урок 12 «Безпечне користування інтернетом»

Про матеріал
формування предметної компетентності: уміння класифікувати небезпеки під час користування інтернетом та програмне забезпечення для їх уникнення; уміння користуватися службою WWW за допомогою браузера, відкривати веб-сторінку шляхом уведення URL. формування ключових компетентностей: - інформаційно-комунікаційна компетентність (уміння протистояти загрозам, які існують в мережі; уміння користуватися засобами браузера, які призначено для гарантування безпеки, розуміння переваг користування захищеними сайтами); - навчання впродовж життя (уміння самостійно приймати рішення щодо використання тих чи інших засобів захисту даних); - екологічна компетентність (уміння визначити чинники, що впливають на благополуччя людини, дотримання правил безпечної поведінки в інформаційному середовищі).
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку

«Безпечне користування інтернетом»

Підготував вчитель інформатики

 Огнєва Ірина Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 Клас                                             Урок 12                                             Дата

 

Тема:  Безпечне користування Інтернетом.

Мета:

формування предметної компетентності: уміння класифікувати небезпеки під час користування інтернетом та програмне забезпечення  для їх уникнення; уміння користуватися службою WWW за допомогою браузера, відкривати веб-сторінку шляхом уведення URL.

формування ключових компетентностей:

  • інформаційно-комунікаційна компетентність (уміння протистояти загрозам, які існують в мережі; уміння користуватися засобами браузера, які призначено для гарантування безпеки,  розуміння переваг користування захищеними сайтами);
  • навчання впродовж життя (уміння самостійно приймати рішення щодо використання тих чи інших засобів захисту даних);
  • екологічна компетентність (уміння визначити чинники, що впливають на благополуччя людини, дотримання правил безпечної поведінки в інформаційному середовищі).

Очікувані результати: учні повинні уміти шукати, завантажувати та зберігати дані, отримані із мережі Інтернет, дотримуватись правил безпеки в інтернеті.

Основні поняття: безпечне використання інтернету, спам, вірус.

Обладнання та наочності: дошка, ПК підключені до Іnternet, інструкції з ТБ в комп’ютерному класі, роздатковий матеріал (додатки), комп’ютерна презентація, відеоролики.

Тип уроку: комбінований (засвоєння нових знань і вдосконалення вмінь

              та навичок).

Програмне забезпечення: MS PowerPoint (демонстрація презентації з

              міні-лекцією), Goooge Chrome (інтер

              нет браузер),

Тип уроку: комбінований.

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний етап (1-2 хв) – привітання, перевірка присутніх

2. Перевірка домашнього завдання.

 Добрий день! Сьогодні на нашому уроці присутні гості. Бажаю нам плідної роботи та гарного настрою.

 Тож почнемо, та перевіремо наші знання з минулих уроків.

 Закінчіть речення:

1. Комп'ютери об'єднані між собою - це ... (КОМП'ЮТЕРНА МЕРЕЖА)

2. Комп'ютерні мережі бувають ...? (ЛОКАЛЬНІ та ГЛОБАЛЬНІ)

3. Прикладом глобальної комп'ютерної мережі є ... (ІНТЕРНЕТ)

4. Веб – сторінки об'єднані спільною темою - це ... (САЙТ)

6. Слово або кілька слів по яким здійснюється пошук необхідних відомостей - це ... (КЛЮЧОВЕ СЛОВО)

 

Гра «Лови помилку».

Перед вами групи слів, потрібно знайти зайве.

  1. Ім’я комп’ютера, веб-сайт, гіперпосилання.
  2. Глобальна мережа, комп’ютер, локальна мережа, інтернет.
  3. Ключові слова, обліковий запис, пошук.
  4. Веб-браузер, мережна папка, веб-сайт.

 

Мотивація

(Зображення павутиння.) Павутиння, з чим воно у Вас асоціюється? (Інтернетом).

Для павука, павутиння – це життя.

А що можна сказати про комаху, яка потрапила до павутиння? (Це смерть).

Отже, Інтернет – це не завжди користь а ще й небезпека. Завдяки Всесвітній глобальній мережі можна мати доступ до великої кількості інформаційних ресурсів. Це відкриває широкі можливості для навчання. Але Інтернет також містить багато матеріалів, які не можна вважати ані корисними, ані достовірними.

Тема сьогоднішнього уроку – Безпечне користування  Інтернетом. На уроці ми познайомимося з основними видами загроз в мережі, навчимося захищати себе і свій комп'ютер від небажаного впливу. Ці знання допоможуть нам вільно і безпечно почувати себе в світі інформації.

 

 

 

 

 

III. Сприйняття нового матеріалу, осмислення зв’язків і відносин в об’єктах вивчення

У давні часи, щоб отримати якусь інформацію про країну, життєвий статус про її народ та інше, люди використовували листи. А листи відправляли човном, пароплавом. «Доставка» інформації тривала місяць – півроку. З появою літаків на відправку листа і відповіді чекали вже не 2 місяці, а 2 тижні. З появою Інтернету лист відправляється і отримується відповідь через кілька секунд.

     У даний час Інтернетом користується 710 029 070 людей. Найбільше зростання користуванням Інтернетом відбувається серед молоді.

 

 Пропоную вам зробити інтелектуальну розминку "А я маю власну думку!"

На екрані ви побачите декілька висловлювань. Спробуйте аргументувати вашу точку зору стосовно даного питання: ( добре, погано)

  1. Інтернет має необмежені можливості дистанційної освіти. І це _____!

( Свобода у виборі місця навчання)Брати участь у конкурсах, олімпідах, дистанційно, бути присутнім не зважаючи на те, де ми знаходимось)

2.  Інтернет - це глобальний рекламний ресурс. І це ______! ( можна знайти швидно, те що нас цікавить)

3.  Надмірне спілкування в Інтернеті - це __, тому що дуже часто воно заміняє реальне.

4.   У Інтернеті можна знайти відповідь на потрібне питання.    І це______! 

( багато матеріалів, нових відомостей)

 Інтернет ... Останні роки це слово щільно увійшло в наше життя. Це цікавий і захоплюючий світ, який дозволяє нам дізнаватися про світ цікавого, спілкуватися з людьми в різних кінцях світу не виходячи з власної кімнати, грати в цікаві ігри і ділитися з іншими своїми думками і захопленнями.

 Сучасна людина не уявляє собі життя без Інтернету.Аудиторію користувачів велику частину складають діти та підлітки, які не усвідомлюють повністю загроз, що можуть чекати на них у віртуальному просторі.

Загрози, які виходять із мережі Інтернет можна розділити на онлайн та офлайн.

 Давайте почнемо з першої групи загроз - онлайн загрози.

 Онлайн загрози - це будь-які проблеми, які небезпечні для вас і вашого комп'ютера в мережі. До них, по-перше відносяться різні види комп'ютерних шкідників і вірусів, які можуть просочитися на ваш комп'ютер під час подорожі по просторах соціальних мереж. Для цього деколи досить натиснути на посилання, що містить в листі від «мнимого» одного. Наприклад, отримавши лист або знайшовши повідомлення на стіні такого змісту: «Знайшов твою фотку!» Або «Ти тут непогано вийшла! Зацікавившись змістом листа, ви клацніть на посилання, яка приведе вас на загадковий сайт, попутно завантажує на комп'ютер всілякі шкідливі програми.

 Серед них можуть бути програми-шпигуни, які будуть відслідковувати ваші дії на комп'ютері, що вводиться з метою її викрадення.

 

Давайте послухаємо повідомлення учнів, які підготували цікаву інформацію, до сьогоднішнього уроку. (Повідомлення учнів за темами: «Комп’ютерні віруси», «Ознаки інфікування комп’ютерними вірусами») Влада, Ліза, Трофім, Кирил.

(Розповідь учнів)

То які найнебезпечніші «зони»,  де можна легко підхопити інтернет-вірус?

Безкоштовні програми для скачування та піратські диски - один із найкоротших шляхів підчепити вірус або троянську програму. Достатньо увімкнути програму, як вона захоплює контроль над вашим комп’ютером, запускаючи віруси чи троян. Сучасні віруси не руйнують, а крадуть вашу інформацію.

 

 А тепер давайте перейдемо до найбільш небезпечного виду загроз, який може завдати шкоди не тільки вашому майну, а й життю - це офлайн загроза. Вона включає все те, що може статися в реальному житті. До неї відносяться пропозиції про зустріч від невідомих «друзів», телефонний шантаж, шахрайство, вимагання і навіть пограбування квартири.

 Наприклад, при реєстрації в соціальній мережі і складанні особистого профілю пропонується внести інформацію про своє рік народження, номер телефону, адреса електронної пошти, адреса проживання. На жаль, люди часто сприймають такі «вимоги» як необхідність, і заносять особисту інформацію до всіх граф. Це перша і найголовніша помилка! Необхідно вносити якомога менше особистої інформації. Чому?

 Ось простий приклад: дитина в очікуванні довгоочікуваних канікул з батьками і всією сім'єю в якийсь заморської країні кожен день оновлює статус в соціальній мережі: «Ура, до подорожі залишилося три дні!», «Залишилося два дні, не можу дочекатися!», а на третій-четвертий день, після того, як дні закінчилися, квартиру обкрадають. Причина в тому, що крім щоденного оновлення статусів дитина додав у профіль домашню адресу і фотографії з квартири, в якій шахрая, а вже і «домушника», зацікавив інтер'єр і домашня апаратура.

 

Пропоную Вам ознайомитись з коміксом та зробити висновки про небезпеки, які зустрів хлопець в Інтернеті.

  • «Ви виграли мільйон!» «Заробити купу грошей легко!» - Якщо щось здається дуже неймовірним – це обман!
  • «Ігнорувати попередження антивірусних програм! Відключити антивірусну програму» - Ніколи не ігнорувати та не вимикати антивірусне ПЗ
  • «Особиста інформація для незнайомих – Яка? ПІБ, адреса, реквізити карток, фото, місце, де було зроблено фото» -  Не надавати свою особисту інформацію незнайомим.
  • «Негайно приїжджай!» - Ні в якому разі не зустрічатись з незнайомими!

Молодці! Усі ми змалечку навчаємося правил безпечної поведінки вдома, у навчальному закладі, на вулиці. Ми знаємо, як важливо бути пильними та стежити за своїми речами. Ті самі принципи діють і в мережі, але замість особистих речей ми повинні пильнувати нашу особисту інформацію та доступ до своїх облікових записів у мережі.

Речі, цінні для нас, можуть зацікавити і зловмисників, тому треба захищати їх. Пропоную переглянути відео. Будьте уважні, те, що ви побачите та почуєте допоможе Вам виконати наступне завдання.

Відео «Захист особистих даних. Створення надійного пароля»

А тепер потрібно виконати завдання під назвою «Пароль за 120 секунд». У конвертах Ви знайдете 15 різноманітних символів, з яких Вам потрібно скласти надійний пароль. Ви обираєте потрібний символ та наклеюєте його на чистий аркуш паперу. Час пішов!

 Давайте розташуємо Ваші паролі на цій шкалі. Зелений колір – надійний пароль, жовтий – середня надійність, червоний – ненадійний пароль.

 У відео Ви почули пропозицію, користуватись фразами-паролями. Поміркуйте вдома, яку фразу Ви могли б використати та який пароль створити.

У інтернет-шахраїв нічого не вийде, якщо тільки ми самі не відкриємо їм двері: повідомимо їм наші паролі, завантажимо на свій комп'ютер сумнівні файли або  дамо можливість користуватися нашою мережею незнайомим людям

 

 

 

 

Проблема безпеки дітей та молоді в мережі Інтернет дуже актуальна. Сьогодні в Україні реально дійовою профілактичною програмою є програма «Онляндія – безпека дітей в Інтернеті», яка включає цілий ряд заходів, спрямованих на навчання  дітей, батьків та вчителів правилам безпечного користування мережевими ресурсами (www.onlandia.org.ua).

В Україні запущений спеціальний поштовий сервіс для дітей – безпечна електронна пошта «Онляндія», яка базується на безкоштовному веб-сервісі Microsoft – Windows Live Mail.

Інтерфейс поштового домену @onlandia.org.ua не містить реклами. Електронна скринька захищена від несанкціонованого спаму та вірусів. Є можливість не тільки надсилати електронні листи, а й спілкуватися з друзями в режимі он-лайн за допомогою сервісу обміну миттєвими повідомленнями.

Для того щоб уникнути сайтів, що містять матеріали небажаного вмісту, наприклад насилля, використовують спеціальні пошукові системи або фільтри безпечного пошуку.

Фільтр Безпечного пошуку не є цілком точним, проте він допомагає заблокувати більшу частину небезпечного чи небажаного вмісту.

Фільтр безпечного пошуку в пошуковій системі Google налаштовують за адресою google.com/preferences.

У вікні, що відкривається, потрібно встановити позначку біля вказівки Увімкнути безпечний пошук.

Усі налаштування будуть прийняті після закриття браузера й відображенні при наступному його завантаженні. У правому кутку списку посилань, які отримані після виконання пошукового запиту, буде вказано наявність фільтра – Безпечний пошук увімкнено.

 

 Фізкультхфилинка

«Сова»

«Сова». Обхватити плече і «розім'яти» м'язи. Обернути голову і поглянути через одне плече, потім через інше. Опустити голову на груди, дихати глибоко, розслаблюючи м'язи. Повторити вправу, розминаючи інше плече.

 

VI. Творче застосування й добування знань, освоєння засобів діяльності   шляхом рішення проблемних задач. Практична  робота за ПК

 

Увага! Дотримуйтесть правил безпечної поведінки в кабінеті інформатики та ІКТ, а також правил охорони здоров'я та безпеки життєдіяльності при роботі за комп’ютерами!

Повторення правил роботи за комп’ютером  Гра «так» «ні». Пропоную відповідати англійською.

  1. Безпечна відстань від очей до екрана монітора – 50 см. (Так - True) тру - правда
  2. Можна торкатися проводів живлення, розеток, задньої панелі системного блока чи монітора? (Ні - False). Фоалс помилка
  3. Робоче місце має бути чистим. (Так - True).
  4. Руки повинні бути чистими і сухими? (Так - True).
  5. На робоче місце можна приносити їжу та напої? (Ні - False).
  6. Час безперервної роботи за комп’ютером має перевищувати 15 хв? (Ні - False).
  7. При виникненні незвичайної ситуації з комп’ютером негайно повідом учителя (Так - True).
  8. Можна вмикати та вимикати комп’ютери без дозволу вчителя. (Ні - False).

Пам’ятайте! Якщо не дотримувати правил техніки безпеки та поведінки, робота за комп’ютером може завдати шкоди вашому здоров’ю.

 

 

За кожним компьютером є завдання – це питання, на які потрібно знайти відповідь та записати у аркуші. Знайти сайти, налаштувавши безпечний пошук.

Практична робота

Завдання

Виконання завдання

1

Назвіть місто, в якому знаходиться найдовша центральна вулиця Європи?

Відповідь:

Назва сайту: 

1.

2.

3.

2

Назвіть найбільше озеро України.

Відповідь:

Назва сайту: 

1.

2.

3.

 

Вправи для очей.

 Вправи в папці « Безпечне користування інтернетом»

 Щоб закріпити правила безпечного користування інтеренетом, пропоную зробити вправу групою на дошці.

 https://learningapps.org/4581789

 Під час користуванням інтернетом, завжди будьте обережними. І для цього отримуєте ще такі пам’ятки, які будуть нагадувати вам про безпеку.

 Користуючись нагодою. Вчера прийшли результати Олімпіади з інформатики, яку учні 5-А класу пройшли на прлатіорсі « НаУрок» хочу іх привітати, є переможці.

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Oгнєва Ірина
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
645
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку