Урок - квест. Узагальнення знань з теми "Поведінка тварин".

Про матеріал
Урок - квест передбачає колективну роботу, розвиває логічне мислення, спостережливість, навички роботи з джерелами інформації
Перегляд файлу

 

                                                  7 клас

 Урок – квест. Узагальнення знань з теми «Поведінка тварин»

Мета:

  • поглибити та узальнити знання учнів з теми : «Поведінка тварин»;
  • удосконалювати вміння працювати в колективі;
  • підвищувати комунікативну активність учнів;
  • розвивати логічне мислення;
  • формувати спостережливість учнів, вміння аналізувати, систематизувати та узагальнювати отриману інформацію;
  • закріпити навички роботи з різними джерелами інформації;
  • виховувати цілісне ставлення до навколишнього середовища [1].

Тип уроку: узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.

Місце проведення: кабінет біології.

Хід уроку

  1. Оголошення теми уроку і мотивація навчальної діяльності

 

Слово вчителя.

Сьогодні ми завершуємо вивчення теми «Поведінка тварин». Ви дізнались багато цікавих фактів, які зможете використати у майбутньому. Наш урок є своєрідним підсумком вашого навчання. Я хочу запропонувати дуже цікавий спосіб узагальнення наших знань – у формі «квесту».

А чи відомо Вам, що означає термін «квест»? (діти пропонують варіанти відповідей).

Так, це – пошук, пошук пригод.

Організація квесту

  1.    Будь ласка, об’єднайтесь у три команди і дайте їм назви.

    Команди сформовано : I команда «Юні етологи»

                                         II команда «Натуралісти»

                                         III команда «Дослідники природи»

  1. Кожна команда обирає свого капітана.
  2. На допомогу мені прийдуть спостерігачі, які будуть супроводжувати команду під час квесту.
  3. Я вручаю, кожній команді маршрутний лист.
  4. Наш маршрут включає 5 станцій : «Історична», «Дослідницька», «Спостережлива», «Логічна», «Підсумкова (кінцева)».
  5.       Спостерігачі, на кожній станції вручають командам – конверти із завданням, після виконання якого заповнюють маршрутний лист, вказавши отримані бали за вірні відповіді та час їх виконання.
  6.      УВАГА – Допомогою, у виконанні завдань, може стати наш підручник.

Маршрутний лист

Станція

Кількість правильних відповідей (балів)

Кількість помилок

Час

  1. Історична.

 

 

 

  1. Дослідницька.

 

 

 

  1. Спостережлива.

 

 

 

  1. Логічна.

 

 

 

  1. Підсумкова (кінцева).

 

 

 

Загальний бал, час.

 

 

 

 

 

Станція «Історична»

Дайте відповіді на запитання:

  1. Яка наука вивчає поведінку тварин? (етологія) – 1 бал.
  2. Коли і ким вперше був використаний термін «етологія»? (1859 рік, французьким зоологом І. Жоффруа Сент-Іллером) – 2 бали.
  3. Коли остаточно етологія сформувалась, як наука? (30 роки ХХ ст..) – 1 бал.
  4. Назви вчених засновників етологія?  (Ніколас Тінберген, Карл фон Фріш, Конрад Лоренц) – 3 бали.
  5. Якою премією і коли Ніколас Тінберген, Карл фон Фріш, Конрад Лоренц були нагороджені «за відкриття пов’язані зі створенням і встановленням моделей індивідуальної та групової поведінки тварин» (Нобелівська премія, 1973 рік) – 2 бали [2].

 

Станція «Дослідницька»

  1. Склади схему

Методи вивчення етології

 

 

 

 


1                     2                    3               4               5

(спостереження, моделювання, картографічний метод, експеримент, складання етограм). – 5 балів [4].

  1. Вибери вірну відповідь.

«Поля ще вкриті снігом, тільки-но з’явились перші таловини, а вже чути дзвінку пісню польового жайворонка. Чудовим співом самець зачаровує самку».  Прояв якої поведінки описано у цьому прикладі?

А. харчової

Б. репродуктивної

В. суспільної

Г. територіальної   

(репродуктивної) – 1 бал [3].

  1. Вибери вірну відповідь

«Ведмеді драпають і гризуть кору дерев, роблять заглиблення в землі». Прояв якої поведінки описано у цьому прикладі?

А. харчової

Б. репродуктивної

В. суспільної

Г. територіальної    (територіальної) – 1 бал [3].

  1. Склади схему

 

Методи дослідження комунікації тварин

 

 

 


                             1                     2    3               4              

(спостереження, лабораторні дослідження, фото-аудіо-відеозйомка, експеримент). – 4 бали [4].

 

Станція «Спостережлива»

 

  1. Встанови відповідність між фотографіями та формами поведінки тварин.

      1 [5]. 2 [6].                            3 [7].

C:\Users\Персональный\Desktop\гігієнічна поведінка.jpg C:\Users\Персональный\Desktop\репродуктивна поведінка.jpgC:\Users\Персональный\Desktop\соціальна поведінка.jpg

 

 4 [8]. 5 [9].

      C:\Users\Персональный\Desktop\харчова поведінка.jpgC:\Users\Персональный\Desktop\захисна поведінка.jpg

 Фото використано з Інтернет джерел .

 

 

 

Форми поведінки :

А. репродуктивна

Б. гігієнічна

В. харчова

Г. соціальна

Д. захисна

(1-Б, 2-А, 3-Г, 4-В, 5-Д)- 5 балів

 

Станція «Логічна»

 

  1. Відгадайте зашифровані форми поведінки [4].

 

1.

И

Т

Б

А

О

К

Г

В

С

Ю

И

С

И

Т

Б

А

О

К

Г

В

С

Ю

И

С

                  Відповідь -

                    2 бали

 

И

К

І

А

Н

О

Е

В

З

Ю

Р

С

2.

И

К

І

А

Н

О

Е

В

З

Ю

Р

С

               Відповідь -

                    2 бали

 


3.

О

Р

Е

П

 Ф

Ю

Л

І

Н

Е

М

Я

Д

И

К

С

О

Р

Е

П

 Ф

Ю

Л

І

Н

Е

М

Я

Д

И

К

С

            Відповідь -

                    2 бали


 

4. 

І

Ф

Н

А

М

Я

Ч

С

Т

И

Н

Р

К

Т

Г

О

І

Ф

Н

А

М

Я

Ч

С

Т

И

Н

Р

К

Т

Г

О

                  Відповідь -

                    2 бали

 


 

 

Станція «Підсумкова (кінцева)»

Виберіть вірні твердження:

  1. Научіння є прикладом вродженої поведінки. (-) -1 бал.
  2. Інстинкт пов’язаний із вродженною поведінкою (+) -1 бал.
  3. Хомінг – інстинкт повернення додому (+) -1 бал.
  4. Є деякі види сарани, які в пошуках їжи можуть мігрувати (+) -1 бал.
  5. Імпритинг – приклад гігієнічної поведінки (-) -1 бал.
  6. Залицяння – етап репродуктивної поведінки (+) -1 бал.
  7. Територіальна поведінка включає маркування або мічення меж ділянки  (+) -1 бал.
  8. Взаємозв’язки тварин в анонімних угрупуваннях є адресними і спрямованими на певну особину (-) -1 бал.
  9. Альфа-особина підкоряється омега-особині (-) -1 бал.
  10.  На рівень складності поведінки тварин впливають особливості не тільки будови нервової системи, а й способу життя (+) -1 бал [2].

Підсумки

Спостерігачі і капітани, з маршрутними листками, підходять до учителя по мірі проходження усіх станцій. Підраховуємо бали і визначаємо команду переможця, учасники якої отримують призи.

Домашнє завдання: Повторити параграфи 42-50. Виконати тестовий контроль знань (ст.221 підручника).

Список використаних джерел та література:

 

  1. Агапшук С.С. Квести на уроках біології.-Київ: Видавничий дім «Перше вересня», 2016. – 102с.
  2. Біологія: підруч. для 7-го кл. загальноосвіт.навч.закл./ Л.І.Остапченко

 [ та ін]. –Київ: Генеза, 2015. – С. 181-221.

  1. Вихренко А.С. та ін.. Робочий зошит з біології учня 7 класу/ Вихренко А.С., Андерсон О.А., Вихренко М.А. – Вид. 4-е –К.: Школяр, 2018. – С.95-98.
  2. Уварова І.О. Біологія 7 клас: розробка уроків / І.О.Уварова. – Х.: Вид-во «Ранок», 2015. – (Серія «Сучасний майстер-клас»). С. 223-262.
  3. .https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%B4%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%B0
  4. .http://uk.swewe.net/word_show.htm/?318718_1&%D0%A0%D0%B5%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B4%D1%83%D0%BA%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B0_%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D0%B5%D0%B4%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%B0
  5.  http://bioclass.ucoz.ua/publ/uroki_onlajn/8_klass/socialna_povedinka/69-1-0-1390
  6. https://petstoday.com.ua/blog/useful/grizuni/kharchovi-instinkti-krolika-yak-formuyutsya-smakovi-vpodobannya-pukhnastogo-ulyublentsya-/

 

docx
Додав(-ла)
Пінчук Галина
Додано
12 березня 2023
Переглядів
338
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку