Тема: «Водойми рідного краю, їх стан та охорона»
Мета:вдосконалити та узагальнити знання учнів про водойми України та рідного краю; навчати читати карту і працювати з нею, пояснити значення води та використання їїї людиною;
розвивативміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку, пам'ять, увагу, спостережливість;
виховувати екологічну культуру, захоплення неповторністю й величчю природи, бережне ставлення до природних багатств.
Обладнання:глобус, карта України, контурнікарти, комп`ютер, проектор, навчальнапрезентація, мікрофон, обладнання для дослідів.
Тип уроку:урок узагальнення знань умінь і навичок
Форма проведення : урок-прес-конференція.
Хід уроку:
1. Організаціякласу
Діти! В народікажуть:
Добрийгість – дому радість!
Сподіваюсь, щови, як і я,
Раді нашим гостям.
Тожповернемось до гостей,привітаємося:
– Добрий день!
А тепер тихенько поверніться,
один одномувсміхніться,
На урок старання не забудьте взяти,
Сядьте всірівненько, будем починати.
(слайд 1)
2. Оголошення теми і мети уроку
- Сьогодні ми проведемо з вами прес-конференцію. Що ж таке прес-конференція?
- Візьмемо з собою на конференцію:(слайд 2)
- В ході конференції ми узагальнимознання про водойми України, та нашої місцевості зокрема. Дізнаємося багато нового про найбільші водойми, їх значення в житті людей. Будемо спостерігати за результатами цікавих досліджень, спробуємо оцінити екологічну ситуацію навколо водойм села та надати рекомендації щодо ліквідації цих проблеми.
- На прес-конференцію запрошені фахівці, науковці : історики, гідрологи (вчені, які вивчають водні об’єкти), синоптики( люди, які займається наукою про погоду та її передбачення), журналісти, соціологи, дослідники, медики,геграфи , краєзнавці, картографи, а також гості.
- Я хочу нагадативсім, щоуспіхсьогоднішньоїзустрічізалежитьвід кожного з вас. Особливо від "фахівців". Адже,їм треба найдокладнішерозповісти про свої дослідження. А від "журналістів" чекаємоцікавихзапитань.
- Координувати роботу конференції та здійснювати контроль буду я.
Тема прес-конференції: «Водойми рідного краю, їх стан та охорона».
План нашоїконференції перед вами.
(слайд № 3 )
3. Підсумок фенологічних спостережень
3.1.Вступна бесіда
- Ми всіживемо на планеті Земля, в їїмальовничомукуточку, якиймаєназвуУкраїна.
3.2. Бесіда за спостереженням. Журналістське розслідування
Журналіст №1
- Яка пора року господарює на Україні? ( Весна).
- Як називається місяць? - Чому?.
-Як наші предки називали березень? (капельник, протальник, соковик, полютий, красовик).
- Яка сьогодні дата? (24березня).
- Чим знаменний цей місяць для природолюбів?
3 березня – День дикоїприроди,
21 березня – Всесвітній день лісів,
22 березня – Всесвітній день води(слайд №4)
Всесвітній день води бересвій початок відКонференції з довкілля та розвитку, що мала місце у 1992р. в Ріо-де-Жанейро. Основною причиною святкуванняцього дня є швидкезменшеннязапасівпитної води. Генеральнаасамблея ООН оголосила 22 березняВсесвітнім днем воднихресурсів. Метою проведенняцього Дня є підвищеннярівняобізнаності про значення і важливість води для продовженняжиття на Землі, а також про те, як раціональневикористанняводнихресурсівсприяєпідвищеннюдобробуту людства.
23 березня день весняногорівнодення,
28березня – Всесвітняакція "Година Землі"
Журналіст №2
- Якізмінивідбуваються в неживій природі природі? (День дорівнює ночі, повітрястаєтеплішим, сонечкосвітить все більше,переважаютьпохмурідні.)
-Які зміни відбулись у живій природі?(слайд №5)
3.3. Інтерв’ю«Сьогодні за вікном…»(слайд №6)
– Прийшла справжня весна. Сьогодні за вікном температура повітря +С.Бувдощ….. Спостерігався … вітер.
Максимальна температура+ 19.1°с в цей день була зафіксована в 1959 році, а мінімальна – 8,5°с в 1956 році
У давнинупримітили, щопухнастийіній у цей день передвіщаєхорошу погоду. "Якщо у цей день березеньзабирає з собою холод, літо буде теплим"
- А я бажаю нехай проблеми та незгоди, не роблятьсьогодні вам погоди. Приємноговсім настрою.
4.Актуалізація опорних знань учнів
4.1.Мотивація навчальної діяльності(слайд №7)
Гра “Знаю. Хочу ще знати. Ще дізнаюсь”.
(Вчитель читає питання, а учні показують позначки:
+ - Знаю;
?- ще дізнають).
- Подивіться, будь ласка, на дошку, що ви бачите?(слайд №8)
- Який колір на ній переважає? Чому?(71% планети вкритий водою)
5. Узагальнення знань умінь і навичок
Не можнажитибез води:
Вона навкруг, вона в тобі.
В озерах, річках, океанах,
Дощукраплинах і в фонтанах.
Вона в емоціяхлюдини:
В сльозахвідрадощівчигніву,
Й краса природи на Землі
Не можежитибез води.
Чудова нашагідросфера!
Існує все навколонеї:
І людство, й фауна , і флора,
І все, що є у нас навколо.
А якби не булоїї –
Життя все зникло б на Землі.
5.1. Соціологічне опитування
Соціолог №1
(Дніпро - найдовша річка в Україні, поділяє Україну на правобережну і лівобережну, на ній створено 6 водосховищ. Має 1424 притоки
Дністер – по ній проходить кордон Чернівецької області із сусідніми, в тому числі і Заставнівського району.
Сіверський Донець – найдовша річка східної України, має понад 3000 приток
Десна – ліва притока Дніпра, найчистіша річка України.
Прут-бере свій початок біля гори Говерла, протікає через місто Чернівці, це типова гірська річка.
Дунай –найбільша річка західної Європи, протікає через 18 країн Європи, в тому числіпо кордону України та Румунії)
5.2. Робота на контурній карті
-А тепер надаю слово картографам
Картограф
- Ми вже побачили ваші знання біля карти, а тепер хочемо, щоб ви на своїх контурних картах, підписали ці водні об’єкти? (слайд – переміщення №9). Самоперевірка
5. 3. Вода -джерело життя
-Чому воду називаютьджереломжиття?
(Без води життянеможливе.
Першіживіорганізмиз’явилися на нашійпланетібагатомільйонівроків тому саме у воді.
Тілотварин на 50% складається з води.
Новонароджененемовля на 75-80% складається з води.
В тілілюдини,щомаємасу 70 кг, майже 50 кг води.
Рослинитакожпостійнопотребують води.
А ще вода-цеджерелокраси.)
5.4.Релаксаційна пауза(слайд №10)
5.5. Слововчителя(слайд №11)
- Вода – цедивовижнарідина. Значення води підкреслюютьрізнимивисловами:
« Вода -еліксиржиття»
« Вода – джереложиття»
5.6.Забезпеченість водою регіонів України
Соціолог 2
- Як люди використовують воду?
(Для питних потреб, у промисловості, сільському господарстві, для відпочинку, перевезення вантажів кораблями, розведення риби)
(слайд №12)
5.7 Дослідження «Звідки під землею вода»(слайд –відео №13)
Дослідник1
То звідки ж береться вода під землею?
Дослідник 2
Дощові та розталі снігові води швидко проходять крізь шари ґрунту та піску, а шар глини повільно всотує воду. Підземні води рухаються, і там, де глина підходить до поверхні води, вода витікає на поверхню. Цемісценазиваютьджерелом.
Є джерела і в нашому селі.
5.8.Водойми рідного краю
-А які ще водойми розташовані на вашій малій батьківщині?
До слова запрошую краєзнавців
Краєзнавець 1 (проект «Стежками рідного краю»)(слайд №14, 15)
Вивчаючи водні об’єкти села можемо сказати, що селом протікає річечка Шеровці. Вона бере свій початок з лісового джерела біля підніжжя гори Берди.
Краєзнавець 2.
Ще навколо села є багато великих і малих ставків: Гропа, Солдатський, Бойковий, , Лазиковий або Плесо та інші.
Краєзнавець 1
А ще нас зацікавив один маленький, проте цікавий ставок – Гуркало. Цікаво було б дізнатись у дослідників про нього.
5.9.Захист проекту «Гуркало – унікальний водний об’єкт»(слайд №16)
Дослідник географ(слайд №17)
Ставок Гуркало знаходиться у південно-східній частині села, має стрімкий північний берег та болотистий південний.
Дослідник історик1(слайд №18)
За переказами старожилів села на поверхні цієї місцевості постійно спостерігалось виділення газу, у вигляді бульбашок, подібно до яких утворюються бульбашки при випаданні дощу. Вони булирізноївеличини, вибухаючивони створювали гуркіт, що й стало причиною для назви «Гуркало».
Інша говорить про те, що походження страшних гуркітливих звуків суто побутове. Цю водойму селяни здавна використовували для прання білизни, яку «вибивали» об каміння, що й породжувало ці звуки.
Дослідник історик2
«Він існує більше ста років. Раніше ця місцевість була болотом – коні і худоба, які сюди потрапляли провалювались. У північній частині урочища, під стрімким берегом стояли два великих камені, з-під яких било два джерела. Сама толока була заросла осокою, яку люди косили на перевесла. З часом навколишню територію селяни попідсипали, а біля існуючих джерел закопали ще декілька привезених камені. При цьому були розкопані ще декілька джерел.Тепер береги ставка забетоновані, ставок регулярно чистять.
Дослідник гідролог 1(слайд №19)
Вода у ставку не замерзає взимку навіть у найлютіші морози. Це є доказом того, що вода в ставок надходить із значних глибинних-джерел. Вода на дотик масначистого бірюзового кольору, і здається теплою
Дослідник гідролог 2
Довжина ставка складає 6 м, ширина-3м, середня глибина 0,9 м. Дно піщане, водойму наповнюють 7 джерел на дні.
Медик
Місцеві жителі, яких ми опитали кажуть,що вода має цілющі властивості. Ще до середини 70-х років мами, чиї діти хворіли на коклюш, зранечку приходили до ставка, щоб діти дихали випарами зі ставка. Самі брали якусь роботу, в’язання. Діти ж спали в колясках. Також водою омивали різні висипи на шкірі.
Дослідник(слайд №20)
Колись у цьому ставку мочили коноплі, і помітили, що тканина з них особливо м’яка. Від тоді в ставку почали прати. Склався неписаний графік прання - здосвітку пралися лише нові білі «святошні» речі, з полудня - постільна білизна, надвечір - щоденний одяг. При цьому жодна річ не линяє. Результат прання перевершував досягнення навіть найсучаснішої пральної техніки. Зараз перуть збоку, на траві. Для сушіння речей зроблено жердини.
Еколог(слайд №21)
Люди, що приходять до ставка прати часто залишають після себе коробки з-під миючих засобів. Та й спостерігати як берегами тече милиння сумно. Ми, навідуючись, завжди проводимо прибирання території навколо ставка.Цьогоріч насадили на березі плакучі верби
5.10. Дослід «Знак якості…»(слайд №22).
То ж чим загрожує забруднення прибережних територій? Прошу до слова екологів-дослідників
Демонстраціярезультатівдосліду
Еколог-дослідник1
З метою виявлення впливу забруднення води на рослини ми провели наступний дослід. На попередньому уроці у вівторок, у три склянки набрали чистої, джерельної води.
Еколог-дослідник 2
Воду у першій склянцізабруднили оцтовою кислотою(кислотні дощі), у другій – концентрованийсолянийрозчин, у третій – чиста вода. У розчини помістили зрізаніпаростки хлорофітуму.
Еколог-дослідник 1
Еколог-дослідник 2
Із сьогодніших дослідів можна зробити висновок, що життя існує тільки у чистій воді.
6. «На грані…»(слайд №23)
- До мене дійшли чутки, що на території села планують побудувати завод по виробництву мінеральних добрив.
(журналісти та соціологи- підприємці, екологи, всі інші місцеві жителі.)
Яка ваша думка по цьому питанню?
(підприємці - з будівництвом нового заводу збільшиться кількість робочих місць, таким чином поповниться бюджет села та району.
Сільські мешканці – це дуже добре, адже я зараз безробітній і шукаю роботу,
- а я категорично проти , тому що завод буде побудований біля мого городу;
- нарешті поремонтують дороги;
- і добриво стане дешевшим і купляти буде легше.
Екологи – а як же екологічна ситуація, адже завод забруднюватиме повітря, ґрунти, води, рослини, тварини;
- дощові води проходячи крізь шар ґрунту, не очищатимуться, і забруднюватимуть підземні води
Висновок : перед тим як будувати заводи, фабрики потрібно побудувати очисні установки, відремонтувати дороги , створити всі умови, щоб викиди в повітря, грунт, водойми були мінімальні/)
7. Підсумок уроку
7.1. Складання правил охорони водних ресурсів
- Запропонуйте шляхи вирішення екологічної ситуації щодо водойм України.Адже,із забрудненням водойм боротися треба кожному.Пригадайте попередню прес-конференцієї в ході якої ми вирішили, що ми також є забруднювачами світового океану.
(слайд №24)Завдання груп: скласти по декілька правил охорони водойм і презентувати їх.
Чизгодніви з таким вирішеннямцієїпроблеми? Що б хотілизапропонуватище?
-А теперскладемо гасло, яке буде спонукатикожного з нас до охорониводоймУкраїни.
Збережемо водойми України для нащадків(слайд №25)
7.2. Підсумкове опитування
- Чисподобалось вам бути учасником прес-конференції?
- Чому?
-Про щовипочуливперше?
- Що вас вразило?
(слайд №26 )
Бережіморіки, бережімо води.
Бережімоокеани: чистоту їх і природу.
Бережімоїхрослинки і найменшіїтваринки,
Бо ми всі – природирідноїчастинки.
Бо все діти у ваших руках! І зараз ми закриємо очі відчуємо це(передаємо символ планети Земля- глобус)(слайд № 27 ,28)
- Я дякую вам за співпрацю на уроці. Ви молодці.