Запорожченко Олена Анатоліївна
Урок – подорож з математики для 1-го класу
за підручником С.Скворцової, О. Онопрієнко
Тема: Називаємо компоненти та результат дії додавання. Складання рівностей.
Мета: Ознайомити з назвами компонентів дії додавання; вчити користуватися термінами «перший доданок», «другий доданок», «значення суми»; ознайомити з назвою математичного виразу «сума»; вчити подавати числа у вигляді суми двох доданків. Розвивати логічне мислення, увагу школярів, пам'ять. Виховувати акуратність, старанність, працьовитість, допитливість, дбайливе ставлення до води. Прищеплювати інтерес до уроків математики.
Обладнання: предметні та сюжетні малюнки, запис музичного супроводу для руханки, набір математичних матеріалів (геометричні фігури), картки для парної роботи, ілюстративний та роздавальний матеріал.
Тип уроку: підсумковий урок-подорож з використанням інтерактивних технологій.
Перебіг уроку
I. Організаційна частина
- Діти, я рада вас вітати на нашому уроці математики. Сьогодні у нас особливий урок – до нас завітали гості. А гостям завжди ми раді. Тож давайте розпочнемо наш урок з побажанням у дружньому колі.
1. Побажання учнів
Діти: Ми вам раді, люди добрі,
І вітаємо щиро вас,
І запрошуємо ласкаво
На урок у перший Г клас
Ми будемо:
Активними
Працьовитими
Творчими
Уважними
Дисциплінованими
Діти сідають.
Вчитель: Отже, якщо ви будете такими, як говорили, то ми разом проведемо цікавий урок.
II. Хвилинка каліграфії
Кожна людина починає свій новий день із чистої водички і ми почнемо наш урок із джерельця чистоти – з хвилинки каліграфії. Гарно і акуратно у зошитах напишемо рядок чисел, відгадавши слова.
У назвах казок, які я читатиму, знайдіть числа і позначте їх у зошиті відповідними цифрами:
«Один чарівний палець»
«Дві кізочки»
«Троє поросят»
«Чотири рясні дощі»
«П’ять бажань»
«Про змія, у якого шість голів»
«Сім козаків, і восьмий, який був отаманом»
«Дев’ять братів і десята сестра Галя»
- Перевіримо які числа ви записали?
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10
- У якому порядку (зростання чи спадання) записані числа?
- Назвіть цей ряд чисел у порядку спадання від 10 до 1
III. Знайомство з казковим героєм
- Діти, сьогодні на наш незвичайний урок завітав веселий, казковий герой.
Перегляд фрагмента мультфільму” Капітошка”.
Ви впізнали хто це?
Його братики та сестрички живуть всюди: в річках і в ставках, у морях і океанах, на хмаринках і в криничках. А ім’я його Капітошка.
IV. Повідомлення теми та мети
Наш Капітошка народився з чистого джерельця і за допомогою цифр потрапив у цифровий струмочок, де дізнався, що йому надійшов лист дуже важливим повідомленням. Але вітер – жартівник відніс конверт далеко-далеко до Підсумкового океану. Ми повинні допомогти Капітошці знайти лист. Розпочнемо.
Загадка: Зимою спить, а влітку біжить. (Річка)
Перепливемо річку Усну, через яку перебратися зуміємо лише тоді коли виконаємо усні обчислення:
Діти виходять до дошки з числами на наголовниках.
- Відгадай «Хто я» якщо мої сусіди 6 і 8, 3 і 5, 5 і 7.
- Вийдіть числа більші 6; менші 4, більші 3, але менші 5
- Вийдіть число попереднє до числа 2, наступне за числом 2
- Вийдіть число менше на одиницю за 10, більше на одиницю за 3
Покажіть, як ви вмієте швидко рахувати і виконувати математичні дії.
Вчитель показує картки прикладів на додавання і віднімання в межах 10, а поряд зображені цеглинки з відповідями.Діти рахують, обирають відповідну цеглинку та підіймають догори- звіряють з вчителем.
3. Мандруємо далі. Капітошка утворився з краплинок води, а вода, як справжня чарівниця , може перетворюватися та змінюватися.
Загадка: З високості, мов сльозинки,
Линуть вниз дрібні краплинки,
З льоту, навкіс, напрямки
Дзвінко б’ються об шибки.
Об’єднавшись у струмочки,
Заливають всі куточки.
Їх багато, не злічити.
Як краплинки звуться, діти? ( Дощ-вода у рідкому стані)
Пішов дощ.Упала краплинка на землю.
- Дякую, тобі, Краплинко, - промовила Земля. - Я так скучила за тобою.
- За що Земля подякувала Краплинці?
- Яке добро зробила Краплинка разом зі своїми друзями ? (Напоїла Землю водичкою)
Розв’язування прикладів з краплинок.
Роздати кожному учню по краплинці.
Ви працювали старанно, отримуєте від Капітошки ці краплинки.
Перепочинемо і вирушимо далі в небезпечну подорож Геометричним морем.
Фізкультхвилинка. Гімнастика для очей з Капітошкою.
V. Ознайомлення із назвами компонентів дії додавання
1)Робота з геометричним матеріалом.
- Покладіть 3 квадрати зліва на парті, кружечки-справа.
Об’єднайте їх. Що означає об’єднати?
- Скільки всього фігур?
- Як дістали це число?
Складемо приклад.
3+2=5 (у зошитах)
Ми виконали дію додавання і в результаті отримали суму. (Картка сума під числом 5)
Які два числа ми додали(3 і 2)
- Вони мають свої імена
Числа, що додають, називають доданками. Щоб відрізнити їх за порядком, говорять: перший доданок, другий доданок. Таким чином, 3 і 2 – це доданки, 3 – перший доданок, 2 – другий доданок.
- Назвіть перший доданок, другий доданок.
(На дошці відповідні записи)
- Ліворуч записана сума. Це сума - вираз, а праворуч сума – результат.
Запис можна прочитати так: сума чисел 3 і 2 дорівнює 5.
2) Робота із підручником с.47 завдання 3
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
с.47 завдання 4
Підрахувати і перевірити відповідь
VII. Підсумок уроку.
- Ось ми і дістались до Підсумкового океану.
Отже відкриймо конверт.
Олексій пішов до річки
І впіймав аж три плотвички.
Кошеня одну вхопило.
Скільки рибок залишилось
( 2 — слово”без”)
П’ять яблунь у саду росте.
Одна з них уже цвіте.
Скільки яблунь не цвіли
Як би ви відповіли
( 4- слово”води”)
Шість малят-дошкільнят
Стали дружно в один ряд.
Підійшов до них Панас
І питає : “Скільки нас “
( 7- слово”нема”)
Їжачок по лісу йшов,
На обід гриби знайшов:
Під березою — один,
Вісім -під дубочком.
Скільки буде в їжачка
в кошику грибочків
( 9- слово “ життя”)
Отже, утворимо речення” Без води нема життя”
Бесіда вчителя про важливість води.
Вода — це життя.Без води в’януть квіти,страждають звірі, бо хочуть пити, замовкають пташки.Усе живе на землі потребує води. Кожна її краплина є коштовним даром природи. Вода напуває землю, а земля годує людину.Берегти воду , діти, -це економно її витрачати.Не потрібно забувати закривати вчасно кран , бо краплинка до краплинки - і утворюється озерце, річка, море, океан.Запам’ятайте, діти, чистої води мало, її потрібно берегти і не забруднювати.
Ось і закінчився наш казковий цікавий урок. Ви всі чудово працювали, тому Капітошка дарує кожному з вас своє фото на згадку.
Рефлексія
Покажіть смайликом яким був ваш настрій на уроці.