Урок- візуалізація "Пророче Шевченкове слово-дар від Бога"

Про матеріал

Поглибити знання учнів про життя і творчість Тараса Шевченка; розвивати навички виразного читання; виховувати почуття патріотизму.

Перегляд файлу

Тема уроку: Пророче Шевченкове Слово – дар від Бога

                    (урок-візуалізація , присвячений 200-річчю з дня 

                    народження митця )

(Андріана Монаршук, учитель української мови та літератури КЗ ЛОР «Підгірцівська спецшкола-інтернат І-ІІІ ст.»)   

Мета уроку: удосконалювати навички виразного читання; на прикладі життя поета, його творів поглибити знання учнів про творчість Тараса Шевченка; довести, що слова генія пророчі та актуальні у наш час;  виховувати в учнів почуття патріотизму, любов і повагу до рідного краю

Тип уроку: урок-візуалізація 

Обладнання: портрет митця, Біблія, «Кобзар», афоризми з поезій, компакт-диск «Тарас Шевченко. «Кобзар»», мультимедійна дошка, відеокліп «Стоїть в селі Суботові», декорації до інсценізації твору «Розрита могила»

Міжпредметні зв’язки: історія України, музика

                                Хід уроку

І. Організаційний момент  

Учні разом з учителями виконують «Заповіт»

ІІ. Ігровий момент «Кольорова скринька»

У цій кольоровій скринці вміщено те, що старається мати кожна українська родина. Що ж міститься у цій кольоровій скринці?

(«Кобзар»)

Учитель зачитує слова: Ліндон Б. Джонсон (президент США) «Шевченко цілком заслуговує на почесті, якими оточується. Він був державним мужем і громадянином світу. Він був більше, як поетом,- він був хоробрим войовником за права і волю людей. Він писав вірші, щоб вести рішучий бій за волю. Його поезія – з народу й для народу. Вона подавала надію тим, що впадали у розпач, і спонукали до дії тих, хто без неї погодився б на рабство.

      Коло Шевченкових слухачів було таке широке, а вплив був такий великий, що його слова знаходили читача і любов далеко поза кордонами рідної країни. Видання його поезій були такі  вартісні, що кожна родина старалася мати дві книги – Біблію і «Кобзар» Шевченка.

ІІІ. Актуалізація опорних знань 

Інтелектуальна гра «Відомий і невідомий Шевченко»

  1. Згідно слів Шевченка, той, хто бачив цю людину хоча б здалеку, той бачив пекло в найгидкішому торжестві. Про кого з рідні міг так писати поет?

(про мачуху)

2.За висловом Карла Брюллова, це була «найбільша свиня в торжковських туфлях», але завдяки Шевченку ця особа ввійшла в історію, а сам Брюллов заплатив їй чималу суму. Назвіть прізвище цієї особи. (Енгельгардт)

3. Чому Шевченко, бувши улюбленим учнем Карла Брюллова і найкращим учнем академії, здобув порівняно скромні відзнаки (срібні медалі ІІ ступеня) й не отримав жаданого для для всіх тодішніх живописців відрядження до Італії? (на екзамені він не представив обов’язкові тоді композиції на біблійні та античні сюжети, а намалював «Хлопчика-жебрака, який віддає свій хліб собаці» та «Циганку, яка ворожить сільській дівчині»)

4. До претендентки на яку роль поет, художник, драматург Шевченко ставив такі вимоги: «Тільки українка, не панського роду, сирота і наймичка?» (до дружини)

5. Він першим перекладав Біблію українською мовою, створив перший в Україні правопис, написав перший україномовний історичний роман і, можливо, був єдиним, у кого Шевченко бояринував на весіллі. Хто він? (Пантелеймон Куліш)

6. Членом якого братства був Шевченко? (Кирило- Мефодієвського)

7. Скількома мовами перекладений «Заповіт»?(Стома)

8. Продовжте рядки: «Доборолась Україна до самого краю…(Гірше ляха свої діти її розпинають)».

9.Річка, біля якої похований поет.

(Дніпро)

10. Російський художник, у якого вчився Шевченко. (Карл Брюллов)

11. В якому році Шевченко «пас ягнята за селом»?

(1814+13=1827р.)

12. Прізвище Яреми з поеми «Гайдамаки». (Галайда)

13. Скільки творів увійшло до першого «Кобзаря»?

(Вісім)

14. Скільки років перебував Шевченко на засланні? (десять)

15. Майстер живописних справ, у якого навчався Шевченко? (В. Ширяєв)

16.Рік першого видання «Кобзаря»? (1840)

17. Яке звання надала Шевченкові у серпні 1860р. Рада Петербурзької Академії мистецтв? (звання академіка гравюри)

18. Твір, яким відкривається перше видання «Кобзаря». («Думи мої, думи мої…»)

19. Назвіть твір, у якому висловлений Шевченком цей пристрасний заклик:

          Борітеся – поборете.

           Вам Бог помагає!

           За вас правда, за вас слава

           І воля святая.

(«Кавказ»)

 

4. Оголошення теми та мети уроку, епіграфів уроку

«У Бога Правди і Свободи 

  Молив для всього, що живе» (Т. Шевченко)

«І ми читая оживаєм

  І чуєм Бога в небесах» (Т. Шевченко)

 

Слово вчителя : Діти, сьогодні ми звернемося до поезій, в яких Шевченко звертається до найважливіших тем у житті кожної людини.

  Учень: Отже, Шевченко пише: «Молітесь Богові одному, молітесь Правді на землі». Достеменний християнин, Шевченко, незважаючи на каторжну долю, дуже й дуже рідко просить за самого себе. Але, вже починаючи з «Причинної», у всьому «Кобзарі» самозреченно молиться за своїх героїв, за всіх у світі доброзиждущих і гнаних :

            Господи, помилуй,

            Спаси Ти нас, святая сило…

            Не дай знущатися лукавим

            І над Твоєю вічно-славой,

            Й над нами, простими людьми!

                                           («Єретик»)

Тарас Григорович часто звертається до Бога, молитва-медитація допомагає йому у неволі. Людина, у якої «нема зерна неправди за собою» заслуговує на ласку Творця.

   Учень: Слово ранить, слово лікує. Але «Спочатку було Слово», яке створив Бог. Слово Шевченка – Пророче, актуальне, безсмертне!!!

               Учениця читає: «Ну що б , здавалося, слова…»

Учениця: Все упованіє моє

                 На тебе, мати, возлагаю,

                 Пренепорочная, благая…       

                                             Т. Шевченко

З першої миті життя схиляється над нами обличчя матері. У тривозі й любові, у замилуванні й надії вдивляються матері в своїх дітей, сподіваючись і прагнучи щастя для них.

   Однією з центральних тем у творчості Т. Шевченка є доля матері, жінки у тогочасному кріпосницькому суспільстві.

Учениця читає: «У нашім раї на землі»

Учениця читає: «Лілея»

Учениця читає: «Така її доля»

Учень: Україна- це Шевченко. Шевченко- це Україна. Пантелеймон Куліш пише: «Високо над нами підняв Шевченко поетичне світло своє – і стало видно по всій Україні, куди з нас кожен мусить простувати». Знаний у свій час професіонал-художник, академік, поет, драматург Тарас Шевченко не залишив Україну, земляків погибати у наймах. У 1843 поет приїздить в Україну. Мрія здійснилася. Понад 14 років тому покидав її кріпаком, а повернувся вільною людиною, художником, поетом. Відвідав Керелівку,  обїздив Чернігівщину, Полтавщину, Київщину. Насамперед відвідав історичні місця – острів Хортиця, де колись     вирувала Запорозька Січ, у Чигирині – столиці козацької держави Хмельницького, у Переяславі. Що ж він побачив? «Скрізь був і все плакав. Сплюндрували нашу Україну віри німота з москалями, щоб вони переказилися».

Слово вчителя: Є. Сверстюк : «Річ у тому, що Шевченко зовсім не писав про тих росіян, що фігурують у Пушкіна і Некрасова, ні про тих поляків, що в Міцкевича, ні про тих жидів, що постають зі сторінок Шолом Алейхема. Шевченко писав про український народ і про тих зайд, що влаштувалися господарями в нашій хаті, що зневажали наші святині. Його ставлення до них було таке, як і в народу. Своїх яничарів і лакеїв він судив ще суворіше, бо тут була ще й національна зрада…».

Учні читають: «Гомоніла Україна» (уривок з «Гайдамаків»), «Іван Підкова», «Чигрине, Чигрине…».

Інсценізація твору: «Розрита могила»

Звучить пісня «Стоїть в селі Суботові» у виконанні гурту «Кому вниз».

Слово вчителя: Сьогодні Шевченко звертається до усіх українців: «Свою Україну любіть, любіть її …Во время люте…За неї Господа моліть»  Отже,твори Шевченка – це історія-засторога, яка проситься у сни нащадків. «І ми читая оживаєм, і чуєм Бога в небесах».

Двісті п’ять разів потрапляємо на слово «Україна » в «Кобзарі», який буквально прошиває і зшиває її гостротою Тарасової свідомості, робить Україну відчутною на дотик серця.

Руханка

Учні разом встають, мовлять: «Ми чуємо тебе, Тарасе, крізь віки» (3 рази), «Пророче Шевченкове словодар від Бога» (3 рази)

Учень: Тарас часто роздумує про сенс людського існування.

Учні читають: «Думка», «І виріс я на чужині».

5. Підсумок знань

«Рядки, що пройшли крізь серце».

(Учні зачитують підготовлені афоризми)

6. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру на тему «Пророче Шевченкове слово-дар від Бога» (За прочитаними творами)

7. Саморефлексія

Учні співають «Садок вишневий коло хати».

 8. Оголошення результатів навчальної діяльності

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 березня 2019
Переглядів
1765
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку