Тема 1. У майстернях графіка та живописця
(8 годин)
УРОК № 1
Мета:
□ навчальна: актуалізувати знання учнів щодо особливостей графіки й матеріалів та інструментів художника-графіка; навчити розрізняти твори графічного мистецтва; закріпити знання про розмаїття графічних технік;
□ розвивальна: розвивати вміння насолоджуватися творами графічного мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів;
□ виховна: прищеплювати зацікавленість творами образотворчого мистецтва, зокрема графічними, шанобливе ставлення до праці художників-графіків.
Оснащення
□ Матеріали та інструменти: альбоми, будь-які графічні матеріали (олівці, кулькові ручки, фломастери та ін.), листочки рослин для відбитків.
□ Зоровий ряд: репродукції творів графіків (А. Лондон «Жива природа», І. Шишкін «Ліс», Рембрандт ван Рейн «Вітряк»), приклади вишивки, робіт із соломки, фотозображення скульптур із парку кованих скульптур (м. Донецьк).
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
▼ Пригадайте з курсу образотворчого мистецтва в попередніх класах: який вид образотворчого мистецтва ми називаємо графікою?
▼ Розгляньте, будь ласка, ці фотозображення та репродукції. На яких із них — твори графічного мистецтва?
▼ Які графічні матеріали та інструменти вам відомі?
▼ За допомогою яких із них ви вже створювали власні роботи?
Створення «Асоціативного куща „Графіка“»
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Сьогодні ми помандруємо до майстерні художника-графіка. Він познайомить нас із інструментами та матеріалами, досі не відомими нам, розповість секрети графічного мистецтва. Чи готові ви до зустрічі з художником? Тоді вирушаймо!
IV. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Розповідь учителя
— Ми у майстерні художника-графіка! Скільки цікавих інструментів можна побачити тут! Ось знайомі нам олівці та фломастери, поряд із ними — палички вугілля та кольорові палички, що нагадують крейду,— пастель. А ось сангіна — палички коричнево-червоного кольору. Розгляньте, які сліди залишають на папері сангіна, туш та фломастери.(Учитель демонструє наочність.)
Чи відомо вам, що художники-графіки не тільки малюють, а ще й друкують власні малюнки за допомогою спеціального друкарського верстата — офортного верстата? Так він виглядав багато років тому. (Учитель демонструє наочність.)
А ось так виглядає більшість сучасних офортних верстатів. (Учитель демонструє наочність.)
Для відтворення друкованого малюнка на офортному верстаті необхідно докласти багато зусиль. По-перше, створити сам малюнок, потім обрати техніку для виконання цього малюнка — гравюра на дереві (ксилографія), гравюра на лінолеумі (ліногравюра), офорт, акватинта, літографія. Усі ці назви технік друку залежать від матеріалу, на який художник наноситиме зображення,— лінолеуму, дерева, пластика, картону, тканини, металевої поверхні або літографського каменю. Для кожної такої графічної техніки необхідні спеціальні інструменти — різаки різних видів, голки та ін. (Учитель демонструє наочність.)
Після вирізування або продряпування зображення на дошці, лінолеумі або іншій поверхні художник наносить шар друкарської фарби. А вже потім за допомогою офортного верстата віддруковує зображення на аркуші паперу.
VI. АКТУАЛІЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
Бесіда
▼ Пригадайте, яку майстерню ми сьогодні відвідали.
▼ Про які нові інструменти художника-графіка ви сьогодні дізналися?
▼ Навіщо художникові-графіку офортний верстат?
▼ Які сліди залишає на папері сангіна? туш? фломастер?
VII. САМОСТІЙНА ПРАКТИЧНА РОБОТА УЧНІВ
Творче завдання № 1
Індивідуальна робота. Намалюйте різними графічними матеріалами помічників художника-графіка — кмітливих і вправних чоловічків.
Колективна робота. Поєднайте зображення всіх чарівних чоловічків у групи: «Вправні вуглинки», «Ніжна пастель», «Веселі кольорові олівці», «Фломастери-молодці» та ін.
Творче завдання № 2
Створіть композицію «На згадку про літо», друкуючи природними формами. Для цього вам знадобляться листочки, травинки, квіти, гуаш, газетні та альбомні аркуші паперу.
Інструктаж
Учитель. Друкування за допомогою рослин — один із найдавніших зображальних прийомів.
Свіжий листочок (рослину) розпрямляють, поклавши його на газетний папір. Зворотний бік листочка (рослини) вкривають фарбою (але не дуже густо). Фарба не має бути рідкою. Пофарбованим боком притуляють листочок (рослину) до чистого аркуша паперу. На аркуші залишається відбиток. Якщо відбиток занадто жирний, то виконують ще один, не фарбуючи листочок знову.
Іноді листочок погано вкривається фарбою (вона немов скачується з нього), тоді його слід накрити папером і поверх нього добре притиснути долонею.
VIII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).
2. Визначення завдання для підготовки до наступного уроку (вдома знайти та розглянути репродукції робіт художників-графіків; принести на наступний урок альбоми, кольорові олівці, фломастери).
3. Проголошення уроку завершеним.