Урок- казка на тему "Орієнтування на місцевості. Азимут"

Про матеріал
Урок стане в нагоді вчителям географії, які працюють у 6 класі. Створений у вигляді казки для зацікавлення дітей і практичних навичок визначення азимутів.
Перегляд файлу

Урок - казка у 6-му класі «Орієнтування на місцевості. Азимут»

 

Мета уроку: закріпити знання про основні та проміжні сторони горизонту;

                        пригадати способи орієнтування на місцевості;

                        розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять;

                        дати поняття про азимут та навчити його визначати;

                        виховувати любов і дбайливе ставлення до природи.

Унаочнення. Підручник, атласи, компаси, інформаційно-комунікаційні  

                         засоби навчання.

Тип уроку.     Вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

  1. Організація  уроку
  2. Мотивація навчальної діяльності

                                                           Мріяти й шукати, доки жити,

                                                           Шкварити байдужість на вогні!..

                                                           А якщо відкрию вже відкрите, -

                                                           Друзі! Ви підкажете мені…

                                                                                 В. Симоненко

УЧИТЕЛЬ. Отож, вирушаємо до казки. А казка ця прийшла до нас із Німеччини і записали її брати Грімм, із якими ви уже знайомі із 5-го класу. Називається вона «Гензель і Гретель».

АВТОР. Жив на галявині дрімучого лісу бідний лісоруб із молодою дружиною і двома дітьми: хлопчика звали Гензель, а дівчинку Гретель. Були вони напівголодні, а в країні панувала така дорожнеча, що не було навіть за що купити хліба.

   Із невеселими думками пізно ввечері звернувся лісоруб до дружини, а вона була не рідною матір’ю, а мачухою дітям:

ЛІСОРУБ. Що ж нам робити? Як прогодувати бідних дітей? Нам і самим немає що їсти!

МАЧУХА. А ось що, давай рано-вранці, як тільки почне світати, відведемо дітей до лісу, у хащу, розведемо їм багаття, дамо кожному по шматку хліба і залишимо їх. Назад дороги вони не знайдуть.

АВТОР. Врешті-решт згодився лісоруб із планом молодої дружини. А діти не могли заснути від голоду і чули все, що говорила мачуха. Заплакала Гретель гірко. А Гензель заспокоїв її і пообіцяв щось придумати.

   Тільки розвиднилося, ще й сонце не зійшло, а мачуха підійшла і почала будити дітей:

МАЧУХА. Гей, ви, лежебоки, підіймайтеся і йдіть у ліс по дрова.

АВТОР. Дала їм по окрайцю хліба і відправила із батьком до лісу. Доки вони йшли, Гензель кришив хліб у кишені і кидав крихти додолу. Коли зайшли у справжню хащу, батько розвів багаття і наказав дітям збирати хмиз і підкидати, а сам пішов рубати дрова. Просиділи діти до вечора, а ніхто їх не забирає. Хотіли самі втрапити додому по сліду, який залишив Гензель, а слід з’їли птахи. Блукали-блукали діти лісом, а вибратися не могли. Ходили-ходили, а ліс все густішає і темнішає…

УЧИТЕЛЬ. Наші казкові герої втратили надію повернутися додому. А чому? Бо вони не вміли орієнтуватися  за допомогою природних об’єктів, а також у них не було компаса.

  1. Нова тема

УЧИТЕЛЬ. А що таке орієнтування?

                        (Відповіді учнів)

Орієнтування – це визначення свого положення на місцевості щодо сторін горизонту, навколишніх предметів.

  • Що таке горизонт?
  • Назвати основні сторони горизонту.
  • Назвати проміжні сторони горизонту.

Сторони горизонту ще називають сторонами світу. Вони мають крім звичних для нас назв міжнародні назви та позначення:

                            норд (N) – північ;

                            зюйд (Z) – південь;

                            вест (W) – захід;

                            ост (O) – схід.

Щоб закріпити знання про сторони горизонту, побудуємо якусь істоту. А хто це, поки що секрет. Лише підкажу, що це тварина тропічних широт. Візьміть листочки у клітинку, відступіть 5 см згори і 2 см зліва, поставте крапку. Це початок нашого малюнка. 1 хід відповідатиме 1 клітинці.

   1 пн., 2 пн.сх., 2 пд., 1 пд.сх., 2 пн.сх., 2 пн., 1 пд. сх., 1 пн. сх., 2 пд., 1 пн.сх., 7 сх., 1 пд.сх., 5 сх., 4 пд.сх., 3 пд., 1 пн.зх., 1 пд.зх., 3 пд., 2 зх., 2 пн., 2 пд.зх., 2 зх., 2 пн.сх., 2 пн., 1 зх., 1 пд.зх., 2 зх., 1 пн.зх., 2 зх., 1 пд., 1 пд.сх., 2 пд., 2 зх., 1 пн., 1 пд.зх., 3 зх., 1 пн.сх., 2 пн., 3 пн.зх., 4 зх., 1 пн.зх., 1 пн.

                                                    (Носоріг)

  • Як можна орієнтуватися на місцевості?

(Відповіді учнів)

Орієнтуватися на місцевості можна за допомогою:

  1. гномона;
  2. Сонця і годинника;
  3. зірок;
  4. місцевих ознак;
  5. компаса.     

Орієнтування на місцевості за допомогою гномона

УЧЕНЬ 1. Гномон – це палиця або стержень, який установлюють вертикально. Навколо нього проводять коло, радіус якого повинен бути меншим, ніж тінь гномона в полудень, тобто коло створюють невелике. Тінь двічі за день торкнеться кола. Треба запам’ятати ці місця (їх можна позначити камінчиками), а потім з’єднати відрізком. Лінія, що пройде через основу стержня і середину відрізка називається полуденною. Вона вказує напрям північ-південь. У давні часи гномон виконував роль годинника.

Орієнтування на місцевості за допомогою Сонця

УЧЕНЬ 2.  Опівдні Сонце в нашій півкулі розташовується на півдні. Якщо в цей час ви будете стояти до нього спиною, то попереду буде північ, позаду – південь, зліва – захід, справа – схід. У літній період, тобто з кінця березня до кінця жовтня полудень у нас буде о 13 годині. А в зимовий період, коли у нас природній час, полудень настає о 12 годині.

Орієнтування на місцевості за допомогою зірок

УЧЕНЬ 3. У північній півкулі, коли вночі на небі видно зорі, орієнтуватися можна за допомогою Полярної зірки. Щоб знайти на небосхилі цю зорю, слід відшукати сузір’я Великої Ведмедиці. Воно добре помітне на небі у вигляді «ковша» із семи яскравих зірок.  Полярна зоря розташована на прямій лінії, яку можна провести між двома крайніми зорями «ковша». Якщо стати обличчям до Полярної зорі, то попереду буде північ, позаду – південь, зліва – захід, справа – схід.

Орієнтування за допомогою природних об’єктів

УЧЕНЬ 4. З північного боку: кора дерев густіше вкрита мохом, рідша крона дерева, річні кільця розташовуються ближче одне до одного.

   З південного боку: розташовані мурашники, ягоди раніше червоніють і жовтіють, швидше тане сніг, на хвойних деревах більше смоли.

   На заході будують дзвіниці храмів, а вівтарі – на сході.

Орієнтування за допомогою компаса

УЧИТЕЛЬ. Хто дав світові компас?

(Відповіді учнів)

   Так, китайці. Вони почали користуватися ним ще 4000 років тому. Наш клас поділений на три групи. У кожної групи на столі лежить компас.

   Компас – це прилад, стрілка якого намагнічена і темним кінцем спрямована на північ. Зорієнтувати компас – це повернути його так, щоб намагнічений (темний) кінець стрілки співпадав з позначкою Пн.

  • Визначне сторони горизонту  за допомогою компаса. (Діти працюють у групах. Учитель перевіряє правильність виконаного завдання).

Часто напрями на потрібний предмет не збігаються ні з основними, ні з проміжними сторонами горизонту. Тоді напрям встановлюють за азимутом.

   Азимут (арабською «ас-сумут») – шлях, напрямок. Це кут між напрямом на північ і на якийсь предмет. Відлік починається з півночі за годинниковою стрілкою від 0° до 360°.

   Розглянемо, як обчислюються азимути. ( На екрані є слайди, де зображено, як визначати азимути. Потім учитель підходить до кожного столу і пояснює групам, як на практиці визначити азимут. Далі кожна група самостійно визначає кілька азимуутів на об’єкти. Учитель контролює ці завдання).

  • А тепер група 1 відкладе азимут 180°. На який об’єкт спрямований кут? (Хатка).
  • О, а що ж це за хатинка? Прямо хлібний будиночок. Дивом на нього натрапили. Виявляється, тут наші герої. Вони потрапили до тенет підступної відьми. Це вона злодюга навмисно спорудила хлідний будиночок з пряниковим дахом, щоб заманювати мандрівників, які збиваються зі шляху. У планах відьми було поласувати Гензелем. Щоб врятувати дітей від неминучої загибелі, необхідно задобрити відьму. І якомога швидше, бо як тільки Гензель погладшає, стара його з’їсть, А Гретель виснажиться від тяжкої праці.

Відьма освічена людина, але дуже самотня. Бо провела своє життя у лісі, от і придумує різні забаганки. Попробую її умовити. (Учитель і відьма шепочуться)

ВІДЬМА. Хочу задати вам запитання, якщо відповісте, відпущу до вас дітей, все одно вони дуже худі, а щоб їх відгодувати треба багато коштів.

  1. Закріплення вивченого

Запитання чаклунки

  • У якому напрямі від Києва знаходяться:

А) Чорне море (Пд);

Б) Полтава (Пд-сх);

В) Каспійське море, якщо його азимут 135° (Пд-сх);

Г) Баренцове море, яке лежить за азимутом 0° (Пн);

Д) Азовське море (Пд-сх);

Е) столиця Єгипту – Каїр, якщо її азимут 180° (Пд)?

 - Яким є азимут на предмети, що розташовані на заході (270°)?

 - Яким є азимут предмета, розміщеного на північному-сході( 45°)?

V.  Домашнє завдання Опрацювати §§ 8-9.

docx
Додав(-ла)
Сирота Лідія
Додано
6 жовтня 2021
Переглядів
1028
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку