розвивати логічне мислення, увагу, виховувати старанність;
основи здоров’я: вдосконалити навичку вибирати одяг за погодою, розвивати спостережливість, критичне мислення, виховувати відповідальне ставлення до збереження власного здоров’я.
вміння вчитися: формувати здатність орієнтуватися в тривалості праці, переключатися з одного виду роботи на інший, пригадувати необхідні знання і способи дій для виконання вправ, активно відтворювати необхідну інформацію, виконувати творчі завдання;
соціальної: удосконалювати вміння контролювати і регулювати свою поведінку, ініціювати допомогу та підтримку іншому ;
комунікативної: розвивати вміння вислуховувати, погоджуватись і домовлятись, обмінюватись думками, робити висновки, співпрацювати з усіма членами групи;
інформаційної: опрацьовувати інформацію на підставі аналізу, синтезу, порівняння;
загальнокультурної: застосовувати норми мовної культури під час спілкування, зв’язно висловлюватись в контексті змісту опрацьованого матеріалу;
здоров’язбережувальної: сприяти усвідомленню здоров’я як вищої життєвої цінності, взаємозв’язку організму людини з природним оточенням.
Обладнання: маски тварин для інсценізації казки, фішки для складання звукових моделей слів, картки з деформованими реченнями, презентація «Зимові слова», екран для проведення синоптичної хвилинки, відео експрес-уроку О. Авраменка, картки для гри «Зимовий одяг», картки для гри «Вода», «сніжки» з виразами, моделі задач, картки для складання кластеру «Зима», прищепки та «світлофор настрою» , відео руханки «Танці-зігріванці», смайлики для повторення правил роботи в групах.
Яка інформація мене тут чекає?
Організація класу
– Встаньте, поверніться до гостей і привітайтесь. ( Доброго ранку!) Сіли зручно.
Час урок вже розпочати
І старанно працювати.
Щоб сміялось сонечко,
Успіхам раділо,
До роботи на уроці
Ми приступим смідо.
Рефлексія настрою. Вправа «Коло друзів».
– Надворі холодно. А в нашому класі затишно і тепло. Поряд – друзі. Подаруйте їм усмішку, візьміться за руки, щоб відчути тепло і підтримку..
Актуалізація опорних знань.
– Наш урок розпочнеться незвично. До нас у гості завітає казка. Пропоную вашій увазі театральну виставу, акторами в якій будуть ваші однокласники.
– Як називають дітей, котрі дивляться виставу? ( глядачі)
– А як повинні поводитись глядачі?
– Сіли зручно, дивимося казку.
Інсценізація казки.
Чи буває зима? (За О. Хоменком)
Жила-була собі Мишка. Якось пішла вона в поле, нажала колосків, та й повертається стежечкою до лісу, до своєї хатки.
Аж тут назустріч Їжачок іде.
— Здрастуй, Мишко!
— Здрастуй, Їжаче.
— А що це ти несеш?
— Була в полі, колосків нажала, щоб було з чого взимку пиріжки пекти.
— Ой, я теж люблю пиріжки.
— Ну то, як зима настане — приходь, я й тебе пригощу.
— Дякую! Обов'язково прийду. Тільки... що це таке, зима? Коли вона буде?
— Як, ти не знаєш, що таке зима?
— Ніколи не чув і не бачив.
— Ну як же, не бачив? Це коли надворі дуже холодно, мороз щипа за вуха.
— Гм... Комарі, буває, щипають за вуха, а от мороз мене ніколи не щипав.
— Та хіба ж ти не пам'ятаєш, як минулої зими: снігу намело?
— Снігу? А що це таке, сніг?
— Ти не знаєш, що таке сніг?! Ну, він холодний і м'якенький. Із неба падає. І вся земля біла-біла.
— Земля біла-біла?!! Оце вже ти утяла, Мишко. Скільки живу, по землі ходжу, а зроду ще не бачив, щоб земля білою булла.От ти, Мишко, вигадниця.
— Ну як же, не бачив? Взимку в лісі ні ягід, ні грибів немає - усе довкола біле.
— О-го-го-го! Ну ти й начудила. Як же це — ні ягід, ні грибів немає? Адже всі з голоду вмерли б. Оце ти, Мишко, вигадала.
І регоче, аж за живіт хапається.
Аж тут Рак іде.
— А спитаймо в Рака. Він підтвердить мої слова.
— Гаразд.
— Здоровий будь, Раче.
— І ви здорові ходіть.
— Раче, а чи правда, що зима буває?
— Зима? Ніколи про таку не чув. А що це воно таке?
— Та ось Мишка розповідає, що зима — це коли надворі дуже холодно, мороз щипає за вуха, а земля вся біла.
— Земля вся біла? Хіба ж таке буває?! То Мишка щось вигадала, та й плете нісенітниці всілякі.
— Звичайно ж, буває. Сонце не гріє, і річка наша геть уся замерзає.
— Річка замерзає? А як це?
— Це коли вода стає твердою й по ній ходити можна.
— Вода стає твердою?! Оце ти, Мишко, насмішила! Хіба ж вода може бути твердою?! Скільки у воді плаваю, а ще ніколи не бачив, щоб вона твердою була.
І регочуть Їжачок та Рак . А Мишці так прикро, що їй не вірять, аж плакати хочеться.
Коли Зозуля летить, та й сіла неподалік на кущ.
— Спитаймо в Зозулі. Вона вже напевно знає, чи буває зима.
— Спитаймо..
— Добридень, Зозуле.
— І вам день добрий.— А скажи нам, Зозуле, чи буває зима?
— Зима? А що це таке, зима?
— Та ось Мишка нам каже, що зима — це коли сонце не гріє, земля біла, а вода тверда.
— Оце так! Сонце не гріє, земля біла, а вода тверда — то хіба ж таке буває?
— Ну як же. Звичайно ж буває. Всі дерева в лісі голі стоять.
— Дерева голі?! Оце ти, Мишко, насмішила! Скільки в лісі літаю, а ще ніколи не бачила, щоб дерева голі стояли.
Сміються Їжачок, Рак та Зозуля, а в Мишки аж сльози виступи, образливо стало, що їй ніхто не вірить. А всю ту розмову чула стара мудра Сова, яка дрімала неподалік у дуплі. Виглянула вона, та й каже :
— Негоже це ви робите, що смієтеся з того, чого самі не знаєте. Звичайно ж, зима буває,
Сказала Сова, позіхнула і знову заснула..Соромно стало Їжачкові, Ракові й Зозулі, що вони Мишку скривдили.
—Вибач нас, Мишко.
—Я і не образилася. На пироги всі приходьте. Та тільки вже не взимку, а завтра.
……………………………………………………………………………………….
— Сподобалась вам казка? Поаплодуйте акторам: саме так дякують глядачі.
— Закінчіть прислів’я « Казка вчить, ………»
— Чого навчила вас казка?
— Про яку пору року розповідала Мишка? Які ще бувають пори року? Чому змінюються пори року? Після чого наступає зима?
— Чому Їжачок. Рак і Зозуля ніколи не чули про зиму?
Повідомлення теми і мети уроку
— Як ви вже здогадались, тема нашого уроку «Зима»
— Ми пригадаємо назви зимових місяців.
— Зимові явища природи допоможуть нам закріпити знання про букви і звуки рідної мови,
— Спостерігаючи за погодою, навчимося правильно вибирати одяг для прогулянки взимку.
—Під час зимових розваг пригадаємо порядок дій у виразах , складемо і розв’яжемо задачу.
Мотивація навчальної діяльності (із використанням методу «Незакінчене речення»)
— Закінчіть речення.
— У житті нам знадобляться ці знання …..
Природознавство
1. Робота в командах. Зимові місяці.
Калейдоскоп загадок
— Щоб пригадати назви зимових місяців, я пропоную вам відгадати загадки.
Місяць землю
грудить
І хату сильно студить.
(Грудень)
Вітри зі снігом
все сікли
І назву місяцю дали.
(Січень)
Місяць цей лютує,
Бо весноньку чує.
(Лютий)
— Попрацюємо в командах.
І команда—грудень
ІІ команда — січень
ІІІ команда— лютий
1 учень з команди: скласти звукову модель слова.
1 пара: з’єднайте слова і прочитайте прислів’я..
(Грудень рік кінчає, зиму починає.
Січень — року початок, зимі — середина.
Лютий зиму замикає, весні двері відчиняє.)
Решта учасників : робота з підручником І ряд — с.67
ІІ ряд — с.67_68
ІІІ ряд — с.68
Практична робота з календарем ( метод «Знаємо – хочемо дізнатись – дізнались»)
— Попрацюємо в парах.
— Знайдіть на календарі зимові місяці, обведіть їх. Якого кольору візьмемо олівець? Чому?
— Скільки діб у грудні? ….січні?....лютому?
— Як дізнатись, скільки діб за календарем триває зима?
— В який день тижня починається зима?
— Знайдіть на календарі 22 грудня. Це — день зимового сонцестояння:день — найкоротший, а ніч — найдовша. Уже з 23 грудня день почне збільшуватись. Світла буде більше, а тепла — менше. Недарма в народі кажуть: «У грудні сонце на літо, а зима на мороз»
— Коли ми святкуємо Новий рік? На який день тижня припадає це свято?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА ( відео «Танці зігріванні»)
Українська мова
—Пригадайте, про які зимові явища розповідала мишка.
Хвилинка каліграфії.
—Щоб правильно, гарно слова написати,
Нам з’єднання букв слід усім пригадати.
Одна лиш хвилинка для цього дається.
Провіримо зараз, кому все вдається.
Сн ор ож юх іг ав
Малюнковий диктант. ( слайди)
— Що може зрівнятися за красою і пишністю з білосніжною зимою? Розглянемо природні явища, які роблять зиму такою неповторною, запишемо їх назви, збагатимо свою мову «зимовими» словами
Сніг, іній, мороз,лід, ожеледь, ожеледиця, завірюха, замети, кучугури.
— У якому слові букв більше, ніж звуків?
— В якому слові усі приголосні звуки м’які?
Розвиток зв’язного мовлення.
Складання оповідання про зиму за опорними словами. (метод сторітеллі)
Літературне читання
Поетична хвилинка.
— Заплющте очі, послухайте вірші і пориньте у зимову казку.
Сипле, сипле, сипле сніг.
Все присипав — доли, гори.
Вже весь світ — мов біле море,
Біле море без доріг.
Сипле, сипле, сипле сніг. Іван Франко
— Яка картина постала у вашій уяві?
Реве, свище завірюха,
По лісу завило.
Як те море, біле поле
Снігом покотилось. Тарас Шевченко
— Чи змінилась картина природи?
— Які звуки у завірюхи?
Усі дерева в інеї —
У білому, у синьому.
Гілки похитує вітрець,
Снігур сніжок покльовує.
А Морозенко- пустунець
Нам вікна розмальовує. Анатолій Камінчук
— Якою тепер ви уявили зиму?
— Коли було весело?
— Коли було сумно?
— Коли було моторошно і страшно?
— Які природні зимові явища описали поети?
— Захоплювались зимовими пейзажами не тільки поети. Зачаровувала зима і художників та композиторів.
Основи здоров’я
1. Організація класу
І знову дзвоник кличе в клас,
Знання нові чекають нас.
Перед вами – нелегкі задачі,
тож побажаю вам удачі.
2. Вправа «Синоптична хвилинка»
– Синоптичну хвилинку сьогодні проведе ……………
3. Практична робота « Вибір одягу за погодою».
- Смайлики допоможуть вам пригадати правила співпраці в групі.
- Об’єднайтеся в групи і виберіть одежу для прогулянки за погодою.
- Щоб ваші відповіді були правильними, я пропоную вам переглянути експрес-урок, котрий проведе для вас доцент Київського університету Олександр Авраменко. ( перегляд відео)
- Що надінете?
- Що взуєте?
- Чому важливо правильно обирати одяг за погодою?
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА ( «Морозець»)
Математика
1.Хвилина каліграфії.
— Закінчіть речення. Вода в природі може перебувати в трьох станах: …
— Прочитайте тільки ті числа, які записані на тих малюнках, де вода перебуває в твердому стані.
— Яке число найбільше? Яке найменше?Яке число зайве?Скільки десятків у цьому числі? За якою ознакою можна об’єднати дані числа? Яка цифра використовувалась найчастіше?
— Цифра 2 – героїня нашої каліграфічної хвилинки. Пригадайте про неї віршик. Напишіть її носиком. Ліктем правої руки. А тепер – лівої.
— Сідьте рівно і старанно напишіть цифру 2. оберіть найкрасивішу.
2.Порядок виконання дій у виразах з дужками і без дужок.
— Послухайте вірш і спробуйте дібрати риму.
Із доріжки до доріжки
Полетіли влучні …..,
Очі радісні й усмішки.
Ой, весела гра у ….!
— Пограймо в сніжки. Дівчатка проти хлопчиків
—Вибираємо тільки ті сніжки, на яких записані вирази, в котрих першою обчислюється дія додавання.
64 —(8+6) 72+(17—9) 57+5—40
28+8+5 100—30+8 (6+9) —0
— З яким рахунком закінчилась гра?
3.Складання і розв’язування задач за графічними моделями
Засвистіла завірюха,
Морозець щипа за вуха.
Діти кажуть «Все дарма!
Це ж чудово! Це ж зима!»
— Чому діти радіють зимі? Які зимові ігри полюбляють7 Де бавляться діти?
— Складемо задачу про зимові розваги за поданими моделями.
— Чим схожі моделі? Чим відрізняються?
— Складемо задачу за І моделлю. …..за ІІ моделлю?
— Розв’яжемо задачу виразом. ( за варіантами)
— Скількома способами можна розв’язати ці задачі?
4. Робота з підручником, с.89.
—Які числа Снігова королева замінила однаковими фігурами?
Підведення підсумків уроку-кейсу
1. Рефлексія.
— Яку пору року ми почали вивчати?
— Щоб узагальнити отримані знання, пограймо в гру «Магніт».які слова притягує до себе ЗИМА?
— Хто любить зиму, підготує на наступний урок загадки про зимові явища природи.
— Настав час пограти в гру «Пишу для себе»
— Розгорніть свої записнички, візьміть улюблену ручку чи олівець і запишіть свої думки.
— Хто хоче поділитися з друзями?
— Продемонструйте свій настрій. Будь ласка, спочатку дівчатка, а потім – хлопчики.
— Якою б не була для нас цьогорічна ОСІНЬ, від усієї душі бажаю, щоб ЗИМА була - теплою, затишною, щасливою, добрішою і обов'язково мирною!
Що таке урок-кейс?
Сучасні українські школярі потребують нових знань, умінь та компетенцій. Саме тому виникла потреба в нових навчальних технологіях, за допомогою міжпредметного навчання.
Уроки-кейси — навчальний матеріал, структурований в особливому форматі. Він складається з розгорток, які системно відображають розділи шкільної програми, а також можуть містити суміжну інформацію за межами програми.
Кейс — це навчальна технологія, структурована за особливим алгоритмом, який дає цілісне уявлення про явище, яке вивчається.
Чому кейси ефективні?
Людський мозок активніше і результативніше засвоює інформацію, якщо матеріал взаємопов’язаний. Кейс побудований за принципом 2 в1: і за програмою, і для ерудиції.
Чим викликана актуальність кейсів?
Невідповідністю між стандартами навчання та пізнавальними інтересами учнів.
Чим корисні кейси?
Швидко виникає мотивація в навчанні, ефективнішою є командна робота, можливість роботи з різними джерелами інформації.
Отже, кейс — це технологія сучасного компетентнісного навчання.
Переваги кейсів
Мета кейсу: розвивати здібності розпізнавати проблему і знаходити шляхи її вирішення, вчитись працювати з інформацією, співпрацюючи з вчителем.
Самоаналіз уроку-кейсу
№ |
Найменування |
Зміст |
1 |
Отримані результати та напрацьовані компетенції: |
Ø Закріпили назви зимових місяців, дізнались про їх походження. Ø Отримали практичні навички роботи з календарем. Ø Вивчили зимові явища в неживій природі, навчились грамотно їх записувати, правильно вживати в мовленні. Ø Закріпили знання про тверді та м’які приголосні звуки. Ø Навчилися спостерігати за погодою і обирати одежу для прогулянки задля збереження здоров’я.. Ø Закріпили порядок виконання дій у виразах. Склали і розв’язали задачу за графічною моделлю. |
2 |
Тривалість: |
80 хв (спарений урок) |
3 |
Локація |
Кейс-урок проходить в класній кімнаті. |
4 |
Форми роботи |
Фронтальна, індивідуальна. об’єднання в пари, групи, поділ на команди: хлопчики і дівчата, за рядами, за варіантами. |
5 |
Методи,прийоми. технологій |
Дидактичні ігри :«Синоптична хвилинка», «Збери прислів’я», «Добери риму». Методи: «Коло друзів»,«Прес», «Мозковий штурм», «Незакінчене речення», «Світлофор настрою». Інноваційні технологіі:театральна педагогіка, мнемо технологія, сторітеллі, письмо для себе. |
6 |
Домашнє завдання: |
1. Дібрати загадки про зимові явища природи. 2. Поспостерігайте за зимовими явищами в природі. Свої спостереження запишіть у записничок.. 3. Скласти зимові ребуси. |
7 |
На допомогу учневі та коучу: |
http://edufuture.biz/ https://www.youtube.com/watch?v=NL0vPt81qS8 http://www.kemdetki.ru/biblio/razvivaiki/521/ |
8 |
Теги: |
Зима, грудень, січень, лютий, зимове сонцестояння, сніг,іній, мороз, лід, ожеледь, ожеледиця, метелиця,хуртовина, заметіль, віхола, завія, сніговик, сніжки.. |
9 |
Автор. |
Серман Оксана Богданівна |
1