Лукашівський навчально-виховний комплекс
«загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дитячий садок»
Урок – тренінг
з основ здоров’я у 3 класі
Тема «Шкідливі звички і здоров’я»
Вчитель Т.В. Боровик
Тема Шкідливі звички і здоров’я
Мета Поглибити знання учнів про корисні та шкідливі звички; ознайомити учнів зі шкідливим впливом тютюнопаління та алкоголю на здоров’я людей; сприяти розвитку навички прийняття усвідомлених рішень та раціонального вибору поведінки з метою збереження здоров’я; виховувати бажання дотримуватися здорового способу життя.
Навчальні завдання
Наприкінці завдання учні повинні:
Обладнання і матеріали
Що підготувати заздалегідь
Орієнтовний план тренінгу
Вступна частина |
8 хв |
Руханки |
4 хв |
Групова робота |
17 хв |
Робота в парах |
10 хв |
Підсумки заняття, закінчення тренінгу |
6 хв |
І. Вступна частина
1. Знайомство
Вправа ,,Ти – молодець”
Усі сидять у колі, один учасник виходить в центр, називає своє ім’я і те, що він любить або вміє добре робити (,,я люблю співати” або ,,я вмію швидко читати”). У відповідь усі промовляють: ,,Ти – молодець!” і піднімають вгору великий палець.
2. Повторення правил
(Учні повторюють правила, яких слід дотримуватися на уроці)
3. Зворотний зв'язок
- Продовжіть фразу: ,, На минулих заняттях я дізнався, що здоров’ю людини шкодить…”
4. Корисні і шкідливі звички
Вчитель пропонує учням взяти картинку із зображенням звички і прикріпити до певного плаката. (На дошці аркуші паперу А3, на яких зображені сонечко і хмарка. До сонечка учні прикріплюють картинки із корисними звичками, а до хмаринки – зі шкідливими) (Додаток 1 – 4,7)
5. Повідомлення теми і завдань уроку.
Ми з вами вже говорили про те, що необхідно робити для зміцнення свого здоров’я, а сьогодні ми звернемо увагу на його пошкодження. Не дивуйтеся. Йдеться про трьох ворогів людства: алкоголізм, паління і наркоманію. Нам належить з’ясувати, яку шкоду людському організму завдає кожен із них.
Англійський філософ Томас Пен вважав, що у людства є три вороги. І забирають вони більше людських життів і приносять більше лиха, ніж усі війни разом взяті.
5. Очікування.
Кожен учень на сердечку пише свої очікування і прикріплює на гору сподівань.
ІІ. Основна частина
1.Інформаційне повідомлення вчителя
- Як поводять себе люди, які палять, вживають алкоголь, наркотики?
- Як ви розумієте прислів’я: « Куріння – гарна річ для бездіяльних людей»,
« Цигарка – це шнур, на одному кінці якого вогник, а на іншому – дурник»
Однією із шкідливих звичок ви назвали паління. А чи знаєте ви, що відбувається в організмі людини, яка палить?…(вчитель звертається до плакатів, що розповідають про наслідки паління) (Додаток 5)
Про що говорять цифри.
* Повітря, яке ви вдихаєте, перебуваючи поблизу курців, містить стільки шкідливих речовин, як би ви самі викурили 2 цигарки на день.
* У тих, хто викурює 10 цигарок на день, на 50 % підвищується ризик померти від інфаркту серця і раку легень.
* Із 3000 дітей, що палять, 1000 помирає від хвороб, пов’язаних із курінням.
* Одна крапля нікотину вбиває коня.
* Якщо змочити нікотином кінчик скляної палички і доторкнутися нею до дзьоба горобця, він загине.
* Крапля нікотину викликає загибель усіх рибок в акваріумі.
Історія вживання тютюну розпочалася в Європі наприкінці 15 століття після повернення з Америки учасників другої експедиції Христофора Колумба (1446 р.). Спочатку тютюн був завезений в Іспанію, а потім потрапив в інші країни. В період великих географічних відкриттів караванними шляхами тютюн потрапив практично в усі куточки земної кулі.
2. Мозковий штурм
3. Робота в групах
Повторити правила роботи в групах
(Об’єднати учнів у групи. Сніжинки білого та блакитного кольорів )
Учні по групах читають легенди про тютюн та про вино (підручник с. 73-74). Завдання – підготувати плакати про те, як тютюн і алкоголь впливають на здоров’я і поведінку людей. Створити анти-рекламу тютюну та алкоголю.
4. Фізкультхвилинка для очей
5. Презентація роботи груп
Один із учасників групи представляє роботу, розповідає як тютюн чи алкоголь впливають на здоров’я та поведінку людей.
6. Рольова гра. Робота в парах.
Вчитель
З кожним роком ви стаєте дорослішими і самостійнішими, усе більше вільного часу проводите з однолітками або старшими друзями. Ваші стосунки залежать від того, як ви вмієте поступатися одне одному і домовлятися.
Але це не означає, що ви маєте завжди погоджуватися з друзями. У кожного є право відстоювати свою думку, передусім тоді, коли друзі пропонують вчинити щось погане (обманути батьків, прогуляти урок, когось образити, спробувати щось небезпечне для здоров’я тощо).
На с. 75 підручника учні читають способи відмови.
Діти об’єднуються в пари (називають дні тижня). Отримують завдання – небезпечну пропозицію, від якої треба вміло відмовитися. Один учень пропонує, а інший відмовляється. (Додаток 6)
7. Зворотний зв’язок Гра «Айболить»
1.Алкоголь погіршує наше здоров’я?
2.Алкоголь розвиває пам’ять і мислення?
3.Тютюнопаління робить людину млявою?
4.Алкоголем можна отруїтися?
5.Куріння цигарок добавляє сили і здоров’я?
5.Випивка допомагає спілкуванню?
(Діти повинні дати відповідь «Так» або «Ні».)
ІІІ. Заключна частина.
1. Зворотний зв’язок. Вправа «Мікрофон »
Продовжити речення: « Я дізнався …, я зрозумів …, я запам’ятав …, я зробив висновки … .»
Чи збулися ваші очікування? Якщо так, то перекладемо наші ягідки до кошика.
2. Ритуал прощання.
Діти, у кожного з нас є любляче серце. Дивіться, як легко ви можете ним управляти. Вам приємно дивитися на себе, ви чудово виглядаєте, ви спокійні і впевнені у собі. Подякуйте долі, що вона подарувала вам здорове життя.
(Учитель пропонує дітям заплющити очі і прикласти руку до серця, подумати, що можна побажати своїм друзям)
3.Побажання
а) Діти стають в коло і передають з рук в руки (імітуючи) побажання «Я бажаю тобі…»
б) У житті бувають різні ситуації, коли вам можуть запропонувати випити, закурити, попробувати наркотик. Щоб залишитися здоровою людиною, ви повинні навчитися говорити « ні». Візьмемося за руки і скажемо дружно: « Ні – курінню! Ні – алкоголю і наркотикам! Ми за здоровий спосіб життя!!!»
в) Читання вірша з дошки
Здоров’я – це ранок зі свіжим повітрям.
Це сонце, що гріє ласкаво й привітно.
Це хвилі Дніпра, що нам сили дають.
Бери це сміливо, мій друже і в путь.
Та тільки на цьому шляху пам’ятай:
Цурайся цигарки, від чарки тікай,
І знай, любий друже, у цьому житті,
Чи бути здоровим вирішуєш ти!!!
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
1. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням українською мовою 1 – 4 класи// Київ. Освіта. 2012.
2. Будна Н.О. Уроки з основ здоров’я: 3 клас – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан , 2014. – 160 с.
3.Музирова В.О., Савченко В.А. Орієнтовні уроки – тренінги з основ здоров’я 3 клас – Дніпропетровськ. – 2010.
4. Основи здоров’я: Підручник для 3 класу./ І.Д.Бех, Т.В.Воронцова, В.С.Пономаренко, С.В.Страшко. – К.: Видавництво «Алатон», 2013. – 160 с.
5. Основи здоров’я: зошит-практикум для учнів 3 класу./ І.Д.Бех, Т.В.Воронцова, В.С.Пономаренко, С.В.Страшко. – К.: Видавництво «Алатон», 2014. – 64 с.
Додаток 1
Додаток 2
Додаток 3
Додаток 4
Додаток 5 *Повітря, яке ви вдихаєте, перебуваючи поблизу курців, містить стільки шкідливих речовин, як би ви самі викурили 2 цигарки на день.
Додаток 6
Ходімо вип’ємо пива, я пробував уже – прикольно ...
Чого ти досі не куриш, всі круті хлопці це роблять?..
Ходімо, я пригощаю берміксом...
Вчора увечері назбирав біля магазину «бичків», посмалимо після уроків?
Ти не пробував курити?! Та це ж так кльово! Ходім зі мною...
Давай попробуємо курити - це ж так цікаво!
Давай попробуємо пива - це ж так модно зараз!
Додаток 7
1