Матеріал містить детальний опис етапів роботи над проєктом "Осінь така мила..." у 2 класі та конспект інтегрованого уроку, на якому учні презентували результати своєї роботи над проєктом.
Підготувала
учитель початкових класів
Комунального закладу освіти
«Середня загальноосвітня школа № 20»
Дніпровської міської ради
Жоріна Людмила Юріївна
Назва проєкту
«Осінь така мила…»
Керівник проєкту - Жоріна Людмила Юріївна, учитель початкових класів
Комунального закладу освіти «Середня загальноосвітня школа № 20»
Дніпровської міської ради
Ключове питання:
Якою буває осінь?
Тематичні питання:
Як впливає Сонце на зміну пір року?
На які періоди поділяється осінь?
Які зміни відбуваються в природі кожного періоду?
Як пов’язана осінь та література?
Звідкіля походять назви осінніх місяців?
Навчальні предмети:
Я досліджую світ. Вплив сонця на зміну пір року. Осінні зміни у природі.
Мистецтво. Майстерня живопису. Сюжетно – тематична композиція «Осінь така мила…»
Українська мова. Розвиток зв’язного мовлення
Тип проєкту:
за провідною діяльністю – змішаний (інформаційний, творчий)
за предметно-змістовою галуззю знань – міжпредметний
за характером контактів – внутрішній
за кількістю учасників – колективний
за тривалістю – короткотривалий (3 тижні)
Учасники проєкту – учні 2 класу, класний керівник
Мета проєкту:
Завдання проєкту:
Очікувані результати: створення книги «Осінь така мила…»
Вхідні знання та навички:
Учні повинні володіти елементарними знаннями про причини зміни пір року, вміти читати, розгадувати загадки, користуватися ПК.
Необхідне обладнання: комп’ютер, принтер, акварельні фарби, аркуші формату А-4.
Діяльність учнів та вчителя
І етап
«Занурення» в проєкт
Вчитель розповідає, що таке проєкт, становить проблему, яка підвищить інтерес до роботи, надає допомогу у створенні груп, виборі відповідальних у кожній групі (при створенні груп враховуються особливості та нахили учнів, ролі кожного члена групи розподіляються в залежності від особистих якостей). Учні знайомляться з метою та завданнями проєкту, з чітко визначеним очікуваним кінцевим результатом, з критеріями оцінювання проєкту.
ІІ етап
Планування
Учні кожної групи вибирають тему, за якою будуть збирати дані. Група «Дослідники» готує науковий матеріал про осінь, група «Народознавці» - фольклорний матеріал, група «Читай лики» - літературний матеріал, група «Художники» оформлює виставку власних художніх робіт з теми, група «Творці» створює власні твори різних жанрів (вірші, казки).
Джерела інформації: підручники, енциклопедії, довідники, Інтернет та інші джерела інформації. Вибір способу представлення кінцевого результату діяльності: створення сторінок книги «Осінь така мила…». Вчитель надає необхідну консультативну та організаційну допомогу (поради з вибору роботи кожній групі, нагадує учням про відведений час, розповідає про спосіб подання кінцевого результату, надає критерії оцінки результатів роботи).
ІІІ етап
Пошук інформації
Самостійна робота груп по виконанню завдань. Вчитель надає допомогу в поточній пошуковій та практичній роботі (на прохання). Дає додаткові завдання, коли у учнів виникає в цьому необхідність; надає індивідуальні консультації.
І\/ етап
Підготовка учнями звіту про виконану роботу.
Аналіз отриманої інформації, формулювання висновків. Учні готують матеріали для презентації проєкту. Вчитель контролює. Надає консультативну допомогу.
\/ етап
Презентація
Відкритий звіт учасників проєкту про виконану роботу. Кожен учасник проєкту презентує свою роботу.
\/І етап
Оцінка результатів роботи.
Учні оцінюють індивідуальний внесок кожного члена групи в реалізацію проєкта, в цілому групи, проводиться самооцінювання, аналізуються досягнуті результати, причини успіхів і невдач. Вчитель бере участь в колективному аналізі та оцінці результатів проєкту. Проводить рефлексію.
Урок – презентація проєкту
Тема «Осінь така мила…»
Мета:
Обладнання: обкладинка книги, малюнки із зображенням осені, картки оцінювання, сигнальні картки, презентація з фотографіями осінньої природи.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Дзвоник вже сигнал нам дав.
Працювати час настав.
Працюй наполегливо, швидко, старанно,
Щоб кожна хвилинка не втратилась марно.
ІІ. Повідомлення мети, мотивація навчальної діяльності.
Зв’язно висловлювати думки Презентувати дослідження
Працювати в групах Цей урок навчить нас Бачити красу природи
Вправа «Очікування»
(Діти по черзі проговорюють свої очікування від уроку, а вчитель прикріплює на дошку осінні листочки у вигляді килимка).
• ви будете правильно, точно й красиво висловлювати свої думки;
• будете злагоджено працювати на уроці, в групах.
ІІІ. Робота над матеріалом уроку
1. Фронтальна бесіда.
- Яке значення має Сонце?
(Сонце дає Землі світло та тепло. Сонце необхідно живій природі, щоб рости та розвиватися.)
- Як Сонце впливає на зміну пір року?
(Якщо Сонце знаходиться високо на небосхилі, то його промені падають на земну поверхню прямовисно. Такі промені віддають найбільше тепла. Настає літо. Якщо Сонце стоїть низько, то промені падають косо. Вони нагрівають поверхню Землі менше. Висота Сонця змінюється, тому змінюються пори року. Влітку – жарко, восени – холодніше, взимку – холодно.)
- Яка пора року настала?
- Сьогодні до нас у гості завітала Осінь
(Входить дівчина у костюмі осені)
У барвах казкових ліси і поля.
Я тут господиня, я Осінь – царівна.
В моїм володінні земля.
Три місяці маю собі на підмогу.
Це вересень, жовтень – мої трударі.
Листопад завершує нашу дорогу
І зменшує сонця вгорі.
Погляньте ви на цю красу,
Що світу я завжди несу.
(Перегляд презентації із фотографіями осінньої природи)
Дощ краса листопад злива
жовтень осінь врожай
жито коровай овочі фрукти
Командир: Ми енциклопедії та довідники вивчали.
Про осінь науковий матеріал готували.
• Календарна осінь складається з трьох місяців – вересня, жовтня, листопада. В Україні календарна осінь розпочинається 1 вересня і закінчується 30 листопада. Астрономічна осінь настає пізніше за календарну – з 23 вересня. На 22 – 23 вересня припадає осіннє рівнодення.
• Кліматична осінь не має чітких дат початку та закінчення, адже в природі вона починається в різні строки. То раніше, то пізніше опадає листя з дерев, відлітають на південь перелітні птахи, ховаються на зиму комахи та інші тварини. В Україні кліматична осінь починається після переходу температури повітря після 15 градусів у бік зниження. На більшості території України це відбувається в перші десять днів вересня.
• Осінь розподіляють на два періоди. Перший період – золота, радісна осінь. Другий – сіра, сумна, похмура осінь. В Україні на початку осені зазвичай панує суха, сонячна погода. Часто температура повітря перевищує 20 градусів. Тоді настає бабине літо.
• Восени дні стають коротшими, а ночі – довшими. 23 вересня день і ніч однакові, вони тривають по 12 годин, тому 23 вересня називають днем осіннього рівнодення. Після цього дня ніч стає все довшою і довшою, а день помітно скорочується. Сонце піднімається вже не так високо, як влітку, тому його промені вже слабше прогрівають землю. Температура повітря знижується. Негода настає наприкінці осені.
Командир: Ми довідкову літературу читали,
Історію назв місяців зібрали.
• Назва вересня прийшла з Полісся. Там у цей період цвіте верес – цінна медоносна рослина. Був цей місяць також заревом, сівнем та ревуном, тому що голосно перегукувалися олені. У давнину 14 вересня був першим днем Нового року.
• Жовтень – час жовтіння листя. В народі його називали грязень, хмурень, зазимник, весільник. 14 жовтня відзначали свято Покрови. З Покрови починалися весілля. За станом погоди на Покрову передбачали погоду взимку.
• У давнину листопад називали «братчини». Це від давнього обряду, що називався «братчина». На це свято збиралися родинами, гуляли, чи як казали в народі «браталися». Назва листопад прийшла із західноукраїнських земель. У цей час там опадає листя. Інші народні назви: грудкотрус, падолист, напівзимник.
• Народні прислів’я про осінь.
Вересневий час – сім погод у нас.
Як вересніє, то й дощик сіє.
Жовтень ходить по краю, та й виганяє птахів із гаю.
Листопад зимі ворота відчиняє.
• Народні прикмети:
Землі рідній поклоніться.
І до сонця потягніться.
Ми про осінь заспіваймо
І таночок починаймо.
(Діти співають пісню, виконують танцювальні рухи)
«Що нам осінь принесе»
Слова Л.Некрасової Музика З.Левіної
/ Що нам осінь принесе?/ 2 рази
/ - Яблука рум’яні, пахучий мед./ 2 рази
/ Що нам осінь принесе?/ 2 рази
/ - Овочів різних повний город./ 2 рази
/ Що нам осінь принесе?/ 2 рази
/ - Хлібця золотого на цілий рік/ 2 рази
Командир: Ми в бібліотеці разом працювали,
Вірші, легенду, загадки про осінь підготували.
• Легенда про осінь
Давно це було. Жила на світі струнка та гарна царівна Осінь. Посватався до неї лицар Вересень. Погодилася осінь, але забажала весільний подарунок – перли заморські. Вирушив Вересень у дорогу, а Осінь почала готуватися до весілля.
Одного дня побачила вона вершника біля палацу. То був злий чаклун Жовтень. Почав він дарувати їй парчу золоту і корали багряні, а сам чарує, чарує – та й зачарував царівну. Забула вона Вересня і дала згоду Жовтневі бути за дружину.
У день весілля повернувся Вересень, розсердився та й розкидав перли по траві. Побачила їх Осінь, згадала Вересня та й прогнала Жовтня.
Зажурилася царівна та звернулася до мудрого Листопада, а той каже:
Так і зробила Осінь. Кинула дарунки Жовтня, зачепились вони за дерева – і стали ті золотисто-багряними.
Ось чому наприкінці вересня вкривається земля сріблястою памороззю. То Вересень дарунки Осені приніс. Потім чаклує Жовтень: золото по деревах розкидає. Плаче, тужить Осінь за своїм нареченим, і втішає її мудрий Листопад.
• Загадки:
1) Чарівник прийшов у ліс. 2) Розкажіть, хто добре знає,
Фарби, пензлика приніс. Яке коротке літо восени буває? (Бабине літо)
У діброві та садочку
Стали жовтими листочки. (Осінь)
3) Кличуть нас ліси, поля, сади, 4) Каплі з неба, дахів, стріх,
Дозбирати осінні плоди. Дощ холодний, перший сніг,
Із дерев спадає листя жовте. Почорнів без листя сад.
То землею ходить місяць….(Жовтень) Що за місяць? …(Листопад)
• Краса осені надихала багатьох поетів на створення віршів. Про осінь писали Ліна Костенко, Павло Тичина, Яків Щоголів, Марія Хоросницька. Я прочитаю вірш Марії Хоросницької «Нарядилась осінь»
Нарядилась осінь в дороге намисто,
Золоте волосся розплела над містом.
Кольорові фарби вийняла з кишені
І малює осінь жовтим по зеленім.
Здогадатись можна в парку по деревах:
Є червона фарба в неї і рожева…
Ще й відтінків різних безліч осінь має,
А стрункі ялини боком обминає…
(На дошці малюнки, де осінь зображено у вигляді живої істоти. На першому малюнку осінь виглядає як радісна, весела, молода дівчина. На другому – похмура, зла жінка)
(Осінь весела пора року, тому що …… . Осінь сумна пора року, тому що ….)
Висновок
Командир: Ми малюнки малювали,
Фарбами і пензлем працювали.
За природою спостерігали.
Картини осені відображали.
• Господарює осінь по всій землі, одягає в казкове вбрання усе навколо: і сади, і ліси, і луки, і гори. То щедрим сонечком засвітить, то холодом повіє. То небо засиніє невимовною красою, а то сірими хмарами вкриється й ну кропити рясним дощем. А вітер зірветься і почне трясти з дерев золоту красу осені.
• Осінь – щедра господиня. Вона дарує людям багатий врожай. Осінь – це місяці, коли більшість птахів стає мандрівниками. Вони летять у теплі краї – вирій. Ці перельоти тривають уже тисячі років, і кожен птах мандрує своїм шляхом.
• Красуня – осінь
До нас прийшла красуня – осінь.
Між вербами синіє просінь.
В повітрі кружить павутиння.
Хмарки пливуть у небі синім.
Вже листя з кленів опадає.
І ліс тихенько засинає.
Шумить і сумно плаче гай.
Осіннім став мій рідний край.
(Лукіна Карина)
• Осінь
Осінь щедра, золота
До нас у гості завітала.
Всім дарунки принесла.
Природу всю зачарувала.
Вбрання дерев вогнем горить.
В садах вже яблука достигли.
Курличуть в небі журавлі.
Люблю тебе я, осінь мила!
(Патріно Олександра)
• Чарівниця
Чарівниця осінь розпустила коси,
Вбралася стрічками, попливла над річками.
Кинула на небо стрічку темно-синю.
Стрічечку червону принесла калині.
Стрічечку багряну лісу дарувала.
А врожай багатий людям всім послала.
(Іваненко Анастасія)
• Казка - загадка «Добра фея»
Одного разу завітала до лісу добра фея. Почала вона творити різні дива.
Махнула чарівною паличкою – і подарувала деревам нове вбрання. Вбралися дуби в золоті капелюхи. Берези пов’язали червоні стрічки. Мандрує фея далі. Бачить: плачуть зайчик і білочка. Як їм ховатися від хижаків взимку? Подарувала їм фея новий одяг. Білочці – сіру шубку, зайчику – білу.
А ви здогадалися, як звали фею?
(Жолтер Владислав)
- Давайте побудемо поетами і напишемо вірш про осінь.
Сенкан (білий вірш)
Слово, яке позначає тему (назва предмета). (1 слово)
Опис теми (назви ознак). (2 слова)
Дія, пов’язана з темою (назви дій). (3 слова)
Фраза, що висловлює ставлення до теми. (4 слова)
Перефразування, узагальнення, синонім. (1 – 2 слова)
Осінь. Осінь.
Чарівна, золота. Щедра, багата.
Фарбує, милує, веселить. Дбає, чарує, дарує.
Осінь розмальовує листя дерев. Дарує людям багатий врожай.
Художниця. Господиня.
Осінь. Осінь
Сумна, сердита. Багряна, золота.
Дощить, плаче, сумує. Одягає, фарбує, прикрашає.
Восени часто йдуть дощі. Перетворює природу на казку.
Несміяна. Чарівниця.
І\/. Підсумок уроку.
Картка оцінювання
____________________________________________
(прізвище, ім’я)
|
Самооцінювання |
Оцінка членів групи |
Оцінка вчителя |
|
|
|
|
Мені цікаво було дізнатися про …………… .
Після уроку я обов’язково прочитаю про ……… .
Найбільшим відкриттям для мене було ………… .
(Учні сигналізують сигнальними картками)