Розробка уроку -тренінгу рекомендована для використання вчителями початкових класів, які впроваджують в навчально-виховний процес проект "Вчимося жити разом".
Тема уроку-тренінгу: Як залагодити конфлікт?
Мета уроку-тренінгу: вчити дітей запобігати конфліктам, уникати образ, мирно розв язувати конфлікти, тактовно відстоювати свою думку, дискутувати за допомогою аргументів, розвивати мовлення, мислення, увагу, виховувати почуття дружби та толерантного відношення до оточуючих.
Обладнання: підручник, зошит, пам ятки, різнокольорові квадратики, лотки з піском для малювання, клей, заготовка для вінка дружби, повітряні кульки, малюнки повітряної кулі.
Здоров язберігаючі технології: дихальна, пальчикова, звукова гімнастика, арт-техніка, вправи-енергізатори, ігротерапія, казкотерапія, кольоротерапія, теплотерапія, вправи для очей, фізкультхвилинка.
Міжпредметні з вязки: літературне читання, музичне мистецтво, фізична культура, природознавство, образотворче мистецтво.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
- Зараз у нас з вами урок з основ здоров я. Як завжди на уроці ми будемо багато рухатися, адже рух – це життя, це – здоров я. І як завжди будемо працювати або в колі, або в четвірках ( як на минулому уроці), або в парах. Перед сьогоднішнім уроком я об’єднала вас в трійки.
ІІ. Емоційне налаштування на урок.
- За вікном мете хурделиця, завиває зимовий холодний вітер. А я пропоную вам витягнути зараз руки вперед долоньками догори. Заплющте оченята. Уявіть, що зараз на ваших долоньках ніжне, тепле, лагідне сонечко. Воно гріє своїми промінцями ваші долоньки. Відкрийте очі. Торкніться своєю долонькою долоньки товариша, поділіться своїм теплом. І нехай всім нам сьогодні на уроці буде тепло, затишно і комфортно. Будьмо здоровими, любі мої!
- У нас сьогодні незвичайний урок. Сьогодні ми будемо учасниками уроку-тренінгу. Перше, що нам потрібно зробити – розробити правила, яких будемо дотримуватися і ви, і я. Пропонуйте свої варіанти правил.
( Записую запропоновані правила маркером на ватмані).
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Коли одного з філософів древності спитали: «Що цінніше – багатство чи слава?», - він відповів: «Ні багатство, ні слава не роблять людину щасливою. Здоровий бідний щасливіший за хворого короля!».
А як на вашу думку, сварки, бійки, конфлікти шкодять нашому здоров’ю? Звичайно, так.
ІV. Оголошення теми та мети уроку.
Тема нашого сьогоднішнього уроку – «Як залагодити конфлікт?». ( Слайд 2) Ми будемо сьогодні …. Епіграфом до уроку я взяла народне прислів’я ( Слайд 3)
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Вправа «Асоціативний кущ».
- Промовте слово «конфлікт», уявіть його. Я ким ви його уявили? Злим, колючим, неприємним. ( На дошку вивішую малюнок).
Назвіть, які у вас виникають асоціації, пов’язані з цим словом. ( бійка, синець, сварка, примирення, ….)
Якщо чесно, то з усіх цих слів мені найбільше сподобалося слово «примирення». Тому я пропоную вам сьогодні разом зі мною сплести віночок дружби. Я приготувала ось таку основу для нього. А квіточки з нашого віночка я розмістила по всій класній кімнаті. Знайдіть їх, виконайте завдання і прикріпіть до вінка. Наш вінок буде не простий, а чарівний. А в чому його чарівна сила ви дізнаєтеся наприкінці уроку.
2. Робота з підручником.
- Прошу капітана першої трійки знайти першу квітку. Читай завдання.
( Відкрийте підручники на сторінці 67, знайдіть в словниковій скарбничці та прочитайте визначення «Що таке конфлікт?»)
( на екрані з являється визначення )
Слайд 4.
А як ви вважаєте, поганий настрій людини може стати причиною конфлікту? Звичайно, так. А що можна зробити, щоб покращити настрій? ( почитати гарну книжку, подивитися улюблений фільм, послухати музику).
3. Кольоротерапія.
- Зараз я включу музику, а ви візьміть квадратики різного кольору, що є у вас на столах. Оберіть той, який, на вашу думку, відповідає цій мелодії.
( Діти слухають і обирають колір).
- Які ще причини призводять до конфлікту? Перш, ніж ми це з ясуємо, давайте повернемося спинками один до одного. Зробіть декілька кругових рухів руками по спинці товариша, а тепер легенько постукайте пальчиками. Швидко пересядьте на стілець товариша. І тепер продовжуємо.
( діти з екрану зачитують).
Перш за все, заспокоїтися. А як це можна зробити швидко? Треба глибоко вдихнути і видихнути. Пропоную потренуватися прямо зараз.
4. Дихальна гімнастика.
- Встаньте. Візьміть в руки повітряні кульки. На рахунок один ви глибоко вдихаєте, на рахунок два видихаєте повітря в повітряну кульку. Зрозуміли?
Приготувалися! Почали!
Молодці! Покажіть всім результат нашого тренінгу. ( Слайд 6) Спустіть кульки, покладіть їх на стіл, сідайте, але не за свій стіл, а за сусідній.
( учні переходять по колу і сідають за столи)
- Отже, щоб уникнути конфлікту по-перше, треба заспокоїтися. Що ще можна зробити?
Існують різні способи розв’язання конфліктів: (Слайд 7)
- відсторонення від конфлікту – ігнорувати проблему, зволікати з її розв язанням, розірвати стосунки. При цьому програють усі.
- поступка – ігнорувати власні інтереси, на все погоджуватися, робити те, що хочуть інші. Хтось може випадково виграти за рахунок інших.
- боротьба – домінувати, тиснути, погрожувати, лаятися, битися. При такому способі розв’язання конфлікту програють усі.
- переговори – слухати, розуміти, поважати один одного, намагатися зрозуміти причину конфлікту, шукати рішення, яке влаштує обох або піти на взаємні поступки. Виграють всі повністю або частково.
У більшості ситуацій найкраще розв’язувати конфлікти шляхом переговорів. Однак іноді краще відсторонитися від конфлікту або піти на поступки, чи рішуче відстоювати свою позицію.
5. Казкотерапія.
- Капітан другої команди, шукай квітку. Читай завдання – Послухайте уривки з казок та оберіть найкращі шляхи розв’язання конфліктів, які розгорілися в них.
( Слайд 8)
1. « Колобок.»
2. « Два козлики» К.Ушинського
3. «Золота рибка»
4. «Пригоди Кота Леопольда» ( мультфільм – уривок
- Як поводилися миші?
- Чи справді кіт боявся мишей?
- Що він їм весь час говорив?
- Доречі, який шлях розв’язання конфлікту Леопольд обирав? – Відсторонення.
6. Арт-терапія ( малювання на піску).
- Іноді, щоб уникнути конфлікту можна просто посміхнутися своєму суперникові. Посмішка – це поцілунок душі, це найкращий макіяж. Вона має чарівну силу. Посміхніться і крихітні промінчики тепла несміливо прокрадуться в душу вашого співрозмовника, зігріють серце і розлившись солодким спокоєм запалять його очі …і конфлікт буду упереджено.
Погляньте на екран. Посмішки бувають різні. ( Слайд 9)
- Візьміть лоточки з піском і намалюйте пальчиками посмішку. Це може бути смайлик, що посміхається, чи сонечко, чи просто губки, що посміхаються.
( Діти малюють на піску).
Дружать в річки береги,
Вітерець голубить квіти,
Бавляться довкола діти.
Бачиш - іграшки сумують,
Навіть фарби не малюють...
Тож помиримося швиденько,
Буде знову веселенько.
7. Робота в зошитах.
- Прошу капітана третьої команди знайти квітку. Яке завдання на ній записане? Відкрийте зошити на сторінці 25. Виконайте завдання №1. Що ти робитимеш у разі сварки з другом?
( учні озвучують варіанти відповідей)
8. Фізкультхвилинка.
- Вийдіть до мене і стань в коло. Пропоную виконати нашу улюблену вправу « Африканський дощ».
Приготувалися, почали. Повторюємо за мною.
9. Вправа для очей.
- А тепер закрийте очі, прикладіть до них свої теплі долоньки, помасажуйте повіки. Відкрийте оченята, підніміть їх догори. Спіймайте лазарного «зайчика».
10. Складання пам’ятки.
- Наталочко, залишилось тобі знайти квітку. Читай завдання. Складіть памятку для ефективного розв язання конфліктів.
- Візьміть заготовки для виготовлення пам’ятки. Приготуйте клей. Відкладіть поки-що в сторону стрічки паперу, які ви будете наклеювати. Поверніть заготовку зворотнім боком. Покладіть на стіл. Погляньте спочатку на жовтий колір ( один – два – три – чотири – п ять), а тепер переведіть очі на помаранчевий (один – два – три – чотири – п ять). Готові працювати далі? У вас на стрічках є надруковані правила, вам необхідно швидко наклеїти їх у пам’ятку.
1. Прагни враховувати інтереси кожного.
2. Відстоюй свою думку тактовно.
3. Постав себе на місце іншого.
4. Дискутуй словами, а не кулаками.
5. Будь справедливим, готовим визнати правоту іншого.
6. Шукай кращі аргументи. ( готові пам’ятки прикріплюю на дошку)
11. Складання правил Кота Леопольда.
( правила на екрані) Слайд 10.
V. Підсумок уроку.
- А зараз давайте підсумуємо все, про що ми сьогодні говорили на уроці. ( Слайд 11)
Вправа «Холодний душ».
_____________________________________________________________
Закінчити наш урок я хочу такими словами:
( читаю вірш ) Слайд 12
А нашим гостям ми бажаємо : ( діти говорять всі разом). ( Слайд 13)
Будьте здоровими,
Будьте щасливими,
Будьте розумними,
Будьте красивими!
Здоров’я - це сила!
Здоров’я – це клас!
Хай буде здоров’я
У вас і у нас!
Всім дякую за співпрацю!