Тема уроку: Систематизація вивченого впродовж І семестру.
Мета уроку: узагальнити і систематизувати вивчений матеріал; розвивати пам'ять, мислення, зв’язне мовлення; виховувати почуття любові і бережливого ставлення до рідної мови, літературних надбань.
Тип:узагальнення вивченого.
Обладнання: підручник літератури, народні та літературні казки, легенди, прислів’я, приказки.
Перебіг уроку:
І. Організаційна частина.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Працюючи впродовж уроку, ми «мандруватимемо» Країною фантазії та мудрості. У цій країні безліч цікавих доріг, ми ж пройдемо лише кількома стежинами.
Отож розпочинаємо мандрівку
ІІІ. Опрацювання теми уроку
Бесіда з метою узагальнення і систематизації матеріалу.
Перша стежина «Казкова»
- Що ми пам’ятаємо про казку ?
- Яка казка є літературною ?
- Хто є творцем народних казок ?
- Які народні казки пам’ятаєте ?
- А літературні ?
- Як здебільшого розпочинаються і закінчуються казки ?
- Які сили протистоять у казках? Що перемагає ?
- Які казки вам сподобалися ? Чому ?
- Як ви розумієте вислів « Казка вчить, як на світі жить» ?
- Які образи із вивчених казок вам запам’яталися ? Чим ?
- З яким казковим героєм ви б хотіли зустрітися ?
На другій стежині ми будемо збирати ягідки-загадки
Росте в садочку веселиця,
На вітрі листя стелиться,
На кожній гілці ягідка,
Що ягідка, то й загадка…
Зриваємо по ягідці,
Загадуєм по загадці.
/Із виготовленого дерева діти зривають ягідки, у яких знаходяться загадки і відгадують їх/
- Що таке загадка ?
- Для чого вона призначена ?
- Що сприяє людині у придумуванні загадок ?
- Пригадайте загадки,які вам запам’яталися.
Третьою стежиною мандруватимемо під гаслом «Так треба жити, щоб нікому зла не чинити»
- Як ви розумієте ці слова ?
- Чим є цей вислів ?
- Що таке прислів’я ?
- А приказка ?
- Про що бувають прислів’я та приказки ?
- Які вам запам’яталися ?
У одному із віршів В.Симоненка є такі рядки «Можна все на світі вибирати,сину. Вибрати не можна тільки Батьківщину».
- Чи знаєте ви прислів’я або приказку, які б відповідали цим рядкам ?
- А які відповідають таким рядкам «Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати» ?
- Які прислів’я та приказки підказують нам, якими треба бути, що потрібно вміти, щоб перемагати і досягати мети в житті ?
Четверта стежина «Історична»
« Хто не знає свого минулого, той не вартий свого майбутнього»,- стверджував М. Рильський
- Що знаємо ми про минуле нашого краю ?
- Про яких князів ми дізналися на уроках літератури ?
- Що знаємо про заснування Києва ?
- Яку княгиню вважали наймудрішою серед усіх людей ?
- Хто такі християни ?
- Який князь започаткував християнство ?
- Якого князя прозвали Мудрим ?
- Чому ?
- Назвіть вивчені історичні твори.
- До якого жанру літератури вони належать ?
- У чому особливість літописів ?
- Який літопис найдавніший ?
- Чи заслуговуємо ми на майбутнє ? Чому ?
ІУ. Підсумок уроку
Наша сьогоднішня мандрівка добігає до кінця.
- Якими стежками ми мандрували ? / учні називають /
Попереду ще багато доріг і стежинок, які нам потрібно пройти.
Я думаю,що кожен з вас зрозумів… / метод «Незакінчене речення» /
= Що краще жити правдою, ніж….
= Що життя прожити, то не…
= Що жити треба так, щоб…
= Слід шанувати старших - і молоді…
Потрібно жити так, щоб не було боляче за даремно прожиті роки.
Сьогоднішній день ви прожили недаремно, бо гарно працювали
У. Оцінювання роботи учнів
УІ. Домашнє завдання
Прочитати розповідь О.Олеся « Княжа Україна»
-