Проєкт «Декоративний рушник»
Основна технологія :технологія виготовлення вишитих виробів.
Тема уроку: Вишивка — один із видів декоративно-прикладного мистецтва. Рушники в українській народній вишивці.
Практичні роботи:
Мета уроку
⁃ забезпечити а) засвоєння учнями знань про українську народну вишивку як вид декоративно-прикладного мистецтва; б) вироблення умінь закріплення нитки без вузлика та виконання ручного шва «вперед голку» та «змійка»,
⁃ сприяти розвитку пізнавальних Інтересів учнів,
⁃ формувати навички культури праці.
Обладнання та матеріали:
наочні посібники, вишиті рушники, ілюстрації вишитих виробів, картки-схеми шва «уперед голку», демонстраційна рамка (з натягнутою тканиною), нитки, голки, ножиці, тканина для вишивання рушника, папір в клітинку, гольниці.
Об'єкт праці; рушничок для витирання столу («стирник»). Міжпредметні зв‵язки :
Історія України, образотворче мистецтво.
Тип уроку: формування умінь та навичок учнів.
Хід заняття
1. Організаційний момент:
4. Чи зустрічались ви в своєму житті з вишитими рушниками та де їх використовують?
Ш. Мотивація навчальної діяльності учнів.
На Україні так повелося, то з давніх-давен жінки дуже любили вишивання і ним прикрашали і одяг, і житло. Склались традиції, що без вишитої речі не було жодної хати, а без вишитого одягу жодної дівчини, жінки. От і ми з вами з сьогоднішнього уроку будемо вивчати українську народну вишивку — ручні шви, які використовуються не лише у вишиванні, а й у шитті одягу.
учні повинні знати: значення рушників у житті українського народу, види та призначення рушників, інструменти та матеріали, які застосовуються для вишивання; санітарно-гігієнічні вимоги та правила безпечної праці; учні повинні уміти: дотримуватись правил безпечної праці та виконувати санітарно-гігієнічні вимоги; визначати довжину нитки та закріплювати нитку без вузлика; виконувати шов «уперед голку»та «змійка».
VI. Вивчення нового матеріалу.
витирання обличчя, рук; подарункові, святкові, весільні рушники).
VII. Формування умінь та навичок учнів. Практичні роботи.
а) значення закріплення питки без вузлика у вишиванні;
б) демонстрація кращих робіт.
3) Практична робота № 3. Вправи на «виконання шва «вперед голку», змійка».
1. Аналіз завдання практичної роботи:
- схематичне зображення швів,
- демонстрація виконання швів на демонстраційній рамці,
практичного завдання за інструкційними картками.
4) Практична робота № 4. Вишивання елементів візерунка на «отарнику» швом «вперед голку» та «змійка».
1. Аналіз завдань практичної роботи:
- відступити від короткого краю «стирника» 2—3 см (або перегнути клаптик тканини навпіл—залежно від вибраного візерунка), витягнути одну нитку (для полегшення вишивання по прямій лінії), але ні в якому разі не креслити пряму лінію олівцем або кульковою ручкою. По прямій лінії вишити шов «вперед голку».
те ж саме виконати для виконання шва «змійка»,
-
2. Техніка безпеки під час виконання завдань практичної роботи,
З. Самостійне виконання завдань практичної роботи (за інструкційною карткою).
4. Контроль вчителя за виявленням недоліків у знаннях та вміннях учнів. 5. Поточний інструктаж.
а) демонстрація кращих робіт,
б) аналіз недоліків у роботах та шляхи їх усуненим.
VIII. Підведення підсумків заняття.
Тема уроку: Техніка виконання «стеблового» та «тамбурного» («ланцюжкового») швів.
Практичні роботи:
«тамбурним» швами.
Мста уроку:
⁃ забезпечити формування в учнів умінь виконувати та використовувати«стебловий» і «тамбурний» шви;
⁃ сприяти розвиткові умінь аналізувати та співставляти;
⁃формувати поняття культури праці вишивальниці.
Обладнання та матеріали, наочні посібники: інструкційні картки, графічні зображення швів, голки, нитки, наперстки, відшивка, картки-завдання, вишиті серветки, рушники, доріжки.
Міжпредметні зв'язки:Географія. Образотворче мистецтво.
Об'єкт праці: рушничок («стирник»).
Тип уроку: формування умінь та шличок учнів.
Хід заняття
I. Організаційний момент.
II. Повторений пройденого матеріалу.
1. Індивідуальна робота біля дошки (столу)
1) перенести візерунок на тканину;
III. Актуалізація опорних знань учнів.
Ми вже з вами вивчили декілька ручних швів. Тож давайте уважно розглянемо вишитий виріб,де стебла, листки, квіти. Чи відомий вам шов, яким вишите стебло, контур листка, квітки? Як би ви його назвали? Чому? Давайте подивимось на збільшене графічне зображенні шва («ланцюжкового»). З яких елементів він складається? А що нагадує цей шов? -ланцюжок.
IV. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Розглядаючи вишиті речі та аналізуючи, якими швами вишиті елементи візерунка, ви дійшли висновку, що крім тих швів, які ми з вами вже вивчили, є ще інші, - ті, якими часто вишивають стебла квітів, листків - від цього і походить назва шва «стебловий» і ще шов «ланцюжок». Сьогодні на уроці ми і будемо вивчати ці шви.
V. Повідомлення теми заняття.
VI. Постановка завдань уроку перед учнями:
учні повинні знати:
техніку виконання «стеблового» та «тамбурного» швів;
правила техніки безпеки під час ручних робіт; санітарно-гігієнічні вимоги під час вишивання;
учні повинні уміти:
виконувати та використовувати «стебловий» та «тамбурний» шви, дотримуватись правил техніки безпеки та виконувати
санітарно-гігієнічні вимоги під час вишивання;
організовувати робоче місце.
VII. Вивчення нового матеріалу.
Практичні роботи:
№1 — вправи на виконання шва «стебловий».
№ 2 — вправи на виконання ланцюжкового шва.
№ 3 — вишивання елементів візерунка «стебловим» і «тамбурним» швом.
-демонстрація робіт учнів;
Тема: Оздоблення виробів.
Мета: забезпечити узагальнення та систематизацію знань з теми «Оздоблення виробів», закріплення практичних умінь і навичок з технології виконання хрестикових швів та штапівки; формування умінь застосовувати одержані знання в нестандартних ситуаціях, працювати в групі, обмінюватись думками, ідеями, приймати спільне рішення; сприяти розвитку пізнавальних інтересів, інтелектуальних здібностей, творчої уяви, фантазії, художніх та естетичних смаків; формувати активну увагу, спостережливість, вміння оперативно приймати рішення; розвивати критичне мислення, вміння висловлювати і обґрунтовувати власну точку зору; спонукати дітей до самоосвіти та самовдосконалення; сприяти вихованню шанобливого ставлення до народних традицій, історії культури та побуту українського народу.
Оформлення:
4. Виставка літератури з вишивання, оздоблення одягу, народознавства тощо.
Реквізит:
1) Голки та вишивальні нитки, шматочки тканини для вишивання розміром 7x12 см, схематичне зображення нескладного елемента орнаменту, виконаного в техніці «штапівка».
2.Зразки вишивки з різними видами орнаментів.
3. Конверти з орнаментальними мотивами для вишивання вільними швами, із яких учасниці гри складають композицію методом аплікації, 2 великих аркуші
паперу на яких буде виконуватись аплікація.
8.Малюнки, на яких зображені види українського одягу та сучасних моделей з використанням народних традицій.
9.Тексти, в яких необхідно виправити помилки.
10. Гонг.
Умови гри
1. У грі беруть участь дві команди.
2. Гра відбувається на ігрових полях у вигляді літер, стилізованих під вишивання хрестиком, які учасниці повинні «вишити» в ході гри, відкриваючи запитання та визначаючи завдання.
3. Біля ігрових полів знаходиться сигнальне табло, на якому зображені різнокольорові кружечки. їх забарвлення відповідає кружечкам з отворами для проходження «нитки» по вишивальному «полотну» — ігровому полю. Кожен колір означає тип завдання. Командам—суперницям пропонуються такі завдання: питання до суперників; практичне завдання; творче завдання; презентація; народна творчість; традиції й сучасність; правила техніки безпеки.
Незафарбовані кружечки відповідають теоретичним запитанням. Кружечки з нанесеною штриховкою не містять запитань чи завдань, тобто означають перехід ходу до другої команди.
4. Кожна команда отримує своє ігрове поле за результатами ігрового жеребкування.
7. Кожен хід приносить команді один бал, якщо команда правильно відповість на запропоноване запитання; якщо не відповість — хід зараховується, а
бали — ні. Деякі практичні та творчі завдання оцінюються за вказівкою ведучого за двобальною системою. За неправильний або нераціональний хід команда одержує штрафи - картку мінус один бал. Хід здійснюється за сигналом ведучого.
8. Про хід команди оголошує капітан. Помічник ведучого «вишиває» на ігровому полі, заповнюючи його стібками за вказівками капітанів команд.
9.Час обдумування варіантів відповідей до 5 с. Якщо через цей час команда не дає відповіді, хід переходить до іншої команди. Відповіді мають бути короткими, точними та лаконічними.
10. Перемагає команда,яка набере більшу кількість балів.
Методичні рекомендації
Замість нитки використовується кольорова стрічка або скручена в шнур в'язальна нитка яскравого кольору, роль голки виконує загострена дерев'яна паличка, довжина якої відповідає відстані між отворами на зображеній «вишивці» плюс 5-6 см. До початку гри поля закриті шторками, тобто зберігаються в таємниці.
Кружечки з отворами для проходження «голки з ниткою» на ігрових полях закриті прикріпленими за верхні частини суцільними кружечками з цифрами. Після названого капітаном ходу кружечки з цифрами піднімають, визначаючи тип запитання, проводять через них «голку» з «ниткою». При цьому кружечки з цифрами не знімаються, а ведучий відмічає задані запитання. Літери або інші візерунки на ігрових полях учитель може обрати на власний розсуд. Важливо, щоб вишивальні схеми були невеликими, рівнозначними за складністю, містили в собі однакову кількість клітинок. Також за власним задумом визначається розміщення запитань та завдань, отже, і нумерація теоретичних запитань складається у відповідності до цифр на ігрових полях.
Всі типи завдань повинні бути присутніми на обох ігрових полях, тобто кожен тип складається з парної кількості завдань (7 варіант — завдання для першої команди, 2 варіант - для другої). Коли одна з команд відкриває на своєму полі таке завдання, то його виконують одночасно представники обох команд. Для економії часу до виконання деяких творчих та практичних завдань доцільно залучати частину учнів команди,не перериваючи при цьому гри.
Хід гри
Після вступного слова вчителя звучить фрагмент пісні «Вишивала дівчина вишиванку» у виконанні шкільного ансамблю:
З вечора тривожного аж
до ранку
Вишивала дівчина вишиванку.
Вишивала дівчина, вишивала,
Чорну і червону ниточку клала.
Ведучі вітають учасників гри, представляють членів журі та пропонують провести ігрове жеребкування.
1-й ведучий. Зараз серед команд буде проведене ігрове жеребкування, яке дасть можливість вибрати своє ігрове поле і змагатись на ньому. Та команда, яка першою дає правильну відповідь на питання, отримає ігрове поле з зображенням візерунка першої літери вгаданого слова, один додатковий бал і право першого ходу.
2-й ведучий. Отже, послухайте уважно перше запитання.
- Візерунок, побудований на ритмічному чергуванні і поєднанні різних
елементів, називається... (орнамент),
1-й ведучий. Першими правильну відповідь дали учні команди ... класу, вони отримують своє ігрове поле (помічник відсуває шторку перед літерою «О»), заохочувальний бал і право першого ходу. Привітаємо їх! (Оплески).
2-й ведучий. Що ж за літера дістанеться другій команді? Послухайте запитання.
— Як називають штапівку па Львівщині? (Стебнівка).
1-й ведучий (звертається до другої команді/)- Шановні суперники! Ви повинні вишити літеру «С».
(У разі правильної відповіді на друге питання можна дати заохочувальний бал і команді-суперниці).
Ведучі знайомлять учасниць із правилами та умовами гри й оголошують про її початок. Помічники роздають учасницям ігрові поля зменшених розмірів).
2-й ведучий. А зараз учасниці мають одну хвилину для того, щоб продумати можливі варіанти ходів на своєму полі.
(Далі ведучі по черзі пропонують учасницям називати ходи, помічники заповнюють відповідні клітинки вишивальними стібками, відкриваючи запитання та завдання).
ОРІЄНТОВНИЙ ЗМІСТ ЗАПИТАНЬ ТА ЗАВДАНЬ
Теоретичні запитання для першої команди
1.Вид декоративно - ужиткового мистецтва, в якому узори та зображення виконуються вручну або машинним способом на тканині, повсті, шкірі та ін. матеріалах лляними, бавовняними, шовковими, вовняними нитками, бісером, коштовним камінням, називається... (вишиванням).
2. Місце проколювання голки в тканину. (Прокол).
3. Малюнок, що складається і окремих фігур, розташованих у певному порядку. (Узор).
4.Найменша частина орнаменту, яка ритмічно повторюється. (Рапорт узору).
10.Назвіть дерево українського роду. (Калина).
11.Які матеріали й інструменти використовують для вишивання? (Голка, наперсток, ножиці, шпильки, нитковтягувач, нитки, тканина).
16. Назвіть різновиди техніки «хрестик» (Косий, прямий, подвійний, ретязь).
17. Які вимоги до виконання швів технікою «косий хрестик»? (Верхні стібки розміщені в одному напрямку).
Знайдіть у наведеному тексті помилки і закресліть їх. Правильний вислів надпишіть зверху. Шов «штапівка» належить до рахункових наскрізних швів. Він однобічний, складається з вертикальних і горизонтальних стібків. У народних вишивках виконується в три прийоми: спочатку зліва направо, а потім у зворотньому напрямку (справа наліво). «Штапівкою» можна вишивати ажурні геометричні орнаменти з тонких ліній.
(Шов «штапівка» належить до лічильних глухих швів. Він двобічний, складається з вертикальних і горизонтальних стібків. У народних вишивках викопується в два прийоми: спочатку зліва направо, а потім у зворотньому напрямку (справа наліво). Штапівкою можна вишивати ажурні геометричні орнаменти з тонких ліній).
Теоретичні запитання для другої команди
І.Як називається оздоблена вишивкою річ, наприклад, сорочка? (Вишиванка).
2.Як називається частина нитки, яка проходить між двома проколами голки? (Стібок).
З.Спосіб накладання декоративних стібків або техніка виконання вишивки називається... (шов).
4.Якою має бути за довжиною нитка для вишивання? (Приблизно вдвічі більшою за відстань від пальців до ліктя).
5.На які види поділяють техніки вишивання за потребою або її відсутністю вишивати за розрахунком ниток на тканині? (Лічильні та вільні).
6. Колір достиглих плодів, що символізує добробут. (Жовтий).
7.Назвіть орнамент, що складається з поєднаних у кольорі геометричних
елементів, що чітко чергуються. (Геометричний).
8. Яка рослина в орнаменті символізує радість і красу, створення сім'ї? (Виноград).
9. Як називають техніки, в яких вишивають на спеціальній поверхні тканини, не висмикуючи або не вирізаючи ниток? (Поверхнево нашивними).
10. Що символізували фігури у формі кола, ромба, квадрата? (Сонце).
16. Чим відрізняються однобічні і двобічні техніки вишивання? (Однобічні
утворюють візерунок лише з одного боку виробу, а в двобічних узор майже однаковий з обох боків тканини).
17. Орнамент, що складається зі стилізованих зображень фігур людей, називається... (антропоморфний),
18. Знайдіть у наведеному тексті помилки і закресліть їх. Правильний вислів запишіть зверху. Шов «косий хрестик» належить до вільних глухих швів. Він утворюється з двох діагональних перехрещених стібків. Таким швом можна вишивати в горизонтальному, вертикальному і діагональному напрямках. Якщо вишивається ряд хрестиків, то спочатку кладуть стібки справа наліво, а потім їх перекривають у зворотньому напрямку. Існують інші різновиди шва «хрестик»: «прямий хрестик», «український хрестик», «ретязь».
(Шов «косий хрестик» належить до лічильних глухих швів. Він утворюється з двох діагональних перехрещених стібків. Таким швом можна вишивати в
горизонтальному, вертикальному і діагональному напрямках. Якщо вишивається ряд хрестиків, то спочатку кладуть стібки зліва направо, а потім їх перекривають у зворотньому напрямку. Існують інші різновиди шва «хрестик»: «Прямий хрестик», «болгарський хрестик».
ПРАКТИЧНІ ТА ТВОРЧІ ЗАВДАННЯ
Питання від суперників. Кожна команда завчасно готує по два запитання до команди — суперника.
Практичні завдання
1 варіант
1-й ведучий. Запрошуються по одній учасниці від команди — вправні майстрині, які добре володіють голкою. (Виходять дві учениці).
2-й ведучий. Зараз ці дівчатка повинні проявити свою майстерність, спритність, технічну грамотність і виконати нескладний елемент орнаменту за схемою в техніці «штапівка». У цьому конкурсі перемагає та команда, чия представниця швидше впорається з завданням.
{Помічник роздає інструменти, матеріали та схеми для вишивання).
2 варіант
1-й ведучий. Настав час для уважних і спостережливих. Сподіваюсь, що в кожній команді знайдеться така учасниця. Запрошуємо їх до гри.
{Помічник видає зразки вишивок з різними видами орнаментів). 2-й ведучий (звертається до дівчат): Ваше завдання — знайти зразки вишивок, які мають рослинний орнамент. Хто швидше?
Творчі завдання 1 варіант 1-й ведучий. До участі в цьому конкурсі запрошуємо по дві учасниці від команди, дівчаток, які мають гарний художній смак.
(Учасниці одержують від помічника конверти з орнаментальними мотивами та великі аркуші).
2-й ведучий. Ваше завдання: скласти з окремих мотивів орнаментів композицію шляхом аплікації.
1-й ведучий. Оцінюється художній смак, знання композиційних закономірностей, охайність, швидкість виконання. Максимальна оцінка — 2 бали. Час для виконання — 2 хв.
2 варіант
1-й ведучий. Як відомо, твори ужиткового мистецтва — це звичайні речі, які оточують нас. Але придивіться до них уважніше і ви побачите, що в створенні багатьох із них брав участь художник.
2-й ведучий. Відкриваючи корисні властивості різноманітних матеріалів, опановуючи способи їх обробки, людина вчиться розуміти красу, радіє із своєї винахідливості та вміння.
1-й ведучий. Ось і ми з вами зробимо перший крок на шляху до прекрасного і спробуємо прикрасити звичайну побутову річ.
2-й ведучий. Запрошуємо від кожної команди дві учасниці, які повинні продемонструвати художні та творчі здібності дизайнера.
1-й ведучий. Завдання: протягом однієї хвилини ви повинні за фрагментами орнаментів, які зараз ви отримаєте, розробити орнамент вишивки для оздоблення фартуха. Максимальна оцінка — 2 бали.
Презентація 1 варіант
1-й ведучий. Нарешті настав час презентувати ваші вироби — чудові вишиванки, які розміщуються на стендах.
2-й ведучий. Надаємо слово капітанам, які розкажуть про роботи вишивальниць — членів команди.
1-й ведучий. Оцінюватися буде якість роботи, тематичне спрямування всієї експозиції, стислість та оригінальність розповіді. Час виступу — 2 хв.
Максимальна оцінка — 2 бали.
2 варіант
2-й ведучий. Хто з вас не мріяв стати актором, знятись у кіно, зіграти на сцені, здивувати і вразити глядачів своїм артистичним талантом. Проте, як відомо, справжній актор стає визнаним тільки тоді, коли він грає щиро, вживається у свою роль, усвідомлено виконує дії свого героя. Ось і ви спробуєте перевтілитись у ваших улюблених подружок— голочку і нитку.
2-й ведучий. Розпочинаємо наступний конкурс: домашнє завдання. Зараз учасниці команди продемонструють 3 хв з життя нитки і голки. Форма представлення довільна: пантоміма, хореографія, сценка, пісня, казка тощо. Максимальна оцінка — 2 бали.
1-й ведучий. Запрошуємо команду ... класу.
(Після виступу) 2-й ведучий. Слово команді -суперниці.
НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ
1 варіант
1-й ведучий. Як відомо, однією з форм суспільної свідомості, узагальнення життєвого досвіду є усна народна творчість.
2-й ведучий. Особливо багата народна мудрість прислів'ями та приказками про працю.
1-й ведучий. Запрошуємо по одній учасниці від команди, які повинні по черзі протягом однієї хвилини промовити якомога більше прислів'їв про працю.
2 варіант
1-й ведучий. Умінню відгадувати загадки в давні часи надавалося дуже великого значення — воно було критерієм мудрості і розуму.
2-й ведучий. Запрошуємо по одній кмітливій учасниці від команди.
1-й ведучий. Дівчата по черзі мають загадати своїй суперниці по 2 народні загадки про роботу або речі, пов'язані з трудовою діяльністю.
2-й ведучий. Па обдумування відповіді кожна учасниця має не більше Юс. Якщо вона не шаг відповіді, або дає неправильну, її суперниця оголошує відгадку. За кожну правильну відповідь команда одержує І бал.
Традиції і сучасність
1 варіант
1-й ведучий. Усім вам відомо, що для різних регіонів України характерні свої типи вишивок, техніка, символіка, кольорова гама.
2-й ведучий. До участі в ньому конкурсі запрошуються по дві учениці з гарним художнім та естетичним смаком, щоб підібрати кольорову гаму та візерунок для оздоблення вишивкою жіночого буденного та святкового вбрання.
2 варіант
1-й ведучий. Як відомо, характерною рисою традиційного українського вбрання є його декоративна мальовничість, яка відображає розвиток ремесел, високу культуру виробництва матеріалів для одягу, мистецтво виготовлення та оздоблення одягу, в тому числі і використання вишивки.
2-й ведучий. Основа жіночого одягу — полотняна довга сорочка.
(Розповідь ведучих супроводжується демонстрацією).
1-й ведучий. Поясним одягом у жінок була спідниця, обгортка, запаска, плахта. Необхідний додаток до плахти — попередниця або фартух.
2-й ведучий. З нагрудного одягу жінки і чоловіки мали хутряні або сукняні безрукавки. Важливим компонентом жіночого строю були корсетки - приталений різновид безрукавки. Гуцули носили кептарі, оригінально прикрашені вишивкою, плетивом, нашиттям, шнурами, мідними капсулами.
1-й ведучий. Верхнім одягом жінкам і чоловікам служили свити, сердаки, капоти, юпки.
2-й ведучий. У наш час традиційний одяг у більшості регіонів України майже щез із повсякденного вжитку, залишившись, однак, важливим компонентом святково-обрядової культури.
1-й ведучий. У розвитку костюма в останні десятиріччя простежується
.■
використання народного досвіду. Українські художники. — модельєри найчастіше звертаються до конструктивних особливостей різних видів народного одягу, запозичуючи елементи крою, силует, пропорції.
2-й ведучий. Отже, в сучасному костюмі українців нарівні із тенденціями світової моди продовжують використовуватись традиційні елементи. Завдяки цьому сучасний костюм зберігає певні риси національної своєрідності.
1-й ведучий. Завданням цього туру і буде визначення національних рис, українських традицій на запропонованих нам зразках.
2-й ведучий. Запрошуємо до участі в конкурсі по дві учасниці. Максимальна оцінка — 2 бали. Час на підготовку — І хв.
Правила техніки безпеки
1 варіант
1-й ведучий. Для виконання завдання наш помічник дасть тексти, в яких ви повинні знайти помилки та виправити їх.
2-й ведучий. Забороняється залишати голку з ниткою, підносити близько до очей, вколювати голку в робочий одяг. Після закінчення роботи покласти голку праворуч від тканини.
(Забороняється залишати голку без нитки, підносити близько до очей, вколювати голку в робочий одяг. Після закінчення роботи голку вколоти в гольник або покласти в спеціальну коробку).
2 варіант
1-й ведучий. Знайдіть та виправте в запропонованому тексті помилки.
2-й ведучий. Під час вишивання світло повинно падати з правого боку. Через кожні дві години вишивання очам потрібно давати відпочинок.
Під час вишивання світло повинно падати з лівого боку. Через кожну годину очам потрібно давати відпочинок).
Після закінчення гри ведучі підбивають остаточні підсумки, оголошують переможців.