В структуру уроку включено інноваційні форми і методи навчання, що максимально сприяє активізації навчальної діяльності учнів, розвитку критичного і креативного мислення. Розробку уроку можна використати для організації і проведення очно-дистанційного навчання.
УРОК №13
Тема уроку: КАТЕГОРІЯ «БІОРІЗНОМАНІТТЯ». ГЕНЕТИЧНЕ,
ВИДОВЕ Й ЕКОСИСТЕМНЕ БІОРІЗНОМАНІТТЯ. ПРИЧИНИ Й НАСЛІДКИ
ДЕГРАДАЦІЇ БІОРІЗНОМАНІТТЯ
Цілі уроку:
Навчальна:ознайомити учнів з категорією « біорізноманіття », розглянути генетичне, видове й екосистемне біорізноманіття, причини й наслідки його деградації,
Розвиваюча: розвивати навички порівняння й аналізу на основі фактів;
Виховна: виховувати бережливе ставлення до природи.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації із зображенням
процесів природокористування, схеми біогеохімічних циклів.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний етап
Перевірка готовності групи до уроку
Діагностика емоційного стану учнів
ІІ. Повторення домашнього завдання і актуалізація опорних знань
ЗАХИСТИ КОНСПЕКТ (подорож по темі за навігатором)
Постав запитання другу…
БЕСІДА
організмів?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Ви вже вивчали тему охорона природи, знайомі з основними документами про охорону природи, знаєте, які природоохоронні території є на Україні. Які ще заходи по охороні природи в Україні могли б запропонувати ви? Як ви можете охарактеризувати дану ситуацію в Україні? Яким ви бачите біорізноманіття Україну у 3018 році? Які кольори будуть переважати у Червоній книзі? Як зміниться на цей час Чорний список? Який вигляд буде мати Зелена книга?
Повідомлення теми і мети уроку
ДЧЦМПЗ
ІV. Вивчення нового матеріалу
Досліди…
ІНФОРМАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ
У Конвенції про охорону біологічного різноманіття термін «біологічне різноманіття» визначається як різноманітність живих організмів з усіх джерел, включаючи наземні, морські та інші водні екосистеми й екологічні комплекси, частиною яких вони є; це поняття включає в себе різноманітність у рамках виду, між видами й різноманітність екосистем».
Поняття «біорізноманіття» почало широко застосовуватися після того, як 1986 року в США відбувся Національний форум з біорізноманіття, а 1988 року за результатами його діяльності відомий американський біолог Едвард Вілсон видав книжку «Біорізноманіття».
Біорізноманіття, яке існує сьогодні, — це продукт еволюції життя впродовж мільярдів років, який визначається природними процесами й на який усе більше впливає людська діяльність. Біорізноманіття — це тканина життя, складовою частиною якої є ми і від якої ми повністю залежимо. Для людей біорізноманіття має економічну, рекреаційну, культурну, екологічну та інші цінності. Наше власне здоров'я, а також здоров'я економіки й суспільства в цілому залежить від безперервного отримання різноманітних «екосистемних послуг», замінити які буде або дуже дорого, або просто неможливо, тобто тих вигод, які людство отримує від екосистем. Це послуги екосистем із забезпечення людства природними ресурсами, здоровим середовищем існування, іншими екологічно й економічно значущими «продуктами».
Причини деградації біорізноманіття
Руйнування природного середовища життя
Це основна причина вимирання біологічних видів. Сюди належить заготовка деревини, добування корисних копалин, вируб лісу під пасовища, будівництво дамб і автомагістралей на місці незайманих ділянок дикої природи. Екосистеми змушені «відступати», а флора й фауна, що живе в них, утрачає необхідні умови існування. Природне середовище розчленовується, руйнується і знищується. Порушуються маршрути міграцій. Генетичне різноманіття бідніє. Популяції тварин і рослин не можуть протистояти хворобам та іншим несприятливим факторам. Урешті-решт біологічні види один за одним вимирають.
Чужорідні види
Коли людина ввозить у будь-яку екосистему чужорідні біологічні види, вони можуть зайняти екологічні ніші, що до того належали іншим видам. Іноді чужорідні види змінюють усю екосистему настільки, що витісняють інші види, або приносять із собою такі хвороби, проти яких у них немає імунітету.
Надмірна експлуатація природних ресурсів
Деякі біологічні види гинуть саме з цієї причини. Яскравий приклад цього — мандруючий голуб. На початку XIX століття популяція цих птахів у Північній Америці була найчисельнішою. Але наприкінці того ж століття, у результаті полювання на них, цей вид опинився на межі зникнення, а у вересні 1914 року в зоопарку міста Цінціннаті помер останній мандруючий голуб.
Швидке зростання населення
У середині XIX століття чисельність населення Землі складала один мільярд осіб. Через півтора століття, коли ця кількість збільшилася до шести мільярдів, люди стали замислюватися, що використання ними природних ресурсів перевищує допустимі норми. Населення нашої планети невпинно зростає, і з кожним роком темпи витіснення нами різних видів тварин викликає все більше тривоги.
Загроза глобального потепління
Згідно з оцінками Міжурядової комісії з кліматичних змін, протягом останнього століття температура на Землі може підвищитися на 3,5 градуса за Цель-сієм. Таке різке потепління може викликати зникнення деяких видів тварин і рослин. За даними досліджень, підвищення температури води — одна з причин загибелі коралових рифів, які є середовищем життя багатьох морських організмів.
За оцінками вчених, підняття рівня Світового океану на 1 м може призвести до затоплення великих прибережних ділянок заболочених земель, багатих різноманітною флорою та фауною. Деякі вчені вважають, що глобальне потепління викличе танення льодового покриву Гренландії й Антарктиди, а це загрожує екологічною катастрофою.
V. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів
ТАКСОНОМІЯ БЛУМА
ЗНАЮ: Що таке біорізноманіття?
РОЗУМІЮ: Які причини його деградації?
ЗАСТОСОВУЮ: Чому швидке зростання населення є причиною деградації біорізноманіття?
АНАЛІЗУЮ: Чому сьогодні постала ця проблема?
СИНТЕЗУЮ: Які на вашу думку існують шляхи її розв’язання?
ОЦІНЮЮ: ДЧЦМПЗ?
САМОАНАЛІЗ УЧНЯМИ РІВНЯ ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ НА УРОЦІ
КОРЕКЦІЯ ОЦІНКИ ВИКЛАДАЧЕМ
VІ. Домашнє завдання
VIІ. Підсумок уроку
ОЦІНИ РОБОТУ ВИКЛАДАЧА
1.Деякі вчені вважають, що глобальне потепління викличе танення льодового покриву АРКТИЦІ , а це загрожує екологічною катастрофою.
2.Біорізноманіття — це тканина життя, складовою частиною якої є ми і від якої ми повністю залежимо
3.Руйнування природного середовища життя- одна з причин вимирання біологічних видів.
4.Наше власне здоров'я, а також здоров'я економіки й суспільства в цілому залежить від безперервного отримання різноманітних «екосистемних послуг»,
5.Поняття «біорізноманіття» почало широко застосовуватися з 1968 року.
6.Американський біолог Едвард Вілсон видав книжку «Біорізноманіття».
7.Підняття рівня Світового океану на 11м може призвести до затоплення великих прибережних ділянок заболочених земель, багатих різноманітною флорою та фауною
8.Для людей біорізноманіття має економічну, рекреаційну, культурну, екологічну та інші цінності.