УРОК 13.КАТЕГОРІЯ «БІОРІЗНОМАНІТТЯ». ГЕНЕТИЧНЕ, ВИДОВЕ Й ЕКОСИСТЕМНЕ БІОРІЗНОМАНІТТЯ. ПРИЧИНИ Й НАСЛІДКИ ДЕГРАДАЦІЇ БІОРІЗНОМАНІТТЯ

Про матеріал

В структуру уроку включено інноваційні форми і методи навчання, що максимально сприяє активізації навчальної діяльності учнів, розвитку критичного і креативного мислення. Розробку уроку можна використати для організації і проведення очно-дистанційного навчання.

Перегляд файлу

УРОК №13

Результат пошуку зображень за запитом "КАРТИНКИ КАТЕГОРІЯ БІОРІЗНОМАНІТТЯ"Тема уроку: КАТЕГОРІЯ «БІОРІЗНОМАНІТТЯ». ГЕНЕТИЧНЕ,

ВИДОВЕ Й ЕКОСИСТЕМНЕ БІОРІЗНОМАНІТТЯ. ПРИЧИНИ Й НАСЛІДКИ

ДЕГРАДАЦІЇ БІОРІЗНОМАНІТТЯ

Цілі уроку:

Навчальна:ознайомити учнів з категорією « біорізноманіття », розглянути генетичне, видове й екосистемне біо­різноманіття, причини й наслідки його деградації,

Розвиваюча: розвивати навички порівняння й аналізу на основі фактів;

Виховна: виховувати бережливе ставлення до при­роди.

Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації із зображенням

процесів природокористування, схеми біогеохі­мічних циклів.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний етап

 

Результат пошуку зображень за запитом "КАРТИНКИ КАТЕГОРІЯ БІОРІЗНОМАНІТТЯ"

Перевірка готовності групи до уроку

Діагностика емоційного стану учнів

ІІ. Повторення домашнього завдання і актуалізація опорних знань

ЗАХИСТИ КОНСПЕКТ (подорож по темі за навігатором)

Постав запитання другу…

БЕСІДА

  1. Що таке невиснажливе природокористування?
  2. Яким чином можна досягти балансу між основними сферами господарської
    діяльності
  3. Чому зараз приділяють так багато уваги охороні рідкісних видів живих

ор­ганізмів?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

Ви вже вивчали тему охорона природи, знайомі з основними документами про охорону природи, знаєте, які природоохоронні території є на Україні. Які ще заходи по охороні природи в Україні могли б запропонувати ви? Як ви можете охарактеризувати дану ситуацію в Україні? Яким ви бачите біорізноманіття Україну у 3018 році? Які кольори будуть переважати у Червоній книзі? Як зміниться на цей час Чорний список? Який вигляд буде мати Зелена книга?

Повідомлення теми і мети уроку

ДЧЦМПЗ

ІV. Вивчення нового матеріалу

Досліди…

  1. Яке визначення біологічному різноманіттю дано у Конвенції про охорону біологічного різноманіття?
  2. Коли це поняття почало широко застосовуватися і чому?
  3. Яку книгу видав Едвард Вілсон і що стало поштовхом до цього?
  4. Що являє собою біорізноманіття сьогодні?
  5. Поясніть, як ви розумієте термін «біорізноманіття – це тканина життя»?
  6. Що ви розумієте під терміном «екосистемні послуги»? Які з них отримуєте особисто ви?
  7. Які основні причини деградації біорізноманіття?
  8. Розкрийте зв'язок між руйнуванням природного середовища життя і вимиранням видів на конкретних прикладах.
  9. Чи існують сьогодні види, які можуть опинитися на місці мандрівного голуба? Доведіть свою думку.
  10. Який вихід ви могли б запропонувати, щоб розірвати зв'язок між швидким зростанням населення планети і деградацією біорізноманіття?
  11. Який вклад України у зростання загрози глобального потепління? Щоб ви могли б порадити дорослим, щоб убезпечити своє майбутнє і майбутнє своїх дітей?

ІНФОРМАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ

У Конвенції про охорону біологічного різноманіття термін «біологічне різ­номаніття» визначається як різноманітність живих організмів з усіх джерел, включаючи наземні, морські та інші водні екосистеми й екологічні комплек­си, частиною яких вони є; це поняття включає в себе різноманітність у рамках виду, між видами й різноманітність екосистем».

Поняття «біорізноманіття» почало широко застосовуватися після того, як 1986 року в США відбувся Національний форум з біорізноманіття, а 1988 року за результатами його діяльності відомий американський біолог Едвард Вілсон видав книжку «Біорізноманіття».

Біорізноманіття, яке існує сьогодні, — це продукт еволюції життя впро­довж мільярдів років, який визначається природними процесами й на який усе більше впливає людська діяльність. Біорізноманіття — це тканина життя, складовою частиною якої є ми і від якої ми повністю залежимо. Для людей біо­різноманіття має економічну, рекреаційну, культурну, екологічну та інші цін­ності. Наше власне здоров'я, а також здоров'я економіки й суспільства в цілому залежить від безперервного отримання різноманітних «екосистемних послуг», замінити які буде або дуже дорого, або просто неможливо, тобто тих вигод, які людство отримує від екосистем. Це послуги екосистем із забезпечення людства природними ресурсами, здоровим середовищем існування, іншими екологічно й економічно значущими «продуктами».

Причини деградації біорізноманіття

Руйнування природного середовища життя

Це основна причина вимирання біологічних видів. Сюди належить заготовка деревини, добування корисних копалин, вируб лісу під пасовища, будівництво дамб і автомагістралей на місці незайманих ділянок дикої природи. Екосисте­ми змушені «відступати», а флора й фауна, що живе в них, утрачає необхідні умови існування. Природне середовище розчленовується, руйнується і знищу­ється. Порушуються маршрути міграцій. Генетичне різноманіття бідніє. Попу­ляції тварин і рослин не можуть протистояти хворобам та іншим несприятли­вим факторам. Урешті-решт біологічні види один за одним вимирають.

Чужорідні види

Коли людина ввозить у будь-яку екосистему чужорідні біологічні види, вони можуть зайняти екологічні ніші, що до того належали іншим видам. Іноді чужорідні види змінюють усю екосистему настільки, що витісняють інші види, або приносять із собою такі хвороби, проти яких у них немає імунітету.

Надмірна експлуатація природних ресурсів

Деякі біологічні види гинуть саме з цієї причини. Яскравий приклад цьо­го — мандруючий голуб. На початку XIX століття популяція цих птахів у Пів­нічній Америці була найчисельнішою. Але наприкінці того ж століття, у ре­зультаті полювання на них, цей вид опинився на межі зникнення, а у вересні 1914 року в зоопарку міста Цінціннаті помер останній мандруючий голуб.

Швидке зростання населення

У середині XIX століття чисельність населення Землі складала один мільярд осіб. Через півтора століття, коли ця кількість збільшилася до шести мільярдів, люди стали замислюватися, що використання ними природних ресурсів переви­щує допустимі норми. Населення нашої планети невпинно зростає, і з кожним роком темпи витіснення нами різних видів тварин викликає все більше три­воги.

Загроза глобального потепління

Згідно з оцінками Міжурядової комісії з кліматичних змін, протягом остан­нього століття температура на Землі може підвищитися на 3,5 градуса за Цель-сієм. Таке різке потепління може викликати зникнення деяких видів тварин і рослин. За даними досліджень, підвищення температури води — одна з при­чин загибелі коралових рифів, які є середовищем життя багатьох морських ор­ганізмів.

За оцінками вчених, підняття рівня Світового океану на 1 м може призвести до затоплення великих прибережних ділянок заболочених земель, багатих різ­номанітною флорою та фауною. Деякі вчені вважають, що глобальне потеплін­ня викличе танення льодового покриву Гренландії й Антарктиди, а це загрожує екологічною катастрофою.

V. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів

ТАКСОНОМІЯ БЛУМА

ЗНАЮ:  Що таке біорізноманіття?

РОЗУМІЮ:  Які причини його деградації?

ЗАСТОСОВУЮ: Чому швидке зростання населення  є причиною деградації біорізноманіття?

АНАЛІЗУЮ: Чому сьогодні постала ця проблема?

СИНТЕЗУЮ: Які на вашу думку існують шляхи її розв’язання?

ОЦІНЮЮ: ДЧЦМПЗ?

 

САМОАНАЛІЗ УЧНЯМИ РІВНЯ ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ НА УРОЦІ

КОРЕКЦІЯ ОЦІНКИ ВИКЛАДАЧЕМ

 

VІ. Домашнє завдання

VIІ. Підсумок уроку

ОЦІНИ РОБОТУ ВИКЛАДАЧА

1.Деякі вчені вважають, що глобальне потеплін­ня викличе танення льодового покриву АРКТИЦІ , а це загрожує екологічною катастрофою.

2.Біорізноманіття — це тканина життя, складовою частиною якої є ми і від якої ми повністю залежимо

3.Руйнування природного середовища життя- одна з причин вимирання біологічних видів.

4.Наше власне здоров'я, а також здоров'я економіки й суспільства в цілому залежить від безперервного отримання різноманітних «екосистемних послуг»,

5.Поняття «біорізноманіття» почало широко застосовуватися з 1968 року.

6.Американський біолог Едвард Вілсон видав книжку «Біорізноманіття».

7.Підняття рівня Світового океану на 11м може призвести до затоплення великих прибережних ділянок заболочених земель, багатих різ­номанітною флорою та фауною

8.Для людей біо­різноманіття має економічну, рекреаційну, культурну, екологічну та інші цін­ності.

 

docx
Додано
11 березня 2018
Переглядів
2045
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку