Дана розробка може бути використана вчителями початкових класів на уроках природознавства, літературному читанні, основах здоров'я, образотворчому мистецтві, трудовому навчанні.
ПРОЕКТ « ДОМАШНІ УЛЮБЛЕНЦІ. СОБАКИ – НАШІ ВІРНІ ДРУЗІ!»
Характеристика проекту:
за діяльністю: дослідницько-інформаційний;
кількістю навчальних предметів: міжпредметний;
кількістю учасників проекту: груповий;
характером контактів: внутрішній;
тривалістю виконання: короткостроковий;
Мета завдання:
формувати в учнів предметні компетентності:
навчальну: формувати навички роботи з енциклопедичною та довідковою літературою; ознайомити учнів із життям та повадками собак, які найчастіше утримуються в домашніх умовах; удосконалювати навички виразного читання, розповіді текстів;
розвивальну: розвивати зв’язне мовлення, смислову, образну пам'ять, уміння узагальнювати й аналізувати;
виховну: виховувати інтерес до домашніх улюбленців, відповідальність за тих тварин, життя яких залежить від уваги і догляду з боку людини;
формувати в учнів ключові компетентності:
уміння вчитися: із відповідальністю ставитися до виконання поставлених завдань, організовувати своє робоче місце;
громадянську компетентність: формувати в учнів уявлення про особливості догляду за домашніми улюбленцями;
здоров’язбережувальну компетентність: піклуватися про своє здоров’я, шляхом проведення фізкультхвилинок, та здоровя домашніх улюбленців – собак;
загальнокультурну компетентність: дотримуватися норм мовленевої культури.
Обладнання: малюнки різних порід собак, фотовиставка «Мій вірний друг», презентація проекту в слайдах, виставка художньої літератури; загадки, лічилки, скоромовки, приказки, народні прикмети про собак; підручники, зошити з природознавства, шаради, кольорові маркери.
Хід презентації проекту
Організацій момент
Горішок знань міцний — це знає кожен.
Та нам — не відступать!
Його вам розколоти допоможе
Бажання ваше все на світі знать!
Мотивація навчальної діяльності
/ Учень розповідає , яка пора року, яке число, місяць, стан неба, опади. /
/Діти стоять у колі. /
Учитель.
Дітки, доброго ранку!
Які ви всі гарненькі, чепурненькі!
Давайте подивимось всі одне на одного
І разом привітаємось.
Діти: Доброго ранку, доброго ранку усім!
Учитель:
Ви всі вже не один раз говорили про те, разом гратися краще. Тож давайте разом
Повторимо вправу «Всі – ми друзі!»
Наша вправа дуже проста. 2 оплески
Вона красива і легка. 2 оплески
Наш поїзд поїде в Країну Знань. Імітація руху
І вагончики родинні допоможуть нам. 2 оплески
Руку другу скоріш протягни Беруться за руки
І міцніше долоньки стисни. Йдемо швиденько по колу,
Наш поїзд вперед летить, імітація руху поїзда « чик - чик «
Взяти друзів усіх він спішить. Хлопок по плечу,
Плесну друга тепер по плечу, руки прикладаємо до рота,
Обійму його і закричу: ніби голосно кричимо.
Говоримо тихо
Скажем лагідно: «Щастя тобі,
Я бажаю всім і собі».
Говоримо голосніше.
Скажем лагідно: «Щастя тобі,
Я бажаю всім і собі».
Хто, скажіть, цей розбишака?
Знають всі, що це... (собака).
4. Вирішення проблемної ситуації.
/ Учитель зачитує українську народну казку «Корова, кінь, пес». Вирішення проблеми. /
Як на вашу думку, Хто з цих тварин правий і чому? Яких свійських тварин ви знаєте? Яку користь вони приносять людям?
Визначення проблеми проекту
Слайд 1.
-Як правильно доглядати домашніх вихованців?
-Чи достатньо уваги ми приділяємо домашнім улюбленцям?
-Чи комфортно домашнім улюбленцям поряд із вами?
-Які бажання можуть мати собачки?
Визначення шляхів розв’язання проблеми
-Читання додаткової та енциклопедичної літератури
-Добирання інформації про домашніх улюбленців,
-Підготовка фотовиставки «Наші вихованці»
-Проведення бесід «Професії собак», «Як доглядати за собаками».
Обговорення та презентація проекту
1.Технологі я «Мікрофон»
На протязі декількох тижнів ви з допомою батьків та вчителя готували матеріал про домашніх улюбленців – собак. Яку кличку мають ваші улюбленці? Як вони появилися у вас вдома? Навіщо ви завели собачку? Чим ви її годуєте? Які повадки у них? Якої породи ? хто доглядає за вашими улюбленцями?
Повідомлення вчителя.
/ розповідь учителя підтверджується показом слайдів /
Собаки... Скільки їх і які вони різні! Є зовсім маленькі: вони вміщуються в долоні і важать не більше 500 г. Є велетні, вага яких досягає 90 кг. Є кошлаті ї є зовсім голі. В одних вуха висять, в інших — стирчать. Одні швидкі, рухливі, інші — незграбні. І всі вони — найвірніші, найвідданіші наші друзі, Собаки першими з усіх тварин стали свійськими.
Дружба між людиною і собакою почалася понад З0 000 років тому, ви вважаєте, скільки у собаки професій? Собака — і сторож, і поводир, геолог, і санітар, і альпініст, і сапер, і мисливець, і космонавт, і артист... Людина завжди намагалася виростити таких собак, які відповідали її потребам і смакам, а тому сьогодні можна зустріти безліч порід собак: будь-якого розміру і забарвлення. Усього налічується близько 400 порід. Є мисливські собаки. службові, є декоративні.
Мисливські собаки допомагають людям на полюванні. І в кожного собаки своя спеціальність. З одними собаками полюють на лосів і кабанів; з іншими — на зайців, вовків і лисиць; з третіми — на водоплавну дичину.
Фоксте р'єри і такси виганяють звірів з нір. Лайки відшукують здобич,
обгавкують і затримують, поки не надійде мисливець. А лягаві (пойнтери, се - тери), знайшовши дичину за запахом, мовчки застигають у стійці та цим вказують мисливцеві, де зачаївся птах. Гончі з гучним гавкотом переслідують звіра. |
Хто ж не знає прикордонних собак! Удень і вночі вони допомагають охороняти рубежі нашої Батьківщини. За поведінкою собак прикордонники вчаснс дізнаються про наближення Порушників. Виявивши їх сліди, собаки знаходять їх і, за потреби, вступають у сутичку.
Сучасні сторожові собаки дуже розумні, сильні та витривалі. Вони навчен і
долати складні перешкоди, не звертати уваги на постріли і вибухи, атакувати
непрошених гостей, пробігти великі відстані, виконувати команди свого кінолога .
Важко обійтися без собак під час боротьби зі злочинцями. Собаки-шукачі — гроза для всіх порушників закону. Про одного розшукового пса на прізвисько Султан, який близько десяти років допомагав працівникам міліції була навіть написана повість, а за повістю знято фільм «До мене, Мухтар!»
Цей пес брав участь більш ніж у 4000 операціях, за його допомогою було затри мано 3000 порушників закону, розкрито близько 1000 злочинів, І саме він урятував свого господаря від загибелі.
(Можна згадати й інші фільми: «Повернення Мухтара», «Комісар Рекс»; «Прикордонний пес Алий».)
Сенбернари відшукують у горах людей, які потрапили під лавину, а нью -
фаундленди рятують потопальників. Завдяки чудовому чуттю собаки опанували деякі нові, незвичні для них обов'язки. Після спеціального навчання вони працюють газовиками: відчувши запах газу, гавкотом повідомляють про це. Собаки допомагають геологам знаходити корисні копалини, а саперам — розміновувати місцевість.
Людині, яка втратила зір, собака-поводир замінює очі: водить на роботу і додому, оберігає, повідомляючи гавкотом про всілякі труднощі.
Собака полегшує працю людини: пасе овець, охороняє стадо і захищає його від хижаків (східноєвропейська вівчарка, південноросійська вівчарка, коллі )
Під час Другої світової війни собаки вивозили поранених з-під вогню, працювали зв'язковими, допомагали саперам розшукувати міни, підносили снаряди. За допомогою собак-підривників було підбито безліч німецьких танків
Усім добре знайомі і декоративні собаки, зокрема пуделі, шпиці, пекінесі болонки, японські хіни та ін. Багато чотириногих друзів виступають у цирку. Скільки радості вони дають нам своїми іграми і витівками!
Учені довели, що нюх собаки у 10 000 разів сильніший за нюх людини.
Рекорд тривалості життя собак становить 29 років.
Багато людей тримають удома декоративних собак, і ті виконують своє головне призначення — бути друзями людини. Собаки радують своїх господарів, роблять їх життя цікавішим і яскравішим.
Фізхкультхвилинка
Намалюємо собачку – раз,
Ось у неї голова – два,
А це тулуб – три,
Лапи – аж чотири,
А це очі – п’ять,
А це вушка – шість,
Ротик, вуса – сім.
• Увічливі, немов коллі.
Уперті, як бульдоги.
Сильні, як вовкодави.
Розумні, як сенбернари.
Хоробрі — хоч на застави
Славним вівчаркам в пару. (Дворняжки)
Складання схеми. «Асоціативний кущ»
Собаки
/ Мисливські, шукачі, підривники, поводирі , прикордонні, рятівники, декоративні /
Технологія «Мікрофон»(повідомлення учнів).
ВЕТЕРЕНАРИ
Не можна гратися з цуценям, беручи його до рук,— штовхати, злити. Коли цуценя підросте і набереться сил, воно, звикнувши до рук господаря, робитиме це з подвоєною силою, і навряд чи вам це сподобається. Будь-яка спроба лизнути господаря за руки повинна рішуче припинятися. Грати з цуценям потрібно тільки іграшками.
Коли цуценя леститься, не можна дозволяти йому стрибати на вас або до членів сім'ї. Погані щенячі звички залишаться і в дорослого собаки. Слід припиняти цуценя леститися, сидячи або стоячи на всіх чотирьох лапах, об цуценя, а потім — молода собака, добре розвивалося, потрібно надавати тварині можливість бігати,
стрибати, плавати, грати. Ані рух собаки у вольєрі, ані тривалі прогулянки на повідку не замінять прогулянок у лісі, в полі у парку.
Не забувайте про те, що собаки сплять значно більше, ніж люди. Потрібно дозволити собаці самому розподілити свій режим сну і неспання та не і його без особливої необхідності. Тварина сама прив'яже свій розпорядок дня до вашого: будитиме вас у встановлений час на прогулянку або годувати.
Дорослих собак годують двічі на добу, свіжа і чиста вода завжди повинна налита в миску. Виготовлено багато кормів, які допомагають росту та розвитку собак. Мити цуценя потрібно за необхідності (коли забруднилося). Для цього використовують спеціальні шампуні для собак.
Деякі люди мріють завести собаку. І не дивно, адже кожному хочеться, щоб був вірний і відданий друг.
Але буває і так: людина завела собаку або кішку, а тварина потребує уваги, і піклування. Набридли людині ці турботи — і вона викидає тварину на вулицю. - один з найбільш огидних вчинків людини. Пам'ятайте про це!
На день народження Катрусі подарували цуценя. Здійснилася її мрія.
Дівчинка давно вмовляла маму купити їй цуценя або кошеня. І ось тепер у неї є новий друг — щеня за кличкою Вірний. Катя спочатку грала з ним, А потім у неї з'явилася нова лялька. Про цуценя Катя згадувала рідко, воно захворіло, сказала мамі: «Хворій собаці не місце у нас, нехай живе у будці».
Чи правильно вчинила дівчинка?
Будемо сподіватися, що ви ніколи не станете схожими на цю дівчинку, ніколи не покинете свого друга — чи це людина, чи тварина. Не забувайте: ми завжди відповідаємо за тих, кого приручили!
ЮНІ НАРОДОЗНАВЦІ
/Діти розповідають прислів’я, приказки, народні прикмети, порівняння, читання напам’ять віршів, скоромовок, лічилок, загадування загадок про собак./
1.Прислів’я.
* Де дві кухарки, там і собаці свято.
* І собаці своєї хати хочеться.
* Собака собаці хвоста не відкусить.
* Пес бреше на сонце, а сонце заглядає у віконце.
*Не той козак, що боїться собак.
*Пес бреше, бо співати не вміє.
* Дурний собака і на хазяїна гавкає.
2.Собаки – синоптики.
*Собака качається по землі – чекай дощу або снігу.
*У який бік лягає спиною собака, звідти чекай вітру.
*Стає гучнішим собачий гавкіт – бути негоді.
*Як приб’ється чужий собака до двору, то це на щас тя.
* Якщо дівку вкусить собака, то вона невдовзі вийде заміж.
Метод гронування
/ Діти складають із пазликів малюнок собаки. /
На яких уроках можна використовувати отримані знання про собак?
/ Діти прикріплюють написи назви предметів /
Гра « Уяви себе твариною»
-Яка у вас улюблена їжа?
-Де ви любите спати?
-Що полюбляєте робити?
-Чи любите ви грати з людьми, гуляти?
-Чи подобається вам, коли вас купають?
-Чи вмієте ви плавати?
Рефлексія. Гра «Незакінчене речення».
*На уроці я дізнався /лася /……..
*Мені було цікаво….
* Для мене було новим….
*Тепер я буду…
* Я ніколи не буду…
Вправа «Блакитна квіточка»
/ У цій вправі пропонується учням оцінити свою роботу на уроці.У дітей на партах лежать пелюсточки зеленого, червоного та жовтого кольорів. Учні вибирають колір. Зелений – усе зрозуміло, голоубий – були труднощі, жовтий – багато не зрозумілого. /
Перегляд мулдьтфільму «Бобик у гостях у Тузика»
Підсумкове слово вчителя.
Кожного дня і кожну хвилину,
Оберігайте всяку тварину.
Тільки добра їм потрібно бажати
І намагайтеся не ображати.
З вдячністю працю тварин зустрічайте!
Кожна хай зустріч несе відкриття:
Ціннішого в світі нема, ніж життя!.