Клас: 3 – Б
Вчитель: Мішака Н.А.
Фрагмент уроку з курсу «Я у світі»
Тема: «Що буде, якщо…». Думаю про наслідки.
Мета: закріпити знання учнів за темою «Правила життя в суспільстві»; на основі ситуативних завдань перевірити готовність школярів застосовувати набуті знання у повсякденному житті; вчити встановлювати основні взаємозв`язки в соціальному житті (між вчинком і наслідком, порушенням правил і відповідальністю);
розвивати комунікативність, спостережливість та логічне мислення;
виховувати відповідальність та повагу до оточуючих.
Обладнання: мультимедійний супровід, немосхеми, картки з завданнями, матеріали до дидактичної гри «Добре – погано», листи з майбутнього, картки позитивного настрою, портфоліо на кожного учня.
II. Актуалізація опорних знань
- Виконайте те, що написано на папірцях, які лежать на ваших партах.
(Посміхнись! )
- Які ви всі гарні, усміхнені.
Вправа «Мозковий штурм»
- Увага на екран! Уважно спостерігайте і подумайте, чи хотілося б вам спілкуватися з такими людьми, які передають ці емоції?
(на екрані зображені смайлики, які несуть негатив) (Ні)
- Чому?
- З якими людьми вам хотілося б спілкуватися ?
(добрими, веселими, ввічливими, і т. д.)
- Подумайте, від чого залежать емоції людей? (від їх вчинків)
- Отже, що призводить до того, що людина саме така? (добра, щира, зла, безвідповідальна) (її вчинки) .
II. Повідомлення теми і мети уроку
- Кожен вчинок має наслідки. Сьогодні на уроці ми навчимося передбачати наслідки своїх вчинків. Це нам допоможе стати справжніми людьми.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Розгляд ситуацій. Складання немосхем.
- Увага на екран! Подумайте, як можна назвати цей вчинок? (списування у однокласника)
1.Ситуація (списування)
Вправа «Ми актори». (Інсценування ситуації)
- Чи правильно чинить учень? (ні)
- Який наслідок такого вчинку? (незнання.)
Вправа «Добре – погано» (Розподіл карток із назвами вчинків по торбинках.)
- Навчання є складною, відповідальною справою. Воно вимагає від кожного сумління, працьовитості, наполегливості.
- На дошці ви бачите слова, які характеризують певні вчинки, добрі чи погані. А поряд дві торбинки - в одну ми будемо складати «все добре», а в другу «все погане»
(Наполегливість ------- списування, лінощі.)
- А щоб ми всі запам`ятали, що треба вчити, а не списувати давайте складемо немосхему.
Вправа «Склади немосхему». ( Немосхема «Вивчи». Складання схем, використовуючи малюнки, правил поведінки)
2. Ситуація(крадіжка)
- Якщо ти візьмеш без дозволу з портфеля однокласника іграшку, яка тобі сподобалась, принесеш її додому, а батьки поцікавляться, звідки вона в тебе?
- Чи допустима така поведінка?
- Що це за вчинок? (Вчинок – крадіжка)
- До яких наслідків це може призвести?
(Наслідок - недовіра, хвилювання, переживання).
- Якщо ви зробили щось недопустиме, чи можна це виправити? (Так)
- Як виправити помилку? (повернути річ).
- Ніколи не соромтесь визнати свою провину. Головне, зробити це вчасно.
Робота з торбочками. (Крадіжка , хитрість.)
Немосхема «Не бери чужого»
3.Ситуація(брехня). Робота в групах
-…Якщо ти отримаєш погану оцінку й скажеш батькам: «А щоденник загубився …?
Кожна група отримує завдання :
1) Визначити, який вчинок описано. (Вчинок – брехня)
2) Визначити, який буде наслідок. (Наслідок –недовіра)
3) Як виправити помилку? (Виправити - сказати правду).
Робота з торбочками. (Правдивість – турбота,байдужість.)
Немосхема. «Гірка правда – краще за солодку брехню».
2. Робота в парах.
А) заміни поганий вчинок на добрий (підкресли)
Збрехав ( якщо дізналися - скажи правду, а якщо ні - продовжуй брехати; скажи правду; збреши ще раз)
Взяв чуже (поверни; мовчи, все одно не дізнаються; якщо викрили поверни)
Образив (нічого не кажи – ігноруй; скажи комплімент; образь ще раз)
Вдарив (погрожуй, щоб нікому не говорив; при всіх вибачся, а на одинці продовжуй бити; попроси вибачення ).
6. Вправа «Листи з майбутнього».
З`являється кур`єр з «Нової Пошти». Діти отримують листи з майбутнього від батьків.
- Творіння себе самого починається з самого дитинства і триває на протязі усього життя.
- Сьогодні ми з вами заведемо портфоліо – це папка, в яку ми будемо складати свої досягнення, добрі вчинки, які допоможуть бути справжніми людьми .
- Торбочку з поганими вчинками ми закриємо, а з добрими - будемо тримати відкритою.
Вправа «Мікрофон». (Думки дітей)