Урок- творча лабораторія "Болота, їх типи, поширення "

Про матеріал
Урок- творча лабораторія "Болота, їх типи, поширення " до розділу "Гідросфера "
Перегляд файлу

Урок 10

Тема. Болота, їх типи, поширення.

Мета:  навчальна: сформувати в учнів систему знань про поверхневі води шляхом               вивчення боліт,  природи їх утворення, розказати по їх значення  в житті людини;

розвиваюча: вдосконалити узагальнений картографічний  прийом читання умовних знаків;  стимулювати розвиток               екологічного мислення учнів;

виховна: виховувати дбайливе ставлення до боліт.

Обладнання: фізична карта світу, фотографії болотяного ландшафту,  підручники, атласи, контурні карти.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Очікувані результати: основні знання –болото, утворення боліт, типи боліт, роль боліт у житті людини; основні вміння – знаходити болота на фізичній карті; пояснювати причини утворення боліт

Структура уроку:

1.Організаційний момент

2.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

3.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

4.Вивчення нового матеріалу.

5. Закріплення вивченого матеріалу.

6.Підсумок уроку.

7.Домашнє завдання

 

Хід уроку

1.Організаційний момент.

 

2.Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.

 

Індивідуальні картки із завданнями для учнів з високим рівнем знань

 

Картка 1.

Заповніть таблицю

Тип льодовика

Де утворюється, форми і розміри

Що утворюється в результаті руху

Покривний

 

 

Гірський

 

 

 

Картка 2.

  1. Поясніть, у яких районах земної кулі і чому утворилася багаторічна мерзлота.

 

 

Картка 3.

  1. Подумайте, де і як можуть бути використані льодовики.

Продовжте визначення:

  1. Льодовик – це рухливе скупчення ...
  2. Снігова лінія – це лінія...
  3. Айсберг – це вільно...
  4. Морена – це льодовикові...

 

Робота з картою

  1. Вчитель називає гідрологічні об’єкти  - учні знаходять їх на карті.
  2. Учні по черзі називають об’єкти гідросфери, інші знаходять їх на карті.

 

3.Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.

Учні, спробуйте розгадати загадку: ”Не море, не земля, кораблі не плавають, і ходити не можна”.

Мабуть, чимало казок, легенд  ви читали про болота, у яких болота – це таємничі, непрохідні, похмурі, небезпечні для людини місця. Тут загинуло чимало людей і тварин, що породило перекази і марновірні страхи перед болотними лісовиками, потворами та іншою поганню. Не даремно болота називали „згубними місцями”. Тому наше завдання, сьогодні на уроці, розширити уявлення про води суходолу,, розкрити велике значення боліт у житті людини, їхню користі і необхідність дбайливого ставлення до цих природних утворень.

 Болотам належить важлива роль у природі: вони зволожують повітря, є житлом багатьох видів тварин і місцем зростання цінних видів рослин.

Болота використовуються людиною: на них видобувають торф, збирають ягоди та лікарські рослини.

4.Вивчення нового матеріалу.

 Уважно послухайте уривок з казки М. Пришвіна

 „Комора Сонця”

 „...Болото з усіма величезними запасами пального, торфу є комора сонця. Саме так і є: гаряче сонце було матір’ю кожної травинки. Кожної квіточки, кожного болотного кущика ї ягідки. Усім їм сонце віддавало тепло, і вони, вмираючи і розкладаючись у добриві, передавали його, як спадщину, іншим рослинам, кущикам, ягідкам, квітам і травинкам. Але в болотах вода не дає батькам – рослинам передати все своє добро дітям. Тисячі років це добро під водою зберігається , болото стає коморою сонця, і потім уся ця комора сонця як торф дістається людині у спадщину”.

 - Які виникли у вас асоціації з болотом?

Робота з підручником

  Почитайте текст підручника  і дайте відповіді на наступні запитання.

1. Що таке болото?

2.Як утворюються болота?

3.Що називається заболоченими землями?

4. Що таке торф?

5. Які рослини поширені на болотах?

6. Як позначаються болота на географічній карті?

  І справді, для виникнення болота потрібне накопичення на поверхні землі  великої кількості стоячої води. Цьому сприяють, як правило, вологий клімат, а також ґрунтові води, які неглибоко залягають, або шар грунту, що не дозволяє воді просочитися вглиб.

 Досить часто болота утворюються на рівнинах, де річки мають повільну течію і широко розливаються під час повені. Саме такі явища спостерігаються на західносибірській рівнині, де виникли найбільші у світі масиви боліт. Болота тут охоплюють територію площею 1 млн. км 2

 Потужність торф’яних покладів досягає 4 – 6 м, а місцями до 10 м і більше.

Подібно до західного Сибіру велика низинна територія на півдні Білорусі та півночі України басейні річки Прип’ять і спадщина давнього льодовика, також сприяли формуванню тут великих боліт. Цей регіон відомий як Полісся, де хвойний ліс чергується з болотними масивами та озерами., між якими течуть незліченні струмки. Ось як описує Полісся І. Тургенєв.

„... Ліс стояв навкруги до того старий, високий і дрімучий, що навіть повітря здавалося спертим. Місцями просіка була вся залита водою, по обидва боки розстелялося лісове болото, усе зелене і темне, усе покрите очеретами і дрібним вільшняком ... і хочеться людині скоріше вийти на простір , на світло, хочеться зітхнути повними грудьми – і давить її та пахуча вогкість і гнилизна... ”

Географічний практикум

За фізичною картою України визначте, які території України заболочені? Спробуйте пояснити причини утворення боліт саме тут.

 

Робота із зошитом

1. Складіть схему „Класифікація боліт”.

2. Як утворилися низинні болота? Перехідні ? Верхові?

3. Заповніть таблицю

Типи боліт

Де утворюються

 Тип живлення

 Типова рослинність

 

 

 

 

 

 

Творча лабораторія

Клас ділиться на три групи. Кожна група одержує картку із завданням.

Картка 1.

Чи можуть низинні болота стати верховими?

Відповідь поясніть

 

Картка 2.

 Поясніть, чому, перш ніж осушити болото, варто передбачити можливі наслідки.

 

Картка 3.

Як використовуються болота в господарській діяльності людини?

 

 

5. Закріплення вивченого матеріалу.

Варто знати!

 У минулому в Україні болота займали площу приблизно 10 тис. км2 . Але більша частина їх тепер осушена і використовується у с/г. 

  Осушення боліт має свої переваги і недоліки. З одного боку, болота – це важко прохідні ділянки , над якими в літній період  рояться зграї комарів. Ці ділянки малопридатні для життя та роботи людей. Болота займають територію , яка могла б бути використана для забудови , у господарстві. Саме через це здавна у всьому світі ведуться роботи з осушення боліт і заболочених земель. Але, з іншого боку, болота  - важлива ланка кругообігу води в природі, нагромаджувачі і регулятори прісної води. У болотах також зосереджені багаті ресурси торфу. Болота – своєрідне середовище існування тварин (ондатри, видри), птахів (журавлів, качок, чапель), рослин (осики, рогози, журавлини, морошки). Тому, якщо знищити всі болота, відбудеться швидкий занепад земель, рослини відчують нестачу вологи, посилиться небезпека пожеж. Пожежі в торф’яній товщі небезпечні тим, що поширюються під земною поверхнею, і їх украй важко загасити. Осушення боліт спричинило пониження рівня води в Дніпрі, Пд.. Бузі, Прип’яті. В зоні тайги, осушення боліт викликало загальне похолодання, оскільки болота пом’якшують клімат оточуючої місцевості.

1. Яку ж роль відіграють болота у природі?

2. Як використовуються болота у господарській діяльності людини?

6.Підсумок уроку.

Заключне слово вчителя.

Аналіз роботи учнів на уроці.

Оцінка досягнення очікуваних результатів.

 

 

7.Домашнє завдання.

Вивчити §

Скласти сенкан „Болото”

 

 

 

 

docx
Додано
11 жовтня 2023
Переглядів
289
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку