Особистісно зорієнтований показовий матеріал у 11 класі.
Українська література
Тема. М. Хвильовий «Я (Романтика)» - новела про добро і зло в житті, в душі, проблема внутрішнього роздвоєння.
Мета. Ознайомлення із змістом новели «Я (Романтика)», пояснити присвяту до неї, розкрити символічність образу матері, проблему вибору героя, характеризувати образ «Я», роздвоєння, виховувати громадянську компетентність, почуття гуманності у стосунках, повагу до жінки, матері, усвідомлювати переваги гуманізму над будь-якими ідеологіями.
Тип уроку. Комбінований: урок-дослідження, урок засвоєння нових знань та вдосконалення мовних компетентностей.
Форма уроку: урок-враження, урок-дослідження.
Інтегровані предмети: українська мова, українська література, музичне мистецтво, образотворче мистецтво.
Обладнання: світлини із зображенням письменників, комп’ютер, мультимедійна дошка, репродукції картин І. Владимирова «Революційний трибунал», Джорджо Де Кіріко «Меланхолія політика», текст новели М. Хвильового «Я (Романтика)»
Форми роботи: евристична бесіда, робота у парах, групах, вправи «Дерево пізнання», «Два береги річки», «Мекабрична картина», «Водограй слів», цитатне відтворення, дослідження: «Дати і події», «Колористика», «Мова», лабораторна робота, пісенний калейдоскоп «Побажання матері», рубрика «Вісті з уроку».
Цілі уроку
Учні повинні знати:
Учні повинні вміти:
Технологічна картка
М. Хвильовий «Я (Романтика)»
Знати:
М. Коцюбинського;
Уміти:
Варіативне домашнє завдання
Перебіг уроку
І.Емоційна готовність до уроку
ІІ. Пропедавтична підготовка
Устабілізувалася думка про те, що М. Хвильовий є класиком української літератури, основоположником романтичної течії в ХХ столітті.
Його твори – це морське плесо, яке міниться, виграє, хвилює. Та врешті-решт і псевдонім –Хвильовий, бо він вмів хвилювати і хвилюватись…
Багато дослідників починають його автобіографічність з кінця: образ простреленої скроні, цівка крові, жмуток чебрецю…
Це трапилося: 13 травня 1933 р. в будинку письменників «Слово» на ІІІ поверсі у квартирі №9. Куля пройшла на виліт, а він отримав звання «Символ епохи», а згодом скажуть: «Це розстріляне відродження»
Чому? За що? Як? Іще довго звучатимуть різні судження. Але час виносить свій вердикт.
ІІІ. Цілевизначення
Ми сьогодні теж маємо висловити враження, розуміння, спробуємо дослідити мотиви вчинків, характеризувати героїв.
І тема уроку: Микола Хвильовий. «Я (Романтика)» – новела про добро і зло в житті та в душі»
А мета? (Учні формують)
Ознайомитися зі змістом новели «Я (Романтика)», пояснити присвяту до неї, розкрити символічність образу матері, проблему вибору героя, характеризувати образ ліричного «Я»; виховувати повагу до жінки, усвідомлювати перевагу гуманізму над будь-якими ідеологіями.
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
Завдання №1
І група
Портрет-характеристика
ІІ група
То хто такий М. Фітільов? («Мікрофон»)
… витончений лірик
… агресивний публіцист
… захоплений романтик
… похмурий скептик
… піднесений оспівувач
… їдкий сатирик
… тонкий психолог
… аскет і фанатик
… висміював ганебного
… словесний різьбяр
… вимогливий до себе та інших
… класик української літератури
ІІІ група
Вправа «Водограй слів»
Письменник…
Це знайшло відбиток у новелах, що побачили світ у 1923-1927 роках. Найбільшу увагу в розкритті психології мрійників, романтиків революційної доби заслуговує новела «Я (Романтика)», де є конфлікт між старим і новим, між добром і злом.
VІ Група
Рубрика «Цікавинки»
За спогадами Аркадія Любчена «Хвильовий так Москву ненавидів, що ніколи не погоджувався туди їздити, хоча обирали його й послом на пленуми, конференції»
Завдання №2
Заповни анкету
АНКЕТА
__________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________
Характеристика_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Завдання №3
А. Словникові поля
Тлумачний словник
«Революційний романтизм – одна із стильових течій доби «розстріляного відродження», яка на відміну від класичного романтизму, схильного до неподоланного розриву між ідеалом і дійсністю, намагалася покінчити з усякими суспільними суперечностями, але революційні романтики 20-х своєю творчістю поглибили і до краю, поза власною волею, загострили цей розрив, показали невідповідальність гуманістичних ідеалів, соціалістичної революції, її суті і реаліям. Письменники романтизували революцію, яка повинна була, на їх думку, оновити суспільство»
Завдання. Відповідь дати в кінці уроку, коли зробимо подорож сторінками життя героїв і епохи.
Б. Словник (Додаток №2)
Заповнення понятійно-термінологічного поля учня, пояснення незрозумілих слів.
Представлення випереджувального завдання
Амазонянки (амазонки)
Будда
Версальці
Дегенерат
Конфуцій
Лаотсе (Лао-цзи) Лі Ер (VI-V ст.. до н.е.)
Магомет (Мухаммед)
Месія
Синедріон
Теософи
Хетейський ієрогліф
Штаб Духоніна
В. Заповни літературний паспорт
Заповнити літературний паспорт
Історія написання:
Ідеали революції у стані трансформації.
Намагається з’ясувати, але лише в 1933 р. виникає єдиний вихід – самогубство.
«Арешт Ялового»
«як говорить Семенко … «ясно»»
Рік створення: 1924
Напрям: модернізм
Течія: «романтика вітаїзму», експресіонізм із імпресіоністичним елементом.
Присвята «Цвітові яблуні» (новела М. Коцюбинського)
Рід: епос
Жанр: новела
Тематичний різновид жанру: соціально-психологічна новела з філософським елементом.
Тема: життя і вибір людини в умовах революційних подій 20-х років ХХ століття.
Ідея: утвердження беззастережного служіння абстрактній ідеї, владі, сліпий фанатизм, знищення людського і деградація особистості.
Мотиви: «роздвоєність людської натури», «протистояння добра і зла», «материнська любо», «обов’язок і свобода вибору», «жертовність».
Час подій: ХХ століття, 20-ті роки.
Місце подій: панський палац біля міста.
Завдання №4
Робота за текстом. Вказати, як величає себе герой твору?
Скласти опорну схему.
А.
І група
Завдання
Як величає себе герой твору?
Я
|
||||
Чужа людина |
Бандит |
Інсургент |
Чекіст, але і людина |
Солдат революції |
«Я йшов у нікуди»
Б.
ІІ група
Відтворення тексту
(до якого епізоду відносяться ці цитати?)
«схопили нарешті другий кінець моєї душі» |
«беру себе в руки» |
«не забуду цієї мовчазної процесії» |
|
«дивився в натовп, але я там нічого не бачив» |
|
«відчував і пахне м’ятою» |
|
«здавив голову й пішов по мертвій дорозі» |
|
«пізнаю себе кінченою людиною…» |
В.
ІІІ група
Завдання: за цитатами відтворити психологію героя
Цитати і відповідність
«Думка за думкою, як амазонки джигітують навколо мене»
«схопили нарешті другий кінець моєї душі»
«… нікому, ніколи і нічого не говорити, як розкололось моє власне я»
«Мислі зарізали мій мозок»
«Я йшов в нікуди»
«Це була дійсність, як зграя вовків»
«Тут, у глухому закутку на краю города, я ховаю від гільйотини один кінець своєї душі.
«мислі до неможливості натягнутий дріт»
«прудкість моєї мислі доходить до кульмінації
Г.
ІV. Група. Виконати вправу два береги річки, створити опорну схему «Мати і син, як два береги бурхливої річки, що зветься Життя»
Завдання: виконати вправу «Два береги річки»
Мати і син – як два береги бурхливої річки…
Мати |
КОНФЛІКТ:
|
Син |
Богородиця Совість Любов Милосердя |
|
Залишки людяності (екстаз садиста)
|
|
ВІРА
|
|
У загальнолюдські цінності |
|
У фанатичні ідеї революції «Я справжній комунар» |
|
ОПРАВДАННЯ |
|
|
|
|
Образ матері не покидав мене
Д.
V. Група Вправа «Дерево пізнання» («Я (Романтика)». Дати відповіді на запитання
Завдання №5
Дослідження «Кольорова гама» (випереджувальне завдання)
А. І група
Темний – 9 разів:
темна ніч – 2,
темний степ -,
темна постава,
темні княжі покої,
темна історія,
темний волохатий силует,
темна історія цивілізації,
темні години.
Чорний – 8 разів:
чорний трибунал – 4,
з чорного дерева,
чорна копа волосся,
чорне діло.
Голубий
Голубий сон
Синій
Синій дим
Зелений
Зелене болотяне світло
Зелений світ
Зелено-лимонно безвість
Оксамитовий
Оксамитовий килим
Сизий
Сизий бір
Сріблястий
«Нальот сріблястої сивини»
Білий
«Білий, майже, мертвий стояв я»
Б. ІІ група
Темна гама переважає, відчувається настрій автора, але світлі тони – це надія, думається, що автор все ж таки надіявся на якісь змін. Хоча?! Не так сталося, як гадалося. І все ж таки М. Хвильовий майстер слова. Цікавинкою стало слово «перламутр». Відомо, що його полюбляв і Павло Тичина. Їх порівнювали: у прозі використав перший – Хвильовий. У поезії – Тичина. Це є свідченням того, що імпресіоністи були уважними до кольорів і вибагливими у їх відтворенні.
Робота з класом
Випереджувальне завдання (заготовлені цитати на кольорових картках)
Створити мекабричну картину вбивства матері
(в послідовності за текстом), пісенний калейдоскоп (побажання матері)
Пісенний калейдоскоп «Побажання матері»
Ти добре серце матимеш в житті,
А я, а я пишатимусь тобою.
Н. Шестак
Сину мій, я день і ніч благаю Бога,
Щоб щасливою була твоя дорога.
Л. Пономаренко
Сину, твоє щастя у світі,
То найбільший дарунок мені.
Л. Шутяк
Завдання №6
І. група
А.
Мовне дослідження
Руйнуючи синтаксиси і формальну логіку оповіді автор приносить нам «запах слів» - сотень, тисяч слів, як повні пригорщі різнокольорових камінців…
Можливо, автор дає шанс героєві ще втримати промінчик надії. Поєднання дивне: чекіст плюс людина та розуміємо зло і добро. Отже, автор натякає на те, що чекіст ще, хтозна яка людина.
У героя темна душа, щоб її яскравіше відтворити, автор говорить :
Зорі й болото… Не поєднується, бо зорі – це краса, мрія, а болото є болото. Воно краще не стане.
Виражальним є слово «мутний»:
Мутний колір переходить у зелений.
ІІ. група
Блідий пейзаж , а на фоні його блідий герой. Семантика слова «лимонний» пов’язаний із жовтизною, із хворобливою блідістю. «Далі відходила в зелено-лимонну безвість мертва дорога».
Мова новели відображає стан людини на межі божевілля.
«Сонцемідь, і неба не видно» .
Слово курява стоїть з епітетом «мутна» (стан психічний).
ІІІ група.
Не завдяки мовній недбалості,існує безліч росіянізмів або просто російських слів.
Причина:
Хвильовий, напевно, усвідомлював саме спонтанність, імпульсивність, не скутість словниковим або традиційними фабульними рамками надають прозі особливої сили й виразності.
Велику роль відіграють художні деталі. Вони в новелі знакові. Крім кольористики є звукові:
кожна звукова деталь має якесь навантаження. Ось,наприклад, гроза – відчуття наруги.
Мова твору – не хаотичний набір слів і речень, а дуже відрегульований механізм, який є відтворенням життя і помислів героїв, їх звичок, уподобань характерів, а головне – тої ситуації, в яку потрапили завдяки своїй вірі, наївності.
Тексти Хвильового – не тканина, вони перебувають не в твердому, а в газоподібному стані, вони нагадують дим, туман, дощі, заметіль, крізь які пробиваються окремі яскраві вогні.
Але нерідко серед цього диму, дощу, туману, спалахує густий, сильний промінь – і освітлює чиєсь обличчя.
