Урок № 1. "Сила. Графічне зображення сили. Додавання сил" (Урок з теми "Взаємодія тіл - 7 клас" )

Про матеріал
Розробка уроку з фізики. Урок № 1. "Сила. Графічне зображення сили. Додавання сил". Урок з розділу "Взаємодія тіл - 7 клас"
Перегляд файлу

Урок №1.

 ТЕМА  УРОКУ: СИЛА.

                                         Графічне зображення сили. Додавання сил.

МЕТА:                                                                                                                                        

а). З’ясувати суть фізичної величини - сили, як міри взаємодії матеріальних тіл,                                                                                                                                                б). Розвивати мислення учнів через розкриття закономірностей законів природи,                                                                                                                                                                              в). Виховувати вміння відчувати радість від індивідуальної та колективної праці.

 

ТИП уроку: урок формування знань теоретичного та практичного характеру.

 

ФОРМИ І МЕТОДИ

проведення уроку:   ПРОБЛЕМНИЙ з елементами: а) словесно-інформаційного,

                                    б) частково-пошукового,  в) практично-репродуктивного.

 

ОБЛАДНАННЯ:       - Картки самооцінювання №1, №2.

                                     - Відеофільм “Незнайка на уроці фізичної культури “ 

                                             (знятий учнями-старшокласниками ).           

                                     -  Для демонстрацій: 1.Тіло, підвішене на нитці.

                                                         2. Тіло, що скочується з похилого жолоба;на                                                    

                                                                пісочну поверхню.           .

                                                         3. Деформація металевої лінійки.

                                                         4. Додавання сил, що діють по одній прямій.

                                                         5. Точка прикладання сил.  

                                      -  Картки з формулами.

                                      - Динамометр, дерев’яний брусок і набір важків.

                                      -  Виставка малюнків ( творчих  домашніх  завдань ).

                                      - Виставка книжок.

                                      - ІКТ.

СТРУКТУРА УРОКУ                                                                                                                        

 

1. Організаційний момент: -2 хв.                                                                               а). Оголосити тему уроку (записано на дошці),                                                                                    в). Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів (записано на дошці):                                                                                                       1.Коли виникає сила?

2.Результат дії сили?                                                                                

3.Вимірювання сили.                                                                                

4.Застосування сили.     

г). В скарбницю нашого кабінету ми сьогодні покладемо

 Паспорт фізичної величини-СИЛИ, а дані його ми заповнимо на уроці –(пояснення вчителя).

.

2.АКТУАЛІЗАЦІЯ опорних знань та умінь учнів (по відеофільму):-10 хв.

а). Письмово - розв’язати задачу на знаходження середньої  швидкості руху спортсмена (самостійна робота учнів з індивідуальними картками; 2 учні розв’язують задачі на зворотній стороні дошки під контролем вчителя).

Перевіряємо самостійну роботу учнів - 3-4 бали (взаємооцінювання).                                                                                                              

 

б).Усно - дати характеристику механічним рухам (використовуючи картки з формулами). При правильній відповіді учень отримує фішку -2 бали (від вчителя),                                                                                       

 

в).Підвести до висновку про утворення фізичного поняття сила.

 

3.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ:  - 15 хв.                                                                           а). Продемонструвати і пояснити фізичні досліди, які пояснюють утворення  фізичної величини – СИЛИ  (досліди підготували і демонструють учні з класу):                                                                                                                         1). Падіння тіла під дією сили тяжіння.  2). Зупинка тіла під дією сили  тертя.                                                            3). Демонстрація сили пружності.

б). Користуючись ІКТ пояснити (дослід демонструє вчитель):                                                                                                                                      4). Додавання сил, що діють на тіло  по одній прямій;

5). Демонстрація значення точки прикладання сили.       

      Учні самостійно роблять висновок:

    сила виникає при взаємодії тіл; приводить до зміни положення тіла в

    в просторі; вимірюється динамометром; має практичне застосування.

 

4.ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА УМІНЬ:  -5 хв.                                           

а). Виміряти силу тяжіння та силу тертя, маючи такі прилади: динамометр, дерев’яний брусок і набір важків (фронтальна лабораторна робота). Учні виконують самостійно на своїх місцях. Правильно виконана робота оцінюється в-3 бали (самооцінювання).                              

б). Визначити рівнодійну  двох сил , що діють по одній прямій в одному напрямі (фронтальний експеримент).

 

5. ПІДСУМОК УРОКУ: -5 хв.

 Заповнюємо дані ПАСПОРТА   СИЛИ  і відповідаємо на запитання :         

1). Коли сила – фізична величина, виникає на практиці? - при взаємодії тіл.                                         2). Який результат дії сили спостерігають? - зміну положення тіла в просторі.                                                                   3). Яким приладом вимірюється сила?  -динамометром.                                                       

4). Практичне застосування фізичного поняття – СИЛА :

ЕКСКУРСІЯ  ДО  ВИСТАВОЧНОГО  СТЕНДУ

          ФІЗИКА  В  МАЛЮНКАХ”:

5. ОЦІНЮЄМО РОБОТУ УЧНІВ з теми (з врахуванням самооцінювання)

6. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: - 3 хв.                                                                        

 а). Основне: Опрацювати §,  §  .                                                                                            

 б). Творче:  спостерігаючи застосування сил на практиці -             

                     1. Зобразити на малюнку.   

                     2. Скласти розповідь, оповідання, вірш по темі.                                                          

ПРИМІТКА: сьогодні у нас на уроці в гостях не казковий герой-НЕЗНАЙКА, а дійсний - ЗНАЙКА. Це учень 4-го класу ДЕСНЯНСЬКОЇ ЗОШ 1-ІІІ ст.

 Він прийшов зі своїми друзями-КНИЖКАМИ, які допомагають йому пізнавати СВІТ. Надаємо йому слово:(“ЗНАЙКА” знайомить учнів зі своїми найулюбленішими книжками). ОТЖЕ,  діти,  КНИГА – ДЖЕРЕЛО ЗНАНЬ.

Звернемось  до народної творчості, адже люди мудрі, завжди були спостережливими і складали ПРИСЛІВ’Я, ПРИКАЗКИИ, ЗАГАДКИ.

Чи по нашій темі є щось цікавого? Таке творче домашнє завдання було для вас

(учні зачитують прислів’я, приказки, загадки на тему “Рух”, “ Сила”:

Оцінку за домашнє завдання виставив вчитель до цього уроку - 2-3 бали.

1. Де тонко, там і рветься.

2. Як вітер не дме, то й листя не шелестить.

3. Натягуй вітрила, поки вітер дме.

4. Не той сніг, що мете, а той що зверху йде.

5. Прямолінійність не завжди найкоротший шлях до мети!

Оцінювання учнів :Учні самостійно підраховують кількість отриманих балів і виставляють їх в зошит (при перевірці зошитів оцінки переношу в журнал, аналізуючи роботу учнів (з врахуванням самооцінювання).

 

 

Індивідуальні  картки  з  рівневим  завданням

для  самостійної  роботи:

 

1-В.

Спортсмен пробіг 100м. в такому темпі: перші 30м. за 2,5с., слідуючи 50м. за 5с. і останні 20м. за 2,5с..

ЗАВДАННЯ  НА  3 бали: Визначити середню швидкість спортсмена на всьому шляху його руху.

ЗАВДАННЯ  НА  4 бали: Визначити середню швидкість спортсмена на кожній ділянці його руху і на всьому шляху .

 

2 – В.

Середня швидкість спортсмена, що пробігає відстань в1 км. – 10 м/с .

ЗАВДАННЯ  НА  3 бали: За який час пробіг цю відстань спортсмен?

( в системі СІ ).

ЗАВДАННЯ  НА  4 бали: Визначити час руху спортсмена в хвилинах,

а також перетворити швидкість спортсмена в км./год..

 

 

 

 

 

 

ОФОРМЛЕННЯ  ДОШКИ

 

( заповнення  Паспорта Фізичної величини « СИЛА » ) :

 

Ім’я:                              Фізична величина:                        Батько:

СИЛА                          F     -  H  -          ( портрет )

 

 

І.Ньютона

Рік і місце народження:

1  6  8  7  рік   - Англія

 

 

 

Основні риси характеру

Фізичної величини « СИЛА » :

 

1. Виникає  сила  при взаємодії тіл.

2. Результат  її  дії  спричиняє зміну положення тіла в

просторі.

3. Вимірюється   сила  динамометром.

4. Має практичне застосування.


Сценарій  для  відеофільму  на  урок  по  темі:

 

“ СИЛА.  ГРАФІЧНЕ  ЗОБРАЖЕННЯ  СИЛ.

ДОДАВАННЯ  СИЛ.”

Н.  Люблю уроки фізичного виховання. На них можна поплигати, побігати,    

     поліпшити стан свого здоров’я.

 

З.  А я люблю уроки фізики. На них можна пояснити різні

       цікавинки природи, а ще стати розумнішим.

 

Н. Ходімо на наш спортмайданчик.

 

З.  Гаразд, ходімо. Подивимося, як там діти  займаються спортом.

 

Н .А де ж вони? Я там бачу одні точки

                                          (фізичне  поняття-матеріальна точка). 

 

З.  Та це ж і є наші спортсмени. Підійдемо ближче і подивимось, що вони там

      роблять.

                                  (хлопці бігають 100м.)

 

Н. Мені здається, що наприкінці він біг швидше.

 

З.  Це не має значення. Нам треба знати середню швидкість

      руху  спортсмена.

 

Н.  А як її визначити?

 

З.  В цьому нам допоможуть учні 8 класу. Вони це знають.

Зупиняємо кадр:

ВИЯСНЯЄМО УСНО -  1. Що таке матеріальна точка?

                                           2. Що таке механічний рух? ( Вчитель оцінює правильні відповіді

                                          учнів фішками2 бали ).

                ПИСЬМОВО - 1. Розв’язуємо задачу на зворотній стороні дошки-2 учні.

                                            2. Розв’язуємо  ( для НЕЗНАЙКИ) в робочому зошиті       

                                            (індивідуальні картки , рівневі  завдання на 3-4 бали).

                Перевіряємо задачі ( взаємоооцінюємо самостійну роботу ).

Запускаємо відеофільм.

 

 З.  Давай подивимося, чим займаються дівчата на уроці фізичного виховання

                                       (плигають через скакалку).

          

 Н. Ой, як скакалка швидко обертається! Ще вдарить, ходімо  звідси.

          

       

  З. Тоді  йдемо дивитися:

як кидають учні м’ячика?

        

  Н. Ого, як високо полетів м’ячик! Він мабуть до Місяця долетить?

 

З. Ні. До Місяця він не долетить.

Зупиняємо кадр:

        ВИЯСНЯЕМО: УСНО-1.Чим відрізняються рухи – по траєкторії: прямолінійний,

                                                   криволінійний.

                                                 2. Що спільного в рухах: рух утворюється,

                                                                  коли взаємодіють тіла.

 

НАПРИКЛАД:

    

       1).СКАКАЛКА РУХАЛАСЬ, БО НА НЕЇ ДІЯЛИ РУКИ ДИТИНИ;

       2). МЯЧ УПАВ НА ЗЕМЛЮ, БО НА НЬОГО ДІЯЛА ЗЕМЛЯ.

Запускаємо відеофільм.

    

   З.  Не долетить  до Місяця, бо існує СИЛА Земного тяжіння. Під дією цієї 

         сили всі тіла падають на Землю.

 

   Н. А які ще існують СИЛИ в природі?

       

   З. Будь уважним і кмітливим. Ми зараз підемо на футбольне поле, там

        наші хлопці грають в футбол.  Ти любиш грати в футбол?

   Н. О, іще як! Найбільше люблю стояти на воротах. Я ще жодного гола

         не пропустив.

     

   З. Тоді ідемо, може там і якусь ще силу зустрінемо.

        (крик: ГОЛ!  ГОЛ! ГОЛ! .................  М’яч  не докотився до воріт).                             

    

   Н. Хіба це ГОЛ! Що це за спортсмени? Така можливість була, а ГОЛ

           не забили.  

                          Чому?

Зупиняємо кадр:

         ВИЯСНЯЕМО  УСНО - Які сили діяли на м’яч?

  1. На м’яч діяла СИЛА ноги –

         СИЛА  ПРУЖНОСТІ.                         

                                                    2. На м’яч діяла СИЛА землі – СИЛА ТЕРТЯ.

Запускаємо  відеофільм.

      

  З. Причина цього казусу в тому, що СИЛА ТЕРТЯ була більшою ніж СИЛА ПРУЖНОСТІ.

     

  Н. Ой і дивна ця природа . Нічого не розумію!

     

  З,  Ходімо на урок фізики, там нам учні 8 класу допоможуть розібратися в

       цих явищах.            

     

       ( під час бесіди за правильну відповідь учень отримує фішку від вчителя,

                                           ЦІНА ЯКОЇ – 2 бали).


Додатки:  Картки самооцінювання до теми «Взаємодія тіл» - 7 клас

 

Картка №1

Самооцінка настрою за кольором

(на початку уроку – під час організаційного моменту)

 

 

 

ЧЕРВОНИЙ – нічого нового не очікую

 

 

 

 

ЖОВТИЙ – мені байдуже

 

 

 

 

ЗЕЛЕНИЙ – іду на урок із задоволенням

 

 

 

 

 

Картка №2

Самооцінка настрою за смайлами

(по закінченню уроку)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Розумію все ! Потребую допомоги…

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
Додано
17 лютого 2020
Переглядів
1156
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку