Бугаєнко О.М.
Тема уроку: ПЧ Володимир Дрозд. «Білий кінь Шептало» . Особистість і суспільство. Чи легко зберегти власну індивідуальність людини в сучасному світі?..
Мета:
навчальна: сприяти розвитку навичок самопізнання, самовизначення, адекватної самооцінки в підлітків;
розвивальна: розвивати творчі здібності, удосконалювати навички усного
мовлення, формувати активну життєву позицію.
виховна: виховувати високі моральні якості, переконання в тому, що кожна
людина особлива, вона повинна мати власну думку, культивувати в
собі шляхетність, гордість, самобутність.
Тип уроку: урок-тренінг
Обладнання:
Епіграф:
«Ми — це не безліч стандартних «я», а безліч всесвітів різних»
В. Симоненко
Хід уроку
І. Вступна частина уроку (11 хв.)
1.Привітання.
Вправа «Чарівна паличка» (3 хв.)
Мета: зняття емоційного напруження, позитивне налаштування на подальшу роботу.
Додаткові матеріали (ресурси): «чарівна паличка».
Опис: У вчителя в руках «чарівна паличка», яку він зі словами привітання і побажань передає будь-кому з учасників. Той у кого «чарівна паличка», передає її наступному учаснику із словами привітання і побажання. І так продовжується доти, доки всі учасники не привітаються між собою.
Обговорення:
Методична ремарка. Учнів працюють у творчих групах, кожна з яких взаємодоповнює іншу. Перед школярами на партах тексти твору (прочитаного), роздатковий матеріал.
2.Знайомство. (4 хв.)
Усі учасники тренінгу між собою вже давно знайомі, але ж умови заняття передбачають пізнання одне про одного чогось нового, отож, запрошую вас взяти участь у першому етапі. Вам пропонуватимуться твердження, якщо ви їх підтримуєте, підніміть будь ласка, ваш кольоровий олівець. Таким чином ми дізнаватимемося про кожного щось нове.
Вітаю, ви зробили перші кроки. Думати, мислити, висловлювати власну позицію – цього вчить література і зокрема той твір, з яким працюємо сьогодні. «Ми — це не безліч стандартних «я», а безліч всесвітів різних,» - проголосив В. Симоненко. Тож візьмемо собі за девіз ці прекрасні промовисті слова.
3.Обговорення правил. (2 хв.)
У нас демократична зустріч,
Тож будьмо гідними основ,
які закладено в суспільстві,
і перевірмо їх ми знов:
хай тон розмови буде доброзичливим,
а виступ толерантно-лаконічним,
активно говорімо лиш від себе.
по черзі й не тягнімо плед на себе.
Підтримуймо усіх, хто виступатиме,
Якщо ж не хоче, хай собі мовчатиме.
За успіх обраної справи
Відповідальні всі і праві.
Ми ображати один одного не будемо
І почуватимемося розкутими.
Тож посміхніться, справа хоч й серйозна.
Але ж без позитиву безнадійна і порожня.
-Чи згодні ви з умовами такими? (учні відповідають – «так»)
Хай буде зустріч схожа на родинну.
4.Очікування. (2 хв.)
Запишіть, будь ласка, на гривах ваших коней, які стануть супутниками зустрічі і виразниками емоцій та поглядів, чого ви очікуєте від нашого заняття, як ви налаштовані саме зараз, які емоції викликав у вас прочитаний твір?
На макетах коней, озвучуючи, пишемо запис та ставимо коня у будь-яке місце загону.
ІІ. Основна частина (24 хв.)
Учитель (10 хв)
Білий кінь Шептало – це алегоричний образ. Автор зображує людину у стані внутрішнього роздвоєння. Підсвідомо вона хоче бути вільною, не хоче приймати рабську долю, бути «як усі», опирається «сірій» буденності, але зазнає поразки у цій боротьбі. Людина змирилася зі звичним станом речей. Так і білий кінь, повертається додому, але навіть і подумати не зміг, що рідне подвір’я вже зачинене для нього. Проте він вирішив все-таки тут залишитися, тому «скільки зміг, просунув голову між двох жердин та й собі задрімав...»
1. Вправа «Повітряні кульки»
Використані матеріали
Навчальний посібник «Усі різні — усі рівні» (http://www.eycb.coe.int/edupack/25.html).
Володимир Дрозд. «Білий кінь Шептало».
Учень:
• висловлює судження про
життєвий вибір сучасної лю-
дини, її можливість зберегти
свою індивідуальність;
• розрізняє відмінні моделі
поведінки (пристосування /
конформізм/, інакомислен-
ня /нонконформізм).
• повага до людської гідності
та прав людини;
• громадянська свідомість;
• відповідальність;
• упевненість у собі;
• аналітичне і критичне
мислення;
• навички співпраці.
Інструкція
1. Попросіть учнів та учениць подумати індивідуально протягом хвилини про суспільство, в якому вони
хотіли б жити, і визначити дві характеристики цього суспільства.
2. Попросіть їх написати ці дві характеристики на постітах (клейких аркушах), а потім прикріпити на стіні
або дошці.
3. Тепер попросіть учасників подумати про дві речі, певні «ланцюги», які їм заважають, утримують їх від
досягнення тих характеристик ідеального суспільства, які вони написали на клейких аркушах.
4. Роздайте кожній дитині дві повітряні кульки та маркери. Попросіть написати великими літерами дві
перешкоди/перепони/«ланцюги» на повітряних кульках.
5. Дайте можливість кожній/-ому сказати два слова, які вони написали на своїх повітряних кульках.
6. Поясніть, що тепер діти мають можливість розірвати «ланцюги». Кожний/-а учень/-иця повинен/-а
відпустити кульки у вікно. Коли всі зроблять це, наголосіть, що розірвати «ланцюги» можна, лише
відпустивши повітряні кульки.
7. Дайте сигнал для початку гри.
Обговорення
1• Звідки беруться «ланцюги», які пригнічують нас, стримують, перешкоджають нам? Що заважає нам бути
вільними?
2• Яким чином можна допомогти собі позбутися «ланцюгів»? Чи можемо ми зробити щось, щоб допомогти
іншим розірвати свої «ланцюги»?
3• Наскільки складно робити вибір? Хто або що впливає на наш вибір? Наскільки вдається зберігати свою
індивідуальність у ситуації вибору?
Кожна особистість виділяється з групи людей своєю неповторністю, своїми рисами характеру.
3. Робота над змістом твору.
Вправа «Карусель запитань та відповідей».(5 хв.)
Оберіть питання, на які хочете відповісти, відповідь зазначте на макетах коней, наших сьогоднішніх супутників, і поверніть коня до огорожі, вільно обравши місце.
Запитання:
1. Хто головний герой оповідання?
(Головний герой оповідання – білий кінь Шептало).
2. Що втілює письменник в алегоричному образі коня?
(Суперечливу особу періоду «застою»).
3. Які приємні спогади допомагають героєві у важкому повсякденному житті?
(Спогади про безтурботне дитинство, роки, які «пахли молоком і конюшиною»).
4. Що розповідала мама про гордих білих коней?
(... «від дідів і прадідів працювали на помості», а люди захоплювалися їхньою гордовитою поставою й аплодували їм).
5. Чи змінилося життя білого коня?
(Білий кінь потрапив до «бригадного стовпища», яке сприймається нами як натовп безликих персоналій. Проте він переконаний, що потрапив до стайні тільки завдяки якомусь випадку, химерній долі).
6. Чому Шептало втрачає своє «я»?
(Переконує себе в тому, що до всього треба звикати, «супроти вітру не побіжиш, то краще, розумніше» прикидатися скореним, а вільним бути лише в душі).
7. Коли виявляється твердість характеру Шептала?
(Протест проти приниження: ««хлопчисько чіпкими руками пригнув голову коня, спритно накинув недогнуздок і владно сіпнув до себе»).
8. Як почував себе на волі кінь?
(Прекрасно, описи природи допомагають розкрити внутрішній світ героя: «небо над Шептало напнулося, тріснуло навпіл; трави заворожили його своєю духмяністю»).
9. Що змусило коня повернутися до стійбища?
(Він не хотів бути білим конем, а тому шубовснувся в калюжу і став сірим. Як усі!)
10. Що стало алегоричним образом тогочасної системи?
(Стайня, яка кликала його до себе).
11. Кінь кинувся у грязюку, бо подумав про що? (Краще прикидатися сіреньким і покірненьким.)
12. Про що вперше пошкодував Шептало, коли на порозі стайні спинився Степан? (Що опинився на видноті)
5. Перегляд уривка з мультфільму «Вільний». Обговорення. «Кожен по слову» (риса, що виділяє з-поміж інших або прирівнює до інших.)(4 хв.)
(перегляд фрагмента з мультфільму «Spirit»)
https://www.youtube.com/watch?v=T1ohKfOVZ8I
-Яким переді мною постане кінь Шептало в мультфільмі «Spirit»?
4. Робота в парах «Які особисті якості важливіші» (5 хв.)
Учитель.
Що ж таке особистість? «Особистість» - дуже багатозначне слово. У цьому понятті виражається найголовніше, що притаманне цій людині,- сукупність її внутрішніх якостей як суспільної істоти: що любить, цінує, як ставиться до інших, чи вміє тримати своє слово, самостійна чи піддається впливу чужої волі.
Людина і особистість — це синоніми.
Людина не обов’язково є особистістю (наприклад новонароджений), але особистістьце завжди людина, і особистістю не може бути ніхто, окрім людини.
Особистість неповторна, як і людина.
Особистість — це людина як носій свідомості.
Особистістю не народжуються, а стають у певних суспільних умовах. Людина має докласти певних зусиль, щоб стати цілісною, гармонійною особистістю.
-Якби ви мали таку можливість, то якими з наведених якостей ви наділили б:
а) себе; б) свого друга; в) батьків ; г) учителів ?
Характеристики:
Знання, уміння, навички
Розумові здібності
Працьовитість, старанність
Заповзятливість, активність
Доброта, доброзичливість
Чесність, справедливість
Відповідальність, обов’язковість
Самостійність
Цілеспрямованість
Товариськість
Творчі здібності
Оптимізм, життєрадісність
-Учні пояснюють свій вибір.
III. Заключна частина ( 10 хв.)
1.Вправа-підсумок «Враження» (3 хв.)
Запишіть на листах і позначте певним кольором, вибір кольору обґрунтуйте.
Пропоную зробити аналіз сьогоднішнього тренінгу:
2.Учень (1 хв.)
Шептала досвід досить незвичайний,
Проте урок його простий:
До волі прагнеш надзвичайно -
не забувай, що ти такий
один на цілий світ вселенський,
що в тобі іскра та горить,
яка до цілі долетить.
Ти особливий, неповторний,
Ти маєш право на життя
Таке, якого серце хоче ,
І не зважай на каяття.
Лети, якщо в політ зібрався,
рушай, якщо покличе путь,
Але Людиною найперше
Лишитись тільки не забудь.
3.Перегляд відеоролика В.Симоненко «Ти знаєш, що ти – людина?»
(2 хв.)
Учитель (1 хв.)
Наша розмова підходить до кінця. Не знаю, чи були всі щирими, відвертими, чи взяли для себе щось корисне? Та хочу, щоб ви зрозуміли, що людина повинна жити прекрасним, повним надій і сподівань життям. Бо, як сказав славний Кобзар Т. Шевченко, «...не гнилою колодою по світу валятись... А жити, серцем жити і людей любити».
Де б ви не були, ким би не стали, у першу чергу повинні бути Людиною, яка прагне до змін, доводить суспільству те, що здатна на звершення, створення див і чудес, які оздоблюватимуть життя людства довіку.
Музична хвилинка. (2 хв.)
Раїса Кириченко
Пісня: Скаче в полі білий кінь
Слова пісні
Розгулялася зима,
Віхола щодня,
Вийду в поле,
Зупиню білого коня.
Приспів:
Скаче в полі білий кінь,
Чути десь під Києвом дзвін,
Ой, конику молоденький, |
Зупинись на мить. | (2)
Білий сніг, як білий кінь,
Наче уві сні
В рідну казку полечу
В мріях на коні.
Приспів.
Білогривий красень мій
До зірок летить,
Ой, спасибі, зимонько,
За щасливу мить.
Приспів. (2)
Домашнє завдання. (1 хв.)
1.Підготувати дослідницьку роботу
І група. «Білий кінь: біологічні особливості»
ІІ група. «Білий кінь у слов’янській міфології»;
2.Складіть своє закінчення оповідання «Білий кінь Шептало».
Вчитель роздає учням розмальовки Антистрес
Використана література
1.Навчальний посібник «Усі різні — усі рівні» (http://www.eycb.coe.int/edupack/25.html).
2.Драч І. Алегоричність образу коня Шептала в однойменному оповіданні Володимира Дрозда http://ukrsoch.botan.
3.Слоньовська О.В. Українська література: підручн. для 8 кл. загальноосвітн. навч. закл./О.В.Слоньовська. – К.: Освіта, 2008. – С.288-311.
4. https://naurok.com.ua