Завдання №7
Дослідження: дати і події (випереджувальне завдання)
13 грудня – 13 травня
День народження і день смерті. Дивно. Магія чи просто збіг? Хоча хто відає?!
Що ж важить ця дата?
«Сьогодні тринадцяте. Пам’ятаєте, як я був закоханий у це число? Страшенно боляче»
Число 13
Плюси
Мінуси
Завдання №8.
Робота з класом
Завдання: дати характеристику героям, що опинилися в одній життєвій посудині.
Чи мають вони можливість врятуватися? У кого найбільше шансів? Чому? Хто скористається рятівним колом? Чи скористається? Як розумієте цитату
Г. Шутяк:
Сину, щастя, як море,
І пливе той, хто має човна.
Завдання №9
Лабораторна робота
1. М. Хвильовий
А) не зумів… чи не наважився…
Б) не міг поєднати …..
Порозумітися …..
2. У новелі «Я (Романтика)» не знайдете
М. Хвильовий:
а) не зумів (сформувати, поєднати громадянське суспільство і творчу свободу, тоталітарне суспільство й утилітарне мистецтво);
б) не міг: порозумітися (з більшовизмом), вийти за рамки панівної ідеології)
3. У новелі «Я (Романтика) не знайдете (повного опису обличчя), зовнішності, поведінки (лише деталі, репліки)»
Закінчити речення:
(основа життя – мати)
(руйнівний вплив на психіку людини-фаната,
… сліпу віру в комуністичні ідеї)
«Я… мушу вбити себе»
Новелу вперше надрукували в _______________________ (альманасі «Гарі», а згодом в _________ збірці «Осінь»)
Завдання №10
Дослідницька робота «Представники однієї епохи»
|
|
|
|
|
|
М. Хвильовий і П. Тичина
Перламутр
Вперше
А) в прозі М. Хвильовий;
Б) в поезії П.Тичина
Спільне:
Імпресіоністи уважні до відтворення кольорів.
М. Хвильовий і М. Коцюбинський
«Цвіт яблуні» – передгроззя першої російської революції.
«Цвіт яблуні» М. Коцюбинського. Герой страждає від агонії дитини, його душа в стані роздвоєності
Епіграф у новелі є ключем до стильової традиції і є образом – антитезою до назви новели, бо у творі М. Хвильового відсутнє каяття, перемагає крива картина.
Страждає |
|
Фіксує всі моменти ситуації у пам’яті |
|
Герой ошелешений відкриттям |
|
М. Хвильовий, майстер новелістики, зазнав впливу імпресіонізму французького і вітчизняного. У М. Хвильового і М. Коцюбинського - ліричний герой під йменням «Я».
Стильова їх манера в:
V. Рефлексія. Оцінювання
Завдання №1
Виконати тести
1. Яка трагічна подія в історії України збігається із роком самогубства
М. Хвильового?
А. Голод В. Битва під Крутами
Б. Початок громадянської війни Г. Капітуляція уряду УНР перед більшовиками
2. Яку назву мала перша прозова книжка М. Хвильового?
А. «Земля» В. «Сині етюди»
Б. «Вершники» Г. «Цвіт яблуні»
3. У кого із героїв новели «Я (Романтика)» зовнішність персонажів із кримінальної хроніки?
А. У Андрюші В. У героя-оповідача Б. У дегенерата Г. У Тагабата
4. До композиційних ознак новели «Я (Романтика)» не належить указана в рядку
А. Наявність ліричного вступу В. Наявність трьох частин
Б. Подання опису інтер’єру палацу Г. кульмінація на початку твору
5. Символом нового життя для «Я (Романтика)» є:
А. Мати Марія В. Андрюша Б. «загірна комуна» Г. Доктор Тагабат
6. Кульмінацією новели «Я (Романтика)» М. Хвильового є:
А. Розстріл матері В. Вирок розстріляти черниць
Б. Суд над Ігрек і Зет Г. Швидкий відступ інсургентів
7. Слово інсургент із новели «Я (Романтика)» М. Хвильового означає:
А. Визволитель В. Повстанець Б. Захисник Г. Месник
8. Якого кольору світло ллє місяць на узлісся, де син-чекіст розстрілює свою матір:
А. Зелене В. Червоне Б. Рожеве Г. Срібне
9. У новелі «Я (Романтика)» М. Хвильового яскраво виражені ознаки усіх модерністських течій, окрім указаної в рядку:
А. Експресіонізм В. Футуризм
Б. Імпресіонізм Г. романтика вітаїзму
10. Доктор Тагабат, дегенерат Андрюша – символи
А. Майбутнього України Б. Різних сторін людської натури
В. Вірної дружби Г. Душевного стану ліричного героя «Я»
11. Установіть відповідність між письменником та літературним угрупуванням
1. Ю. Андрухович |
А. «Празька школа» |
2. Є. Маланюк |
Б. Київські неокласики |
3.М. Зеров |
В. «Бу-Ба-Бу» |
4.М. Хвильовий |
Г. ВАПЛІТЕ |
|
Д. «Нова дегенерація» |
12. Установіть відповідність між твором та героєм
1. «Тигролови» |
А. Галя Вишняківна |
2.«Маруся Чурай» |
Б. Одарка Єрмолаївна |
3.«Я (Романтик)» |
В. Денис Сірко |
4. «Зачарована Десна» |
Г. Андрюша |
|
Д. Яким Сомко |
Завдання №2
Написати есе
У нікуди чи у вічність?
Їх, доріг, багато, вибирає кожен свою, а. може, й не вибирає. Дорога кудись манить, зове, то з швидкістю, то мляво. Це вже залежить від людського фактору. Куди ж прямував Хвильовий?Чому дорога із зупинкою «Нікуди» скінчилася. Боязнь, песимізм чи просто протест?!Думаю, останнє, бо Україна сприйняла це як вияв боротьби: якщо не діями, то смертю. Як би там не було, а Хвильовий сказав своє слово: «… це була єдина дорога до загірних озер невідомої прекрасної комуни».
А «Дорога в Нікуди» перейменувалася в «Дорогу Вічності» із зупинками «Гідність», «Обов’язок», «Патріотизм». Бруківка дороги міцна, бо цементована людськими долями.
Дорога в нікуди
Безсилля, байдужість,фанатизм… То що ж?
Мабуть, просто: дорога в нікуди. Чи може людина, яка зове себе чекістом, виплутатися із цього трикутника? Чи є у нього вибір?
Є! Бо, як вчать батьки, «з кожної ситуації можна, все-таки можна…»
Лише б хотіти. Чи хотів наш герой цього?Що є вище? Не любов, ні, бо «Я, «главковерх чорного трибуналу комуни». Він все ж таки і попри все «виконував свої обов’язки перед революцією і торував свою дорогу». Спочатку думав, що у майбуття, виявилося, що у реальність.
Завдання №3
Робота з класом
Рубрика «Вісті з уроку»
Завдання №4
Робота з класом
Евристична бесіда
Чому «Я» і «Романтика?»
Самі слова ніби не підпорядковані. Слово «Романтика» в дужках. Це уточнення? Назва інтригує своєю незвичністю.
М. Хвильового найбільш разючий приклад кентавризму» (поєднання непоєднуваного). Він вважає, що герой – «мертве страшне поєднання вершника-революціонера і коня – стихії революції». Назва є сплавом в одне «Я» (тут і загірне «Я» і «Я» - романтика, загальне й особисте). Дослідники думають, що «Я» - невизначене, може відноситися до будь-кого, це є настроєм доби.
VI. Домашнє завдання
Кінематографам: створити фільм «Роздвоєння особистості»
Музикантам: підібрати мелодії до фільму.
Біологам: розкрити рослинний світ новели.
Журналістам: взяти інтерв’ю в одного із героїв.
Художникам: зобразити на полотні картину «загірної комуни».
Літературознавцям: дослідити роль художніх засобів виразності.
Критикам: простежити навантаження сюжетної лінії.
Психологам: обґрунтувати психологічний стан героя «Я»
Вчителям-філологам: порівняти вчинки автора і героя новели.
Письменникам: написати есе на тему «Життєва пустка героїв
М. Хвильового «Я (Романтика)»
Використана література
ХХ ст. – К.: Зодіак-ЕКО, 1995.