Конспект уроку
за твором Гарпер Лі «Убити пересмішника» 9 клас
Тема: Гарпер Лі «Убити пересмішника». Проблема входження молоді в дорослий світ, зіткнення з жорстокістю. Моральні ідеали в романі
Мета: розширити уявлення учнів про американську літературу двадцятого століття, познайомити з особистістю письменниці Гарпер Лі та її книгою, допомогти учням збагнути проблеми, порушені у романі; формувати групи компетентностей: соціально-трудову, інформаційну, загальнокультурну, уміння вчитися; розвивати навички аналізу художнього твору; виховувати милосердя, толерантність.
Обладнання: портрет Гарпер Лі, текст твору, мультимедійна презентація, рекламні буклети роману, Іnternet ресурси, інформаційні таблички, роздатковий матеріал, схеми.
Культурно-мистецькі зв’язки: екранізація роману «Убити пересмішника» (1962)
Тип уроку: урок - пошук істини.
Епіграф уроку: Свобода - це не те, що вам дали. Це те, що не можна у вас забрати. (Вольтер)
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Вчитель: Доброго дня, мої шановні учні! У мене в руках парасолька. Як ви думаєте навіщо вона мені? (відповіді учнів)
-
А парасолька для того, аби ніяка мряка, похмура погода не обтяжила і не зіпсувала сонячного настрою, який я сподіваюся буде царювати у нас сьогодні на уроці.
Девіз уроку. Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх. (Г. Форд)
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
-
Прийом «Упізнай мене»: підготовлений учень виступає від імені відомої письменниці при цьому не називаючи її, але описуючи вчинки, заняття, міркування.
-
американська письменниця та публіцист;
-
народилася та виросла в невеликому містечку Монровіль штату Алабама в сім'ї адвоката, навчалася у коледжі Монтомері, а 1945 р. вступила в Алабамський університет;
-
у 1957 р. звернулася до видавництва «Ліппінкотт» з рукописом свого роману, їй порадили змінити композицію, на що пішло три роки праці;
-
книга, про яку піде мова на уроці, одразу ж здобула популярність, отримала Пулітцерівську премію й стала класикою сучасної американської літератури, перекладена багатьма мовами світу, очолює списки бестселерів упродовж тривалого часу;
-
письменницю нагороджено Президентською медаллю Свободи , однією з вищих нагород США для цивільних осіб, яку вручають за рішенням президента.
-
Прийом «Знайди помилку»: учитель у своєму повідомленні припускається помилок, які слід знайти (дві-три явні помилки, дві-три типові, одну малопомітну)
-
У 1950 році Лі вступила на роботу у Вашингтонський відділ бронювання авіакомпанії.
-
У робочий (вільний) час почала писати. Два есе та кілька оповідань показала літературному агентові, який порадив їй одне з оповідань розвинути в повість (роман).
-
«Вбити пересмішника» — черговий (єдиний) роман Гарпер Лі — було видано 1960 року.
-
Епіграфом до свого роману Лі взяла слова чудового американського (англійського) дитячого письменника Ч. Лема: «Юристи, напевне, теж колись були дітьми».
-
Сюжет і персонажі твору — вигадані (результат спостережень майбутнього автора за своєю родиною та сусідами в рідному місті в 1936 році. Це розповідь про расизм і ксенофобію в південно-східних штатах Америки).
ІІІ. Формулювання теми, мети і завдань уроку. (Запис у зошити)
ІУ. Мотивація навчально ї діяльності.
Вивчення та засвоєння нового матеріалу.
1. Словникова робота.
- Кого ми називаємо пересмішником? (птицю родини горобцеподібних).
- У книзі Гарпер Лі – символ невинності. Убити пересмішника – великий гріх.
2. Історична довідка «Закони Джима Кроу».
Згідно з цими законами, темношкірі американці були позбавлені всіх громадянських прав, вони вважалися людьми «другого сорту». Місцева влада ввела для них комендантську годину, а у всіх громадських місцях вивішували таблички з написом «Тільки для білих» або «Для кольорових». Категорично заборонялися міжрасові шлюби, а жорстоке знущання та тортури стали публічними розвагами.
3. Повідомлення учнів про історію написання роману.
* Події в романі відбуваються впродовж трьох років (1933-1935рр.) у маленькому провінційному містечку штату Алабама за часів «Великої депресії».
* Головні герої - адвокат Аттікус Фінч та його діти: тринадцятилітній син Джим та восьмилітня Джин-Луїза, від імені якої й ведеться оповідь.
* Головна подія роману - справа темношкірого Тома Роббінса, якого захищає в суді Аттікус Фінч. Майже все містечко обирає позицію «Це мене не обходить».
4. Бесіда – роздум.
1. Як ви думаєте, чому ця подія так схвилювала людей у провінційному містечку?
2. Чому авторка звертається до цього факту через багато років?
3. Чи може подібний факт бути актуальним у нашому сьогоденні?
4. Що називають толерантністю?
Толерантність – це не поступка, поблажливість чи потурання. Це, передусім, активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.
5. Метод сторітелінгу: складання спільно історії, де будуть використані всі відомі класу синоніми до слова «толерантність ».
6. Як ви вважаєте , чому роман має таку назву?
У. Закріплення нового матеріалу.
-
Робота - дослідження проблеми відсутності толерантності і справедливості в південних штатах провінційної Америки першої третини XX століття на прикладі тексту книги «Убити пересмішника».
-
«Хвилинка роздумів»: «Які проблеми, розкриті у творі, залишаються актуальними донині? Чого роман може навчити сучасну дитину або дорослу людину?»
(Соціальна нерівність; проблеми родини та виховання; проблема оточення, у якому ростуть діти; дискримінація; справедливість; толерантність, тема добра і зла, справедливості і несправедливості, тема людини і суспільства, відношення між батьками і дітьми, відношення дітей до оточуючих, віра в перемогу)
-
Створення опорної схеми «Герої твору «Убити пересмішника».
Перед вами головні герої твору, ви впізнали їх? ( Учні характеризують образи роману)
- Головні герої твору – в більшості діти. Які вони? Як живуть? Що впливає на їхній світогляд? Як протягом років змінюються їхні характери, погляди? Яке у них ставлення до батька, дорослих людей? Які моральні ідеали висвітлюються у творі?
4. Робота з епіграфом. Свою думку аргументуйте.
-
Робота в групах: ключові моменти роману .
-
Універсальність. Роман можуть читати і діти, і дорослі, і підлітки, причому дорослі не будуть навіть робити ніяких знижок на те, що твір спочатку замислювався тільки як дитяча література.
-
Багатоплановість. Розглядається величезна кількість проблем, які гранично просто і зрозуміло описуються в дрібницях.
-
Автобіографія. У процесі прочитання стає зрозуміло, що викладені автором думки беруться з особистого досвіду. У момент створення «Убити пересмішника» про що писати автор не думала - вона знала.
-
Страшні моменти. Незважаючи на те, що спочатку книга є дитячою, навіть дорослі іноді помічають: деякі моменти лякають, бо насправді відображають нашу з вами дійсність. Причому це відноситься не до жахів з приводу гноблення чорношкірих, а, наприклад, до атмосфери, створюваної Страхолюдом - дивної людини, яка проживає в похмурому будинку і веде самотній спосіб життя.
-
Виховання. Даній темі приділяється окрема увага, і навіть проблема гноблення чорношкірих в кінцевому підсумку йде на другий план. Аттікус постає перед нами в ролі ідеального батька, і виявляється, що навіть не потрібно читати ніякі книжки з підліткової психології, щоб в результаті якось порозумітися з дитиною, і досить прочитати цю книгу, тому що жодна фраза, яку вимовляв Аттікус про виховання своїх дітей, не може називатися некоректною, дурною або зайвою. При цьому, в кінцевому підсумку, комфортно себе відчуває сама дитина, а не батьки.
-
Расизм. Автор зачіпає і цю делікатну тему, яка особливо актуальна для південних штатів Америки тих років.
-
Стадне почуття. Дитина втихомирює величезний натовп простими словами, розділивши їх на дрібні складові і змусивши кожного задуматися над тим, що відбувається.
-
Творче завдання: створити короткі графічні повідомлення у стилі емоджі: передати сенс листування від імені відомої письменниці минулого сучасними методами смс-повідомлень з відповідними емоціями.
VІ. Підсумки уроку.
-
Робота в парах: прийом «Зиґзаґ». Прочитайте подану цитату з роману Гарпер Лі «Вбити пересмішника». Як ви розумієте ці слова?
-
«…є в людини щось таке, що не скориться більшості — це її совість» ( людина повинна жити чесно, так як їй підказує її совість. Прикладом є життя , вчинки Аттікуса Фінча)
-
Юристи, напевно, теж колись були дітьми? (Автор твору юрист, тому цей твір багатоголосий, читач ознайомлюється з життям різних верств населення, отримуючи уявлення про події з різних точок зору. Світ дітей і світ дорослих створює особливу систему у висвітленні образів і подій і такий прийом дає автору право сподіватися, що події в тексті будуть подано по-дитячому чесно, щиро, відверто).
-
«…більшість людей хороші, коли їх зрозумієш»;
-
«…розумієш, дівчинко, це не образа, коли тебе називають словом, яке комусь здається образливим, це тільки свідчить, яка жалюгідна душа в людини, що так каже»;
-
«…для того щоб жити по совісті з іншими людьми, я повинен жити в злагоді з власною совістю. Діяти по совісті не завжди означає погоджуватися з думкою більшості»;
-
«…справжня мужність — це коли ти знаєш наперед, що не переможеш, а все одно борешся, борешся до кінця. Рідко перемагаєш, а все-таки часом перемагаєш».
2. Роздуми з елементами дискусії. Чи є актуальними в наш час проблеми, які порушуються в романі Гарпер Лі «Убити пересмішника»?
3. Сприйняття твору іншого виду мистецтва. Перегляд сцени з фільму «Убити пересмішника».
* Мистецька хвилинка.
«Убити пересмішника» — художній фільм режисера Роберта Маллігана, відзнятого за однойменним романом Гарпер Лі. 2007 року стрічка опинилась на 25-й сходинці рейтингу Американського інституту кіномистецтва 100 найкращих фільмів за історію кінематографа США, а у 2008 році тією ж установою фільм визнано найкращою Американською «правовою» драмою всіх часів.
У творі порушується багато проблем суспільства. Однак, однією з головних є становлення людини, особистості, формування людського характеру.
-
Оцінювання роботи учнів (самооцінювання та взаємооцінювання).
УІІ. Рефлексія. Прийом «Сходинки успіху»: намалюйте у зошитах сходинки по кількості завдань нашого уроку. Зафарбуйте ті сходинки, із завданнями на яких ви впорались.
VІІІ. Домашнє завдання:
-
1 група - створити фанфік твору Гарпер Лі «Убити пересмішника».
-
2 група - створити рекламу книги «Убити пересмішника».