Урок - квест "Україна - Європейськадержава" для 4 класу.

Про матеріал

Дана розробка мала на меті доповнити і поглибити знання дітей про Батьківщину, формувати уявлення про Україну як суверенну державу з давньою історією, як Європейську державу, державу з багатою культурною спадщиною. Даний урок - квест доцільно проводити разом з батьками учнів, де батьки разом з дітьми є активними учасниками.

Перегляд файлу

Моя країна – Україна – Європейська держава!

(комбінований (літературне читання – природознавство) урок - квест)

Мета: доповнити і поглибити знання дітей про Батьківщину, формувати уявлення про Україну як суверенну державу з давньою історією, як Європейську державу, багатою культурною спадщиною; сприяти розвитку  в учнів творчого мислення, уяви, комунікабельності; вдосконалювати вміння працювати з картою; формувати громадянські якості, почуття патріотизму, людяності, працьовитості; сприяти розвитку пізнавального інтересу до минулого і сьогодення  України; виховувати любов і повагу до Батьківщини – України, її символів, обрядів, традицій,  почуття гордості за свою Батьківщину, бажання приносити користь рідній країні,  активну громадянську позицію.

Обладнання: карта України, державні символи України; Конституція України, народні символи країни, плакати про Україну, презентація, роздатковий матеріал для учнів (на кожну парту), матеріали для кросворду,  портрети видатних діячів.

ХІД УРОКУ

І. Організація початку уроку.

1. Привітання.

Знову школа дітей зустрічає, Перше вересня в нас на дворі,

Срібно-срібно дзвоник лунає , Ясне сонечко угорі.

Позбігались до школи діти, Бо ж до знань усі стежки ведуть.

Сміх і радість повсюди, квіти … Світлі класи давно вас ждуть.

Знов уроки,нові предмети , Добрі друзі,пісні і сміх.

І відкриються знань секрети, Що їх школа дає для всіх.

Я сьогодні всіх щиро вітаю В нашій школі, у дружній сім’ї.

І міцного здоров’я бажаю, Й щастя – радості, любі мої.

Сьогодні свято завітало в школу, Перше вересня, і пролунав дзвінок.

Змужнілі, сонцем зласкані улітку Ми розпочнемо перший наш урок.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Діти! Сьогодні на уроці ми поведемо розмову про найцінніше, що є у кожної людини. А про що саме, ви дізнаєтесь, прочитавши вірш Павла Тичини (слайд №2-3).

 Х*ч м*л*й, я не*ел*кий,

 З*т* д*б*е *н*ю,

Щ* к*ай р*д*ий – Ук*а*н*,

Я ї* к*х*ю.

(Хоч малий, я невеликий,  Зате добре знаю, Що край рідний – Україна,

 Я її кохаю.)

«Аукціон слів» .

Україна…Яка вона? (слайд №4-5). Про це ми дізнаємося, йдучи стежками із віршів. (слайд № 5-15).

Пропоную вам дібрати ознаки до слова «Україна». (Україна рідна, багата, щедра, прекрасна, співуча, люба, мила, чарівна, цінна, неповторна, європейська) (слайд 16-17).

3. Оголошення теми та мети уроку.

Кожна людина найбільше любить той край, де народилася і живе. Кожен пишається своєю рідною землею, завжди хоче розповісти про неї найкраще. Ми щасливі, що народилися на чудовій, багатій, мальовничій землі – у нашій Україні. Тут жили наші діди й прадіди, тут живуть наші батьки, тут корінь роду українського. Де б ми не були, ми завжди будемо згадувати і рідну домівку, де ми народилися, і вірних друзів, з якими ділили і радощі, і горе, і ще багато-багато речей, які ми пам‟ятаємо і любимо ще з дитинства. Сьогодні на уроці ми ще раз переконаємося, яка чудова, багата та унікальна рідна земля, перевіримо рівень наших знань про Україну та дізнаємося багато цікавого про нашу Батьківщину.

Я не бував за дальніми морями, Чужих доріг ніколи не топтав –

В своїм краю під буйними вітрами Щасливим я і вільним виростав.

Мене ліси здоров'ям напували, Коли бродив у їхній гущині,

Мені поля задумливо шептали Свої ніким не співані пісні.

Коли не вмів ще й букваря читати, Ходив, як кажуть, пішки під столом, Любить людей мене навчила мати І рідну землю, що б там не було.

Чужих країв ніколи я не бачив, Принад не знаю їхніх і окрас,

Та вірю серцем щирим і гарячим: Нема землі такої, як у нас.

Василь Симоненко

ІV. Робота над темою уроку .

Діти! Влаштовуємося зручніше і вирушаємо в уявну подорож рідною Батьківщиною. А подорожувати ми будемо в будь-яку частинку країни і, навіть, в далеке минуле.

Приготувались! Рушаймо!

1-а зупинка «Легенди про виникнення української землі» .

Розповім я вам легенду (слайд №18).

Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулися на розподіл пізніше, але землі їм уже не дісталося.

От вони й пішли до Бога. А він у цей час молився, і вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати.

Через деякий час Бог обернувся, сказавши, що вони чемні люди, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм чорну землю. «Ні, - відповіли наші предки, - там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці…»

«Тоді я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе є: річки, ліси, степи, море, гори. Але пам’ятайте, якщо будете берегти її, то вона буде ваша, а ні – ворога.» (слайд №19).

Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А країну назвали Україною.

Розповідь легенди (слайд №20).

Багато планет, різних і таких не схожих одна на одну, створив Бог. Та всі вони були мертві. Але якось набрав Творець пригорщу родючих ґрунтів і голубих вод та й кинув чудодійний дар на планету, що пролітала поблизу. За мить та планета ожила і заграла всіма барвами.

Минуло багато часу, і вирішив Творець провідати ту планету. Дістав він із Божої скрині мішок і склав у нього весь свій скарб: золото і срібло, діаманти й кришталь, руду і сіль, вугілля і граніт... Кинув свій мішок у напрямку живої планети, яку щойно назвав Землею.

Раптом мішок зі скарбом розв’язався, і почали висипатися з нього Божі дари на планету. А найбільше їх потрапило на слов’янську землю. Минули тисячі років. Якось зібрався Творець поглянути на цю маленьку планету. Облетів довкола неї й побачив дивовижний куточок, кращого від якого не було на всій цій Землі. І вигукнув Господь:

— Це справжній рай! (слайд №21)

Ступив на казкову землю, яка так припала йому до душі, й нарік її Україною. Адже у цій назві було слово «рай». Ось так і виникла українська земля, яку сам Творець хотів би мати за рай.

— Наша Україна – райська земля безмежних степів, неозорих ланів, прадавніх таємничих лісів. (слайд №22) Це земля могутніх і славних предків, які залишили нам у спадок священні звичаї та прекрасні поетичні традиції, безцінні дари – слово і пісню.

А ми поспішаємо далі.

2-а зупинка «Моя рідна країна».

Вітчизна, Батьківщина…Україна, рідна Земля-годувальниця …Які прекрасні ці одвічні слова! Велика, священна любов до Батьківщини жила і житиме в усіх чесних і щирих серцях.

Україна – одна з найбільших європейських держав.  Україна – європейська держава, невід ємна складова європейської цивілізації. В Європі її думки,  в Європі її  серце,  в Європі її душа,  в Євпропі її місце. Україна розташована в Центрально – Східній Європі. Україна має вихід до Азовського, Чорноморського узбережжя, що забезпечує її зв язки з іншими Європейськими державами. ЇЇ площа – 604 тис. кв. метрів. На території України проживає понад 110 національностей. Чисельність населення становить близько 43 млн. осіб. Річок близько 70 тис. Найбільші – Дніпро, Дунай, Дністер Південний Буг, Сіверський Донець (слайд №23). Найбільші і найвідоміші озера: Світязь, Синевир, Ялпуг. Гори: Карпати (Говерла – найвища гора) і Кримські (слайд №24).

(Пізнавальна бесіда супроводжується показом на карті.)

Є в центрі Європи чудова країна,

Сягає корінням у сиві часи.

І це – незалежна моя Україна.

Тут гори Карпати, степи і ліси.

Шістсот і чотири ще тисяч гектарів –

Приблизно таку має площу вона.

Є Київ – столиця у храмах і славі –

Та ріки: Дніпро, Дністер, Буг і Десна.

Ґрунти чорноземні, джерела цілющі,

Озера блакитні та клімат м’який.

Козацькая слава повік невмируща

Та шлях до свободи, завжди нелегкий.

Нема на світі України

Без хвиль могутнього Дніпра.

Як українці – без калини,

Без солов’я і рушника.

Народ, що вік при бурі й сонці

Віддав землі, як мати доньці,

Всі сили, працю і любов,

Щоб Україна знов і знов

Росла, цвіла!.. Щоб твердо стала

На шлях, який собі обрала.

І в незалежному житті

Долала всі шляхи круті.

Станція держава в центрі Європи. 

2) Напишіть назви держав, з якими межує Україна (слайд №25).

 3) Назвіть найбільші міста україни.

4) «Що в Україні най-най…» - найбільша річка – це … (Дніпро); - найвища гора – це … (Говерла); - найбільший звір – це … (зубр); - найкрасивіше і найглибше озеро – це …(Синевір); - найбільше місто – це … (Київ); - найглибша печера – це …(Оптимістична)

А зараз ми перевіримо як добре ви знаєте країну, в якій живете. Вашій увазі пропонується вікторина «Люби, вивчай свій рідний край» .

• Як називається наша Батьківщина? ( Україна)

• Яке найголовніше місто України? (Київ)

• Найдовший у світі музичний інструмент. (Трембіта) (слайд №26).

• Герб України. (Тризуб)

• Чому Черкащину називають шевченківським краєм? (Тому що там народився Т. Шевченко)

• Дерево - народний символ. (Верба)

• Як називається урочиста пісня, що є символом держави? (Гімн)

• Найвища гора України. (Говерла)

• Брати- боксери в Україні. (Брати Кличко)

• Грошова одиниця України. (Гривня)

• Колір прапора України. (Блакитно – жовтий)

• Розписані великодні яйця. (Писанки)

• Найбільша річка України. (Дніпро)

• Швидкий український танок. (Гопак)

• Хто з українських письменників узяв собі псевдонім – назву своєї національності. (Леся Українка)

• Кущ – символ рідного краю.(Калина)

• На якій вулиці знаходиться твоя школа? (Іоанна Путивльського).

• Яка річка протікає через твоє місто?(Сейм)

- Дітки, ви справжні українці, тому що ще маленькі, а вже так багато знаєте про країну, в якій живете. Але ми не зупиняємося на досягнутому, а впевнено рухаємося вгору і прагнемо ще більше пізнати свій рідний край.

Станція «Обереги рідної землі» (слайди 327.  28.  29).

1)Гра « Вгадай назву предмета за його описом».

Вишита сорочка.

Квіти, листя, сплетені в коло, яким найчастіше прикрашають голову.

Розмальоване куряче або декоративне, звичайно дерев‟яне яйце, призначене для Великодніх свят.

Довгастий шматок тканини для витирання обличчя, тіла, посуду і т.п., а також вишитий шматок тканини для оздоблення житла в українських оселях.

Великий перелітній птах із довгими ногами та довгим прямим дзьобом.

Кущова рослина з білими невеликими квіточками та гіркими чи кисло-солодкими ягодами, зібраними в кетяги.

Дерево або кущ із гнучким гіллям, вузенькими листочками. Найчастіше росте по берегах річок, понад ставками, поблизу копанок .

Розгадування кросворду.Щоб перевірити, як добре ви знаєте народні символи вам пропонується розгадати кросворд.

 

Робота в групах (слайди 30-37).

А тепер попрацюємо в групах. Складіть прислів’я із «розсипаних» слів та поясніть їх зміст.

1-а група

• калини, України, нема, і, Без, верби. (Без верби і калини нема України.)

• вербиця, здорова, там, срібліє, Де, водиця. (Де срібліє вербиця, там здорова водиця.)

2-а група

• земля, в, жмені, і, Рідна, мила. (Рідна земля і в жмені мила.)

• край, життя, За, рідний, віддай. (За рідний край життя віддай.)

3-я група

• умій, мати, Батьківщина, неї, постояти, за. (Батьківщина — мати, умій за неї постояти.)

• без, як, Батьківщини, людина, без, пісні, соловей. (Людина без Батьківщини — як соловей без пісні.)

4- а група

• край, звичай, Кожний, має, свій. (Кожний край має свій звичай.)

• мила, де, мати, Та, родила, земля. (Та земля мила, де мати родила.)

Людина народжується на світ і разом із життям отримує в спадок, мабуть, найбільше і найцінніше багатство – Батьківщину. Її не вибирають за смаком і бажанням, так само, як і не вибирають собі неньку. Вітчизна, як рідна мати, - це наша доля.

Станція «Славні сини та дочки України» (слайд №38).

 Підпиши портрети відомих українців. (Іван Франко, Тарас Шевченко, Леся Українка, Богдан Хмельницький, Ліна Костенко, Ярослав Мудрий.)

Зупинка «Україна – незалежна держава» .

Україна – країна, де найбільше люблять волю, країна довгої вікової боротьби за неї.

Цього року 24 серпня ми відзначили 26 років Незалежності України.

Виборовши свою волю, Україна має і свої державні символи.

Наш герб державний – тризуб золотий (слайд №39).

Бере початок з Київської Русі.

Символізує мир і єдність поколінь,

Ще й творчу працю для землі-матусі.

Герб – це символ влади. В основу сучасного герба нашої держави покладено стародавній золотий тризуб на синьому тлі. Це дуже старовинний знак. Він зустрічається ще за часів Київської Русі. Тризуб – прадавній знак Рюриковичів – був державним знаком Київської Русі за часів Володимира Великого, який жив більше тисячі років тому. Тризуб карбували на монетах князя Володимира, князів Святополка та Ярослава Мудрого.

Число три завжди вважалося казковим, чарівним. У народних казках йдеться про трьох богатирів, три бажання, три дороги. Отже, у тризубі відображено триєдність життя. Це Батько – Мати – Дитина. Вони символізують собою силу – мужність – любов.

Наш герб – тризуб: воля, слава, сила,

Наш герб – тризуб. Недоля нас косила.

Та ми зросли, ми є, ми завжди будем,

Добро і пісню несемо ми людям.

- Герб - це символ чого?

- Хто заснував цей знак?

- Що саме зображено на нашому гербі?

- На якому фоні зображено тризуб?

- Скільки років нашому гербу?

Прапор – це державний символ, (слайд №40)

Він є в кожної держави;

Це для всіх ознака сили,

Це для всіх ознака слави.

Синьо-жовтий прапор маєм,

Синє – небо, жовте – жито,

Прапор свій оберігаєм,

Він – святиня, знають діти.

Прапор свій здіймаєм гордо,

Ми з ним дужі і єдині,

Ми навіки є народом

Українським в Україні.(Н. Поклад) Український прапор. Синь українського неба і золото неозорих пшеничних ланів переніс наш народ на свій прапор. Блакитний колір – це колір води, чистого неба, символ миру. Жовтий – це колір вогню, сонця, без лагідних променів якого немає життя на землі, це колір пшеничної ниви, зерна, хліба. Ці кольори мають значення миру і багатства, бо наш народ мирний і працелюбний. Це підтверджують ст. 1, 18 Конституції України, в яких говориться, що Україні – суверенна і незалежна демократична держава, і загальнополітична діяльність її спрямована на забезпечення власних національних інтересів і безпеки, мирне і взаємовигідне співробітництво з іншими державами.

28 січня 1992 року Верховна Рада України затвердила Державний Прапор України – синьо-жовтий.

- Що символізує жовтий колір на нашому прапорі?

- А що означає блакитний?

- Чи має значення розташування кольорів на прапорі? Яке?

(слайд №41).Слова палкі, мелодія врочиста, Державний гімн ми знаємо усі

Для кожного села, містечка, міста – Це клич один з мільйонів голосів.

Це клятва, заповідь священна, Хай чують друзі й вороги,

Що Україна вічна, незнищенна, Від неї ясне світло навкруги.

Гімн України – це пісня держави, В ньому лунають не просто слова.

Це наша історія, віра і слава, Мрії і прагнення, наша душа.

Ви, звичайно, не раз чули мелодію Державного Гімну України. Він звучить щоденно о 6-ій годині ранку та о 24-ій годині вночі на українському радіо. Гімном Україна розпочинає і закінчує день. З Гімну починаються урочисті збори, незвичайні масові події, Гімном їх і закінчують. Бо це урочиста патріотична пісня, яка уславлює державу, є символом її державності і національної єдності.

У статті 20 Конституції України (слайд № 42) записано: «Державний Гімн України – національний гімн на музику Михайла Вербицького зі словами, затвердженими законом… (Павла Чубинського)». Конституція – це Основний Закон держави. Нова Конституція була прийнята 28 червня 1996 року. Конституція України складається з 15 розділів.

Гра «Конверт запитань» (на столі лежить конверт, учні підходять і дістають з конверта аркуші із запитаннями та відповідають на них.)

1) Коли звучить Гімн України? (Під час урочистих подій, а також о 6 годині ранку по Українському радіо.)

2) Хто написав текст Гімну України? (Павло Чубинський.)

3) Коли святкують День Незалежності України? (24 серпня.)

4) Що символізує тризуб? (Тризуб символізує волю, славу, силу.)

5) Коли святкують День Конституції України? (28 червня.)

6) Що символізують кольори українського прапора? (Блакитний – небо, жовтий – пшеничне поле.)

Ви ще раз продемонстрували свою любов до рідної держави своїми знаннями.

А наша мандрівка продовжується. Ми линемо над мальовничими краєвидами неньки – України і зупиняємось, щоб більше дізнатися про дивні місця, які є на Україні.

Зупинка «Українські дива» .

У 2008 році проводилася акція «Сім природних чудес України». Людям усього світу тепер відомо, що Україна – країна з унікальними природними ландшафтами, багатобарвною і неповторною природою. І в нашій країні було визначено сім найкращих природних чудес:

1) «Заповідник «Асканія-Нова» (слайд №43). В Україні існує дивний степ, жодного разу не ораний, дикий. Хазяйнують там не люди, а тварини. І називається він – заповідник «Асканія-Нова». Там вільно живуть тварини з усього світу. Зебри з зубрами, дикі коні Пржевальського, рідкісні рослини, птахи та комахи. «Асканія-Нова» – один з найстаріших та найвідоміших заповідників у світі, з унікальним та чарівним світом.

2) Дністровський каньйон (слайд №44). Каньйон, утворений річкою Дністер і розташований на межі 4 областей: Івано-Франківської, Тернопільської, Чернівецької та Хмельницької. Найдавніші пам'ятки природи Дністровського каньйону – скелі девонського геологічного періоду (вік – 350-400 млн. років), численні водоспади, широколисті, мішані та соснові ліси, цілющі джерела.

 3) Гранітно-степове Побужжя (слайд №45). Природний комплекс в Україні, у межах північно-західної частини Миколаївської області. Вважається однією з найдавніших ділянок суші Євразії, яка не поринала у морські глибини протягом 60 мільйонів років.

4) Мармурова печера (слайд №46). Вхід до печери розташований на висоті 920 м над рівнем моря. Закладена вона у блоці верхньоюрських вапняків і складається з трьох частин: Головної галереї, Нижньої і бічного «Тигрового ходу». Величезних розмірів галереї натіканнями поділяються на окремі зали. Протяжність розвіданих ходів — 2050 м, глибина — 60 м.

5) Подільські Товтри (слайд №47). Національний парк Подільські Товтри загальною площею 260 тисяч гектарів розташований у Хмельницькій області. Тут природні скарби тісно переплетені з неоціненними історичними та культурними пам'ятками. Це залишки узбережних рифів, витягнутих паралельно давній береговій лінії. Аналогів у світі немає.

 6) Світязь (слайд №48). Найглибше озеро в Україні. Розташоване в межах Шацького району Волинської області. Вода тут надзвичайно прозора і м’яка. У сонячну погоду дно видно на кілька метрів. У вітряну погоду хвилі досягають півтораметрової висоти.

7) Синевир (слайд №49). Озеро Синевир справедливо вважається найкоштовнішим природним скарбом однойменного Національного природного парку та однією з візитних карток Українських Карпат. Розташоване воно на висоті 989 м над рівнем моря.

 У 2007 році також було визначено сім історико – культурних пам’яток України (слайди №50-51) («Києво-Печерська Лавра», м. Київ; «Софія Київська», м. Київ; «Софіївка», м. Умань; «Хотинська фортеця»; острів «Хортиця»; «Кам’янець», м. Кам’янець – Подільський; «Херсонес Таврійський», Крим). У 2010 році визначалися сім найпривабливіших замків нашої країни. А скільки ще незвіданого таїть в собі наша неповторна Батьківщина.

 Робота з кросвордом. Людину творить країна, де вона народилася. Але й країну створюють люди, які в ній живуть. Дайте відповіді на питання кросворду  й у виділених клітинках ви прочитаєте, як називають людей, які люблять свою Батьківщину. (Слайди № 52-58).

1) Ім‟я бога грому у древніх слов‟ян. (Перун) -1 буква.

2) Рослина – символ України. (Калина) – 2 буква.

 3) Начальник козацького війська. (Гетьман) – 3 буква.

 4) Найбільша річка України. (Дніпро) – 5 буква.

5) Ім‟я сестри засновника Києва. (Либідь) -4 буква.

6) Автор казки «Лис Микита». (Франко) – остання буква.

7) Одна з 12 обов‟язкових страв на Святий вечір, яку готують із пшениці і заправляють маком, горіхами, медом та узваром. (Кутя)- 3 буква.

 - Яке слово утворилось у виділених клітинках? (Патріот)

Пояснення значення слова «патріот», «патріотизм». Патріот – це людина, яка любить свою Батьківщину, йде на подвиг за неї, віддана своєму народові. Патріотизм – це почуття любові до рідної землі, прагнення зберегти її мову, культуру, готовність діяти в інтересах своєї країни та захищати її від ворогів.

Робота в групах. Патріоти – це люди, які дуже люблять свою країну і роблять все, щоб вона розвивалася і процвітала. Запишіть, що саме і як слід робити людям- патріотам, щоб рідна земля була квітучою і щасливою.

 П – поважати традиції та звичаї своєї Батьківщини;

А – активно діяти;

Т – трудитися на благо Батьківщини;

 Р – розвиватися самому;

І – ініціативно працювати;

О – оберігати свій рід;

Т – творити добро

ІІІ. Рефлексія. Підведення підсумку уроку.

Ось і добігає до кінця наша подорож.

Чого б ви хотіли побажати рідній Вітчизні (Я бажаю любій Україні добра, миру, безпеки, процвітання, щастя тощо).

Гра «Доповни вірш»(слайд №59-62).

Люблю тебе, Вітчизно, мила Україно,  Бо щастя жити ти мені дала.

Для мене ти одна і рідна, і єдина!  Я все зроблю, щоб ти завжди цвіла!

Я – твій громадянин, я прагну підростати,  Тягнусь промінчиком до сонця і тепла.

Моя свята і рідна Україно – мати,  Я все зроблю, щоб ти завжди цвіла!

Я щиро так люблю усе навколо мене –  Усе, що є багато сотень літ.

Люблю чарівний ліс і житечко зелене,  Увесь казковий неповторний світ!

Усе мені тут рідне: і поля, й джерельця. Я міцно на своїй землі стою.

Тепло своїх долонь і розуму, і серця Я Україні милій віддаю!

Пам’ятайте, діти, ви – майбутнє України. Україна – це Європейська держава і це ви! То ж своїми знаннями, працею, здобутками примножуйте її культуру, своїми досягненнями прославляйте її. Будьте гідними своїх предків, любіть рідну землю, бережіть волю і незалежність України. (слайд №63).

Дякую вам за увагу і співпрацю! На все добре!

 

 

docx
Додано
22 лютого 2018
Переглядів
4576
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку