Тема. Права дитини.
Мета: познайомити з основним законом – Конституцією України, дати уявлення про права дитини, познайомити з правами, що гарантуються законом; формувати правову свідомість. Розвивати словниковий запас дітей, логічне мислення, уяву, сприйняття; формувати навички співробітництва. Встановлювати гармонійну взаємодію обох півкуль головного мозку. Виховувати цивільно-патріотичні почуття в учнів молодших класів.
Обладнання: образон до теми уроку, завдання для роботи в групах, альбом, кольорові олівці, аудіо запис релаксаційної музики, магнітофон, мультимедійна презентація.
Тип уроку: комбінований за біоадекватною методикою.
Хід уроку
І. Організіційний момент
Зараз ми з вами будемо вітатися, але робити ми будемо незвичним способом:
Мені радісно від того, що ми з гарним настроєм зібралися сьогодні для серйозної розмови, я бажаю вам, щоб такий настрій був у всіх нас до кінця уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Подивіться всі на дошку,
Разом поміркуйте трошки!
А потім, всі відповідайте,
Вашу тему називайте,
Акровірш скоріш читайте!
ІІІ. Повідомлення теми уроку
- Ми говоримо: права дитини. А хто така дитина?
Дитина – це людська істота до досягнення нею 18-річного віку.
Дитина – це людина, яка зростає.
Пройшло не одне тисячоліття, поки людство зрозуміло цю істину, пройшло не одне тисячоліття, поки людство нарешті прийняло закони, які оберігають дитину – найбільше наше багатство.
А хіба раніше діти не мали іграшок, запитаєте ви? Так не мали. Дитина носила довгу сорочку, а коли виростала – одяг, як у дорослих.
У середньовічній Німеччині слово «дитина» було синонімом слова «дурень». Знаємо, що дітям було не легко, не було законів, які оберігали б їхнє життя.
- Хто може дати нам закони, які будуть нас захищати? (держава)
-Діти, кожна держава повинна піклуватись про своїх громадян: про чоловіків і жінок, багатих і бідних. Про людей усіх національностей. Будь – якого кольору шкіри. В тому числі про маленьких громадян.
Гра « Всі ми - різні»
Давайте уважно подивимося, що вийшло. Уважно подивіться спочатку на свої листочки, а потім на листочки друзів. Ми бачимо, що всі вони різні.
Висновок: є багато ознак, за якими ми люди подібні чи відрізняються.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Психофізіологічна підготовка
Займіть зручне положення. Закрийте очі. Розслабте обличчя, руки, шию, тіло. Уявіть, як м’язи обличчя стають м’якими, розслабленими. Відчуйте свою розслабленість. Посміхніться і уявіть, які ви гарні, коли усміхаєтесь. Уявіть, що ваше тіло усміхається.
Уявіть ваш улюблений куточок природи або якесь інше місце, де ви відчуваєте себе спокійними, де ви щасливі, місце вашого спокою. Уявіть квіти, які вас оточують… Уявіть звуки вашого місця спокою…. Уявіть себе на місці спокою, як ви виглядаєте, коли відпочили, звільнились від непотрібних думок. Подякуйте цей образ, ваше місце спокою. будьте щирі з собою.
Введення нового матеріалу через формування мисле образу
Уявіть прекрасну літню лісову галявинку. Роздивіться навкруги. Відчуйте запах дерев. Прислухайтесь до звуків: шелесту листя і трави, співу пташок. У повітрі літають метелики й жучки. Відчуйте легкий подих вітерця на своєму обличчі. Насолоджуйтесь спокоєм.
Пройдіться галявиною. Відчуйте , як трава лоскоче ноги, ось вони вже мокрі від роси.
Вдивіться у квіти й трави. Вдихніть їх аромат. Чи багато квітів? Які вони? Розгляньте, доторкніться до пелюсток. Радість наповнює душу…та вам потрібна лише одна квітка, особлива: на ваших очах вона виростає у розмірах. Підійдіть до неї. Подивіться, ось вона стрепенулася й засяяла. Яка вона? Відчуйте її пахощі.
Придивіться, у серединці з’являються слова «права дитини» . Подивімось на пелюсточки: на однім - « право на життя», на інших – «право на ім’я і громадянство», «право на відпочинок», «право на житло», «право на навчання», « право на освіту», «право на медичну допомогу», «право на виховання в сім’ї»,
« право на відпочинок»
Права допомагають людині жити в мирі та згоді. Обійдіть навколо квітки «права дитини», подивіться на неї ще раз, відчуйте, як вона взаємодіє з вами, прочитайте ще раз назву пелюсток - «право на життя», «право на ім’я», «право на відпочинок», «право на житло», «право на любов і турботу», « право на освіту», «право на охорону здоров’я», право на виховання в сім’ї».
Подякуйте квітці. Прийміть вдячність від квітки.
Заключна частина
А зараз час повертатися до класу…. відчуйте стопи ніг…. Прилив сил до рук і ніг… відчуйте спину, плечі… поверніть голову праворуч, посміхніться, зробіть глибокий вдих,. Повільно, кожен у своєму режимі, повертайтесь до класу.
Фізкультхвилинка
На лугу растут цвіті небывалой красоты. ( потягивание – руки в стороны)
К солнцу тянутся цветы, с ними потянись и ты ( потягивание – руки вверх)
Ветер дует иногда, только это не беда. ( дети машут руками, изображая ветер)
Наклоняются цветочки, опускают лепесточки
А потом поять встают и по-преднему цветут. ( наклоны)
Ну, а нам пора садится и учится, не лениться ( дети садятся за парты)
Перед вами аркуші паперу, олівці. Намалюйте квітку, нанесіть інформацію, яку вам надала квітка.
Порівняйте свій образ з моїм, доповніть його.
V. Узагальнення вивченого матеріалу.
«У бочку з сином посадили,
Засмолили, покотили.
І пустили в Океан –
Так звелів Їм цар Салтан».
- Що це за казка? ( Про царя Салтана)
- Чи мали право ці люди так чинити з царицею і дитиною? Які права вони порушили?
(Головне право людини – право на життя». Маленька дитина має право жити. А дитина могла загинути в хвилях океану.)
Робота в групах
Але ж листів так багато, спробуйте розібратися з ними в групах, а потім представники кожної групи повідомлять нам свої висновки.
(Кожна група отримує лист, обговорює його та звітує за узгодженою схемою. )
Кожна група отримує завдання: прочитати частини казок і сказати, які були порушені права дитини. При відповідях користуйтеся Конституцією України, якщо це потрібно. Вживайте в мовленні слова: « Я так думаю…», «Я переконаний…», « На мою думку…» тощо.
1. «Я Зайчисько, я маленький, хатку мав собі гарненьку, та прийшла коза рогата, і нема у мене хати. Ой, хутчіш допоможіть, мої права ви підкажіть».
1. З якої казки цей лист? («Коза-дереза».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на родинну оселю.)
2. "Рятуйте! Матуся пішла за молоком, а нас з’їв сірий вовк !"
1. З якої казки цей лист? («Вовк і козенята».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на життя.)
3. «Діти, я хочу на бал, а мене примушують працювати без відпочинку.»
1. З якої казки цей лист? («Попелюшка».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на відпочинок.)
4. "Діти, мене відвезли від бабусі і названої сестри в льодове царство. Мені холодно, я хочу додому."
1. З якої казки цей лист? («Снігова королева».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на вільне пересування.)
5. "Діти, допоможіть! Посадили мене в тюрму за те, що допоміг Гарбузу повернути його будиночок."
1. З якої казки цей лист? («Чиполіно».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на волевиявлення.)
6 . "Мені дуже холодно в зимовому лісі. Діти, допоможіть знайти квіти."
1. З якої казки цей лист? («Дванадцять місяців».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на любов і піклування.)
7. «Діти, допоможіть. Розлучила мене Зміючка з татом і ненькою. Хто ж тепер буде їм рибку ловити і годувати».
1. З якої казки цей лист? («Івасик-Телесик».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на любов і піклування.)
8. «Полечу я від баби і діда, коли назбираю багато пір’ячка. Не можу так більше жити»
1. З якої казки цей лист? («Кривенька качечка».)
2. Чиї та які права були порушені? (Право на особисті речі.)
Вам казкові герої дуже вдячні. Ваші поради-консультації я обов’язково передам їм.
VІ. Підсумок уроку
Я зрозумів…..
Я навчився…..