Урок - подорож з природознавства " Похід на риболовлю"

Про матеріал
Урок - подорож стане цікавою пригодою учнів під час вивчення теми : " Риби"
Перегляд файлу

ТЕМА. Урок-подорож « Похід на риболовлю».

МЕТА: закріпити знання про різноманітність риб, особливості будови тіла; розвивати пізнавальну активність учнів, спостережливість, увагу,  уміння мислити та спостерігати; виховувати любов і бережне ставлення до природи.

ОБЛАДНАННЯ: телевізор, фотоілюстрації риб, вудка та відро  іграшкові, картки з прислів'ями, відео, презентація (посилання для скачування).

ТИП УРОКУ: узагальнення і систематизація знань.

МЕТОДИ: словесний, інтерактивний, ілюстративний.

ХІД  УРОКУ

І. Організація класу до уроку.

Учитель. Упіймайте в долоньки промінчик сонечка. Відчуйте, як він зігріває вас своїм теплом. Подаруйте його сусідові. Нехай тепло, доброта, щедрість вашої душі зігрівають всіх, хто поруч.

Усний календар погоди.

Учитель. - Діти, заплющіть очі та послухайте мелодію. Яку погоду ви уявляєте? (Учитель виводить на екран сонечко, грає відповідна мелодія. Після прослуховування діти дають відповіді.)

Учитель. - Дійсно, це сонячна погода. Заплющіть ще раз очі та прослухайте таку мелодію.

  • Що ж відбувається на подвір'ї зараз? ( Учитель виводить на екран хмаринку з дощиком і починає грати відповідна мелодія. Діти дають відповіді.)
  • А яка погода сьогодні? ( Дощова чи сонячна.)
  • Яке небо? (Хмарне чи сонячне.)
  • Чи є на дворі вітер?
  • Яка температура повітря сьогодні?

ІІ. Актуалізація опорних знань.

- В яку погоду краще ловити рибу?

- Доведіть, що риби належать до живої природи.

- Назвіть істотні ознаки риб.

- Які частини тіла є у риб?

- Якою їжею живляться риби?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

- Діти, сьогодні я пропоную  вирушити разом  в незвичну подорож - на риболовлю. Ми з вами будемо рибалками. Під час подорожі закріпимо свої знання про  риб. Сподіваюсь,  що наша мандрівка буде цікавою і пізнавальною.

 

Гра « Фантазія».

Уявіть… Теплий літній день. Ви вийшли на риболовлю, сонечко грається промінчиками та припікає. А перед вами річка, озеро, ставок, море, океан. Уявіть себе рибкою та пориньте у воду. Відчуйте,як тепла вода омиває ваше тіло, похлюпайтесь, насолоджуючись чистотою та спокоєм. Розплющіть очі.

(На екран телевізора вчитель виводить анімацію річки слайд 1)

C:\Users\admin\Desktop\more-i-okean-animatsionnaya-kartinka-0008.gif

  • Якою рибою ви себе уявили? (Відповіді дітей)

Прийом-гра «Анаграма»

Учитель. Дійсно у морях, річках озерах живуть різноманітні морські тварини. Які саме ми з вами пригадаємо розшифрувавши анаграму. ( Діти виходять до дошки та переставляють рухомі букви так, щоб утворилася назва рибини.)

ПОРОК - короп.

АЩКУ - щука.

КЬОУН - окунь.

ВОТАПЛ - плотва.

ОСМ - сом.

КАУАЛ - акула.

Учитель. Молодці, а тепер перед початком риболовлі давайте заглянемо в наукову лабораторію і дізнаємось, які риби занесені в Червону книгу і їх ловити не можна.

Вчитель включає відео презентацію «Види Риб, що занесені до Червоної книги України...» - YouTube

https://www.youtube.com/watch?v=sz9Hc_zgUHc

(Обговорення побаченого. Перелік видів риб Червоної книги, заборона їх вилову.)

  • Рухаємось далі…

Учитель. Отже, нумо до справи. І у нас є перший улов. (слайд 2)

 ( Підготовлений учень виходить до дошки з іграшковою вудкою та відерцем та розповідає і демонструє фотоілюстрацію риби, яку він упіймав,на екрані з'являється зображення сома)

Учень 1. СОМ - найбільша прісноводна  хижа донна риба, що живе на глибоких ділянках річок. Сом веде одиночний спосіб життя, лише перші 2-3 роки соми тримаються зграями. Їх тіло голе, без луски, покрите шаром слизу. Сом прекрасний санітар водойм, він поїдає ослаблих риб. Ця риба цінна жирним та ніжним м'ясом. (слайд 3)

Учень 2. ЩУКА-тіло щуки має видовжену,стрілоподібну форму. Щелепи у неї повністю всіяні зубами, а зір неймовірно гострий. У водоймах щука тримається у заростях водяної рослинності. Як правило, вона там стоїть нерухомо і зачаївшись раптово кидається на здобич. Щука може їсти також і жаб,землерийок й інших дрібних водних ссавців. (слайд 4)

Учень 3. КАРАСЬ-живе у річках,озерах, ставках, канавах. Вони невимогливі до якості води, можуть жити у дуже замулених водоймах з низьким вмістом кисню у воді, навіть у болотах. Всеїдна риба, живиться водоростями, планктоном, безхребетними. (слайд 5)

Учень 4. СУДАК - хижа риба. Має великі зуби на верхніх і нижніх щелепах. Існує близько 5 видів судака. Живе тільки в чистих  водоймах. Харчується дрібною рибою, жабами, раками (слайд 6).

Учень 5. ЛЯЩ - риба родини карпових. Тіло стисле з боків,покрите щільно лускою. Голова в нього маленька, темного кольору, а черево має біле. Лящ - зграйна риба, мешкає в тихих і глибоких ділянках річок і озер. Харчується молюсками, черв'яками, личинками комах, водоростями. Ця риба дуже полохлива, варто тільки зашуміти на березі - зразу ж втече надовго. ( слайд 7)

Учень 6. КРАСНОПІРКА - невелика, прісноводна, хижа риба. Має червоні плавники, високе сплюснуте тіло, вкрите дрібною блискучою лускою. Любить жити в теплих водоймах. Харчується ракоподібними, водоростями і комахами. ( слайд 8)

Учень 7. ЖЕРЕХ - хижа промислова риба, має довге тіло і велику пащу. Це обережний, хитрий і сильний хижак. Харчується рослинною  їжею та їжею тваринного походження. Нападає на свою здобич блискавично - глушить ударом хвоста, потім вистрибує з води і знову падає назад. Уникає водойм зі стоячою водою. ( слайд 9)

Учитель. Дякуємо, гарний улов спіймали і цікаву інформацію нам повідомили.

Фізкультхвилинка

Діти повторюють рухи за вчителем.

На рибалку ми пішли

Вудку і відро взяли.

Щоб рибу смачну нам упіймати

Треба старанно працювати.

Вудку закинули – раз, два –

Потягнулись до відра.

Ноги треба розім’яти,

будем разом ми стрибати,

рибку вдома смакувати.

 

ІV. Закріплення набутих знань.

Українці здавна спостерігали за рибами і складали про це прислів'я.

Прийом « Мозковий штурм» ( робота в групах)

Кожна група отримує на картці у формі мушлі прислів'я.

Учитель. Спробуйте за одну хвилину підготувати пояснення прислів'я:

І-а група: « Риба шукає,де глибше, а людина,де краще.»

ІІ-а група: « Без  труда не витягнеш і рибку із ставка.»

ІІІ-я група « Як риба у воді.»

Представник кожної групи презентує відповіді.

- Давайте ще раз пригадаємо на які групи в залежності від харчування діляться риби (хижі та рослиноїдні).

- Залежно від місця проживання  риб ділять на….(річкові,морські)

- Наведіть приклади морських риб.

- Наведіть приклади річкових риб.

 - Які особливі ознаки мають риби? ( зябра, луска, плавці)

- Як рухаються риби? (зграями, поодинці)

- Яку користь приносять риби? (очищення водойм, корисна їжа, технічний та промисловий жир)

Ось і пройшов час. Пора закінчувати рибалку і повертатись додому.

V. Підсумки уроку. Рефлексія.

Інтерактивна вправа « Мікрофон»

  1. Що вас здивувало на уроці?
  2. Що зацікавило?
  3. Про що б хотіли  дізнатися детальніше?
  4. Про що хочете розказати батькам, друзям?

VІ. Домашнє завдання.

Зобразіть на малюнку ситуацію, де і за яких обставин в житті ви спостерігали за  рибою.

VІІ.  Оцінювання .

docx
Додано
15 листопада 2020
Переглядів
932
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку