Конспект відкритого уроку із зарубіжної літератури на тему: « Джордж гордон Байрон – англійський поет – романтик. Вірш «Мій дух як ніч»
Тема. Дж. Г. Байрон – англійський поет – романтик, фундатор течії байронізму. Вірш « Мій дух як ніч».
Мета: ознайомити здобувачів освіти з творчістю англійського поета Дж. Г. Байрона, з’ясувати поняття « байронічний герой»; розвивати творчі здібності школярів; сприяти вихованню власного світогляду та читацьких інтересів; вихованню любові до поетичного слова.
Обладнання: портрети Дж. Гордона, виставка його творів, текст вірша « Мій дух як ніч»; репродукції картини Ремрандта «Давид грає на арфі перед Саулом»
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Епіграф. Я проб’ю собі дорогу до Вершин Слави, але тільки не безчестям… Джордж Байрон
Хід уроку
Серед названих вами поетів- романтиків ви вказали ім’я англійського поета Джорджа Гордона Байрона, творчість якого яскравою зіркою спалахнула на літературному небосхилі. А її далеке світло запалило душі цілого покоління. Напевне. Жоден із поетів минулого чи сьогодення не мав такого впливу на своїх сучасників і послідовників, як в літературі, так і у громадському житті. Байроном зачитувалися не тільки в Англії, але й у Європі. Гете, Гейне, Міцкевич, К. Рилєєв, О.С. Пушкін, М. Лермонтов спеціально вивчили англійську мову, щоб познайомитися з байронівською поезією в оригіналі. В XIX столітті широко розповсюджувались переклади його творів. Так, в Україні популярними були переспіви М. Костомарова, .П. Куліша, І Франка, Лесі Українки та ін. У світовому мистецтві народилась ціла літературна течія – « байронізм». Яким же був той, хто ще за життя став легендою, символом непокори та свободолюбства.?
2.Оголошення теми та мети уроку.
3. Заочна мандрівка « Життєвий та творчий шлях Байрона»
( Учні-гіди коментують найважливіші події з життя поета. Розповідаючи про його перебування в різних країнах Європи і визначаючи їх на географічній карті)
I учень. Дитячі та юнацькі роки. Шотландія.
II учень. Подорож країнами Середземноморя – Португалія, Іспанія, Албанія, Греція, Туреччина.
III учень. Англія, Лондон.
IV учень. Байрон у вигнанні. Швейцарія( 1816)
V учень. Байрон в Італії. (1816 – 1823)
VI учень. Байрон в Греції. ( 1823 – 1824)
4. Літературознавчий коментар про лірику Байрона, пояснення терміну « байронічний герой»
Вчитель. З того часу. Коли побачила світ поема Дж. Байрона « Паломництво Чайльд Гарольда» у літературі з’явився термін « байронічний герой». Це – художнє відкриття поета, яке він зробив у спостереженнях над самим собою і над своїм поколінням. Герой розчарований у принадах світу, його не радує ні багатство, ні слава. Основний душевний стан – нудьга. Він незадоволений навколишнім світом, не може знайти в ньому місця.
Б) Робота в зошитах. Запис визначень: байронічний герой, «світова скорбота»
III. Аналіз поезії « Мій дух як ніч»
Наприкінці 1814 – на початку 1815року Дж. Байрон у співдружності з композитором І. Натаном створив поетичний цикл « Єврейські мелодії», написаний за мотивами Біблії. Вірш «Мій дух як ніч…» - один із творів цього циклу. Основою для написання твору стала історія зі Старого Заповіту про царя Саула та співця Давида. Відомо, що Саул був іудейським царем і жив у XVст. до н. е., а Давид був пастухом, який переміг силою духа велетня Голіафа. Цар Саул позаздрив славі переможця і хотів убити його, але коли Давид заграв на арфі, злий дух відступив від Саула і дух царя просвітився.
( Прочитати вірш у різних перекладах та мовою оригіналу)
Вчитель. Відчуття «світової скорботи» - головний мотив вірша. Ліричний герой звертається до співця з дивним проханням: заспівати таку пісню, щоб душа розридалась. Позбавитись життєвих страждань він не може, а сльози, можливо, принесуть хоч на деякий час виявився близьким багатьом поетам. Тому твори Байрона перекладали різними мовами.
Байрон
Самотній, романтичний.
Віршував, кохав, боровся
Птах
Порівняти переклади В. Самійленка і М. Лермонтова
IV.Закріплення вивченого матеріалу.
V. Домашнє завдання.
Виконати письмовий аналіз « Риси романтизму у вірші Дж. Байрона «Мій дух як ніч». Вивчити вірш напам’ять. Прочитати міф про Прометея.