Урок - конференція "Екологічні умови пристосувань організмів до середовища існування" з біології для учнів 11 класу

Про матеріал
Мета: дати уявлення про особливості існування організмів в різних середовищах, їх основні властивості, екологічні групи та їх адаптацію до умов середовища; розвивати вміння працювати з довідковою літературою, підручником, готувати презентації, використовуючи компʼютер;
Перегляд файлу

Урок - конференція

Біологія 11 клас

Тема: Екологічні умови пристосувань організмів до середовища існування

 

Мета : дати уявлення про особливості існування організмів в різних середовищах, їх основні властивості, екологічні групи та їх адаптацію до умов середовища; розвивати вміння працювати з довідковою літературою, підручником, готувати презентації, використовуючи компʼютер; виховувати екологічну свідомість.

Обладнання : таблиці, схеми, фото або малюнки рослин, тварин, що живуть у різних середовищах, карта України, література.

І Організація класу.

II Складання плану - конспекту уроку.

 

Середовище існування

 

 

 

 

  1. Водне (виступ учня)

Висновок :

  1.     Ехолокація 
  2.     Генерування електричних імпульсів
  3.     Сприйняття гідростатичного тиску
  4.     Сприйняття хімічного середовища
  5.     Запахи (лососі) (міграції риб, вугрів)
  6.     Особливий характер харчування (відціжування, осадження) біологічне очищення водойм. В пересихаючих водоймах
  7.     Чистий надлишок (закопувати у мул) 
  8.     Утворення цисти
  9.     Стадія яйця
  10.         Відновлення розвитку при пересиханні.
  1. Наземно - повітряне (виступ учня) Висновок :
  1.     Виникнення водонепроникних покривів
  2.     Виникнення газонепроникних покривів
  3.     Внутрішніх поверхонь для газообміну, що дозволило обмежити втрату Н2О
  4.     Різна густина повітря і Н20, гідростатична сила, яка допомагає врівноважити вагу тварин, у повітрі менше. Виникнення кісткового скелета.
  5.     Шар слизу 
  6.     Зовнішній скелет (черепахи, риби річкові, хітинові покриви, панцері) 
  7.     У рослин корінь, стебло, листок, квітка.

 

 

 

  1. Грунт (виступ учня)

Висновок :

  1.     Неоднорідність ґрунту дає змогу організмам різних розмірів проживати в ньому. 
  2.     Сприятливі умови для життя мікроорганізмів.
  3.     В ґрунті живуть :

     аероби,

     анаероби,

     споживачі мінеральних речовин (рослини),

     споживачі органічних речовин.

4) Дрібна осередковість (протягом декількох мм можуть змінюватися різні екологічні зони).

4. Живі організми (виступ учня)

 Висновок :

  1.     Паразитизм - використання живих організмів, як джерел живлення. 
  2.     Симбіоз - усі форми співіснування різних організмів. 
  3.     Особливі пристосування :

     повна втрата певних органів;

     утворення органів прикріплення (присосок).

4) Значна плодючість

5) Складні життєві цикли.

6) Існування без О2

7) Коменсалізм

     квартиранство (орхідеї) на стовбурах дерев;

     нахлібництво (інфузорії у шлунку жуйних тварин).

8) Мутуалізм - тип співіснування організмів від якого є взаємна користь (актинія і рак - самітник, лишайник - гриб і водорость).

III. Повідомлення учнів про середовище існування, адаптацію організмів до життя в них. Антропогенний фактор, вплив на навколишнє середовище.

 

Матеріали виступів :

  1.     Освітленість
  2.     Роль температури
  3.     Водне середовище 
  4.     Грунт, як середовище 
  5.     Живі організми 
  6.     Антропогенний фактор

 

IV Творчі завдання:

 Nº 1

  До 30% смертності морських черепах спричинено проковтуванням пластмасових предметів. Чому вживання подібної «їжі» призводить до загибелі тварин? Відповідь: пластмасові предмети закупорюють травні ходи тварин, оскільки пластмаса не перетравлюється.

 Nº 2

 Чому гинуть кити, викидаючись на берег ?

Відповідь: Звукове забруднення (порушення у китів координації у просторі) Загальне забруднення океану.

Nº 3

 Біомаса планктону на 1м2 акваторії моря складає 1 кг.

За правилом екологічної піраміди визначити S (га) даного біогеоценозу, щоб могла вирости та прохарчуватися пара судаків по 4 кг кожний у ланцюзі живлення : планктон - рослиноїдні - риби - судак.

Розв'язок:

Із наведених знань мас суха речовина складає 40%.

Планктон - рослиноїдні риби - судак

80*10 = 800 кг, 8 * 10 = 80 кг, 2 * 4 кг = 8 кг.

Суха речовина 40% - маса необхідного планктону.

800 кг - 40%

х кг - 100%

S - 2 га

V Підсумок уроку.

Заповнення схем на дошці.

Середовище існування

 

 

 

VI Домашнє завдання § 23 - 28. Скласти схему - конспект.

 

VIІ Робота за сигнальними картками «Мозковий штурм»

Терміни:

  1. Екологія 
  2. Абіотичні 
  3. Біотичні 
  4. Середовище існування 
  5. Адаптація.

VIII Самостійна робота за тестами..

 

 

Тема: «Надорганізмові системи»

Варіант І

 1. Термін «екологія» запропонував у 1866 році вчений:

а) В.Вернадський;

б) С. Четвериков;

в) Е.Геккель;

г) В.Сукачов. 

2. Кожен вид організмів пристосовується до умов довкілля особливим чином — це правило:

а) екологічної індивідуальності;

 б) оптимуму;

 в) толерантності;

г) взаємокомпенсації факторів. 

3. Територія розселення виду називається:

а) площа;

б) apеал;

в) середовище існування;

 г) біоценоз. 

4.Сукупність умов, в яких мешкають особини, популяції та угруповання організмів:

а) площа;

б) ареал;

в) середовище існування;

 г) біоценоз. 

5.Стан організмів, за якого непомітні прояви процесів життєдіяльності внаслідок значного уповільнення процесів обміну речовин:

а) фотоперіодизм;

б) анабіоз;

в) симбіоз;

г) адаптація;

д) терморегуляція.

6. Гідробіонти, що здатні активно пересуватися у товщі води, називаються:

а) планктон;

б) нектон;

в) бентос;

г) нейстон.

7. Співіснування:

а) мутуалізм;

б) коменсалізм;

в) паразитизм;

г) хижацтво. 

8. Тип морфофізіологічних пристосувань організмів до умов середовища та певного способу життя називається:

а) екологічна група;

б) життєва форма;

в) симбіоз;

г) вид. 

9.Неорганічні, органічні речовини, кліматичний режим належать до частини біогеоценозу:

а) абіотичної;

б) біотичної;

в) екологічної;

г) просторової.

10.Сукупність усіх живих організмів, що населяють планету:

а) продуценти;

б) населення;

в) різноманітність;

г) жива речовина. 

11. До вимерлих у XVIII - ХХ століттях видів належать:

а) динозаври;

б) сумчастий вовк;

в) фронт;

г) риніофіти. 

12. Усі можливі типи взаємозвʼязків між організмами різних видів називають:

а) мутуалізм;

6) коменсалізм;

в) паразитизм,

г) нейтралізм;

д) симбіоз. 

13.Тип симбіозу, за якого організми різних видів мають взаємну користь, - це:

а) мутуалізм;

б) коменсалізм;

в) паразитизм;

г) нейтралізм;

д) конкуренція.

14. Потепління клімату Землі повʼязане:

а) зі зростанням народонаселення;

б) з руйнуванням озонового екрану;

в) зі зростанням великих міст; г) зі збільшенням концентрації СО2 в атмосфері;

д) з ерозією ґрунтів.

14. Зелену книгу створено з метою охорони:

а) рідкісних видів;

б) зникаючих видів;

в) рідкісних і типових тваринних угруповань;

г) рідкісних і типових рослинних угруповань;

д) акліматизованих видів.

15. До біотичних факторів належать:

 а) температура,

 б) господарська діяльність людини;

 в) паразитизм;

 г) хижацтво;

 д) конкуренція;

 є) вологість.

docx
Додано
14 березня
Переглядів
140
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку