5 класс
Тема: Правила людських стосунків.
Мета: Ознайомити учнів з поняттям «закон», «норма» , «правило», «право», «норма моралі»;
Розширити знання учнів про основні права дитини в сімї та суспільстві, сприяти прагненню знати свої права та обов’язки.
Розвивати самостійність та навички роботи з літературними джерелами, увагу, спостережливість, вміння аналізувати;
Виховувати законослухняних громадян України.
Обладнання: мультимедійна презентація, аркуші паперу формату А-3 та А-4, кольоровий папір, клей, кольорові олівці, фломастери, маркери, кольорові стікери.
Форма уроку: соціально - просвітницький тренінг.
Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть:
Епіграф: Давайте менше говорити про обов’язки дітей, а більше про їхні права.(Ж.-Ж. Руссо).
Ставлення до дітей – міра духовної гідності людини. (Я. Бриль)
Хід уроку.
І. Вступне слово тренера.
Доброго дня,шановні діти!
Сьогоднішній наш урок ми проведемо у відомій вже вам формі роботи - тренінгу. Я пропоную вам на початку нашої роботи утворити коло
і познайомитись.
Вправа «знайомство-презентація» : «Зробіть ось так» (Учень називає своє ім’я і робить якийсь певний рух,інші повторюють)
Тепер дізнаємося чи гарний у вас сьогодні настрій, виміряємо температуру настрою у нашому класі (вправа «Термометр настрою»).
Рухавка.
Руку дай сусіду зліва,
руку дай тому,хто справа,
Разом всі ми –дружній клас,
Щирість – головне для нас!
Посміхнись сусіду справа,
посміхнись сусіду зліва,
сонечку ти посміхнись й до роботи вже берись.
Вчитель-тренер:
Бажаю вам сьогодні плідно попрацювати!
Отже все в нас добре й до роботи ми готові. Почнемо працювати!
Сідайте ,будь ласка
ІІІ. Правила роботи під час тренінгу
Під час роботи на тренінгу ми з вами користуємося певними правилами, давайте їх пригадаємо :
(Учень з особливими потребами за допомогою т’ютера збирає пазл
«Правила тренінгу»)
Вправа «Дерево очікувань»
Учні називають свої очікування й кріплять листочки до «Дерева очікувань».
- Якщо ваші очікування справляться, наприкінці уроку на нашому дереві з’являться плоди, а якщо ні – листочки опадуть.
ІV. Основна частина
Тема нашого тренінгу «Правила людських стосунків.»
Притча «Про людські стосунки»
Жив-був юнак з поганим характером. Батько дав йому повний мішок цвяхів і сказав: «Забивай один цвях у ворота саду кожного разу, коли втратиш терпіння або посваришся з кимось».
У перший день він забив у ворота саду 37 цвяхів. У наступні тижні він навчився контролювати кількість забитих цвяхів, зменшуючи її день-у-день. Так він зрозумів, що легше контролювати себе, ніж забивати цвяхи.
Нарешті, настав той день, коли юнак не забив жодного цвяха у ворота саду. Тоді він прийшов до батька і радісно повідомив йому цю новину! Тоді батько сказав юнаку: «Виймай один цвях з воріт кожного дня, коли не втрачатимеш терпіння»
Нарешті, настав той день, коли юнак зміг сказати батькові, що витягнув всі цвяхи. Батько підвів сина до садових воріт і сказав: «Ти прекрасно поводився, але поглянь, скільки дірок залишилося в твоїх воротах! Ніколи вони не будуть такими як раніше!»
Тоді юнак зрозумів, якої шкоди завдавала його поведінка не тільки іншим, але і йому самому.
Нам іноді простіше руйнувати стосунки, але слід пам’ятати, що відбудовувати їх знову буде значно важче, ніж турбуватись про них весь час.
Вправа «Мозковий штурм»
«Яких правил необхідно дотримуватися у школі?». Діти називають правила, вчитель записує.
Бесіда.
- Чому б кожному не чинити так, як йому заманеться?
Робота в групах
Об'єднання у групи по 8 учнів за принципом «зимові місяці».
Завдання групам — придумати два жартівливих і два серйозних шкільних правила,записати їх на аркушах А-4. Презентувати.
Вчитель-тренер: У демократичних країнах найважливішими є закони, які захищають права людини, зокрема права дитини.
У 1989 році Організація Об’єднаних Націй (ООН ) прийняла Конвенцію про права дитини. Цей документ містить 54 статті, в яких детально розписано всі твої права. Текст Конвенції зайняв би 40 сторінок цього підручника. Вона сповістила світові, що кожна дитина, хоч би в якій країні вона народилася, якої національності була, має право на піклування і захист, навчання і розвиток своїх
здібностей, тобто на щасливе дитинство. Україна приєдналася до цієї Конвенції, і тому кожна дитина у нашій державі має право на навчання і отримання безкоштовної медичної допомоги.(підручник с.101)
Робота в групах . Об'єднання у групи по 5 учнів за принципом «робочі дні тижня».
Учні отримують картки написаними правами дитини. Ілюструють це право на квітці й утворюємо правовий віночок на аркуші А-3.
Вчитель-тренер:
На жаль ,не завжди виконуються права дітей. Їх можуть порушувати незнайомі люди, сусіди, старші за віком підлітки і навіть батьки.
Робота в групах . Давайте пригадаємо хто саме і які права порушив відносно героїв літературних творів. Групи отримують смужечку з назвою твору.(«Попелюшка», «Дванадцять місяців», « Гарі Поттер», «Морозко», «Червона Шапочка», «Про зайчика та лисичку»).Визначають та називають ,хто саме,чиї саме і які права порушив.
Інформаційне повідомлення й робота з підручником: «Неписані закони» (підручник, с. 102, мал. 59)
V. Заключна частина.
Рефлексія «Закінчи речення»
Вправа «Дерево очікувань»
Ну тощо,справдились ваші очікування? Якщо так, наклейте на наше дерево яблучко. Якщо ні,зніміть свій листочок.
Вправа «Прощання»
Учні стають в коло і повторюють рухи за тренером.
Ми – маленькі квіточки,
Розкриваєм пелюстки,
Сонечко вітаємо,
Щастя всім бажаємо.
VІ. Д/З : параграф 18, намалювати ілюстрації до прав дитини.