Урок - пошук істини " Тема: Гарпер Лі «Убити пересмішника». Проблема входження молоді в дорослий світ, зіткнення з жорстокістю. Моральні ідеали в романі "

Про матеріал
Дана розробка уроку сприятиме розширенню уявлень учнів про американську літературу двадцятого століття та познайомить із особистістю письменниці Гарпер Лі, її книгою. Також допоможе учням збагнути проблеми, порушені у романі. Допоможе формувати групи компетентностей: соціально-трудову, інформаційну, загальнокультурну; уміння вчитися; розвивати навички аналізу художнього твору; виховувати милосердя, толерантність.
Перегляд файлу

 

Конспект  уроку

за твором Гарпер Лі «Убити  пересмішника» 9 клас

 

Тема: Гарпер Лі «Убити  пересмішника». Проблема входження молоді в дорослий світ, зіткнення з жорстокістю.  Моральні  ідеали в романі

Мета: розширити уявлення учнів про  американську літературу  двадцятого століття, познайомити з особистістю письменниці Гарпер Лі та її книгою, допомогти учням збагнути проблеми, порушені у романі; формувати групи компетентностей: соціально-трудову, інформаційну, загальнокультурну, уміння вчитися; розвивати навички аналізу художнього твору; виховувати милосердя, толерантність.

Обладнання: портрет Гарпер Лі, текст твору, мультимедійна презентація, рекламні буклети роману,  Іnternet ресурси, інформаційні таблички, роздатковий матеріал, схеми.

Культурно-мистецькі зв’язки: екранізація роману «Убити пересмішника» (1962)

Тип уроку: урок - пошук  істини.

Епіграф  уроку: Свобода - це не те, що вам дали. Це те, що не можна у вас забрати. (Вольтер)

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Вчитель: Доброго дня, мої шановні учні! У мене в руках парасолька. Як ви думаєте навіщо вона мені? (відповіді учнів)

  • А парасолька для того, аби ніяка мряка, похмура погода не обтяжила і не зіпсувала сонячного настрою, який  я сподіваюся буде царювати у нас сьогодні на уроці.

Девіз уроку.    Зібратися разом – це початок,

                          Триматися разом – це прогрес,

                          Працювати разом – це успіх. (Г. Форд)

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. Прийом «Упізнай мене»: підготовлений  учень  виступає  від імені відомої письменниці при цьому не називаючи її, але описуючи вчинки, заняття, міркування.
  • американська письменниця та публіцист;
  • народилася та виросла  в невеликому містечку Монровіль штату Алабама в сім'ї адвоката, навчалася у коледжі Монтомері, а 1945 р. вступила в Алабамський університет;
  • у 1957 р. звернулася до видавництва «Ліппінкотт» з рукописом свого роману, їй порадили змінити композицію, на що пішло три роки праці;
  • книга, про яку піде мова на уроці,  одразу ж  здобула популярність, отримала Пулітцерівську премію й стала класикою сучасної американської літератури, перекладена багатьма мовами світу, очолює списки бестселерів упродовж тривалого часу;
  • письменницю нагороджено Президентською медаллю Свободи , однією з вищих нагород США для цивільних осіб, яку вручають за рішенням президента.
  1. Прийом «Знайди помилку»: учитель у своєму повідомленні припускається помилок, які слід знайти (дві-три явні помилки, дві-три типові, одну малопомітну)
  • У 1950 році Лі  вступила на роботу у Вашингтонський відділ бронювання авіакомпанії.
  • У робочий (вільний) час почала писати. Два есе та кілька оповідань показала літературному агентові, який порадив їй одне з оповідань розвинути в повість (роман).
  • «Вбити пересмішника» — черговий (єдиний) роман Гарпер Лі — було видано 1960 року.
  • Епіграфом до свого роману Лі взяла слова чудового  американського (англійського) дитячого письменника Ч. Лема: «Юристи, напевне, теж колись були дітьми».
  • Сюжет і персонажі твору —  вигадані (результат спостережень майбутнього автора за своєю родиною та сусідами в рідному місті в 1936 році. Це розповідь про расизм і ксенофобію в південно-східних штатах Америки).

ІІІ. Формулювання теми, мети  і завдань  уроку. (Запис у зошити)

ІУ. Мотивація навчально ї  діяльності.

Вивчення та засвоєння нового матеріалу.

1. Словникова робота. 

                  - Кого ми називаємо пересмішником? (птицю родини  горобцеподібних).

- У книзі Гарпер Лі – символ невинності. Убити пересмішника – великий гріх.

2.  Історична довідка «Закони Джима Кроу».

Згідно з цими законами, темношкірі американці були позбавлені всіх громадянських прав, вони вважалися людьми «другого сорту». Місцева влада ввела для них комендантську годину, а у всіх громадських місцях вивішували таблички з написом «Тільки для білих» або «Для кольорових». Категорично заборонялися міжрасові шлюби, а жорстоке знущання та тортури стали публічними розвагами.

3. Повідомлення учнів про історію написання роману.

* Події в романі відбуваються впродовж трьох років (1933-1935рр.) у маленькому провінційному містечку штату Алабама за часів «Великої депресії».

* Головні герої - адвокат Аттікус Фінч та його діти: тринадцятилітній  син Джим  та восьмилітня Джин-Луїза, від імені якої й ведеться оповідь.

* Головна подія роману - справа темношкірого  Тома Роббінса, якого захищає в суді Аттікус Фінч. Майже все містечко обирає позицію «Це мене  не обходить».

4. Бесіда – роздум.

1. Як ви думаєте, чому ця подія так схвилювала людей у провінційному містечку?

2. Чому авторка звертається до цього факту через багато років?

3. Чи може подібний факт бути актуальним у нашому сьогоденні?

4. Що називають толерантністю?

 Толерантність – це не поступка, поблажливість чи потурання. Це, передусім, активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.

5. Метод сторітелінгу: складання спільно  історії, де будуть використані всі відомі класу синоніми до слова «толерантність ».

3

6. Як ви вважаєте , чому роман має таку назву?

 

У. Закріплення нового матеріалу.

  1. Робота - дослідження проблеми відсутності толерантності і справедливості в південних штатах провінційної Америки першої третини XX століття на прикладі тексту книги «Убити пересмішника».
  2.  «Хвилинка роздумів»: «Які проблеми, розкриті у творі, залишаються актуальними донині? Чого роман може навчити сучасну дитину або дорослу людину?»

(Соціальна нерівність; проблеми родини та виховання; проблема оточення, у якому ростуть діти; дискримінація; справедливість; толерантність, тема добра і зла, справедливості і несправедливості, тема людини і суспільства,  відношення між батьками і дітьми, відношення дітей до оточуючих, віра в перемогу)

  1. Створення опорної схеми «Герої твору «Убити пересмішника».

Перед вами головні герої твору, ви впізнали їх? ( Учні характеризують образи роману)

- Головні герої твору  в більшості  діти. Які вони? Як живуть? Що впливає на їхній світогляд? Як протягом років змінюються їхні характери, погляди?  Яке у них ставлення до батька, дорослих людей? Які моральні ідеали висвітлюються у творі?

4. Робота з епіграфом. Свою думку аргументуйте.

  1. Робота в групах: ключові моменти роману .
  • Універсальність. Роман можуть читати і діти, і дорослі, і підлітки, причому дорослі не будуть навіть робити ніяких знижок на те, що твір спочатку замислювався тільки як дитяча література.
  • Багатоплановість. Розглядається величезна кількість проблем, які гранично просто і зрозуміло описуються в дрібницях.
  • Автобіографія. У процесі прочитання стає зрозуміло, що викладені автором думки беруться з особистого досвіду. У момент створення «Убити пересмішника» про що писати автор не думала - вона знала.
  • Страшні моменти. Незважаючи на те, що спочатку книга є дитячою, навіть дорослі іноді помічають:  деякі моменти  лякають, бо насправді відображають нашу з вами дійсність. Причому це відноситься не до жахів з приводу гноблення чорношкірих, а, наприклад, до атмосфери, створюваної Страхолюдом - дивної людини, яка проживає в похмурому будинку і веде самотній спосіб життя.
  •  Виховання. Даній темі приділяється окрема увага, і навіть проблема гноблення чорношкірих в кінцевому підсумку йде на другий план. Аттікус постає перед нами в ролі ідеального батька, і виявляється, що навіть не потрібно читати ніякі книжки з підліткової психології, щоб в результаті якось порозумітися з дитиною, і досить прочитати цю книгу, тому що жодна фраза, яку вимовляв Аттікус про виховання своїх дітей, не може називатися некоректною, дурною або зайвою. При цьому, в кінцевому підсумку, комфортно себе відчуває сама дитина, а не батьки.
  • Расизм. Автор зачіпає і цю делікатну тему, яка особливо актуальна для південних штатів Америки тих років.
  • Стадне почуття. Дитина втихомирює величезний натовп простими словами, розділивши їх на дрібні складові і змусивши кожного задуматися над тим, що відбувається.
  1. Творче завдання: створити короткі графічні повідомлення у стилі емоджі: передати сенс  листування від імені відомої письменниці минулого сучасними методами смс-повідомлень з відповідними емоціями.

 

VІ. Підсумки уроку.

  1. Робота в парах: прийом «Зиґзаґ».  Прочитайте подану  цитату з роману Гарпер Лі «Вбити пересмішника». Як ви розумієте ці слова? 
  • «…є в людини щось таке, що не скориться більшості — це її совість» ( людина повинна жити чесно, так як їй підказує її совість. Прикладом є життя , вчинки Аттікуса Фінча)
  • Юристи, напевно, теж колись були дітьми? (Автор твору юрист, тому цей твір багатоголосий, читач ознайомлюється з життям різних верств населення, отримуючи уявлення про події з різних точок зору. Світ дітей і світ дорослих створює особливу систему у висвітленні образів і подій і такий прийом дає автору право сподіватися, що події в тексті будуть подано по-дитячому чесно, щиро, відверто).
  • «…більшість людей хороші, коли їх зрозумієш»;
  • «…розумієш, дівчинко, це не образа, коли тебе називають словом, яке комусь здається образливим, це тільки свідчить, яка жалюгідна душа в людини, що так каже»;
  • «…для того щоб жити по совісті з іншими людьми, я повинен жити в злагоді з власною совістю. Діяти по совісті не завжди означає погоджуватися з думкою більшості»;
  • «…справжня мужність — це коли ти знаєш наперед, що не переможеш, а все одно борешся, борешся до кінця. Рідко перемагаєш, а все-таки часом перемагаєш».

2. Роздуми з елементами дискусії. Чи є актуальними в наш час  проблеми, які порушуються в романі Гарпер Лі «Убити пересмішника»?

3. Сприйняття твору іншого виду мистецтва. Перегляд сцени  з фільму «Убити пересмішника».

* Мистецька хвилинка.

«Убити пересмішника» — художній фільм режисера Роберта Маллігана, відзнятого за однойменним романом Гарпер Лі. 2007 року стрічка опинилась на 25-й сходинці рейтингу Американського інституту кіномистецтва 100 найкращих фільмів за історію кінематографа США, а у 2008 році тією ж установою фільм визнано найкращою Американською «правовою» драмою всіх часів.

     У творі порушується багато проблем суспільства. Однак, однією з головних є становлення людини, особистості, формування людського  характеру.

  1. Оцінювання роботи учнів (самооцінювання та взаємооцінювання).

УІІ. Рефлексія. Прийом «Сходинки успіху»: намалюйте у зошитах сходинки по кількості завдань нашого уроку. Зафарбуйте ті сходинки, із завданнями на яких ви впорались.

VІІІ. Домашнє завдання:

  1. 1 група - створити фанфік  твору Гарпер Лі «Убити пересмішника».
  2. 2 група - створити рекламу книги «Убити пересмішника».

 

docx
Додано
20 квітня 2020
Переглядів
4648
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку