Урок - подорож " Джордж Гордон Байрон. Вірш " Мій дух як ніч..."

Про матеріал
Матеріал даного уроку - подорожі знайомить здобувачів освіти з творчістю англійського поета - романтика, фундатора течії байронізму Дж. Г. Байроном. Під час уроку формуються ключові компетентності , розвиваються творчі здібності дітей.
Перегляд файлу

Конспект відкритого уроку із зарубіжної літератури на тему: « Джордж гордон Байрон – англійський поет – романтик. Вірш «Мій дух як ніч»

 

Тема. Дж. Г. Байрон – англійський поет – романтик, фундатор течії байронізму. Вірш «  Мій дух як ніч».

Мета: ознайомити здобувачів освіти з творчістю англійського поета Дж. Г. Байрона, з’ясувати поняття « байронічний герой»; розвивати творчі здібності школярів; сприяти вихованню власного світогляду та читацьких інтересів; вихованню любові до поетичного слова.

Обладнання: портрети Дж. Гордона, виставка його творів, текст вірша « Мій дух як ніч»; репродукції картини Ремрандта «Давид грає на арфі перед Саулом»

      Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

       Епіграф.  Я проб’ю собі дорогу до Вершин Слави, але тільки не безчестям…     Джордж Байрон

                                                  Хід уроку

  1. Актуалізація опорних знань.
  1.  Продовжіть речення
  • Романтизм – це…
  • У чому полягає суть романтизму?
  • Що є першоосновою. Витоками творів романтиків?
  • Які досягнення романтиків у літературі?
  • Назвіть найвідоміших письменників – романтиків. 
  1. Вивчення нового матеріалу.  
  1. Вступне слово вчителя.

      Серед названих вами поетів- романтиків ви вказали ім’я англійського поета Джорджа Гордона Байрона, творчість якого яскравою зіркою спалахнула на літературному небосхилі. А її далеке світло запалило душі цілого покоління. Напевне. Жоден із поетів минулого чи сьогодення не мав такого впливу на своїх сучасників і послідовників, як в літературі, так і у громадському житті. Байроном зачитувалися не тільки в Англії, але й у Європі. Гете, Гейне, Міцкевич, К. Рилєєв, О.С. Пушкін, М. Лермонтов спеціально вивчили англійську мову, щоб познайомитися з байронівською поезією в оригіналі. В XIX столітті широко  розповсюджувались переклади його творів. Так, в Україні популярними були переспіви М. Костомарова, .П. Куліша, І Франка, Лесі Українки та ін.                                                                                                                                  У світовому мистецтві народилась ціла літературна течія – « байронізм».                        Яким же був той, хто ще за життя став легендою, символом непокори та свободолюбства.?

    2.Оголошення теми та мети уроку.

    3. Заочна мандрівка « Життєвий та творчий шлях Байрона»

       ( Учні-гіди коментують найважливіші події з життя поета. Розповідаючи про його перебування в різних країнах Європи і визначаючи їх на географічній карті)

I учень. Дитячі та юнацькі роки. Шотландія.

II учень. Подорож країнами Середземноморя – Португалія, Іспанія, Албанія, Греція, Туреччина. 

III учень. Англія, Лондон.

IV учень. Байрон у вигнанні. Швейцарія( 1816)

V учень. Байрон в Італії. (1816 – 1823)

VI учень. Байрон в Греції. ( 1823 – 1824)

     4. Літературознавчий коментар про лірику Байрона, пояснення терміну          « байронічний герой»

Вчитель. З того часу. Коли побачила світ поема Дж. Байрона « Паломництво Чайльд Гарольда» у літературі з’явився термін « байронічний герой». Це – художнє відкриття поета, яке він зробив у спостереженнях над самим собою і над своїм поколінням.  Герой розчарований у принадах світу, його не радує ні багатство, ні слава. Основний душевний стан – нудьга. Він незадоволений навколишнім світом, не може знайти в ньому місця.

Б) Робота в зошитах. Запис  визначень: байронічний герой, «світова скорбота»

III. Аналіз поезії « Мій дух як ніч»

  1. Слово вчителя.

Наприкінці 1814 – на початку 1815року Дж. Байрон у співдружності з композитором І. Натаном створив поетичний цикл « Єврейські мелодії», написаний за мотивами Біблії. Вірш «Мій дух як ніч…»  - один із творів цього циклу. Основою для написання твору стала історія зі Старого Заповіту про царя Саула та співця Давида. Відомо, що Саул був іудейським царем і жив у XVст. до н. е., а Давид був пастухом, який переміг силою духа велетня Голіафа. Цар Саул позаздрив славі переможця і хотів убити його, але коли Давид заграв на арфі, злий дух відступив від Саула і дух царя просвітився.

  1. Виразне читання поезії Дж. Байрона « Мій дух як ніч…»

( Прочитати вірш у різних перекладах та мовою оригіналу)

  1. Бесіда по прочитаному :
  • Який настрій вірша?
  • Хто є головним героєм?
  • Що можна сказати про душевний стан ліричного героя7
  •  Чи виходить Байрон за рамки біблійної історії?
  • Яке значення має образ арфи?
  • Як ви розумієте останні рядки вірша ( Душу ліричного героя може врятувати лише мистецтво. Але риторичне питання в кінці твору залишається без чіткої відповіді)
  • Які образи в поезії є центральними?
  • Які художні засоби використовуються  у вірші? (епітети, метафори, порівняння, вигуки)
  1. Робота з репродукцією картини Рембранта «Давид грає на арфі перед Саулом»
  • Що зображено на картині?
  • Яким змальовано Саула?
  • Як ви гадаєте, що об’єднує твори Рембранда і Байрона.
  • Яке відображення у вірші знайшли настрої « світової скорботи»?

Вчитель. Відчуття «світової скорботи» - головний мотив вірша. Ліричний герой звертається до співця з дивним проханням: заспівати таку пісню, щоб душа розридалась. Позбавитись життєвих страждань він не може, а сльози, можливо, принесуть хоч на деякий час виявився близьким багатьом поетам. Тому твори Байрона перекладали різними мовами.

  1. Складання сенкану «Байрон»

           Байрон

Самотній, романтичний.

Віршував, кохав, боровся

            Птах

  1. Дослідницька робота

Порівняти переклади В. Самійленка і М. Лермонтова  

IV.Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Підсумкова бесіда.
  • Що нового ви дізналися про відомого англійського поета Дж. Байрона?
  • Чи вразило вас що- небуть у його вчинках7
  • Як ви розумієте поняття « байронічний герой»?
  • З яким твором пов’язано виникнення цього поняття?
  • Які мотиви є основними у вірші?
  • Як ви гадаєте,  чому  автор виходить за рамки біблійної історії?

V. Домашнє завдання.

 Виконати письмовий аналіз « Риси романтизму у вірші Дж. Байрона  «Мій дух як ніч». Вивчити вірш напам’ять. Прочитати міф про Прометея.

 

              

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Губар Алла Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Міляновська Н.Р.)
Додано
14 січня 2022
Переглядів
2733
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку