Киливник Наталія Георгіївна,
учитель початкових класів,
загальноосвітня школа І-ІІІст.№9
Покровської міської ради
Анотація
Формування і розвиток критичного мислення молодших школярів – процес, у якому визначальними можуть бути незначні, на перший погляд, нюанси. Аби діяльність з розвитку критичного мислення учнів була ефективною, педагог має враховувати низку умов. Знання і мислення – необхідна умова формування успішної особистості. Взаємозв’язок знань і рівня розвитку мислення визначає інтелект людини. Тому, основним завданням уроку – тренінгу «Я маю право на права» з інтегрованого курсу «Я досліджую світ», який розрахований на учнів 2-го класу, є формування у школярів правової культури, свідомого засвоєння поняття «право», пояснення принципів Конвенції ООН про права дитини через вправи та методи розвитку критичного мислення. Тобто діти вчаться ставити питання, аналізувати життєві ситуації, робити висновки, виділяти головне і необхідне, помилятися та виправляти свої помилки, що практично допомагає засвоїти матеріал та застосовувати здобуті знання й уявлення в життєвих ситуаціях.
Інтегрований курс «Я досліджую світ»
1 клас
Урок – тренінг
Тема: Я маю право на права.
Мета: сформувати в учнів уявлення про Декларацію прав дитини, з’ясувати обов’язки та права дітей, вчити сприймати та переробляти інформацію, виділяти головне; розвивати критичне мислення, вміння висловлювати власну думку, співпрацювати в групі; виховувати почуття відповідальності за себе та за свої вчинки, правову культуру учнів; сприяти повазі до прав інших, відповідальності за виконання власних обов’язків.
Завдання: сформувати уяву учнів про міжнародні організації, що опікуються правами дитини; навчити учнів відрізняти поняття «потреби» дитини і «права» дитини, вчити на практиці застосовувати теоретичні знання з питань прав дитини (через рішення правових ситуацій); формувати навички учнів працювати в команді.
Очікувані результати:
Обладнання:
Хід уроку-тренінгу
І. Вступна частина
1.Позитивне налаштування на діяльність.
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, співучі пташки!
Доброго ранку, зелені дубки!
Доброго ранку, люди привітні!
Я вам бажаю, щоб посмішки квітли!
2.Привітання
- Потягніться до сонечка! Візьміть у долоньку уявні кульки сонячного тепла. Поділіться цим теплом з друзями, посміхніться та побажайте один одному чогось приємного та гарного на сьогодні. (Діти передають уявну кульку сонячного тепла та висловлюють свої побажання).
- Як вплинули на вас добрі побажання?
- Якими ми стаємо, коли відчуваємо підтримку один одного?
- Чи треба підтримувати та допомагати один одному?
- Який настрій з’являється у вас, якщо вам хтось посміхнувся?
- Який же настрій у вас зараз? Якщо гарний та веселий, то візьміть жовтий промінчик та прикріпіть до смайлика на дошці. Якщо гарний, але не дуже веселий, то візьміть оранжевий промінчик. Якщо сумний – червоний промінчик.
- Зверніть увагу, яке яскраве сонечко ми отримали. Воно дає нам світло, силу, енергію, гарний настрій. Я впевнена, що воно допоможе нам сьогодні плідно попрацювати.
3.Об’єднання в групи для роботи.
Вправа «Кольорові долоньки»
- Погляньте, як засяяло сонечко у нашому класі! Воно радіє всім вам і дарує кожному учневі кольорову долоньку. А зараз я пропоную сісти за столи з долоньками обраного кольору.
Складання правил роботи в групі
(орієнтовні правила)
1.Працювати злагоджено.
2.Слухати один одного.
3.Говорити по черзі.
4.Говорити слід по суті.
5.Поважати почуття інших.
6.Приниження гідності неприпустиме.
7.Виражати своє незадоволення спокійно і тихо.
8.Розподілити обов’язки в групі.
9.Кожен виконує свої обов’язки.
10.Обговорювати отримані результати.
11.Робити висновки.
4.Мотивація учнів
Вправа «Всі ми – різні»
-Зараз я хочу запропонувати одну цікаву вправу. Для цього нам потрібні кольорові олівці, ручка, паперові чоловічки. Зверніть увагу саме на цих паперових чоловічків. Які вони? (однаково білі) Уявіть, що ці чоловічки саме ви. Оживіть їх, розфарбувавши в яскраві кольори, які вам подобаються. Напишіть на голові ваші мрії, на руках – улюблені страви, на ногах - чим вам подобається займатися у вільний час. (Діти виконують завдання) А зараз подивіться на отриманих чоловічків в своїй групі, покажіть іншим та поміркуйте: «Чи всі вони однакові? Чим вони відрізняються?» (Відповіді дітей)
Перегляд мультфільму.
- Так, у нас багато спільного, але й багато особливого. Пропоную до вашої уваги фрагмент мультфільму.
https://www.youtube.com/watch?v=E-EW2DzswH8
Вправа «6 капелюхів»
Білий – інформація ( Коротко опишіть, що відбувалося у мультфільмі.)
Жовтий – логічний позитив (Що зробив зелений чоловічок для того, щоб не відрізнятися від інших?)
Чорний – критика (Які погані вчинки зробили білі чоловічки? Чи гарно так себе поводити?)
Червоний – почуття та інтуіція ( Які почуття охоплювали героя на початку мультфільма та наприкінці?)
Зелений – креатив (Кого побачив зелений чоловічок на краю скелі? Що вона зробила? Навіщо вона це зробила?)
Синій – висновок (Який висновок можна зробити?)
-Не бійтеся бути не такими, як усі. Треба поважати один одного, навіть якщо інша людина зовсім не схожа на тебе.
Висновок: Такі всі різні…А тому цікаві,
В суспільство вносить кожен щось своє.
Хороші, добрі, хитрі і лукаві,
Сумні, веселі – різні люди є.
Надія Красоткіна
5.Повідомлення теми уроку.
-Сьогодні ми поговоримо про людей, які нас оточують. А саме про права та обов’язки дітей, тому що тема нашого уроку «Я маю право на права».
6.Очікування
- Що ж ви очікуєте від уроку? Вам треба взяти свого паперового чоловічка, висловити думку та прикріпити його на дошку.
(Діти виконують завдання)
ІІ.Основна частина
1.Інформаційне повідомлення.
-Подивіться на плакат, який ми отримали. Всі різні і неповторні. В нас усіх різні мрії, різні захоплення, різні бажання, але ми всі люди, яким необхідно постійне спілкування. А робить нас людьми не народження, не країна, в якій ми народилися, а те, що ми живемо, зростаємо в людській спільноті. Кожна людина має почуття, здібності, характер.
Як же зробити, щоб такі різні, несхожі між собою люди жили в мирі та злагоді? Для цього існують правила, що визначають стосунки між людьми. Життя змусило людей установити багато різних правил, і ми повсякчас з ними маємо справу.
2.Метод «Ромашка Блума»
-Щоб з’ясувати, які правила постійно нас оточують, і чи потрібні вони, нам необхідно відповісти на запитання, що заховалися на пелюстках ромашки.
3.Повідомлення вчителя
-Дійсно, у нашому житті є багато правил, які ми повинні виконувати. Це – правила дорожнього руху, протипожежної безпеки, правила поведінки в громадських місцях та багато іншого. Але є правила, обов’язкові для всіх громадян країни, хто б вони не були – дорослі чи діти, робітники чи селяни, вчителі чи учні. Це права людей, які записані в Конституції. Конституція – це основний Закон будь – якої держави. В ній записані усі правила, яких повинні дотримуватися люди цієї країни. Правила ці ні в якому разі не можна порушувати! За допомогою Конституції держава піклується про своїх громадян. Але в усіх малих громадян є ще своя Конституція – це «Декларація прав дитини». Вона була проголошена 20 листопада 1957 року Генеральною Асамблеєю ООН.
Права дитини – це певні можливості, що надаються вам, дітям, для того, щоб жити і дорослішати.
Уся історія людства – це історія війн. Одна із найстрашніших в історії людства війна тривала 6 років і завершилась у 1945 році. Загинуло близько 60 млн. осіб.
І тоді люди всього світу зрозуміли,що необхідно об’єднатися для захисту прав людини. Вони створили ООН – Організацію Об’єднаних Націй – міжнародну організацію. 10 грудня 1948 року різні народи світу вирішили і проголосили, що всі люди рівноправні. Так виникла Загальна Декларація прав людини. Декларація прав людини – перший документ, у якому були зазначені права дитини. Вона має 46 статей, які включені до нашої Конституції.
У 1989 році країни світу, у тому числі й Україна, підписали Конвенцію про права дитини. У цій Конвенції країни домовились охороняти права всіх дітей світу. Там записано, що дитиною вважається людина, якій ще не виповнилося 18 років.
4.Словникова робота
-Ознайомтеся зі значенням слів, що виписані з тлумачного словничка. (Кожна група дітей опрацьовує тлумачення слів, пояснюють значення, задають одне одному питання)
Декларація – документ, у якому викладено важливі правила, обов’язки для всіх людей.
Конвенція – лат. слово. Це угода, міжнародний договір із певних питань. У даному випадку – з питань прав дитини.(Визначення записані на дошці).
Близько 50 років тому Організацією Об’єднаних Націй була прийнята Декларація прав дитини.
У світі всі малята –
І хлопчики й дівчата –
Повинні право мати,
Щасливими зростати.
-Давайте познайомимося з деякими правами дітей.
5.Перегляд відео презентації
https://www.youtube.com/watch?v=oxoDIcehs2U
6.Вправа «Доповни речення (риму)»
Ось, ось народиться маля,
Воно має право на … життя.
( діти мають право на життя)
Після народження дитя
Має право на … ім’я.
( діти мають право на ім’я)
Доки ви ще дітлахи,
Про вас піклуються… батьки.
(право на любов і піклування)
Хто про здоров’я подбає дітей,
Той своєчасно звертається до…лікарів.
(право на медичну допомогу)
Щоб мандрувати вам по Світу,
Всім треба отримати середню…освіту.
( право на освіту)
Гарно друзям зустрічатись,
Разом добре …спілкуватись.
(право на спілкування)
Всім, хто любить працювати,
Треба ще й …відпочивати.
( право на відпочинок і дозвілля)
Хтось танцює, хтось співає,
Ну а хтось вірші…складає.
( право на розвиток таланту)
7.Вправа «Знайди пару»
Кожна група отримує картку з малюнком та три картки із написами, що виражають певне право дитини. Завдання: визначити, яке право показано на малюнку.
Право на повноцінне харчування.
Право на висловлювання думки.
Право на отримання інформації.
Право на висловлювання думки.
Право на отримання інформації.
Право на повноцінне харчування.
Право на отримання інформації.
Право на приватне особисте життя.
Жодна дитина не повинна бути скривджена і зневажена.
Право на приватне особисте життя.
Жодна дитина не повинна бути скривджена і зневажена.
Право на медичну допомогу.
Жодна дитина не повинна бути скривджена і зневажена.
Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства або війни.
Право на піклування батьків
Жодна дитина не повинна бути жертвою насильства або війни.
Право на медичну допомогу.
Право на розвиток таланту.
8.Руханка «Чим ми схожі»
https://www.youtube.com/watch?v=zB_vO5bQNjQ
9.Вправа «Незакінчене речення»
- Треба продовжити речення.
1 група: «Я маю право…»
2 група: «Він має право…»
3 група: «Ти маєш право…»
4 група: «Вони мають право…»
5 група: «Вона має право…»
6 група: «Ми маємо право…»
-Хіба тільки ви маєте право на читання улюблених книжок?
-Хіба тільки вони мають право жити у сім’ї зі своїми батьками?
-Хіба тільки я маю право на свободу спілкування?
-Тобто який ми можемо зробити висновок?
Висновок: Кожен має право. Всі мають рівні права.
-Чому всі мають рівні права? (Всі рівні)
-Дуже важливо про це пам’ятати, адже ви живете у суспільстві, і поруч з вами живуть такі ж люди, як і ви, які теж мають права.
Пам’ятайте: ваше право не повинно порушувати права інших.
10.Обговорення ситуацій. Технологія «Карусель»
(Кожна група дітей отримує ситуацію, яку треба опрацювати,
проаналізувати, з’ясувати порушення, а потім представити її іншим групам)
Ситуація 1:
Дії відбуваються на перерві.
Перший учень: Я пропоную провести щось цікаве в позаурочний час для всіх дітей нашої паралелі.
Другий учень: А що саме?
Перший учень: Я пропоную щось про казку.
Другий учень: А я якусь розважальну гру…
Третій учень: А я…
Перший і другий разом: Тебе ніхто не запитує.
(Гонг) Хто порушив права і які? (право на висловлення власної думки)
Ситуація 2:
Дії відбуваються на перерві.
Перша дівчинка: Маруся, дивись, у Сашка на парті лежить новенький телефон. Давай візьмемо, пограємо, а потім покладемо назад. Ніхто і не помітить.
Друга дівчинка: Так же не можна. Я краще піду поспілкуюся у коридорі.
Третя дівчинка: Да ми трішечки, ніхто навіть не побачить.
Перша дівчинка: Ну, давай, тільки швидко.
(Гонг) Хто порушив права і які? ( Право власності)
Ситуація 3:
Дії відбуваються на вулиці.
На дитячому майданчику грають діти. Поруч проходить Кирило ( сусід одного з дітей), який з задоволенням займається танцями.
Кирило: Привіт сусідам! Як справи?
Діти: Іди звідси, танцюрист. Ось коли кинеш свої танцюльки, тоді і приходь.
(Гонг). Хто порушив права і які? (Жодна дитина не повинна бути скривджена і зневажена. Кожна дитина має право на розвиток талантів.)
Ситуація 4:
Дії відбуваються у їдальні.
На великій перерві діти отримують сніданок. Раптом робітники їдальні підносять до столу тарілку з яблуками. Всі діти розбирають яблука, а Данило забирає два. Катруся залишається без яблука.
Катруся звертається до Данила: «Данило, це моє яблуко».
Данило: «А ось і ні! Хто перший взяв, того і яблуко!».
(Гонг). Хто порушив права і які? (Право на повноцінне харчування)
Ситуація 5:
Дії відбуваються у класі на перерві.
Троє учнів сидять за партою та грають у настільну гру. Поруч проходить дівчинка.
Перший хлопчик: Дай чипсів.
Дівчинка: В мене немає.
Другий хлопчик: Ти щось не зрозуміла. Ану давай!
Дівчинка: Я не маю. Повірте!
Третій хлопчик: А, ну, хлопці, хапайте її ї женіть в три шиї!
(Гонг) Хто порушив права і які? ( Ніхто не має право ображати інших)
Ситуація 6:
Дії відбуваються на перерві.
У коридорі на перерві діти влаштували веселу гру. До них підійшов Матвій .
Матвій: Можна з вами пограти?
Діти: Ні, ти заважаєш нам. Іди та почитай або попиши.
(Гонг) Хто порушив права і які? (Право на відпочинок)
11.Вправа «Мозковий штурм»
-Ви дуже гарно попрацювали, і я бачу, що запам’ятали , які маєте права. Але дуже часто можна почути наступні висловлювання: «Я маю право! Чому ви порушуєте мої права?» - ці слова, на жаль, часто використовує людина в ситуаціях, коли сама не права. Так, дійсно, треба знати свої права та захищати їх, але треба й знати свої обов’язки та виконувати їх. Права нерозривно пов’язані з обов’язком. А що таке обов’язок? (Відповіді дітей)
Обов’язок – це те, що повинні робити люди, щоб бути корисними собі та оточуючим.
Ви – діти, ви – учні, давайте пригадаємо, які ж у вас обов’язки. (Діти висловлюють свою думку)
12.Перегляд відеоролику
https://www.youtube.com/watch?v=zRR0XiriGp4
Висновок: Діти мають права, які дозволяють щасливо і повноцінно жити. Діти також мають обов’язки, які треба виконувати.
ІІІ. Заключна частина
1.Метод «Кубик Блума»
(Кожній групі дітей треба скласти питання або запропонувати завдання, що починається зі слова, яке випало на грані яскравого кубика.)
Початок питань та завдань на гранях кубика
Що…? Назви…
Де…? Поділися…
Чому…? Коли…?
Від народження ви маєте певні права, які гарантовані і захищаються державою. Їх ви повинні знати і реалізовувати щодня. Але пам’ятайте: ваші права не повинні порушувати права інших. Ви не повинні залишатися зі своєю бідою на одинці. Щоб не трапилося, перш за все, треба звернутися до батьків, вони зможуть вас зрозуміти та захистити. З часом у вас збільшиться обов’язків і відповідальності.
Якщо кожен з вас буде поважати права інших, то й інші у відповідь будуть поважати ваші права.
2.Хвилинка поезії
Нехай панують на Землі добро та справедливість.
Добро , доброта це – насамперед, щастя всіх людей.
Добрим бути просто чи не просто?
Не залежить доброта від зросту.
І дитина робить добру справу,
Як не кине друга на поталу.
Як людей полюбиш – пошануєш
Силу для добра в душі відчуєш.
І закрутиться Земля скоріше,
Якщо разом станемо добріші.
Доброта з роками не старіє,
Доброта від холоду зігріє,
І якщо вона як сонце світить,
То радіють і дорослі й діти.
Справедливість є закон законів!
3.Рефлексія
Дітям пропонується взяти свої паперові долоньки, продовжити речення, які записані на кожному пальчику паперової долоньки, та наклеїти їх на дошку у вигляді веселки.
Я знав…
Я дізнався…
Я був здивований…
Я бажаю всім дітям…
Я бажаю всім оточуючим…
Джерела:
Інтернет ресурси.
https://www.youtube.com/watch?v=zRR0XiriGp4
https://www.youtube.com/watch?v=zB_vO5bQNjQ
https://www.youtube.com/watch?v=oxoDIcehs2U
https://www.youtube.com/watch?v=E-EW2DzswH8