Урок - проєкт "Декоративний рушник"

Про матеріал
В данному матеріалі розміщено конспекти уроків до проєкту "Декоративний рушник", використовуючи ігрову форму роботи.
Перегляд файлу

Проєкт «Декоративний рушник»

Основна технологія :технологія виготовлення вишитих виробів.

 

Тема уроку: Вишивка — один із видів декоративно-прикладного мистецтва. Рушники в українській народній вишивці.

Практичні роботи:

  1. Вправи на визначення довжини нитки, закріплення нитки без вузлика, виконання шва «вперед голку», «змійка», («верхоплут»).
  2. Вишивання швом «вперед голку» та «змійка» елементів візе­рунка на рушнику.

Мета уроку

забезпечити а) засвоєння учнями знань про українську народну вишивку як вид декоративно-прикладного мистецтва; б) вироб­лення умінь закріплення нитки без вузлика та виконання ручного шва «вперед голку» та «змійка»,

    сприяти розвитку пізнавальних Інтересів учнів,

        формувати навички культури праці.

Обладнання та матеріали:

наочні посібники, вишиті рушники, ілюстрації вишитих виробів, картки-схеми шва «уперед голку», демонстраційна рамка (з натя­гнутою тканиною), нитки, голки, ножиці, тканина для вишивання рушника, папір в клітинку, гольниці.

Об'єкт праці; рушничок для витирання столу («стирник»). Міжпредметні зв‵язки :

Історія України, образотворче мистецтво.

Тип уроку: формування умінь та навичок учнів.

Хід заняття

1. Організаційний момент:


  • перевірка наявності учнів,
  • перевірка наявності спецодягу та необхідних інструментів і матеріалів. П. Актуалізація знань  учнів.

 

  1. Чим оздоблюють одяг, житло?
  2. Які види декоративно-прикладного мистецтва вам відомі'? 5. Де використовують вишивку?

4. Чи зустрічались ви в своєму житті з вишитими рушниками та де їх використовують?

 Ш. Мотивація навчальної діяльності учнів.

На Україні так повелося, то з давніх-давен жінки дуже любили вишиван­ня і ним прикрашали і одяг, і житло. Склались традиції, що без вишитої речі не було жодної хати, а без вишитого одягу жодної дівчини, жінки. От і ми з вами з сьогоднішнього уроку будемо вивчати українську на­родну вишивку — ручні шви, які використовуються не лише у вишиван­ні, а й у шитті одягу.

  1. Повідомлення теми уроку.
  2.   Повідомлення завдань уроку:

учні повинні знати: значення рушників у житті українського народу, види та призначення рушників, інструменти та матеріали, які застосовуються для вишивання; санітарно-гігієнічні вимоги та правила безпечної праці; учні по­винні уміти: дотримуватись правил безпечної праці та виконувати санітарно-гігієнічні вимоги; визначати довжину нитки та закріплювати нитку без вузлика; виконувати шов «уперед голку»та «змійка».

VI. Вивчення нового матеріалу.

  1. З історії розвитку української народної вишивки, як виду декоративно- при­кладного мистецтва.
  2. Вишиті рушники в побуті українського народу, їх види та призначення («стирник» — клаптик тканини, який залишався після розкрою сорочки, ви­шивався і використовувався для стирання столу; «утирач» — рушничок для

витирання обличчя, рук; подарункові, святкові, весільні рушники).

  1. Інструменти та матеріали, що використовуються у вишиванні.
  2. Організація робочого місця.
  3. Санітарно-гігієнічні вимоги до вишивання. Безпека праці.

VII. Формування умінь та навичок учнів. Практичні роботи.

  1. Практична робота № І. Визначення довжини нитки (скористуйтеся ін­струкційною карткою).
  2. Практична робота №2. Вправи на закріплення нитки без вузлика.

 

  1. Аналіз завдання практичної роботи.
  2. Демонстрація закріплення нитки без вузлика (1,2 способів в інструкцій­ній картці) на демонстраційній рамці.
  3. Правила безпечної праці під час виконання завдання.
  4. Самостійне виконання завдання практичної роботи (за інструкційною карткою).
  5. Контроль учителя з метою виявлення недоліків.
  6. Поточний інструктаж.
  7. Підведення підсумків практичної роботи:

а) значення закріплення питки без вузлика у вишиванні;

б) демонстрація кращих робіт.

3) Практична робота № 3. Вправи на «виконання шва «вперед голку», змійка».

1. Аналіз завдання практичної роботи:

- схематичне зображення швів,

- демонстрація виконання швів на демонстраційній рамці,

  1. Техніка безпеки під час виконання завдань практичної роботи.
  2. Вправи на вивчення послідовності виконання швів (учні шиють на папері в клітинку по попередньо проставлених точках-цифрах).
  3. Контроль вчителя з метою виявлення недоліків у ході виконання

 


практичного завдання за інструкційними картками.

  1. Поточний інструктаж.
  2. Демонстрація кращих робіт учнів, аналіз недоліків у роботі та шляхи їх усунення.

4) Практична робота № 4.   Вишивання   елементів   візерунка  на «отар­нику»   швом «вперед голку» та «змійка».

1. Аналіз завдань практичної роботи:

- відступити від короткого краю «стирника» 2—3 см (або перег­нути клаптик тканини навпіл—залежно від вибраного візерунка), витягнути одну нитку (для полегшення вишивання по прямій лі­нії), але ні в якому разі не креслити пряму лінію олівцем або ку­льковою ручкою. По прямій лінії вишити шов «вперед голку».

те ж саме виконати для виконання шва «змійка»,

-

2. Техніка безпеки під час виконання завдань практичної роботи,
З. Самостійне виконання завдань практичної роботи (за інструкційною карткою).

4. Контроль вчителя за виявленням недоліків у знаннях та вміннях учнів. 5. Поточний інструктаж.

  1. Самоконтроль та взаємоконтроль у процесі роботи.
  2. Підведення підсумків практичної роботи:

а) демонстрація кращих робіт,

б) аналіз недоліків у роботах та шляхи їх усуненим.

VIII.  Підведення підсумків заняття.

  1. Що сьогодні нового ви дізнались на уроці?
  2. Чого навчились?

 

  1.    Виставлення оцінок за урок .
  2.        Прибирання робочого місця, приміщення.

Тема уроку:    Техніка виконання «стеблового» та «тамбурного» («ланцюжкового») швів.

Практичні роботи:

  1. Вправи на виконання (тамбурного» та «стеблового» швів).
  2. Вишивання елементів візерунка на рушнику «стебловим» та

«тамбурним» швами.

Мста уроку:

забезпечити формування в учнів умінь виконувати та використовувати«стебловий» і «тамбурний» шви;

сприяти розвиткові умінь аналізувати та співставляти;
⁃формувати поняття культури праці вишивальниці.

Обладнання та матеріали, наочні посібники:  інструкційні картки, графічні зображення швів, голки, нитки,  наперстки, відшивка, картки-завдання, вишиті серветки, рушники, доріжки.

Міжпредметні зв'язки:Географія. Образотворче мистецтво.

Об'єкт праці: рушничок («стирник»).

Тип уроку: формування умінь та шличок учнів.

Хід заняття

I. Організаційний момент.

II. Повторений пройденого матеріалу.

1. Індивідуальна робота біля дошки (столу)

1) перенести візерунок на тканину;


  1. визначити числову послідовність виконання шва «назад голку»;
  1. на демонстраційній рамці вишити шов «назад голку». 2. Фронтальне опитування.

 

  1. Які є способи перенесення візерунка на тканину?;
  2. Які вимоги до перенесення візерунка на тканину за допомогою копіювального паперу?;
  3. Чому шов «назад голку» має таку назву?;
  4. Чим відрізняються один від одного шви «вперед голку» і «назад голку»?;
  5. Яку іншу назву мають шви «вперед голку», «назад голку»?

III. Актуалізація опорних знань учнів.

Ми вже з вами вивчили декілька ручних швів. Тож давайте уважно розг­лянемо вишитий виріб,де  стебла, листки, квіти. Чи відомий вам шов, яким вишите стебло, контур листка, квітки? Як би ви його назвали? Чо­му? Давайте подивимось на збільшене графічне зображенні шва («лан­цюжкового»). З яких елементів він складається? А що нагадує цей шов? -ланцюжок.

IV. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Розглядаючи вишиті речі та аналізуючи, якими швами вишиті елементи візерунка, ви дійшли висновку, що крім тих швів, які ми з вами вже ви­вчили, є ще інші, - ті, якими часто вишивають стебла квітів, листків - від цього і походить назва шва «стебловий» і ще шов «ланцюжок». Сьогод­ні на уроці ми і будемо вивчати ці шви.

V. Повідомлення теми заняття.

VI. Постановка завдань уроку перед учнями:

учні повинні знати:

 техніку виконання «стеблового» та «тамбурного» швів;

правила техніки безпеки під час ручних робіт; санітарно-гігієнічні вимоги під час вишивання;

учні повинні уміти:

виконувати та використовувати «стебловий» та «та­мбурний» шви, дотримуватись правил техніки безпеки та виконувати


санітарно-гігієнічні вимоги під час вишивання;

організовувати робоче місце.

VII. Вивчення нового матеріалу.

  1. Походження назви шва «стебловий» і техніка виконання шва.
  2. Техніка виконання шва «ланцюжок» («тамбурний»), походження назви шва VIII. Формування умінь та навичок учнів:

Практичні роботи:

№1 — вправи на виконання шва «стебловий».

№ 2 — вправи на виконання ланцюжкового шва.

№ 3 — вишивання елементів візерунка «стебловим» і «тамбурним» швом.

  1. Аналіз завдань практичної роботи.
  2. Забезпечення необхідними матеріалами, інструментами.
  3. Правила техніки безпеки під час виконання ручних робіт.
  4. Самостійне виконання завдань практичної роботи за інструкційними картками.
  5. Контроль учителя з метою виявлення недоліків у знаннях та вміннях учнів.
  6. Поточний інструктаж.
  7. Самоконтроль та взаємоконтроль учнів.
  8. Підведення підсумків практичної роботи:

-демонстрація  робіт учнів;

  • аналіз недоліків та шляхи їх усунення;
  • оцінювання виконаних, завдань практичної роботи. IXІ Підведення підсумків заняття:

 

  1. Що нового ви дізнались сьогодні на уроці?
  2. Де використовують шов «стебловий», «тамбурний»?
  3. Як правильно організувати робоче місце під час ручних робіт? X Мотивація оцінок за урок, виставлення їх в журнал, щоденники. XI. Прибирання робочого місця, приміщення.

 

Тема: Оздоблення виробів.

Мета: забезпечити узагальнення та систематизацію знань з теми «Оздоб­лення виробів», закріплення практичних умінь і навичок з технології виконання хрестикових швів та штапівки; формування умінь застосовувати одержані знання в нестандартних ситуаціях, працювати в групі, обмінюватись думками, ідеями, приймати спільне рішення; сприяти розвитку пізнавальних інтересів, інтелектуальних здібностей, творчої уяви, фантазії, художніх та естетичних смаків; формувати активну увагу, спостережливість, вміння оперативно приймати рішення; розвивати критичне мислення, вміння висловлювати і обґрунтовувати власну точку зору; спонукати дітей до самоосвіти та самовдосконалення; сприяти вихованню шанобливого ставлення до народних традицій, іс­торії культури та побуту українського народу.

Оформлення:

  1. Стенди з учнівськими вишитими виробами.
  2. Ігрові поля для команд. 3.Сигнальне табло.

4. Виставка літератури з вишивання, оздоблення одягу, народознавства тощо.

Реквізит:

1) Голки та вишивальні нитки,   шматочки тканини для вишивання роз­міром 7x12 см, схематичне зображення нескладного елемента орнаменту, вико­наного в техніці «штапівка».

2.Зразки вишивки з різними видами орнаментів.

3. Конверти з орнаментальними мотивами для вишивання вільними швами, із яких учасниці гри складають композицію методом аплікації, 2 великих аркуші

паперу  на яких буде виконуватись аплікація.

  1. Набори карток з орнаментальними мотивами для розробки оздоблювально­го орнаменту.
  2. Конверти з різнокольоровими квадратиками для складання орнаментів ме­тодом мозаїки.
  3. Узори з видаленою частиною та варіантами їх фрагментів.
  4. Малюнки із зображенням українського жіночого одягу, кольорові олівці.

8.Малюнки, на яких зображені види українського одягу та сучасних моделей з використанням народних традицій.

9.Тексти, в яких необхідно виправити помилки.

10. Гонг.

Умови гри

1.    У грі беруть участь дві команди.

2. Гра відбувається на ігрових полях у вигляді літер, стилізованих під вишивання хрестиком, які учасниці повинні «вишити» в ході гри, відкриваючи запитання та ви­значаючи завдання.

3. Біля ігрових полів знаходиться сигнальне табло, на якому зображені різнокольорові кружечки. їх забарвлення відповідає кружечкам з отворами для проходження «нитки» по вишивальному «полотну» — ігровому полю. Кожен колір означає тип завдання. Командам—суперницям пропонуються такі за­вдання: питання до суперників; практичне завдання; творче завдання; презен­тація; народна творчість; традиції й сучасність; правила техніки безпеки.

Незафарбовані кружечки відповідають теоретичним запитанням. Круже­чки з нанесеною штриховкою не містять запитань чи завдань, тобто означають перехід ходу до другої команди.

4. Кожна команда отримує своє ігрове поле за результатами ігрового жереб­кування.

  1. Перед грою команда протягом однієї хвилини продумує можливі варіанти ходів на своєму ігровому полі.
  2. Команди грають по черзі. Кожна команда називає номери точок на схемі, через які, на їх думку, повинна проходити голка для вишивання хрестиком. Як відомо, для одержання стібка на лицьовому боці голка повинна пройти через дві точки (місця введення голки в тканину та виведення з неї). Оскільки голка повинна пройти два та більше разів через одну точку, для оголошення запитан­ня або завдання спочатку використовується перша цифра (місце проколювання «голки»), потім друга (місце виведення «голки» з «тканини»).

7. Кожен хід приносить команді один бал, якщо команда правильно відпо­вість на запропоноване запитання; якщо не відповість — хід зараховується, а

бали — ні. Деякі практичні та творчі завдання оцінюються за вказівкою веду­чого за двобальною системою. За неправильний або нераціональний хід коман­да одержує штрафи -  картку мінус один бал. Хід здійснюється за сигналом ведучого.

8. Про хід команди оголошує капітан. Помічник ведучого «вишиває» на ігро­вому полі, заповнюючи його стібками за вказівками капітанів команд.

9.Час обдумування варіантів відповідей до 5 с. Якщо через цей час команда не дає відповіді, хід переходить до іншої команди. Відповіді мають бути корот­кими, точними та лаконічними.

10. Перемагає команда,яка набере більшу кількість балів.

                                           Методичні рекомендації

Замість нитки використовується кольорова стрічка або скручена в шнур в'язальна нитка яскравого кольору, роль голки виконує загострена дерев'яна паличка, довжина якої відповідає відстані між отворами на зображеній «виши­вці» плюс 5-6 см. До початку гри поля закриті шторками, тобто зберігаються в таємниці.

Кружечки з отворами для проходження «голки з ниткою» на ігрових по­лях закриті прикріпленими за верхні частини суцільними кружечками з цифрами. Після названого капітаном ходу кружечки з цифрами піднімають, визна­чаючи тип запитання, проводять через них «голку» з «ниткою». При цьому кружечки з цифрами не знімаються, а ведучий відмічає задані запитання. Літе­ри або інші візерунки на ігрових полях учитель може обрати на власний розсуд. Важливо, щоб вишивальні схеми були невеликими, рівнозначними за складніс­тю, містили в собі однакову кількість клітинок. Також за власним задумом ви­значається розміщення запитань та завдань, отже, і нумерація теоретичних за­питань складається у відповідності до цифр на ігрових полях.

Всі типи завдань повинні бути присутніми на обох ігрових полях, тобто кожен тип складається з парної кількості завдань (7 варіант — завдання для першої команди, 2 варіант - для другої). Коли одна з команд відкриває на своє­му полі таке завдання, то його виконують одночасно представники обох ко­манд. Для економії часу до виконання деяких творчих та практичних завдань доцільно залучати частину учнів команди,не перериваючи при цьому гри.

                                                                      Хід гри

Після вступного слова вчителя звучить фрагмент пісні «Вишивала дівчи­на вишиванку» у виконанні шкільного ансамблю:

З вечора тривожного аж

до ранку

Вишивала дівчина вишиванку.

Вишивала дівчина, вишивала,

Чорну і червону ниточку клала.

 Ведучі вітають учасників гри, представляють членів журі та пропонують провести ігрове жеребкування.

1-й ведучий. Зараз серед команд буде проведене ігрове жеребкування, яке дасть можливість вибрати своє ігрове поле і змагатись на ньому. Та команда, яка першою дає правильну відповідь на питання, отримає ігрове поле з зобра­женням візерунка першої літери вгаданого слова, один додатковий бал і право першого ходу.

2-й ведучий. Отже, послухайте уважно перше запитання.

- Візерунок, побудований на ритмічному чергуванні і поєднанні різних
елементів, називається... (орнамент),

1-й ведучий. Першими правильну відповідь дали учні команди ... класу, вони отримують своє ігрове поле (помічник відсуває шторку перед літерою «О»), заохочувальний бал і право першого ходу. Привітаємо їх! (Оплески).

2-й ведучий. Що ж за літера дістанеться другій команді? Послухайте за­питання.

 Як називають штапівку па Львівщині? (Стебнівка).

1-й ведучий (звертається до другої команді/)- Шановні суперники! Ви по­винні вишити літеру «С».

(У разі правильної відповіді на друге питання можна дати заохочуваль­ний бал і команді-суперниці).

Ведучі знайомлять учасниць із правилами та умовами гри й оголошують про її початок. Помічники роздають учасницям ігрові поля зменшених розмі­рів).

2-й ведучий. А зараз учасниці мають одну хвилину для того, щоб проду­мати можливі варіанти ходів на своєму полі.

(Далі ведучі по черзі пропонують учасницям називати ходи, помічники заповнюють відповідні клітинки вишивальними стібками, відкриваючи за­питання та завдання).

ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ ЗАПИТАНЬ ТА ЗАВДАНЬ

                                       Теоретичні запитання для першої команди

1.Вид декоративно -  ужиткового мистецтва, в якому узори та зображення виконуються вручну або машинним способом на тканині, повсті, шкірі та ін. матеріалах лляними, бавовняними, шовковими, вовняними нитками, бісером, коштовним камінням, називається... (вишиванням).

2. Місце проколювання голки в тканину. (Прокол).

3. Малюнок, що складається і окремих фігур, розташованих у певному порядку. (Узор).

4.Найменша частина орнаменту, яка ритмічно повторюється. (Рапорт узору).

  1. Орнамент, що поєднує зображення птахів, тварин тощо, називається... (зооморфний).
  2. Назвіть колір Сонця та вогню, який символізує життєдайні сили. (Чер­воний).
  3. Шви, які виконують за наміченими контурами узору, називають. .. (ві­льними).
  4. Що у вишивці символізувала пряма горизонтальна лінія? (Землю).
  5. Як називається орнамент, що складається з рослинних елементів сти­лізованих квітів, гілок, форми яких відрізняються від природних і навіть не на­гадують їх? (Рослинно геометричний).

10.Назвіть дерево українського роду. (Калина).

           11.Які матеріали й інструменти використовують для вишивання? (Гол­ка, наперсток, ножиці, шпильки, нитковтягувач, нитки, тканина).

  1. Яка особливість голок для вишивання? (Вишивальні голки мають ве­лике овальне вушко, в яке легко затягувати нитку).
  2. Які роботи виконують ножицями під час вишивання виробів? (Вели­кими ножицями розкроюють тканину, середнього розміру обрізають кінці ни­ток, маленькими підрізають  нитки тканини при вишиванні мережок, вирізають отвори в тканині).

 

  1. Які кольори переважають в українській вишивці? Яке їх символічне значення? (Червоний колір життя, сонця, крові, здоров'я; чорний сум, горе, смерть, а також білий, рідше — синій, зелений, жовтий).
  2. Які техніки вишивання називають поверхнево — нашивними? (Тех­ніки, в яких вишивають на суцільній поверхні тканини, не висмикуючи чи ви­різаючи ниток).

  16. Назвіть різновиди техніки «хрестик» (Косий, прямий, подвійний, ре­тязь).

   17. Які вимоги до виконання швів технікою «косий хрестик»? (Верхні стібки розміщені в одному напрямку).

Знайдіть у наведеному тексті помилки і закресліть їх. Правильний вислів надпишіть зверху. Шов «штапівка» належить до рахункових наскрізних швів. Він однобічний, складається з вертикальних і горизонтальних стібків. У народ­них вишивках виконується в три прийоми: спочатку зліва направо, а потім у зворотньому напрямку (справа наліво). «Штапівкою» можна вишивати ажурні геометричні орнаменти з тонких ліній.

(Шов «штапівка» належить до лічильних глухих швів. Він двобічний, скла­дається з вертикальних і горизонтальних стібків. У народних вишивках ви­копується в два прийоми: спочатку зліва направо, а потім у зворотньому на­прямку (справа наліво). Штапівкою можна вишивати ажурні геометричні орна­менти з тонких ліній).

Теоретичні запитання для другої команди

І.Як називається оздоблена вишивкою річ, наприклад, сорочка? (Вишиван­ка).

2.Як називається частина нитки, яка проходить між двома проколами голки? (Стібок).

З.Спосіб накладання декоративних стібків або техніка виконання вишивки називається... (шов).

4.Якою має бути за довжиною нитка для вишивання? (Приблизно вдвічі біль­шою за відстань від пальців до ліктя).

5.На які види поділяють техніки вишивання за потребою або її відсутністю вишивати за розрахунком ниток на тканині? (Лічильні та вільні).

6. Колір достиглих плодів, що символізує добробут. (Жовтий).

7.Назвіть орнамент, що складається з поєднаних у кольорі геометричних

елементів, що чітко чергуються. (Геометричний).

     8. Яка рослина в орнаменті символізує радість і красу, створення сім'ї? (Виноград).

    9. Як називають техніки, в яких вишивають на спеціальній поверхні тка­нини, не висмикуючи або не вирізаючи ниток? (Поверхнево     нашивними).

   10. Що символізували фігури у формі кола, ромба, квадрата? (Сонце).

  1. Які нитки використовують для вишивання? (Муліне).
  2. Для чого використовують наперсток? Як правильно його підібрати? (Щоб було легко проколювати тканину і не поранити пальці.. Наперсток повинен щільно прилягати до пальця, але не стискати його).
  3. Коли використовують нитковтягувач? (Якщо нитки важко всиляти в голку).
  4. Від чого залежить вибір способу закріплення вишивальної нитки? (Від кількості направлених у голку ниток, узору па вишивці).
  5. Які кольори відносять до теплої кольорової гами, а які — до холодної? (Теплі жовтий, червоний, оранжевий, холодні синій, фіолетовий, блакит­ний).

16. Чим відрізняються однобічні і двобічні техніки вишивання? (Однобічні
утворюють візерунок лише з одного боку виробу, а в двобічних узор майже однаковий з обох боків тканини).

17. Орнамент, що складається зі стилізованих зображень фігур людей, називається... (антропоморфний),

18. Знайдіть у наведеному тексті помилки і закресліть їх. Правильний вислів запишіть зверху. Шов «косий хрестик» належить до вільних глухих швів. Він утворюється з двох діагональних перехрещених стібків. Таким швом можна ви­шивати в горизонтальному, вертикальному і діагональному напрямках. Якщо ви­шивається ряд хрестиків, то спочатку кладуть стібки справа наліво, а потім їх перекривають у зворотньому напрямку. Існують інші різновиди шва «хрестик»: «прямий хрестик», «український хрестик», «ретязь».

(Шов «косий хрестик» належить до лічильних глухих швів. Він утворюєть­ся з двох діагональних перехрещених стібків. Таким швом можна вишивати в

горизонтальному, вертикальному і діагональному напрямках. Якщо вишива­ється ряд хрестиків, то спочатку кладуть стібки зліва направо, а потім їх пере­кривають у зворотньому напрямку. Існують інші різновиди шва «хрестик»: «Прямий хрестик», «болгарський хрестик».

ПРАКТИЧНІ ТА ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ

Питання від суперників. Кожна команда завчасно готує по два запитання до команди — суперника.

Практичні завдання

1 варіант

1-й ведучий. Запрошуються по одній учасниці від команди — вправні майстрині, які добре володіють голкою. (Виходять дві учениці).

2-й ведучий. Зараз ці дівчатка повинні проявити свою майстерність, сприт­ність, технічну грамотність і виконати нескладний елемент орнаменту за схе­мою в техніці «штапівка». У цьому конкурсі перемагає та команда, чия пред­ставниця швидше впорається з завданням.

{Помічник роздає інструменти, матеріали та схеми для вишивання).

2 варіант

1-й ведучий. Настав час для уважних і спостережливих. Сподіваюсь, що в кожній команді знайдеться така учасниця. Запрошуємо їх до гри.

{Помічник видає зразки вишивок з різними видами орнаментів). 2-й ведучий (звертається до дівчат): Ваше завдання — знайти зразки ви­шивок, які мають рослинний орнамент. Хто швидше?

Творчі завдання 1 варіант 1-й ведучий. До участі в цьому конкурсі запрошуємо по дві учасниці від команди, дівчаток, які мають гарний художній смак.

 (Учасниці одержують від помічника конверти з орнаментальними мотивами та великі аркуші).

2-й ведучий. Ваше завдання: скласти з окремих мотивів орнаментів ком­позицію шляхом аплікації.

1-й ведучий. Оцінюється художній смак, знання композиційних закономі­рностей, охайність, швидкість виконання. Максимальна оцінка — 2 бали. Час для виконання — 2 хв.

2 варіант

1-й ведучий. Як відомо, твори ужиткового мистецтва — це звичайні речі, які оточують нас. Але придивіться до них уважніше і ви побачите, що в ство­ренні багатьох із них брав участь художник.

2-й ведучий. Відкриваючи корисні властивості різноманітних матеріалів, опановуючи способи їх обробки, людина вчиться розуміти красу, радіє із своєї винахідливості та вміння.

1-й ведучий. Ось і ми з вами зробимо перший крок на шляху до прекрас­ного і спробуємо прикрасити звичайну побутову річ.

2-й ведучий. Запрошуємо від кожної команди дві учасниці, які повинні продемонструвати художні та творчі здібності дизайнера.

1-й ведучий. Завдання: протягом однієї хвилини ви повинні за фрагмен­тами орнаментів, які зараз ви отримаєте, розробити орнамент вишивки для оздоблення фартуха. Максимальна оцінка — 2 бали.

Презентація 1    варіант

1-й ведучий. Нарешті настав час презентувати ваші вироби — чудові ви­шиванки, які розміщуються на стендах.

2-й ведучий. Надаємо слово капітанам, які розкажуть про роботи виши­вальниць — членів команди.

1-й ведучий. Оцінюватися буде якість роботи, тематичне спрямування всієї експозиції, стислість та оригінальність розповіді. Час виступу — 2 хв.

Максимальна оцінка — 2 бали.

2 варіант

2-й ведучий. Хто з вас не мріяв стати актором, знятись у кіно, зіграти на сцені, здивувати і вразити глядачів своїм артистичним талантом. Проте, як відомо, справжній актор стає визнаним тільки тоді, коли він грає щиро, вживаєть­ся у свою роль, усвідомлено виконує дії свого героя. Ось і ви спробуєте пере­втілитись у ваших улюблених подружок— голочку і нитку.

2-й ведучий. Розпочинаємо наступний конкурс: домашнє завдання. Зараз учасниці команди продемонструють 3 хв з життя нитки і голки. Форма пред­ставлення довільна: пантоміма, хореографія, сценка, пісня, казка тощо. Макси­мальна оцінка — 2 бали.

1-й ведучий. Запрошуємо команду ... класу.

(Після виступу) 2-й ведучий. Слово команді -суперниці.

НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ

1 варіант

1-й ведучий. Як відомо, однією з форм суспільної свідомості, узагальнен­ня життєвого досвіду є усна народна творчість.

2-й ведучий. Особливо багата народна мудрість прислів'ями та приказка­ми про працю.

1-й ведучий. Запрошуємо по одній учасниці від команди, які повинні по черзі протягом однієї хвилини промовити якомога більше прислів'їв про пра­цю.

2 варіант

1-й ведучий. Умінню відгадувати загадки в давні часи надавалося дуже великого значення — воно було критерієм мудрості і розуму.

2-й ведучий. Запрошуємо по одній кмітливій учасниці від команди.

1-й ведучий. Дівчата по черзі мають загадати своїй суперниці по 2 народ­ні загадки про роботу або речі, пов'язані з трудовою діяльністю.


2-й ведучий. Па обдумування відповіді кожна учасниця має не більше Юс. Якщо вона не шаг відповіді, або дає неправильну, її суперниця оголошує відгадку.  За кожну правильну відповідь команда одержує І бал.

Традиції і сучасність

1 варіант

1-й ведучий. Усім вам відомо, що для різних регіонів України характерні свої типи вишивок, техніка, символіка, кольорова гама.

2-й ведучий. До участі в ньому конкурсі запрошуються по дві учениці з га­рним художнім та естетичним смаком, щоб підібрати кольорову гаму та візеру­нок для оздоблення вишивкою жіночого буденного та святкового вбрання.

2 варіант

1-й ведучий. Як відомо, характерною рисою традиційного українського вбрання є його декоративна мальовничість, яка відображає розвиток ремесел, високу культуру виробництва матеріалів для одягу, мистецтво виготовлення та оздоблення одягу, в тому числі і використання вишивки.

2-й ведучий. Основа жіночого одягу — полотняна довга сорочка.

(Розповідь ведучих супроводжується демонстрацією).

1-й ведучий. Поясним одягом у жінок була спідниця, обгортка, запаска, плахта. Необхідний додаток до плахти — попередниця або фартух.

2-й ведучий. З нагрудного одягу жінки і чоловіки мали хутряні або сук­няні безрукавки. Важливим компонентом жіночого строю були корсетки - приталений різновид безрукавки. Гуцули носили кептарі, оригінально прикрашені вишивкою, плетивом, нашиттям, шнурами, мідними капсулами.

1-й ведучий. Верхнім одягом жінкам і чоловікам служили свити, сердаки, капоти, юпки.

2-й ведучий. У наш час традиційний одяг у більшості регіонів України майже щез із повсякденного вжитку, залишившись, однак, важливим компоне­нтом святково-обрядової культури.

1-й ведучий. У розвитку костюма в останні десятиріччя простежується


.■


використання народного досвіду. Українські художники. — модельєри най­частіше звертаються до конструктивних особливостей різних видів народного одягу, запозичуючи елементи крою, силует, пропорції.

2-й ведучий. Отже, в сучасному костюмі українців нарівні із тенденціями світової моди продовжують використовуватись традиційні елементи. Завдяки цьому сучасний костюм зберігає певні риси національної своєрідності.

1-й ведучий. Завданням цього туру і буде визначення національних рис, українських традицій на запропонованих нам зразках.

2-й ведучий. Запрошуємо до участі в конкурсі по дві учасниці. Максима­льна оцінка — 2 бали. Час на підготовку — І хв.

Правила техніки безпеки

1 варіант

1-й ведучий. Для виконання завдання наш помічник дасть тексти, в яких ви повинні знайти помилки та виправити їх.

2-й ведучий. Забороняється залишати голку з ниткою, підносити близько до очей, вколювати голку в робочий одяг. Після закінчення роботи покласти голку праворуч від тканини.

(Забороняється залишати голку без нитки, підносити близько до очей, вколювати голку в робочий одяг. Після закінчення роботи голку вколоти в гольник або покласти в спеціальну коробку).

2 варіант

1-й ведучий. Знайдіть та виправте в запропонованому тексті помилки.

2-й ведучий. Під час вишивання світло повинно падати з правого боку. Через кожні дві години вишивання очам потрібно давати відпочинок.

Під час вишивання світло повинно падати з лівого боку. Через кожну годину очам потрібно давати відпочинок).

Після закінчення гри ведучі підбивають остаточні підсумки, оголошують переможців.

 

 

 

 

 

doc
Додано
5 січня 2023
Переглядів
2124
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку