18 травня о 18:00Вебінар: Інтерактивний урок математики: алгоритми та приклади створення дидактичних матеріалів

Урок- подорож «Прості енергетичні рішення проти змін клімату» Математика 5 клас "Дії з десятковими дробами"

Про матеріал

В розробці до уроку- подорожі «Прості енергетичні рішення проти змін клімату» (математика 5 клас, "Дії з десятковими дробами") розглядаються завдання, які розвиваютьти цікавість до навчання безпосереднім значенням вивчаючих питань в житті українського народу; дають установку на гармонію взаємин людини та природи, формують в учнів сучасний світогляд та систему спеціальних знань щодо переваг прогресивних технологій ЕЕ освітлення та його впливу на зниження викидів парникових газів до атмосфери, підвищують обізнаність учнів щодо ефективності використання та збереження енергії, пом'якшення змін клімату.

Перегляд файлу

Відділ освіти, молоді та спорту

Новомиколаївської районної державної адміністрації

Запорізької області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дії з десятковими дробами

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

урок-подорож, проведений в 5 класі Підгірненської ЗОШ І-ІІІ ступенів Новомиколаївского району Запорізької області

вчителем математики

Бейдик Н. І.

 

 

 

 

 

 

 

 

Підгірне

2016


Математика  5 клас 

Урок- подорож «Прості енергетичні рішення проти змін клімату»

 

Тема: Дії з десятковими дробами.

 

Мета: узагальнити і закріпити набуті знання та вміння по темі; провести корекцію алгоритму розв’язування вправ; продовжити формувати такі загальноосвітні вміння та навички, як взаємоконтроль, узагальнення; розвивати цікавість до навчання безпосереднім значенням вивчаючих питань в житті українського народу; виховувати такі загальнолюдські якості учнів як бережливість, милосердя; дати установку на гармонію взаємин людини та природи, формування в учнів сучасного світогляду та системи спеціальних знань щодо переваг прогресивних технологій ЕЕ освітлення та його впливу на зниження викидів парникових газів до атмосфери, підвищення обізнаності учнів щодо ефективності використання та збереження енергії, пом’якшення змін клімату.

 

  1.   Перевірка домашнього завдання:

 

ЗУПИНИСЯ, ЛЮДИНО, НА МИТЬ...

І ВІДЧУЙ, ЯК ПЛАНЕТІ БОЛИТЬ.

ЯК ІЗ СЕРЦЯ КРИК ВИРИНА -

ЗУПИНИСЯ, ЗЕМЛЯ В НАС ОДНА!

 

ЯК У СЕРЦІ ТЛІЄ ЛЮБОВ,

ЩОБ КОЛИСЬ РОЗГОРІТИСЯ ЗНОВ.

ЗУПИНИСЯ. ЛЮДИНО НА МИТЬ...

І ВІДЧУЙ. ЯК ПЛАНЕТІ БОЛИТЬ...

Марченко-Авруцька Юлія.

Слово вчителя. Діти, ми сьогодні отримали телеграму такого змісту: «Сьогодні на урок математики ми завітаємо в 5 клас, щоб розповісти про себе, свої радощі та проблеми. Дерева.»

Ми живемо в чарівному світі. Природа потурбувалася про нас. Вивчаючи закони природи, використовуючи їх в своїй практиці. Людина стає все більш могутньою, і тому в ім’я життя на землі ми повинні бути особливо уважними до природи, повинні берегти її. Але діяльність людини приводить до того, що в атмосфері постійно зменшується кількість кисню, який так необхідний людині для дихання. Разом з тим збільшується кількість вуглекислого газу.

Учитель. Як же ви, учні можете дбати про чисте повітря? Що ви можете зробити для цього?

(Учні висловлюють свої думки).

І справді, багато в чому звинила людина перед планетою.

Як у минулому, так і тепер є багато прикладів згубленого впливу людини на природу. Адже вона, не чекаючи милості від природи, намагалася якомога більше від неї взяти: будувала, трощила, ламала.

Основну частину екологічно чистого повітря дають нам дерева.

І, тому сьогодні дерева хочуть поспілкуватися з нами мовою математики.

ЗАВДАННЯ1.

Нам його прислало дерево, а яка його назва ви повинні відгадати.

(загадку читає учень, а хто її відгадає біля дошки розв’язує завдання)

УЧЕНЬ. «Широке листя в мене,

П’ятикутне і різьблене,

Наче скульптор різаком

Працював над листком, тож подумай, відгадай.

Як зовуть мене і гай» (Клен).

Відомо, що ліси відіграють надзвичайну роль у житті людини. Ліси – це зелені легені планети. Одне дерево середньої величини виділяє за добу стільки кисню, стільки потрібно для дихання трьом чоловікам (за добу легені людини перекачують більше 100 м3 повітря). Один гектар соснового лісу виділяє за рік 30 т кисню, затримує 36 т пилу. Один гектар широколистяного лісу упродовж години поглинає 8 кг вуглекислоти, виділяючи 8,3 кг кисню, а також 0,08-0,17кг фітонцидів. Крім того, кронами дерев затримується від 21 до 88% пилу та на 19-44% знижується концентрація повітря з патогенними (хвороботворними) бактеріями.

Задача №1.(колективно біля дошки) Один гектар соснового лісу(20-річного лісу) поглинає за рік 9,35т вуглекислого газу і виділяє 7,2т кисню, який забезпечує дихання 200 людей. Скільки кілограмів кисню потрібно на рік для дихання учням вашого класу, школи?

ЗАВДАННЯ 2. Нам надіслало дуже відоме дерево на Україні, оспіване у віршах відомих українських поетів, назву якого нам потрібно відгадати.

«А у мене листки довгенькі

Гостроверхі та дрібненькі,

Все шепочуть потихеньку.

Упізнай же  друже,

Ти мене скоренько…» (верба).

Учням роздаються індивідуальні картки із завданнями.

ЗАДАЧА 1. Встановлено, що 1 га лісу очищає за 1 день 70м3 повітря. Скільки кубічних метрів може очистити ділянка лісу Запорізької області за 1 день, якщо всього площа зелених насаджень у нашій області 3502 га? (600250000м3)

Для порівняння: за 1 день все людство планети поглинає 1 трильйон 766 мільйонів м повітря, що в 3000 раз більше, ніж очищає повітря вся ділянка лісу Запорізької області за той же період.

 

ЗАДАЧА 2. 1 га лісу затримує в середньому за рік 82 тон пилу. Скільки тон пилу може затримати лісонасадження нашої області за рік, якщо їх площа 3502 га? (7840000)

 

ЗАВДАННЯ 3. Надійшло завдання від найтендітнішого дерева нашої країни.

«А в мене зелено тканий,

Свій наряд, тонкі гілки;

В новорічний вечір

Ти мене прийми;

Разом заспіваймо

Всіх казкових

Друзів пригадаймо.

Як мене зовуть?»

Задача. Середня тривалість життя берези і верби однакова, а волоський горіх живе в середньому 350, 4 років. Визначити середню тривалість життя берези і верби, якщо вони разом живуть 721, 2 років. На скільки тривалість цих дерев більша ніж горіха?

Вчитель. Рослини щорічно виділяють приблизно 200 млрд.т. кисню та засвоюють 300 млрд.т. вуглекислого газу. В результаті фотосинтезу за 5500 років відбувається повне оновлення кисню планети. На долю лісу приходиться 2/3 всього кисню, який виділяється в атмосферу. Ось чому так важливо його зберігати! Зміни у складі атмосфери шкідливо впливають на тварин та рослин.

60 кг макулатури рятує одно дерево

30 кг макулатури рятує 1 га лісу

1 т макулатури економить 1000 кВт/ч електроенергії

1 т макулатури економить 200 м3 води

1т макулатури економить дає 2500 учнівських зошитів.

Використання макулатури для виробу паперу на 75% зменшує забруднення повітря та дозволяє зекономити до 40% води!

 Давайте підрахуємо, скільки гектарів лісу залишиться рости, якщо зібрати 100кг макулатури.

ЗАВДАННЯ 4. «Відгадай хто я?

Я завжди поважний, наче дід.

Силу, що в мене є любити слід» (Дуб)

Якщо знайдете корені першого рівняння, взнаєте вік Запорізького дуба(на превеликий жаль якого вже немає), а корені другого рівняння вкажуть скільки можуть жити дуби.

6х=4213,2;    4х+36=4036,4.

(завдання дається кожному учневі. Після розв’язування вони міняються зошитами, перевіряють роботу та оцінюють.)

Вчитель. Сьогодні ми розглянули вплив дерев на наше з вами життя, на зниження загрози глобального потепління та зміни клімату.

Як ви вважаєте, чи є шляхи розв’язання енергетичної проблеми в Україні з тим щоб не допустити збільшення викидів вуглекислого газу в атмосферу?

Які є ще способи зниження загрози глобального потепління та зміни клімату?

(Відновлення лісів, що споживають надлишковий вуглекислий газ.

Перероблення відходів, замість спалювання.

Раціональне використання автомобілів та надання переваги велосипедам і громадському транспорту.

Ефективне споживання електроенергії вдома .)

У Великобританії було проведено дослідження щодо визначення найбільш частих «гріхів» домогосподарств щодо енергозбереження, тобто невиконання простих, доступних кожному заходів, які дають змогу економити енергію (і кошти на її оплату!). За результатами дослідження було сформовано ТОП-10 цих «гріхів», за частотою здійснення. Список має такий вигляд:

71 % залишають електроприлади в режимі «стенд-бай»,

67 % гріють у чайнику більше води, ніж потрібно,

65 % залишають невикористовуванні зарядні пристрої у розетці,

63 % залишають світло у порожніх кімнатах,

48 % їздять на авто навіть у короткі поїздки,

44 % обирають занадто гарячий режим прання,

32 % не вимикають мотор у машині, яка зупинилася (напр., у заторах),

32 % використовують сушку одягу замість сушки на повітрі,

28 % опалюють пустий будинок,

22 % сильніше вмикають опалення замість того, щоб одягти светра. Життя людства багато в чому залежить від енергії. Користуючись мікрохвильовою піччю, заряджаючи телефони, включаючи комп’ютер і дістаючи з холодильника свіжі продукти, ми навіть не замислюємося, що б було, якби всі джерела енергії на Землі виснажилися. Цікаві факти про енергію розкажуть про те, що ми автоматично сприймаємо як належне.

Звичайна електрична лампочка використовує тільки 10% споживаної енергії для освітлення, інші 90% вона використовує для виділення тепла. А флуоресцентні лампочки, які служать в 12 разів довше лампи розжарювання, використовують для освітлення на 80% менше енергії. 

Давайте розрахуємо та порівняємо економічний, екологічний та соціально-економічний ефекти від заміни ламп розжарювання на КЛЛ та LED на прикладі задач.

ЗАДАЧА 1. У двокімнатній квартирі щовечора протягом двох годин вмикають 10 ламп розжарювання потужністю 100 вт. Скільки електроенергії можна зекономити та скільки викидів вуглекислого газу можна зменшити за рік (365  днів), якщо змінити лампи розжарювання на 10 люмінінесцентних ламп (КЛЛ; відомо, що вони дозволяють зекономити до 80% електроенергії)?

Примітка. За цих показників заміна 1 лампи розжарювання на 1 КЛЛ дозволяє зменшити викиди СО2 на 101 кг за рік).

 

Відповідь: витрачено за рік, використовуючи лампи розжарювання, буде витрачено 730 кВТ ( 10 ламп ·0,1кВТ ·2 год ·365 днів), а КЛЛ  - 146кВт ( 10 ламп ·0,02кВТ ·2 год ·365 днів). Тобто можна зекономити споживання електроенергії в розмірі 584кВт. При цьому  за 1 рік можна зменшити викиди вуглецевого газу до атмосфери в розмірі 1,01 т (101 кг·10 ламп).

 

ЗАДАЧА 2. У школі 25 кабінетів для проведення уроків. У кожному кабінеті працюють 14 лампочок розжарювання потужністю 100 кВт протягом 1 години щодня, крім вихідних. Скільки грошей зекономить адміністрація школи за 3 навчальні роки (594 дні), якщо замінити лампи розжарювання на 14 світлодіодні потужністю 12 кВт у кожному кабінеті?

Примітка. Тариф за 1 кВт дорівнює 1,66 грн, роздрібна ціна 1 лампи розжарювання – 5грн, а 1 світлодіодної – 100 грн.

 

Відповідь:  за 3 навчальні роки школі потрібно буде 1050 ламп розжарювання (14 лампи ·25 кабінетів·3 роки) або 350 світлодіодні лампи (14 лампи·25 кабінети).

На купівлю лампи розжарювання за 3 роки необхідно витратити 5250 грн (1050 ламп ·5 грн), на світлодіодні – 35000 грн (350ламп·100 грн).

За електроенергію на освітлення буде витрачено 103534,2 грн при використанні ламп розжарювання (1050 ламп·0,1 кВт ·1,66 грн·594 дні), а на світлодіодні лампи (350 ламп·0,012 кВт ·1,66 грн·594 дні).

Для розрахунку кількості зекономлених грошей слід використовувати формулу ціни споживання, яка дорівнює 108784,2 грн для ламп розжарювання та 39141,368 грн для світлодіодних ламп. Взагалі адміністрація школи за 3 навчальні роки зекономить 69642, 832 грн при використанні світлодіодних ламп.

ВИСНОВОК. Наша подорож на цьому уроці підійшла до кінця. Раціональне використання електроенергії – основне вирішення проблеми її економії і скорочення викидів парникових газів.

А тепер дайте відповідь, що ж підказали нам вправи уроку?

     То як же нам жити на рідній землі,

Щоб люди довіку щасливі були,

Щоб наша квітуча і щедра земля,

Справді для людства раєм була?

 

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

Розрахуйте скільки електроенергії можна зекономити та скільки викидів вуглекислого газу можна зменшити за рік (365  днів), якщо змінити лампи розжарювання у вашому домі на енергоефективні лампи.

Примітка. (КЛЛ; відомо, що вони дозволяють зекономити до 80% електроенергії)За цих показників заміна 1 лампи розжарювання на 1 КЛЛ дозволяє зменшити викиди СО2 на 101 кг за рік).

 

1

 

doc
Додано
23 березня 2018
Переглядів
558
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку