Урок - конференція
Біологія 11 клас
Тема: Екологічні умови пристосувань організмів до середовища існування
Мета : дати уявлення про особливості існування організмів в різних середовищах, їх основні властивості, екологічні групи та їх адаптацію до умов середовища; розвивати вміння працювати з довідковою літературою, підручником, готувати презентації, використовуючи компʼютер; виховувати екологічну свідомість.
Обладнання : таблиці, схеми, фото або малюнки рослин, тварин, що живуть у різних середовищах, карта України, література.
І Організація класу.
II Складання плану - конспекту уроку.
Середовище існування
Висновок :
|
|
Висновок :
аероби,
анаероби,
споживачі мінеральних речовин (рослини),
споживачі органічних речовин.
4) Дрібна осередковість (протягом декількох мм можуть змінюватися різні екологічні зони).
4. Живі організми (виступ учня)
Висновок :
повна втрата певних органів;
утворення органів прикріплення (присосок).
4) Значна плодючість
5) Складні життєві цикли.
6) Існування без О2
7) Коменсалізм
квартиранство (орхідеї) на стовбурах дерев;
нахлібництво (інфузорії у шлунку жуйних тварин).
8) Мутуалізм - тип співіснування організмів від якого є взаємна користь (актинія і рак - самітник, лишайник - гриб і водорость).
III. Повідомлення учнів про середовище існування, адаптацію організмів до життя в них. Антропогенний фактор, вплив на навколишнє середовище.
Матеріали виступів :
IV Творчі завдання:
Nº 1
До 30% смертності морських черепах спричинено проковтуванням пластмасових предметів. Чому вживання подібної «їжі» призводить до загибелі тварин? Відповідь: пластмасові предмети закупорюють травні ходи тварин, оскільки пластмаса не перетравлюється.
Nº 2
Чому гинуть кити, викидаючись на берег ?
Відповідь: Звукове забруднення (порушення у китів координації у просторі) Загальне забруднення океану.
Nº 3
Біомаса планктону на 1м2 акваторії моря складає 1 кг.
За правилом екологічної піраміди визначити S (га) даного біогеоценозу, щоб могла вирости та прохарчуватися пара судаків по 4 кг кожний у ланцюзі живлення : планктон - рослиноїдні - риби - судак.
Розв'язок:
Із наведених знань мас суха речовина складає 40%.
Планктон - рослиноїдні риби - судак
80*10 = 800 кг, 8 * 10 = 80 кг, 2 * 4 кг = 8 кг.
Суха речовина 40% - маса необхідного планктону.
800 кг - 40%
х кг - 100%
S - 2 га
V Підсумок уроку.
Заповнення схем на дошці.
Середовище існування
VI Домашнє завдання § 23 - 28. Скласти схему - конспект.
VIІ Робота за сигнальними картками «Мозковий штурм»
Терміни:
VIII Самостійна робота за тестами..
Тема: «Надорганізмові системи»
Варіант І
1. Термін «екологія» запропонував у 1866 році вчений:
а) В.Вернадський;
б) С. Четвериков;
в) Е.Геккель;
г) В.Сукачов.
2. Кожен вид організмів пристосовується до умов довкілля особливим чином — це правило:
а) екологічної індивідуальності;
б) оптимуму;
в) толерантності;
г) взаємокомпенсації факторів.
3. Територія розселення виду називається:
а) площа;
б) apеал;
в) середовище існування;
г) біоценоз.
4.Сукупність умов, в яких мешкають особини, популяції та угруповання організмів:
а) площа;
б) ареал;
в) середовище існування;
г) біоценоз.
5.Стан організмів, за якого непомітні прояви процесів життєдіяльності внаслідок значного уповільнення процесів обміну речовин:
а) фотоперіодизм;
б) анабіоз;
в) симбіоз;
г) адаптація;
д) терморегуляція.
6. Гідробіонти, що здатні активно пересуватися у товщі води, називаються:
а) планктон;
б) нектон;
в) бентос;
г) нейстон.
7. Співіснування:
а) мутуалізм;
б) коменсалізм;
в) паразитизм;
г) хижацтво.
8. Тип морфофізіологічних пристосувань організмів до умов середовища та певного способу життя називається:
а) екологічна група;
б) життєва форма;
в) симбіоз;
г) вид.
9.Неорганічні, органічні речовини, кліматичний режим належать до частини біогеоценозу:
а) абіотичної;
б) біотичної;
в) екологічної;
г) просторової.
10.Сукупність усіх живих організмів, що населяють планету:
а) продуценти;
б) населення;
в) різноманітність;
г) жива речовина.
11. До вимерлих у XVIII - ХХ століттях видів належать:
а) динозаври;
б) сумчастий вовк;
в) фронт;
г) риніофіти.
12. Усі можливі типи взаємозвʼязків між організмами різних видів називають:
а) мутуалізм;
6) коменсалізм;
в) паразитизм,
г) нейтралізм;
д) симбіоз.
13.Тип симбіозу, за якого організми різних видів мають взаємну користь, - це:
а) мутуалізм;
б) коменсалізм;
в) паразитизм;
г) нейтралізм;
д) конкуренція.
14. Потепління клімату Землі повʼязане:
а) зі зростанням народонаселення;
б) з руйнуванням озонового екрану;
в) зі зростанням великих міст; г) зі збільшенням концентрації СО2 в атмосфері;
д) з ерозією ґрунтів.
14. Зелену книгу створено з метою охорони:
а) рідкісних видів;
б) зникаючих видів;
в) рідкісних і типових тваринних угруповань;
г) рідкісних і типових рослинних угруповань;
д) акліматизованих видів.
15. До біотичних факторів належать:
а) температура,
б) господарська діяльність людини;
в) паразитизм;
г) хижацтво;
д) конкуренція;
є) вологість.