Тема. Множення натуральних чисел
Мета:
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.
Обладнання: презентація, проектор, підручник, квіточка з прикладами.
Хід уроку
Щоб урок цікаво розпочати,
Загадку дам вам відгадати:
Наук цариця недосяжна,
Могутня, щедра і прекрасна,
Блискуче розум розвиває,
Правильно мислити навчає.
Неперевершена її краса,
Чудова логіка струнка.
Ну, діти, хто ж вона така?
І чую: «Математика».
Сьогодні на уроці ми побуваємо у казці «Снігова королева», будемо допомагати нашим казковим героям у біді, при цьому перевіримо, як ви засвоїли тему: «Множення натуральних чисел», як використовуєте закони множення.
Перш ніж відправитись у казку ми маємо з вами дати відповіді на запитання.
Запитання:
1. Що називають добутком числа а на натуральне число b, яке не дорівнює 1?
2. Як у запису a · b = c називається число a? число b? число c?
3. Чому дорівнює добуток двох множників, один із яких дорівнює 1?
4. Чому дорівнює добуток двох множників, один із яких дорівнює 0?
5. Як формулюється переставна властивість множення?
6. Сформулюйте сполучну властивість множення.
7. Сформулюйте розподільну властивість множення відносно додавання.
Справившись із завданням починаємо нашу подорож.
Вчитель. Жили-були Кай і Герда. Вони дружили, разом вирощували квіти. Але одного зимового дня Снігова Королева забрала Кая. Кинула йому в очі крижинки і заморозила серце так, що він забув про всіх і про Герду теж. Довго Герда сумувала без Кая і вирішила його розшукати. І ми з вами допоможемо Герді у пошуках Кая. Спочатку Герда побігла до річки запитати, чи не знає вона про Кая. Річка відповіла, якщо розв'яжеш задачу і знайдеш скільки кілометрів пропливе човен, тоді вона покаже дорогу і подарує човник.
Тому зараз один учень вашого класу піде до дошки і допоможе Герді розв’язати задачу, а всі інші виконують самостійно і звіряють із записами на дошці.
Задача
Власна швидкість човна 12 км/год, а швидкість течії річки 3 км/год. Яку відстань пропливе човен за 4 години за течією річки?
Відповідь. 60 км.
Вчитель. Отже, ми допомогли розв’язати задачу і Герда може вирушати в дорогу. Вона сіла в човен і попливла шукати Кая, але човен приплив до володінь старої чаклунки. Чаклунці дуже сподобалась Герда. І щоб вона не втекла і забула про Кая, вона її зачаклувала. А щоб Герді ніщо не нагадувало про Кая, вона знищила усі квіти. Герді потрібно пригадати назву квітки, яку вони вирощували разом із Каєм.
Завдання 2.
Виконавши множення числа 25 на числа, записані на пелюстках, та розмістивши їх в порядку зменшення, одержимо назву квітки, яку вирощували разом Кай і Герда.
25 · 10 =250 (Я) - 4 пелюстка;
25 · 6 = 150 (Д) - 6
25 · 8 = 200 (Н) - 5
25 · 4 = 100 (А) - 7
25 · 20 = 500 (Т) - 1
25 · 12 = 300 (О) - 3
25 · 14 = 350 (Р) - 2
Відповідь. Троянда.
Вчитель. Герда згадала про Кая і втекла від бабусі. Бігла вона довго. Стомившись, сіла відпочити.
Прямо перед нею стрибав старий ворон. Герда запитала, чи не бачив він Кая. Ворон відповів: «Кар-кар, напевно, знаю, де твій принц, але скажи, ти добре знаєш закони множення?»
Давайте допоможемо Герді пригадати ці закони і обчислити значення виразів.
4 · 23 · 25 = 4 · 25 · 23 = 2300
8 · 14 · 125 = 8 · 125 · 14 = 14000
5 · 48 · 4 = 5 · 4 · 48 = 960
416 ·2 · 50 = 2 · 50 · 416 =41600
607 ·76 + 607 ·24 = 607 · (76 + 24) =60700
523 ·57 – 522 ·57 =57 · (523 - 522) = 57
Вчитель. Вирушаємо далі в дорогу. Ворон привів Герду до принца з принцесою, але принцом був не Кай. Дівчинка розповіла їм свою історію, і вони подарували їй карету, щоб вирушити далі у пошуках Кая. Але за це Герда повинна виконати множення:
(Учні виходять до дошки і виконують множення, інші слідкують за записами на дошці)
Приклади виконуємо самостійно, після чого робимо перевірку із записами на дошці.
Завдання 3.
3 5 8 7 0 4 4 1 9 7 5 6 7 2 3 5 2 4
4 6 6 9 3 8 8 7 0 3 4 4
2 1 4 8 6 3 3 6 3 3 5 7 6 3 9 7 0 4 1 4 0 9 6
1 4 3 2 4 2 2 4 1 2 5 9 1 4 5 3 7 6 1 4 0 9 6
1 6 4 6 8 4 8 5 7 6 1 5 9 4 8 6 4 9 3 4 6 4 0 1 0 5 7 2
1 2 1 2 2 5 6
Вчитель. Отже, Герда сміливо може сідати в карету і продовжувати пошуки Кая. Дівчинка сіла в карету і поїхала далі. Вона заїхала в темний ліс. У лісі на неї напали розбійники. Вони забрали карету, Герду забрала донька розбійниці. Розповідь Герди про її товариша розчулила розбійницю, і вона сказала, що відпусте дівчинку при умові, що вона знайде площу лісу, в якому вони знаходяться.
136 км
32 км
S = 4352 км²
Задачу виконує кожен самостійно, після чого робимо взаємоперевірку і звіряємо із записами на дошці
(Учні продивляються розв’язок за допомогою проектора)
Вчитель. Розбійниця віддала Герді свого північного оленя, на якому маленька дівчинка примчала до замку Снігової Королеви. Коли Герда побачила Кая, то кинулась до нього, але він сидів нерухомо. Адже у нього в серці льодяні крижинки, а щоб льодяні крижинки розтопити, замість сніжинок у прикладах потрібно поставити пропущені цифри. Щоб вказані дії були виконані правильно.
Робота з підручником № 422 (а, б).
(Двоє учнів із класу ідуть виконувати завдання до дошки, а всі інші працюють в парах, тобто по два учні за партою.)
Вчитель. Справившись із завданням крижинки розтали. Кай упізнав Герду. Вони сміялися і плакали від радості, бо вірність і дружба допомогли перемогти усі негаразди.
Отже, на сьогоднішньому уроці казкові герої, як ви бачите, не змогли обійтися без математики. Звідси напрошується висновок, що математика потрібна скрізь і всюди.
І сувора й солов’їна
Математика -країна.
Праця в ній іде завзята.
Вмій лиш спритно рахувати.
Вмій ділити, віднімати,
Множить швидко й додавати.
Вмій кмітливо все збагнути,
Першим у відповіді завжди бути.
А щоб першим у відповіді бути, вам потрібно систематично, старанно і наполегливо готуватися до уроку.
№447, 451.
Виставлення оцінок за урок.
1