Тема: Японія. Урок – репортаж
Мета: сформувати в учнів систему знань про основні ознаки ЕГП, природи, населення і господарства Японії; визначити історико-культурні особливості та роль НТР в економіці країни; розвивати уміння складати економіко-географічну характеристику країни, працювати з картографічним матеріалом, таблицями, діаграмами, графіками. Розвивати критичне мислення учнів, вміння працювати з різними джерелами знань, робити висновки, висловлювати свою точку зору. Виховувати інтерес до пізнання світу.
Очікувані результати: учень називає домінуючі складники первинного, вторинного та третинного секторів економіки Японії; розрізняє поняття «рівень урбанізованості країни» та «темпи урбанізації»; наводить приклади промислових виробництв та послуг країни; показує на карті найбільші міста Японії, світові міста, промислові райони, технополіси, найбільші морські порти, аеропорти, фінансові й туристичні центри країни; аналізує динаміку чисельності та статево-вікову структуру населення Японії на основі аналізу статево-вікової піраміди; проектує вплив демографічних процесів на працересурсний потенціал країни; дає оцінку ресурсозабезпеченості країни; складає: комплексну економіко-географічну характеристику Японії; знаходить та систематизує необхідну інформацію для характеристики країни; ілюструє добірками статистичної інформації, графіками, діаграмами процеси інформаційно-технологічного прориву Японії та Китаю; використовує тематичні карти для обґрунтування особливостей системи розселення, розміщення виробництва товарів і послуг у межах країни; рейтинги показників соціально-економічного розвитку країни для обґрунтування її місця у світі та регіоні; пояснює особливості спеціалізації сільського господарства та розміщення основних районів (центрів) обробної промисловості; характеризує структуру експорту та імпорту товарів та послуг країни; обґрунтовує основні напрямки експорту капіталу й технологій та закордонного підприємництва Японії.
Реалізація наскрізних змістових ліній:
Спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовою: тлумачити географічні факти, явища, закони, теорії.
Інформаційно-цифрова компетентність: шукати, обробляти та зберігати інформацію географічного характеру, критично оцінюючи її.
Ініціативність і підприємливість: прогнозувати вплив географічних процесів і закономірностей на розвиток технологій, нових напрямків підприємництва.
Обладнання: політична та фізична карти Азії, атласи, підручники, таблиці, мікрофони, діаграми, мультимедійна презентація, комп’ютер, мультимедійний проектор.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь та навичок.
Форма проведення: урок-репортаж.
Хід уроку
Учні виконують ролі кореспондентів газет, телекомпаній, радіо. Сидять окремо за столами з мікрофонами. Інші – глядачі.
Привітання
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок (5 хв.)
Налаштування на позитивний настрій.
Хвилина релаксації. Який у вас настрій? Виберіть смайлика. Слайд 1.
В кінці уроку ви маєте оцінити свою діяльність на уроці , заповнити картку самооцінки (слайд2)
Розминка «Спочатку було слово» (учні з літер слова, яке є темою уроку мають створити нові слова, які стосуються даної теми) слайд 3
Я - яскрава
П – підприємливість, привітність
О- орігамі
Н- науково-технічний прогрес
І- ікебана
Я- японці
На дошці записую ключове слово «Японія», записати всі слова чи словосполучення, які спадають на думку учнів.
Слайд 5
3.«Третій зайвий». Чому?
Відео (слайд 6). На фоні відео – слова вчителя
Вчитель. Ми сьогодні спробуємо уявити, що тиждень тому повернулися з Японії, де кожен проходив стажування у відповідних японських виданнях, вивчав причини успіхів і проблеми сучасної Японії. Пропоную уявити , що в студії Японського телецентру сидять зараз наші друзі, з якими ми спілкувалися. Їм, а також українському глядачеві цікаво почути наші враження, думки, пропозиції. Нам відведено 20 хв. ефірного часу.
Сьогоднішню зустріч побудуємо у вигляді репортажу, який проведуть кореспонденти газет, телебачення , радіо як українських, так і японських видань.
Ось питання , які ми розглядатимемо.
План. (слайд 7)
Запишемо це до нашої програми дій.
1. «Візитна картка» (слайд 8)
Площа — 377,7 тис. км2.
Населення — 127 млн осіб.
Столиця — Токіо.
Тип країни — економічно високорозвинена держава, країна «Великої сімки».
Державний устрій — конституційна монархія, унітарна держава.
Включаємо студію.
Вчитель. Японію часто називають країною XXI століття. Країна за кілька десятиліть перетворилася на економічного гіганта, що зумів завоювати і втримати значні сегменти ринку в основних господарських комплексах світу — США і Західній Європі. Але Японія — це не тільки «економічне диво», це країна найдавнішої високорозвиненої цивілізації, традиції якої часто абсолютно незрозумілі європейцеві.
На сьогоднішньому уроці ми матимемо змогу збагнути бодай частково особливості загадкового «японського дива» та познайомитися з незвичайними для нас традиціями.
Надаємо слово кореспонденту газети «Іоміурі» Григорію Польовому.
Зразок «репортажу».
Слайди 8-17 на фоні мелодії
Японія — це країна-архіпелаг у Східній Азії, що включає чотири великих острови та 4 тис. островів і острівців, які простягнулися майже на 3400 км із північного сходу на південний схід і омивається водами Тихого океану. Найменша відстань до «великої землі» складає близько 200 км (Республіка Корея). Берегова лінія Японських островів сильно порізана й складає майже 30 тис. км. Держава має дуже значну площу виключної економічної зони.
Головна особливість природи Японії – море. Воно оточує територію країни з усіх сторін і присутнє в усіх сферах життя японців.
Більш ніж 70 % території Японії займають молоді гори, в основному поздовжнього простягання. Рівнини розташовуються лише на окраїнах островів, серед гір і горбкуватих місцевостей. Для Японських островів і прилеглих ділянок океанічного дна характерна висока сейсмічність. Із рухами земної кори пов’язані цунамі й вулканічна діяльність (близько 200 вулканів). Особливе місце серед них посідає найвища вершина країни — вулкан Фудзіяма — символ країни.
Більша частина Японії розташована в субтропічних широтах, у зоні дії мусонів, тільки північ островів Хонсю й Хоккайдо лежить у межах помірного поясу. У Японії випадає від 1000 до 2500 мм опадів на рік. Для країни характерне спекотливе літо із затяжними дощами й похмурою погодою, тепла осінь, що затьмарюється дією тайфунів, м’яка й малосніжна зима, провесна з мінливою погодою.
У країні дуже густа водна мережа. У рослинному світі Японських островів переважають ліси, вони вкривають близько 70 % поверхні Японії. Це один із найвищих показників у світі.
Тут мало корисних копалин, є родовища вугілля, сірки, будівельної сировини.
Про історико-культурні особливості країни
Японія тривалий час залишалась для європейців закритою країною, що, можливо, врятувало її від колонізації і насильницької європеїзації самобутньої культури. І лише в XIX ст. вона поступово почала відкриватися для іноземців, брати участь у торгівлі, на якій наполягали США, що зміцнювали свої позиції. У ХХ ст. Японія брала участь у трьох великих війнах — російсько-японській і двох світових. Беззастережна капітуляція у Другій світовій війні, підписана Японією в серпні 1945 р., поклала початок повній реорганізації як політичного, так і економічного життя країни. Результатом цієї перебудови стало те, що прийнято називати «японським дивом».
На момент закінчення Другої світової війни японська економіка була повністю зруйнована, більшість підприємств закрита, у країні лютували інфляція і безробіття.
З 1946 до 1949 рр. було проведено низку реформ: земельну, що майже повністю ліквідувала поміщицьке землевласництво; знищено великі монополістичні концерни, а їх акції продані службовцям; грошову реформу — на зразок реформування німецької марки, що дозволило різко скоротити грошову масу, яка перебувала в обігу, і зупинити інфляцію.
Військовий японський режим був ліквідований на початку 1946 р. Прийнята в 1947 р. нова конституція, що зберегла монархію, але позбавила імператора влади, поклала початок демократичним перетворенням.
Війна, що почалася в червні 1950 р. у Кореї, перетворила Японію на своєрідний тил американської армії, що обумовило військово-промисловий бум в японській економіці. ВНП Японії під час війни зростав щорічно на 10 %.
Зовнішньоторговельна стратегія Японії засновується на максимальному використанні порівняльних переваг — основному законі міжнародного поділу праці. Як тільки певна галузь японської економіки досягає високих якісно-кількісних показників, вона починає посилено працювати на експорт. Саме тому п’ять видів продукції, що користуються найбільшим попитом на зовнішньому ринку (легкові автомобілі, побутова електроніка, сталевий прокат, автомобілі промислового призначення і мотори), до кінця 1970-х рр. мали в японському експорті частку, що перевищувала 50 %.
Надзвичайно важливу роль в японській економіці відіграє держава: її втручання в економіку можна визначити як «продумане планування».
Отримавши самостійність від американської окупаційної адміністрації, японський уряд у найкоротші терміни успішно вирішив задачу щодо вибору шляху подальшого економічного розвитку.
Структурна перебудова японської економіки набула особливої масштабності на початку 1980-х рр., коли в ході нового етапу НТР з’явився цілий спектр виробництв і галузей.
Репортаж вів Григорій Польовий
Кореспондент світської хроніки телекомпанії «Ей-Ті-Ві» Вергай Таня підготувала інтерв’ю з іноземцями про те, якими вони уявляють японців.(слайд18)
Англійка Еліза Скідмор у книзі «Дні рикші в Японії» написала: «Японія — загадка нашого століття, японці — це найнезбагненніший, найпарадоксальніший з народів. Разом з їх зовнішнім оточенням вони такі мальовничі, театральні і артистичні, що часом здаються нацією позерів; увесь їх світ — ніби сцена, на якій вони грають».
Ось що говорять іноземці про японців.
Американський бізнесмен:
-Японці підприємливі, але не практичні. Вони серйозно ставляться до роботи, але дуже недбало до грошей.
(Japanese are enterprising but not praktikal/ they are very serious to their works, but they are careless to money).
Німецький турист:
- І до часу теж. Їм не вистачає пунктуальності, прив’язаності до розумного порядку.
( Und von der Zeit zu. Sie sind nicht punktualich, sie haben keine vernunftige Ordnung).
Кореспондент: арігато годзаймасу (дякую).
Кореспондент:
-Японці дуже щирі, із загостреним почуттям власної гідності. Найкраще це видно з відношення людей до грошей. Навіть домогосподарки не будуть перераховувати здачу: це не прийнято. Якщо п’ятеро робітників зайдуть пообідати, а розрахується хтось один – ніхто не буде віддавати йому свою частину. Дріб’язковість – чи не одна із основних негативних рис , на думку японців. Тут не беруть чайових. Ось розмова з шофером таксі:
- Я віддаю здачу до останньої копійки і подякую , що скористалися моїми послугами.
Продовжимо розмову про населення цієї самобутньої країни(слайд19-24)
Одним із головних критеріїв неухильного економічного зростання Японії багато вчених вважають властиві японському народу риси, на перше місце серед яких ставлять вражаючу працьовитість, сумлінність, високий рівень освіченості і професійної кваліфікації.
За прогнозами японських демографів, кількість населення країни в 2010 р. стабілізується на рівні 130 млн осіб. Зараз природний приріст становить 2,6 ‰. Визначною проблемою для Японії стало швидке зростання кількості людей старшої вікової групи за найвищої середньої тривалості життя у світі (чоловіки — 76 років, жінки — 84 роки).
Населення Японії відрізняється національною однорідністю (майже 100 % — японці). Серед представників інших національностей найбільша кількість корейців і китайців.
Населення розміщене на території країни нерівномірно. За високої середньої густоти — понад 340 осіб/км2 — райони Тихоокеанського узбережжя, де мешкає 2/3 населення Японії, суперничають з найбільш густонаселеними районами світу.
Державною мовою є японська. Основні релігії — синтоїзм (культ божеств природи і предків) і буддизм. Буддизм (дзен-буддизм — японське звучання слова чайн-буддизм, від China — Китай) був запозичений передусім середньовічною японською знаттю на противагу синтоїзму, який деякий час сприймався як релігія простолюдинів.
Ви дивилися репортаж із Японії Тані Вергай
А зараз – репортаж нашого спеціального кореспондента з економічної хроніки Раміза Гусейнова(слайди 25-28)
Сьогоднішня Японія є, на думку багатьох фахівців, діючою моделлю екологічної ситуації, яка в майбутньому може сформуватися в будь-якій країні. Для розв’язання задачі «від технології очищення — до чистої технології» ще в 1981 р. була прийнята велика програма під назвою «Базова технологія промисловості наступного покоління». Програма містить три розділи: нові матеріали, біотехнологія, нові електронні прилади, що забезпечують науковими розробками промисловість. На сьогодні наукових робітників в Японії більше, ніж у Німеччині, Франції та Великої Британії разом узятих. Загалом на сучасну Японію надходить близько 1/3 продаж наукомісткої продукції на світовому ринку.
На Японію припадає близько 12 % промислового виробництва світу.
В енергетиці країни домінує нафта й газ, хоча останнім часом їх трохи потіснили «мирний атом» (третина виробленої електроенергії) й «енергія падаючої води».
Унікальною галуззю в господарському комплексі Японії є чорна металургія. Не маючи значних запасів руд і палива, галузь виробляє близько 100 млн т сталі на рік.
Японія виробляє 8 млн легкових автомобілів і 4 млн вантажівок. За цим показником вона посідає 2-е місце у світі. Найважливіші центри автомобілебудування тяжіють до портів, найбільше заводів побудовано в Наґої, Хіросімі й Токіо.
Світове значення має й багато інших галузей і виробництв, серед яких целюлозно-паперова й поліграфічна, особливо значні обсяги виробництва паперу й картону.
Японці виловлюють до 12 млн т риби й інших морепродуктів. Досягнуто значних успіхів і в аквакультурі: значна кількість риби й молюсків розводиться й вирощується в штучних водоймах і на плантаціях, спеціально створених у морських прибережних водах.
З вами був спеціальний кореспондент з економічної хроніки Раміз Гусейнов
Увага! Дзвінок від глядачів.(слайд29)
• Чому в Японії не має трубопровідного і річкового транспорту?
Про зовнішні економічні зв’язки у рубриці «Міжнародні новини» розповість представник комерційного телеканалу «Фудзі» Інна Рак.(слайди30-31)
Основними торговими партнерами Японії також є ФРН, Австралія, Канада.
За вартістю експорту готових промислових виробів 64 % припадає на машини та обладнання. Міжнародною спеціалізацією Японії є продукція наукомістких високотехнологічних виробництв. Істотно змінюється структура імпорту Японії: зменшується частка сировинних товарів, і збільшується частка готової продукції, особливо виробів з НІК Азії: кольорових телевізорів, відеокасет, магнітофонів, запасних частин тощо.
Японія є ініціатором проекту «АСЕАН плюс три», який спрямований на створення потужного інтеграційного обєднання в Азійсько-Тихоокеанському регіоні між країнами АСЕАН та Японією, Китаєм і Південною Кореєю.
Зовнішньоторговельні зв’язки Японії з Україною перебувають на стадії розвитку. Зовнішньоторговельний обіг між двома країнами наблизився до 250 млн дол. Японія імпортує з України продукцію чорної металургії, експортує продукцію хімічної промисловості, електронну техніку, автомобілі, виявляє зацікавленість українською наукою і наукомісткими виробництвами.
Загалом у міжнародному поділі праці Японія є одним зі світових фінансових центрів і «науково-виробничою лабораторією світу».
Ви слухали і дивилися репортаж Рак Інни
Від імені всіх глядачів і слухачів дякую за цікавий репортаж.
Увага! Дзвінок від глядачів.(слайд32)
Метод прес. Японію часто називають країною XXI століття. Чому?
«Я вважаю…»
«Тому що…»
«Наприклад…»
«Отже…»
А тепер пропоную провести дискусію(слайд33)
Проблема : економічний розвиток країни в першу чергу залежить від її природно-ресурсного потенціалу .
У вас на партах смужки паперу червоного і зеленого кольору.
Хто- так(зелена), ні-(червона). Кожен висловлює свою думку. Кожен в кінці дискусії викладають власну позицію у вигляді есе.
V. Закріплення нових знань, умінь та навичок
«Робимо висновок»
• Японія — один із центрів світового господарства і найбільш економічно розвинена держава Азії.
• Японія має досить вигідне економіко-географічне положення, яке дозволяє їй розвивати економічні відносини з багатьма країнами світу.
• Нестача ресурсної бази Японії компенсується високою кваліфікацією трудових ресурсів, що поєднується із впровадженням новітніх досягнень науки й активною діяльністю японських капіталу і менеджменту.
• Японія бере активну участь у міжнародному поділі праці як постачальник продукції наукомістких галузей промисловості і великий інвестор капіталу.
VII. Домашнє завдання
1. Підручник, опрацювати § 36.
2. Скласти схему зовнішньоекономічних зв’язків Японії.
3. Позначити на контурній карті найбільші міста Японії та їх промислову спеціалізацію.
Використані джерела:
1.Бойко В.М., Брайчевський Ю.С., Яценко Б.П. « Географія (рівень стандарту)» підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти. ПЕРУН.2018.
2. Географія:регіони та країни світу. Програма затверджена Міністерством освіти і науки України (наказ МОН України від 23.10.2017 № 1407)
3. Довгань Г. Д.Усі уроки географії. 10 клас. Соціально-економічна географія світу (Стандарт і академічний рівень)/ Г. Д. Довгань. — Х. : Вид. група «Основа», 2010. — 301 [3] c. : табл. — (Серія «12-річна школа»).
4. Інтернет-ресурси:
ru.wikipedia.org
redigo
www.youtube.com
5.Методичний комп’ютерний посібник «Електронний конструктор уроку». Географія.6, 7, 8, 9, 10 клас. Видавнича група «Основа». 2010.
6.Сиротенко Г.О. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. Х.Видавнича група «Основа».2003.
7.Стадник О.Г.. Нетрадиційні форми уроків географії. Харків. Видавнича група «Основа». 2004.