Урок- проект в 3-4 класі на тему :" Ми за здоровий спосіб життя. Молодь Кіровоградщини- проти шкідливих звичок"

Про матеріал

Урок - проект у формі – пізнання, дослідження, мислення.Формує в учнів уявлення про згубний вплив шкідливих звичок на дитячий організм. Учні усвідомлюють про особливу небезпеку вживання наркотиків, яка існує через високий ризик інфікування ВІЛ. Розвиває вміння відстоювати власні переконання, оцінювати свої вчинки та приймати рішення відповідно до ситуації. Виховує здатність протидіяти пропозиціям щодо куріння, вживанню алкоголю, наркотичних речовин.


Перегляд файлу

 

Урок-проект

між учнями  3-4 класів

на тему:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                               Миронівська  ЗОШ  I- II ст.

                                                                                 Світловодського району

                                                                                  вчитель початкових класів:

                                                                                  Рак Любов Борисівна

Дата :  26 лютого 2012 року

Клас: 3 і 4

Вчитель :  Рак Любов  Борисівна

Тема проекту :

 

Тип : проект короткотривалий між учнями  3 і 4 класу  (7 днів).

Урок - проект у формі  – пізнання, дослідження, мислення.

 

Мета  проекту навчальна: формувати в учнів уявлення про згубний вплив шкідливих звичок на дитячий організм, усвідомити особливу небезпеку вживання наркотиків, яка існує через високий ризик інфікування ВІЛ;

розвивальна: розвивати вміння відстоювати власні переконання, оцінювати свої вчинки та приймати рішення відповідно до ситуації;

виховна: виховувати  здатність протидіяти пропозиціям щодо куріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин.

 

Обладнання: ілюстрації із зображенням корисних і шкідливих звичок, мікрофон, конверти з написом «Корисні звички »,  «Шкідливі звички », сюжетні малюнки, плакат із висловлюванням «Дозволяй робити собі ін’єкції лише одноразовим шприцом!», «цеглини» для Храму здоров’я, дві таблиці «Згоден» і «Не  згоден», епіграф уроку: «Здоровому способу життя – «Так!». Шкідливим звичкам – «Ні!».

 

Основне питання : Чи впливають  «шкідливі звички» на здоров’я людини?

Ключове питання : Чому треба захищатися від «шкідливих звичок»?

Завдання проекту:

  • шкідливість куріння в приміщеннях ( I група).
  • вживання підлітками алкоголю ( II група).
  • вживання підлітками наркотиків (III група).

Групи: художників ( підготовити ілюстрації про корисні і шкідливі звички) ;

науковці (підібрати і опрацювати  матеріал по темі з  допомогою батьків);

дослідники ( скласти проект  «Я – здорова людина »).

Навчальні предмети з якими пов’язаний наш проект:  «Основи здоров’я», «Основи здоров’я та фізична культура», «Я і  Україна. Громадянська освіта, 3-4 клас».

Очікувані  результати: після цього уроку учні зможуть пояснювати поняття  «корисні»  та  «шкідливі» звички; усвідомлювати згубну дію на дитячий організм куріння, алкоголю та наркотиків; оцінювати свої вчинки та приймати рішення; обґрунтовувати  поняття  «здоровий спосіб життя»; працювати з інтерактивними вправами; взаємодіяти у групах, парах; набувати навичок самооцінювання та взаємооцінювання.

Хід роботи над проектом

I.Організаційний момент.

1. Емоційне  налаштування  учнів.

Треба  всім нам привітатись:

  • Добрий день!

Дружно весело сказати:

  • Добрий день!

Вліво – вправо повернемось,

Туди – сюди усміхнемось:

- Добрий, добрий, добрий день!

2. Прихоформула.

- Який у вас настрій? Передайте виразом обличчя. Усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм із товаришем. З виразу обличчя я бачу, що все гаразд і загальний

ваш настрій можна показати так: (обличчя людини, яка має хороший настрій).

 3. Гра  «Віночок»

Учитель (звертаючись до учнів, які стоять у колі). Поміняйтеся місцями з тими, хто :

  • сьогодні поснідав;
  •  робить ранкову зарядку;
  • зараз почуває себе здоровим на 100 %;
  • одягнений у спідничку;
  • носить окуляри;
  • вважає, що здоров’я – це не тільки відсутність хвороб, а й здорові думки, вчинки  і гарний настрій.

II. Актуалізація опорних знань.

  1. Гра  «Храм  здоров’я ». Технологія  « Мозковий штурм ».

Існують певні правила, яких повинна дотримуватися людина, щоб бути здоровою. Ти знаєш, що для здорового способу життя характерні такі корисні звички.

- Які ви знаєте ? ( Виступи дітей)

- Деякі правила написані на аркушах. Допоможіть їх прикріпити на стенд.

  • Вставати  щодня в той самий час;
  • Чистити зуби двічі на день;
  • Регулярно вживати їжу;
  • Мити руки після туалету;
  • Регулярно виконувати фізичні вправи;
  • Виконувати обіцянки;
  • Бути ввічливим;
  • Частіше посміхатися;
  • Не будь жадібним і заздрісним;
  • Говори ввічливі слова ( та інші).

(Вчитель прикріплює вислови на будиночку з цеглинами в якому є аркуші з правилами).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ці звички корисні для вашого здоров’я. Їх  так і називають - корисними.

- Хто хоче бути почесним мешканцем  Храму здоров’я? Це не просто, адже існують ще  шкідливі звички?

- Які ви знаєте ? (Куріння, алкоголь, наркотики).Так, паління, наркотики та вживання алкогольних напоїв – шкідливі звички, бо завдають значної шкоди здоров’ю.

 

III. Повідомлення теми  уроку та мети.

  1. бесіда

- Сьогодні ми  говоритимемо  про вплив куріння, алкоголю та наркотиків на здоров’я людини ( виступи учнів).

Вчитель. Англійський філософ Томас Пен вважав, що в людства є три вороги, які забирають більше життів і приносять більше лиха, ніж усі війни разом узяті.

 Це – алкоголізм, тютюнопаління і наркоманія. Тепер з’ясуємо завдання, що стоять перед нами на проекті.

 

IY. Мотивація навчальної діяльності.

- Для чого ми будемо вивчати цю тему?

- Чого вона навчить кожного з нас?

Завдання :

(Діти по черзі читають записи на дошці). Цей  проект навчить мене:

  • Негативно ставитись до паління, алкоголізму, наркоманії.
  • Працювати в групах.
  • Оцінювати свої вчинки й приймати рішення відповідно до ситуації.
  • Рішуче давати відповідь  «Ні!» на пропозицію щодо куріння, вживання алкоголю, наркотичних речовин.

Отже, зверніть увагу на епіграф нашого уроку?  Зачитаємо вислів усі разом:

«Здоровому способу життя – «Так!». Шкідливим звичкам – «Ні!».

- В чому його суть?

Y. Усідомлення знань. Надання необхідної інформації.

1. Гра   « Уявний  мікрофон ». Обговорення у парах.

- Якщо вас запитати, що для людини найдорожче, ви відповісте  : життя та здоров’я. Від здоров’я залежить і ваш настрій, і успіхи в навчанні. Змалечку батьки привчають вас бути ввічливими, добрими.

- Яких корисних звичок ви вже набули ?

( Після обговорення проводиться інтер’ю   з  « уявним мікрофоном ». Двоє учнів – ведучих опитують (вибірково) декількох дітей).

 

 

 

 

(Діти поділяються на групи. Кожній групі роздаються картки, де записано Корисні звички, Шкідливі звички  та позначено номер групи. Діти повинні обговорити і записати на  цих картках, які  вони знають корисні і шкідливі звички. Виконавши завдання, кидають картки у відповідні скриньки. Після цього проводиться обговорення написаного).

2. Виступ груп із інформацією. Малювання плакатів та їх представлення

I група  « Ні – наркотикам! »

1. Надання потрібної інформації.

а) учень.

Наркоманія - хворобливий потяг до вживання наркотиків.

  Інколи підліткам хочеться відчути себе дорослими. Цікавість, недостатність знань  про шкідливість наркотиків, пустощі призводять до рабської залежності від наркотиків.

  При цьому з’являються такі симптоми як постійна слабкість, безсоння, втрата апетиту, схуднення.

б) учень.

  Шкіра стає жовтувато – сірою. Обличчя вкривається зморшками. Слабшають розумові здібності. Звужується коло інтересів, знижується працездатність, погіршується пам’ять, зникає почуття відповідальності. Наркоман починає обманювати, красти.

Вчитель.

Наркоманія -  важка хвороба, що викликає серйозні зміни в здоров’ї, стає причиною інвалідності або смерті в молодому віці. Наркомани живуть у середньому на 20 – 25 років менше, ніж нормальні люди.

  Ін’єкційне введення наркотиків – найкоротший шлях до зараження ВІЛ : через спільний шприц, голку, інші проблеми, на яких є залишки крові.

Отже, запам’ятаємо : дозволяй робити собі ін’єкції лише одноразовим шприцом!

2. Виступ лікаря.

Лікар:

Запам’ятай  поради лікарів.

1.Ніколи не дозволяй, аби тобі робили ін’єкції використаним шприцом. Вимагай, щоб медичні працівники надавали тобі допомогу стерильними інструментами.

2. Не піднімай із землі шприци й голки:ними могли користуватися хворі люди.

3. У разі травмування з появою крові сповісти медичних працівників чи дорослих, які нададуть необхідну допомогу.

4. Рішуче відмовляйся від пропозицій незнайомців спробувати будь – які ліки.

Особливо небезпечне введення ліків у кров.

5. Будь милосердним до хворих на СНІД та ВІЛ - інфікованих.

Вчитель.

- Діти, потрібна нам ця шкідлива звичка ? ( Ні) Чому?

3. Представлення  плакату та малюнків на тему  « Ні - наркотикам! » та обговорення їх змісту.

II група  « Ні    курінню! »

Захист проекту:

1. Надання потрібної інформації.

Вчитель.

Куріння –шкідлива звичка. Тютюновий дим містить понад 1200 шкідливих речовин, найсильнішою з яких є нікотин.

а) учень.

Мабуть, немає людини, яка не чула б про шкідливість куріння для здоров’я. Більшість людей знає, що куріння спричиняє багато захворювань і призводить до передчасної смерті.

  Однак мільйони людей щодня добровільно вдихають отруйний дим, завдаючи шкоди не лише собі, а й оточуючим людям та навколишньому середовищу. Тютюновий дим уражає не лише курців.

б) учень.

Вдихання повітря, насиченого тютюновим димом, згубно діє на організм людини, особливо дитини. Якщо курять у твоїй присутності, ти вдихаєш тютюновий дим і стаєш ,,пасивним курцем’’.

- Як убезпечити себе від тютюнового диму, навіть якщо хтось із членів родини курить?

а) учень.

Тютюновий дим містить багато шкідливих речовин, які отруюють людину. Під впливом диму у курців жовтіють зуби, змінюється голос. Вони часто кашляють, у них збільшується виділення слини. У накурених кімнатах діти сплять дуже неспокійно. Вони стають млявими, дратівливими, втрачають апетит.

б) учень.

 Та найголовнішим є те, що курець стає залежним від тютюнокуріння. Це змушує деяких школярів на перервах стрімголов мчати  «на перекур», щоб затягтися черговою дозою отрути. Бажання курити свідчить, що вже сформувалася шкідлива звичка.

 Ця шкідлива звичка шкодить здоров’ю, затримує фізичний і психічний розвиток дитини. Краще мати корисні звички.

- Як ти думаєш?

2. Слухання вірша  «Курці» з подальшим обговоренням.

                              Тимко разів три не поснідав у школі

                                і грошей зібрав на покупку  доволі.

                                Він викликав друга Грицька  в коридор

                                і тихо шепнув йому:

                                - Є   «Біломор».

                                Подалі від класу,

                                у темнім кутку,

                                під сходами шмигнули

                                вони нашвидку.

                                Сяйнула  цигарка

                                в  Тимка  під рукою:

                                - Грицько, затягайся,

                                  а   я  за тобою.

                                  Ой,  що то за смак

                                  у тому  ,,Біломорі’’?

                                  Курці сполотніли,

                                  курці наче хворі.

                                  Туман  в  голові,

                                  а  в  грудях пече …

                                  Грицькові  Тимко похиливсь  на плече.

                                  У  класі ледь сіли

                                  хлоп’ята за парти,

                                  учитель по черзі

                                  їх кличе до карти.

                                  Тимко бачить карту неначе в тумані …

- Як змінились хлопчики  після затяжки цигаркою?

  •  Що ви порадили б Грицеві і Тимкові?                                   

3. Представлення  плакату та малюнків на тему  ,,Ні - курінню!’ та обговорення їх змісту.

III група  ,,Ні – алкоголю!

Захист проекту:

1. Надання потрібної інформації.

Вчитель. Шкідливими, згубними звичками, крім куріння, наркотиків є й вживання алкогольних напоїв. Алкоголь негативно впливає на дітей і підлітків, гальмує їхній ріст і розвиток. Дитина, яка випила навіть пива, не контролює свої дії. Згодом вона відчуває погіршення самопочуття, головний біль, нудоту. При вживанні алкогольних напоїв у дитини погіршується самопочуття, пам’ять, характер, вона не може зосередитися, не здатна виконувати точні дії, не може добре вчитися. Та це стає неважливим, бо їй найкраще в компанії дітей, які прогулюють уроки, погано вчаться, не слухають батьків і вчителів. Дуже швидко

діти стають залежними від алкоголю.

 а) учень.

 Здавна відомо, що спирт, який міститься в алкоголі при потраплянні в організм, порушує роботу всіх органів. Ось чому серцебиття сп’янілої людини уповільнюється. А від надмірної дози алкоголю може й взагалі зупинитися. Людина помре.

б) учень.

Кількаразове вживання алкоголю призводить до того, що людина більше не може обійтися без нього.

 

Навчися казати ,,Ні’’!

 З кожним роком ти стаєш самостійнішим та незалежним. Усе більше часу перебуваєш в компаніях однолітків або старших друзів.

 Можуть виникнути ситуації, коли треба тобі запропонують закурити цигарку, можливо, навіть з наркотичною травою, випити пива чи вина.

 Ти мусиш навчитися казати ,,Ні !’’.

2. Представлення  плакату та малюнків на тему  ,,Ні - алкоголю!’ та обговорення їх змісту.

 

Y. Узагальнення знань.

Захист проекту. (брейн – ринг та виготовлення альбому ,,Шкідливим звичкам – ні!’  та оцінювання плакатів).

1. бесіда за питаннями.

                         Питання до  Брейн – рингу

1.Звідки походить тютюн ? ( З  Америки)

2.Які покарання застосовували до курців, розповсюджувачів  ,,диявольського зілля’’? (60 ударів палицею, заслання до Сибіру, відрізання вух та носів, а для торговців – смертна кара).

3.Який цар відмінив заборону на тютюн і сприяв торгівлі, споживанню і

вирощуванню тютюну? ( Петро I)

   4.Яка релігія забороняє вживання спиртних напоїв? ( Іслам).

 5. Продовжіть прислів’я : ,,Чоловік п’є – півбудинку горить.  Жінка п’є - … (весь будинок горить).

   6. Як називається хвороба алкоголіків? ( Біла гарячка).

 7. Що таке СНІД ? (Це послаблення захисних властивостей   організму, коли будь – яка інфекція стає смертельною: нежить, грип …).

   8. Як дізнатися, хвора людина чи ні на СНІД?  

    (Тест на СНІД в поліклініці     анонімно).

   9. Чому люди вживають наркотики ?

    (Цікавість, слабка сила волі, бездіяльність,   відсутність змістовного життя).

   10. Яке ваше ставлення до наркоманії, алкоголю та паління ?

 

2. Вправа «Займи особисту позицію».

 На протилежних стінах плакати :

«Згоден» - пробувати наркотики заборонено; алкогольні напої отруйні для організму; слід заборонити продаж тютюнових виробів.

« Не  згоден» - пробувати наркотики дозволено всім; алкогольні напої слід уживати дорослим  людям; продаж тютюнових виробів слід збільшити.

 Учні вибирають власну позицію.

 Прошу  «проголосувати ногами», обґрунтувати позицію та виробити аргументи на її захист.

 

Вчитель. Ти напевно бачив в день СНІДу червону стрічку на грудях в людей. Що вона означає?

 Червона стрічка:

  • це пам'ять про мільйони людей, які живуть з ВІЛ, життя яких забрала ця недуга;
  • усвідомлення серйозних проблем ВІЛ / СНІДу;
  • надію на те, що буде знайдено вакцину проти ВІЛ і ліки від СНІДу;
  • протест проти дискримінації  та суспільної ізоляції людей, які живуть з ВІЛ.

 Чим більше людей носитимуть червону стрічку, то гучніше лунатимуть голоси тих, хто вимагає уваги до цієї проблеми і до людей, які живуть з ВІЛ, яких ненавмисно заразили цією недугою.

3. розгляд ілюстрацій і бесіда за їх змістом.

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Вправи, що допоможуть тобі виявити справжню мужність у відстоюванні власних переконань. а) Скажи : ,,Ні, дякую’’. Повтори ще раз, але впевненіше: ,,Ні, дякую’’,  ,,Я не хочу’’,  ,,Я  не буду’’. Повтори ці фрази кілька разів.

б) Якщо хтось примушує зробити щось проти твого бажання, залиш цю людину

або компанію. Скажи, що тобі треба йти. Знайди причину, привід або жартівливу

відповідь.

в) Звернися за допомогою до друга. У цьому випадку ти матимеш ситуацію ,,двоє проти одного’’.

г) Гра ,,Карусель’’.

Діти розділяються на два кола: внутрішнє – хлопчики, зовнішнє – дівчатка.

Завдання для хлопчиків: запропонувати партнеру спробувати цигарку або покуштувати алкогольний напій.

Завдання для дівчаток: відмовити  в чіткій формі.

(За командою вчитель кола пересуваються: пари змінюються, думки ,,шліфуються’’. Презентація результатів виконання вправи).

  • Придумати причину й відмовитися.
  • Змінити тему розмови.
  • Навести факти шкідливого впливу того, що пропонують.
  • Відмовитися, нічого не пояснюючи.
  • Найкоротший спосіб – одразу сказати  ,,ні’’.

Y. Рефлексія.

1. Гра  ,.Пантоніма’’.

Відгадати, хто яку звичку демонструє.

  • Курять двоє хлопців.
  • Гризе нігті дівчинка.
  • Роблять зарядку.
  • Хлопець гризе олівець.
  • Чистять зуби.
  • Вмиваються.

- Які ви запам’ятали шкідливі звички ?

- Як з ними боротися ?

- Який висновок ви зробили з цієї бесіди ?

2. Гра  ,,Пізнай себе’’.

На окремих аркушах написати про  свої корисні і шкідливі звички, і вкинути в конверт, вивішений на дошці.

3.Інтерактивна  вправа  ,,Мозковий штурм’’.

- А зараз уявіть собі, що може зруйнувати ваше здоров’я.

Руйнують:

- вживання алкоголю, наркотиків, тютюнопаління;

- недотримання режиму дня, нераціональне харчування, вживання немитих овочів і фруктів.

- Чи можна відновити те, що зруйновано?

- Що легше: запобігти руйнуванню чи відновити?

Висновок.  Зруйнувати значно легше, ніж створити. Дуже важливо зберегти  те, що маємо. Від нас самих залежить, що ми оберемо: шлях до здоров’я чи від здоров’я. Тож будьмо здоровими!

 

- Чи потрапляли ви самі в подібну ситуацію?

- Чи була вирішена проблема? Чому? Як?

- Яку б іншу лінію поведінки можна було б виробити?

- Яким чином цей досвід може вплинути на ваше подальше життя?

- Чи досягли ми очікуваних результатів ? ( Вислуховуються відповіді дітей. Пропонується робота із самооцінки та взаємного оцінювання ).

4. Планета  ,,Здоров’я’’ 

Вчитель. Здоров’я – це  найбільша цінність кожної людини. Важливо знати, що шкідливі звички, про які ми щойно говорили, шкодять нашому здоров’ю, призводять до хвороб, депресій, втрати мрій, дорогих людей, речей, які були колись найважливішими. Пам’ятайте про це, здобувайте нові знання, робіть правильний вибір. Будьте здорові!

Здоров’я  бережіть, доки малі,

І  мудрими ідіть по цій землі.

Хай кожен з вас запам’ятає,

Що без здоров’я щастя не буває.

 

 

 

 

 

YI. Інтерактивне домашнє завдання.

Вчитель. Своїми вчинками, поведінкою довести, що сьогоднішній урок пройшов недаремно.

Презентація випереджального домашнього завдання.

  1. Виконання частівок у групах.

 

Про життя своє шкільне

Ми вам заспіваємо.

Ми не куримо тютюн,

Наркотик не вживаємо.

З алкоголем ми не дружимо,

Любимо солоденьке:

Овочі та фрукти –

Дуже все смачненьке.

Щоб здоров’я зберегти,

Ми усім бажаємо,

До здорового життя

Усіх закликаємо!

Вчитель. Отже, звернемось до нашого епіграфу уроку. Інформацію про шкідливі звички ви отримали? А який зробили вибір? Чи підходить він до якогось нашого вислову? Зачитаємо вислів усі разом:

«Здоровому способу життя – «Так!». Шкідливим звичкам – «Ні!».

 

Література :

1.Журнал  «Початкова школа» ст.  73, № 4, 2010р., ст. 34, №5, 2010 р.

2.Н.О. Будна  «Уроки з курсу  « Основи здоров’я, 4 клас», ст. 76- 79, 2005 рік.

3.М. О. Володарська ,.Усі уроки з курсу  «Основи здоров’я », 1 – 4 класи, 2 – ге видання, Харків, 2011 рік , «Освіта», ст. 408- 410.

4. Бібліотека  «Шкільного світу», «Інтерактивні уроки в початковій школі», Київ «Шкільний світ», 2007 рік.

5. Бібліотека  «Шкільного світу», 2008 рік «Проекти в початковій школі. Тематика та розробки занять».

6. Т.В. Воронцова «Основи здоров’я, 5 клас», посібник для вчителя, Київ «Алатон», 2006 рік.

7. Т.В. Воронцова «Зошит - практикум, 5 клас», Київ «Алатон», 2006 рік.

 

 

1

 

doc
Додано
26 лютого 2018
Переглядів
4309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку