Урок- конференція ЯДС.Тема: «Водойми рідного краю, їх стан та охорона»

Про матеріал
Авторська розробка уроку-конференції, насичена різними видами та прийомами роботи на уроці:" Інтервю", "Журналістське розслідування" " Соціологічне дослідження", " Досліди", " Спостереження", захист проєкту та ін. Сподіваюсь розробка стане Вам у нагоді.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: «Водойми рідного краю, їх стан та охорона»

Мета:вдосконалити та узагальнити знання учнів про водойми України та рідного краю; навчати читати карту і працювати з нею, пояснити значення води  та використання їїї людиною;

розвивативміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, пам'ять, увагу, спостережливість;

виховувати екологічну культуру, захоплення неповторністю й величчю природи, бережне ставлення до природних багатств.

Обладнання:глобус, карта України, контурнікарти, комп`ютер, проектор, навчальнапрезентація, мікрофон, обладнання для дослідів.

Тип уроку:урок узагальнення знань умінь і навичок

Форма проведення : урок-прес-конференція.

Хід уроку:

1. Організаціякласу

Діти! В народікажуть:

Добрийгість – дому радість!

Сподіваюсь, щови, як і я,

Раді нашим гостям.

Тожповернемось до гостей,привітаємося:

– Добрий день!

А тепер тихенько поверніться,

один одномувсміхніться,

На урок старання не забудьте взяти,

Сядьте всірівненько, будем починати.

(слайд 1)
2. Оголошення теми і мети уроку

- Сьогодні ми проведемо з вами прес-конференцію. Що ж таке прес-конференція?

- Візьмемо з собою на конференцію:(слайд 2)

- В ході конференції ми узагальнимознання про водойми України, та нашої місцевості зокрема. Дізнаємося багато нового про найбільші водойми, їх значення в житті людей. Будемо спостерігати за результатами цікавих досліджень, спробуємо оцінити екологічну ситуацію навколо водойм  села та надати рекомендації щодо ліквідації цих проблеми.

- На прес-конференцію запрошені фахівці, науковці : історики, гідрологи (вчені, які вивчають водні об’єкти), синоптики( люди, які займається наукою про погоду та її передбачення), журналісти, соціологи,  дослідники, медики,геграфи , краєзнавці, картографи, а також гості.

- Я хочу нагадативсім, щоуспіхсьогоднішньоїзустрічізалежитьвід кожного з вас. Особливо від "фахівців". Адже,їм треба найдокладнішерозповісти про свої дослідження. А від "журналістів" чекаємоцікавихзапитань.

- Координувати роботу конференції та здійснювати контроль буду я.

Тема прес-конференції: «Водойми рідного краю, їх стан та охорона».

План нашоїконференції перед вами.

(слайд № 3 )

3. Підсумок фенологічних спостережень

3.1.Вступна бесіда

- Ми всіживемо на планеті Земля, в їїмальовничомукуточку, якиймаєназвуУкраїна.

3.2. Бесіда за спостереженням. Журналістське розслідування

Журналіст №1

- Яка пора року господарює на Україні? ( Весна).

- Як називається місяць? - Чому?.

-Як наші предки називали березень? (капельник, протальник, соковик, полютий, красовик).

- Яка сьогодні дата? (24березня).

- Чим знаменний цей місяць для природолюбів?

3 березня – День дикоїприроди,

21 березня – Всесвітній день лісів,

22 березня – Всесвітній день води(слайд №4) 

Всесвітній день води бересвій початок відКонференції з довкілля та розвитку, що мала місце у 1992р. в Ріо-де-Жанейро. Основною причиною святкуванняцього дня є швидкезменшеннязапасівпитної води. Генеральнаасамблея ООН оголосила 22 березняВсесвітнім днем воднихресурсів. Метою проведенняцього Дня є підвищеннярівняобізнаності про значення і важливість води для продовженняжиття на Землі, а також про те, як раціональневикористанняводнихресурсівсприяєпідвищеннюдобробуту людства.

23 березня день весняногорівнодення,

28березня – Всесвітняакція "Година Землі"

Журналіст №2

- Якізмінивідбуваються в неживій природі природі? (День дорівнює ночі, повітрястаєтеплішим, сонечкосвітить все більше,переважаютьпохмурідні.)

-Які зміни відбулись у живій природі?(слайд №5)

3.3. Інтерв’ю«Сьогодні за вікном…»(слайд №6)

    – Прийшла справжня весна. Сьогодні за вікном  температура повітря  +С.Бувдощ….. Спостерігався … вітер.

Максимальна температура+ 19.1°с в цей день була зафіксована в 1959 році, а мінімальна – 8,5°с  в 1956 році

У давнинупримітили, щопухнастийіній у цей день передвіщаєхорошу погоду.  "Якщо у цей день березеньзабирає з собою холод, літо буде теплим"

- А я бажаю нехай проблеми та незгоди, не роблятьсьогодні вам погоди. Приємноговсім настрою.

4.Актуалізація опорних знань учнів

4.1.Мотивація навчальної діяльності(слайд №7)

Гра “Знаю. Хочу ще знати. Ще дізнаюсь”.

(Вчитель читає питання, а учні показують позначки:

+ - Знаю;

  • Хочу знати;

?- ще дізнають).

  • Які водойми є в нашому селі?
  • Чому вони потребують охорони?.
  • Яка водойма називається озером?
  • Чи забезпечена водою Чернівецька область?
  • Як вода потрапляє в джерело?
  • Яке озеро  в Україні є найбільшим?
  • Скільки в Україні морів?

- Подивіться, будь ласка, на дошку, що ви бачите?(слайд №8)

- Який колір на ній переважає? Чому?(71% планети вкритий водою)

5. Узагальнення знань умінь і навичок

Не можнажитибез води:

Вона навкруг, вона в тобі.

В озерах, річках, океанах,

Дощукраплинах і в фонтанах.

Вона в емоціяхлюдини:

В сльозахвідрадощівчигніву,

Й краса природи на Землі

Не можежитибез води.

Чудова нашагідросфера!

Існує все навколонеї:

І людство, й фауна , і флора,

І все, що є у нас навколо.

А якби не булоїї –

Життя все зникло б на Землі.

5.1. Соціологічне опитування

Соціолог №1

  • Чому вчені іноді називають нашу Землю планетою Океан?
  •  Де у природі є вода?
  • Як одним словом назвати джерела, річки, моря, озера, болота?
  • Які види водойм ви знаєте?
  • Що відноситься до природних водойм ?
  • Які найдовші річки в Україні ви знаєте? Покажіть їх на карті.
  • Картографи будуть слідкувати за вашими відповідями і коригувати їх(робота біля дошки)

(Дніпро - найдовша річка в Україні, поділяє Україну на правобережну і лівобережну, на ній створено 6 водосховищ. Має 1424 притоки

Дністер – по ній проходить кордон Чернівецької області із сусідніми, в тому числі і Заставнівського району.

Сіверський Донець – найдовша річка східної України, має понад 3000 приток

Десна – ліва притока Дніпра, найчистіша річка України.

Прут-бере свій початок біля гори Говерла, протікає через місто Чернівці, це типова гірська річка.

Дунай –найбільша річка західної Європи, протікає через 18 країн  Європи, в тому числіпо кордону України та Румунії)

  • В які моря вони впадають? Покажіть їх.
  • Чи багата Україна озерами? Покажіть їх.
  • А які водойми відносяться  до штучних?

5.2. Робота на контурній карті

-А тепер надаю слово картографам

Картограф

- Ми вже побачили ваші знання біля карти, а тепер хочемо, щоб ви на своїх контурних картах, підписали ці водні об’єкти? (слайд – переміщення №9). Самоперевірка

5. 3. Вода -джерело життя

  • Соціолог №2
  • Яке значення для живої природи має вода?

-Чому воду називаютьджереломжиття?

(Без води життянеможливе.

Першіживіорганізмиз’явилися на нашійпланетібагатомільйонівроків тому саме у воді.

Тілотварин на 50% складається з води.

Новонароджененемовля на 75-80% складається з води.

В тілілюдини,щомаємасу 70 кг, майже 50 кг води.

Рослинитакожпостійнопотребують води.

А ще вода-цеджерелокраси.)

5.4.Релаксаційна пауза(слайд №10)

5.5. Слововчителя(слайд №11)

- Вода – цедивовижнарідина. Значення води підкреслюютьрізнимивисловами:

« Вода -еліксиржиття»

« Вода – джереложиття»

5.6.Забезпеченість водою регіонів України

Соціолог 2

- Як люди використовують воду?

(Для питних потреб, у промисловості, сільському господарстві, для відпочинку, перевезення вантажів кораблями, розведення риби)

(слайд №12)

  • Розглянемо карту і подивимось, як регіони України забезпечені водою. Найбільше води у Закарпатській, Івано-Франківській, Волинській, Житомирській та Чернігівській областях. Найменше – у Одеській, Миколаївській, Херсонській, Дніпропетровській, Запорізькій областях та в Криму.  Чернівецька область достатньо забезпечена водними ресурсами

5.7 Дослідження «Звідки під землею вода»(слайд –відео №13)

  • А звідки бере воду ваша сім’я?
  • Чим живляться криниці?
  • Запрошуємовчених-дослідників для демонстраціїдосліду, який допоможе зрозуміти цей процес, і пояснить в чому секрет  чистоти джерельної води

Дослідник1

  • - Для досліду ми взяли 3 склянки та помістили в них лійки. У першу лійкунасипалиґрунту, у другу – пісок, у третю- глину.
  • Одночасноналиваємо в кожнулійку воду і спостерігаймо, де вода швидшепройде через природнийматеріал.
  • - Ми бачимо, щошвидше вода проходить через пісок та ґрунт, а повільніше через глину.

То звідки ж береться вода під землею?

Дослідник 2

  • -Проходячи через шариґрунту та піску, вода затримується над шаром глини та течевздовж шару глини.

 Дощові та розталі снігові води швидко проходять крізь шари ґрунту та піску, а шар глини повільно всотує воду. Підземні води рухаються, і там, де глина підходить до поверхні води, вода витікає на поверхню. Цемісценазиваютьджерелом.

Є джерела і в нашому селі.

5.8.Водойми рідного краю

-А які ще водойми розташовані на вашій малій батьківщині?

До слова запрошую краєзнавців

Краєзнавець 1 (проект «Стежками рідного краю»)(слайд №14, 15)

Вивчаючи водні об’єкти села можемо сказати, що селом протікає річечка Шеровці. Вона бере свій початок з лісового джерела біля підніжжя гори Берди.

Краєзнавець 2.

Ще навколо села є багато великих і малих ставків: Гропа, Солдатський, Бойковий, , Лазиковий або Плесо та інші.

Краєзнавець 1

А ще нас зацікавив один маленький, проте цікавий ставок – Гуркало. Цікаво було б дізнатись у дослідників про нього.

5.9.Захист проекту «Гуркало – унікальний водний об’єкт»(слайд №16)

Дослідник географ(слайд №17)

Ставок Гуркало знаходиться у південно-східній частині села, має стрімкий північний берег та болотистий південний.

Дослідник історик1(слайд №18)

За переказами старожилів села на поверхні цієї місцевості постійно спостерігалось виділення газу, у вигляді бульбашок, подібно до яких утворюються бульбашки при випаданні дощу. Вони булирізноївеличини, вибухаючивони створювали гуркіт, що й стало причиною для назви «Гуркало».

Інша говорить про те, що походження страшних гуркітливих звуків суто побутове. Цю водойму селяни здавна використовували для прання білизни, яку «вибивали» об каміння, що й породжувало ці звуки.

Дослідник історик2

«Він існує більше ста років. Раніше ця місцевість була болотом – коні і худоба, які сюди потрапляли провалювались. У північній частині урочища, під стрімким берегом стояли два великих камені, з-під яких било два джерела. Сама толока була заросла осокою, яку люди косили на перевесла. З часом навколишню територію селяни попідсипали, а біля існуючих джерел закопали ще декілька привезених камені. При цьому були розкопані ще декілька джерел.Тепер береги ставка забетоновані, ставок регулярно чистять.

Дослідник гідролог 1(слайд №19)

Вода у ставку не замерзає взимку навіть у найлютіші морози. Це є доказом того, що вода в ставок надходить із значних глибинних-джерел. Вода на дотик масначистого бірюзового кольору, і здається теплою

Дослідник гідролог 2

Довжина ставка складає 6 м, ширина-3м, середня глибина 0,9 м. Дно піщане, водойму наповнюють 7 джерел на дні.

Медик

Місцеві жителі, яких ми опитали кажуть,що вода має цілющі властивості. Ще до середини 70-х років мами, чиї діти хворіли на коклюш, зранечку приходили до ставка, щоб діти дихали випарами зі ставка. Самі брали якусь роботу, в’язання. Діти ж спали в колясках. Також  водою омивали різні висипи на шкірі.

Дослідник(слайд №20)

Колись у цьому ставку мочили коноплі, і помітили, що тканина з них особливо м’яка. Від тоді в ставку почали прати. Склався неписаний графік прання - здосвітку пралися лише нові білі «святошні» речі, з полудня - постільна білизна, надвечір - щоденний одяг. При цьому жодна річ не линяє. Результат прання перевершував досягнення навіть  найсучаснішої пральної техніки. Зараз перуть збоку, на траві. Для сушіння речей зроблено жердини.

Еколог(слайд №21)

Люди, що приходять до ставка прати часто залишають після себе коробки з-під миючих засобів. Та й спостерігати як берегами тече милиння сумно. Ми, навідуючись, завжди проводимо прибирання території навколо ставка.Цьогоріч насадили на березі плакучі верби

5.10.  Дослід «Знак якості…»(слайд №22).

То ж чим загрожує забруднення прибережних територій? Прошу до слова екологів-дослідників

Демонстраціярезультатівдосліду

Еколог-дослідник1

З метою виявлення впливу забруднення води на рослини ми провели наступний дослід.  На попередньому уроці у вівторок, у три склянки набрали чистої, джерельної води.

Еколог-дослідник 2

 Воду у першій склянцізабруднили оцтовою кислотою(кислотні дощі), у другій – концентрованийсолянийрозчин, у третій – чиста вода. У розчини помістили зрізаніпаростки хлорофітуму.

Еколог-дослідник 1

  • А зараз давайте разом подивимся, що ж сталося з паростками? Як бачимо,у склянках із забрудненою водою паростки зачахли та гинуть, найкращийвиглядмаєпаросток, який стояв у чистійводі.

Еколог-дослідник 2

Із сьогодніших дослідів можна зробити висновок, що життя існує тільки у чистій воді.

6. «На грані…»(слайд №23)

- До мене дійшли чутки, що на території села планують побудувати завод по виробництву мінеральних добрив.

(журналісти та соціологи- підприємці, екологи, всі інші місцеві жителі.)

Яка ваша думка по цьому питанню?

(підприємці - з будівництвом нового заводу збільшиться кількість робочих місць, таким чином поповниться бюджет села та району.

Сільські мешканці – це дуже добре, адже я зараз безробітній і шукаю роботу,

- а я категорично проти , тому що завод буде побудований біля мого городу;

- нарешті поремонтують дороги;

- і добриво стане дешевшим  і купляти буде легше.

Екологи – а як же екологічна ситуація, адже завод забруднюватиме повітря, ґрунти, води, рослини, тварини;

- дощові води проходячи крізь шар ґрунту, не очищатимуться, і забруднюватимуть підземні води

Висновок : перед тим як будувати заводи, фабрики потрібно побудувати очисні установки, відремонтувати дороги , створити всі умови, щоб викиди в повітря, грунт, водойми були мінімальні/)

7. Підсумок уроку

7.1. Складання правил охорони водних ресурсів

- Запропонуйте шляхи вирішення екологічної ситуації щодо водойм України.Адже,із забрудненням водойм боротися треба кожному.Пригадайте попередню прес-конференцієї в ході якої ми вирішили, що ми також є забруднювачами світового океану.

 (слайд №24)Завдання  груп: скласти по декілька правил охорони водойм і презентувати  їх.

Чизгодніви з таким вирішеннямцієїпроблеми? Що б хотілизапропонуватище?

-А теперскладемо гасло, яке буде спонукатикожного з нас до охорониводоймУкраїни.

Збережемо водойми України для нащадків(слайд №25)

7.2. Підсумкове опитування

- Чисподобалось вам бути учасником прес-конференції?

- Чому?

-Про щовипочуливперше?

- Що вас вразило?

(слайд №26 )

Бережіморіки, бережімо води.

Бережімоокеани: чистоту їх і природу.

Бережімоїхрослинки і найменшіїтваринки,

Бо ми всі – природирідноїчастинки.

Бо все діти у ваших руках! І зараз ми закриємо очі відчуємо це(передаємо символ  планети Земля- глобус)(слайд № 27 ,28)

- Я дякую вам за співпрацю на уроці. Ви молодці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 лютого 2021
Переглядів
939
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку