Тема уроку : «Води суходолу – поверхневі та підземні води. Річка та її будова»
Мета : поглиблення та систематизація знань про воду, гідросферу, будову річки, отриманих у початковій школі та на уроках природознавства; формування первинних практичних навичок визначати за картою напрямок течії річки, знаходити частини річки, ліві та праві притоки; розвивати увагу, вміння самостійно виконувати різноманітні завдання , працювати в групах; виховання бережливого ставлення до природи і водних ресурсів.
Тип уроку : комбінований.
Обладнання : презентація, атласи , картки із завданнями , курвіметри, дидактичний посібник «Географічна пошта».
Форми роботи : фронтальна, групова, парна, індивідуальна.
Хід уроку
“Картина навколишньої природи визначається водою.”
В.І.Вернадський
І. Організація класу
А зараз , діти ,поринемо у світ «музикотерапії» нехай ця хвилинка надасть нам
наснаги для сьогоднішнього нашого уроку .
https://www.youtube.com/watch?v=P8Sy4JkSorA
Нехай сьогоднішній день буде успішним і щедрим на добрі вчинки, мудрі думки, відмінні оцінки.
Один мудрець сказав: « Якщо ти протягом дня не посміхнувся- ти прожив його даремно».Отож візьміться за руки, посміхніться один одному ,щоб з гарним настроєм працювати на уроці. Слайд 1
Девіз уроку :
Збиратись разом – це початок,
Триматись разом – це процес,
Працювати разом – це успіх.
І щоб урок у нас був успішним , треба працювати разом, колективом.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь
1. Прийом «Географічна розминка» (без настінної карти й атласу) Слайд 2
Завдання. Не зазираючи до карти, скажіть, де знаходяться:
1. В яких півкулях розташований об ‘єкт ?
2. Які материки омиває?
3. До якого океану належить ?
Червоне море, Гібралтарська протока, півострів Антарктичний , течія Західних вітрів.
2. Географічна мозаїка. Слайд 3
( Персидська , Мексиканська)
( течії)
Самоперевірка .Слайд 4
3. Завдання «Знайди пару» ( затоки)( І група) Робота на картках
Мексиканська
Біскайська
Бенгальська
4.«Знайди пару» (острови)
Кораловий
Вулканічний
Материковий
3.«Знайди пару» ( затоки) ( ІІ група)
Мексиканська
Біскайська
Бенгальська
4.«Знайди пару» (острови)
Кораловий
Вулканічний
Материковий
IIІ. Визначення тем і мети уроку
Сьогодні у нас буде незвичайний урок ,урок – мандрівка на якому ми будемо досліджувати , вивчати ,знаходити, визначати. Скажіть , а чи хочеться вам дізнатися куди ми помандруємо зараз?
Дізнатися першим зможе той , хто вміє знаходити об’єкти за їх географічними координатам. Використовуючи атласи, знайдіть зашифровані об’єкти, складіть перші літери і назвіть тему нашого уроку.
( Працюють в парах) (РІЧКИ) слайд 5
Отож тема нашого уроку «Води суходолу – поверхневі та підземні води. Річка та її будова.» Слайд 6.
Проблема уроку : Чому річки називають «блакитні артерії планети»?
Відповідь на яке ми спробуємо дати в кінці нашого уроку
Прийом міні – лекція
Подивіться будь ласка на карту світу. Річкові системи немов кровоносні судини людського організму . Дуже різні та не схожі одна на одну , всі річки великі працівниці: вони транспортують воду на величезні відстані, зрошують земельні угіддя, постачають водою населені пункти , мають великі запаси енергії. Річку можна порівняти з істотою: вона народжується, дорослішає, працює, старіє, має свій характер, іноді спокійний, подеколи бурхливий. Сьогодні на уроці ми ближче познайомимось із цими дивовижними витворами природи, а також з’ясуємо ,що являють собою води суходолу.
Визначимо, яку будову мають річки, в ході уроку поповнимо свій словничок новими термінам і поняттями.
IV. Вивчення нового матеріалу
Розповідь
Вода є невід’ємною частиною живої природи. На Землі немає такого місця де б зовсім не було води. Вода наділена дивовижними властивостями . Вона вимиває, переносить, розчиняє, руйнує, створює, живить.
На Землі вода знаходиться у водах суходолу та водах Світового океану.
Води суходолу охоплюють поверхневі і підземні води. Води Світового океану - океани , моря, затоки, протоки.
(Прийом «Мозковий штурм»)
Усі версії, ключові слова записуються на дошці, аналізуються та формуються поняття. Слайд 7.
Створення асоціативного куща
Сьогодні на уроці ми поповнимо «географічну торбинку» новими знаннями
( знайдіть в своєму словничку визначення річка - це... зачитають) Слайд 8.
Отже, річка – це природний водний потік, що тече в зниженні рельєфу утвореному її рухом.
Кожна річка починається з витоку. Слайд 9.
Витік – це місце, де річка бере свій початок. Це може бути джерело, болото, озеро, гірський льодовик.
Дніпро – третя за довжиною річка Європи та найбільша річка України.Бере початок на Валдайській височині ( Смоленська область – Росія). Бере початок з болота . З болота бере початок і найповноводніша річка світу – Амазонка. З болота бере початок і найбільша річка Волині - Прип’ять. Більшість Волинських річок починаються з боліт - Стохід, Цир тощо.
Найдовша річка світу Ніл бере початок з озера . З озер починаються річки Міссісіпі та Ангара. Слайд
З джерел бере початок Волга і Дністер.
Завдання 5. За фізичною картою світу знайдіть , де знаходиться витік річок: Амазонки, Ніл, Хуанхе. Слайд 10.
Кожна річка має початок і закінчення. Усі річки закінчуються гирлом.
Знайдіть в словничку і зачитайте. Слайд 11.
Гирло –це місце впадання в іншу річку , озеро чи море. Найбільші річки світу найчастіше впадають в океан або море. За будовою розрізняють два типи гирл: дельти й естуарії.
Дельти утворюються в річках , які приносять у гирла велику кількість піску і мулу. У гирлі річки вони є піщаними островами і нагадують трикутника.
Дельти деяких річок досягають великих розмірів: Міссісіпі- 150 тис. км .кв.,Амазонка – 100 тис. км.кв., Лена – 45 тис. км.кв.В межах дельти переважають родючі та сприятливі грунти.
Слайд 12
Прийом « Мандрівка» .( робота в парах)
Завдання 6. Здійсніть мандрівку за картою світу і знайдіть річки у яких утворилися найбільші дельти.
Там, де гирла річок затоплюються водами океану виникають естуарії- це лійкоподібні розширення в бік гирла річок. Найвідоміші естуарії – Ла – Плата – виник на річці Парана, що в Південній Америці. Різновидом естуарій є лимани , які утворюються внаслідок опускання суші і проникнення в гирла рік морських вод. Так виник в Україні – Дніпровський лиман, Куяльницький, Хаджибейський і інші.
Відстань від витоку до гирла становить довжину річки, яку можна виміряти за допомогою карти.
Прийом « Картографічна лабораторія» Слайд 13.
І група - річки Дніпро
ІІ група – річки Стохід
Річка завжди має притоки. Якщо подивитися за напрямом течії то всі більш дрібні річки, які впадають в неї з правого боку називаються правими притоками, а ті , що впадають з лівого боку – лівими притоками. Слайд
Для того ,щоб визначити притоки потрібно стати за напрямом течії з лівого боку будуть ліві притоки , з правого – праві.
Прийом « Географічний практикум» Слайд 14.
І група – ліві притоки Дніпра;
ІІ група – праві притоки Дніпра.
Річка з усіма своїми притоками створює річкову систему. Наприклад :
Річкову систему Дніпра складають понад тисяча річок , що є його притоками. Слайд 15.
Якщо за умов безхмарної погоди подивитися з літака на річкову систему, виявляється вона схожа на дерево, в якому основа річки – це стовбур , а її притоки – гілки. Слайд16.
Площа суходолу, з якого річка збирає воду, називається басейном річки. Сусідні річкові басейни відокремлені один від одного певними кордонами – вододілами. Зазвичай ними виступають гори або підвищення рельєфу. Найбільший річковий басейн має Амазонка. Його площа складає понад 7 млн. км.кв. На цій території можна розмістити майже цілий материк Австралію.
Всі річки впадають одна в одну , в озера, в моря, в кінцевому результаті несуть свої води в Світовий океан.
Отже, всі річки суходолу можна розподілити за басейнами чотирьох океанів та басейнами внутрішнього стоку.
Прийом «Знайди пару»( робота в групах) Слайд 17.
Завдання 9. Знайдіть відповідність між річками і їх басейнами і з ‘єднайте стрілочками
І група Замбезі Північно – Льодовитий
Лена Атлантичний
Амур Індійський
Амазонка Тихий
ІІ група Дніпро Тихий
Об Атлантичний
Амудар’ я Північно – Льодовитий
Янцзи Внутрішнього стоку
Водний потік річки як справжній будівельник постійно працює . він несе з собою глину, пісок, гальку. Руйнуючи та розчиняючи гірські породи в одному місці та відкладаючи в іншому , річка поступово будує свою неповторну долину.
Знайдіть в словничку, що таке річкова долина ? Слайд 18.
Річкова долина - звивисте заглиблення по якому тече річка від витоку до гирла.
Річкові долини мають свою будову , основним елементом якої є річище( русло), заплава та тераси. Слайд 19.
Прийом «Географічна торбинка»
Сьогодні ми поповнимо свою географічну торбинку , ум вигляді словникової роботи. Слайд 19.
У кожного із вас є ці географічні терміни із визначеннями , які ви собі дома впишете у свої географічні словнички.
Річище – найглибша частина річкової долини, що постійно зайнята водним потоком.
Річкова система – головна річка з усіма її притоками.
Басейн річки – територія, з якої річка збирає свої води.
Вододіл- границя басейнів сусідніх річок.
Заплава- це частина річкової долини, яка періодично затоплюється водою під час повеней або паводків. Заплава вкрита рослинністю.
Тераса - це частина річкової долини , які ніколи не заливаються водою. Це свідчить про те, що в минулому була значно мілкішою, тоді тераси були заплавами, а заплави – річищем.
Дно річки складається з різних за твердістю гірських порід: м’які породи розмиваються дуже швидко, а тверді – повільно і тому виступають з води утворюючи пороги. Вони завжди створюють небезпеку і перешкоджають судноплавству.
Там, де на річці є високий скелястий уступ вода з нього падає – утворюючи водоспади. Слайд 20
Прийом «Здивую всіх» Слайд 22.
Сьогодні наші експедиційні групи мали випереджуючі завдання :
І група - готували презентацію на тему «Найбільші річки світу»
ІІ група - готували презентацію на тему «Річка Стохід – найчистіша річка Волині»
Виступи учнів
V. Закріплення нових знань
Прийом « Географічна пошта» Слайд 23.
Розташуйте назви річок по материках на яких вони розміщені.
Ніл, Єнісей, Дніпро, Хуанхе, Оріноко, Міссісіпі, Муррей, Конго
Євразія |
Африка |
Північна Америка |
Південна Америка |
Австралія |
Антарктида |
|
|
|
|
|
|
Прийом «Географічний тренінг» Слайд 24.
Завдання Скласти схему використовуючи опорні слова.
Затоки, протоки, річки, озера, моря, льодовики, океани, болота, підземні води, хмари, штучні водойми, канали.
VI. Підсумок уроку
Прийом « Проблемне питання» Слайд 25
Очікувані відповіді учнів.
(Річки часто називають блакитними артеріями планети, тому, що вони справді несуть величезні маси прісних вод у різних частинах суходолу. Річні води мають дуже велике значення для життя людей, вони надзвичайно необхідні для водопостачання міст і сіл, для господарської діяльності людини)
Прийом «Мікрофон»
• Що таке річка? Назвіть та поясніть складові річки.
Метод «Торбинка вражень»
Опрацювати §47, підготувати повідомлення про річки Волинської області.
витік річок Амазонка, Ніл, Хуанхе .