Розробка уроку за підручником О.Пометун Історія України (Вступ до історії) 5 кл. До уроку додається презентація, яка допоможе якісно вивчити матеріал
Клас: 5 кл
Тема: Козацька Україна
Мета: пояснити учням причини виникнення козацтва Україні та утворення Запорозької Січі; створити в уяві учнів образ козаків як хоробрих вояків; ознайомити учнів з військовим мистецтвом козаків, їх життям і побутом на Запорозькій Січі;, виробляти вміння працювати з різними історичними джерелами, складати зв’язну розповідь; розвивати інтерес до історії; виховувати повагу до захисників Батьківщини.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, презентація до уроку, аудіо-запис пісні «Козацькому роду - нема переводу».
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ.
І Організаційний момент.
ІІ Актуалізація опорних знань.
( аудіо запис: пісня «Наші козаченьки – славні запорожці»)
(запис теми в зошити)
Метод «Мікрофон»
ІV Мотивація навчальної діяльності. Сл № 1
- Діти, уявіть широкий, безкрайній степ, свіжий вільний вітер хилить високі трави до землі. Це південні степи України. Сьогодні ми дізнаємося, що відбувалося тут наприкінці XV ст., як жили, воювали та боролись козаки.
- На столах у вас є аркуші паперу і маркери, таблиці, картки із завданням, та картка самооцінювання.
V Вивчення нового матеріалу.
1. Виникнення українського козацтва. Сл № 2
Робота з картою «Запорозька Січ XVІ – XVІІІ ст..»
- відкрийте підручники на с.92
- На півдні України існував район, який дістав назву Дике Поле. Сл № 3
Там проживали кримські татари. Спочатку українці з татарами торгували, об’єднувались для відбиття ворога, іноді воювали між собою. Згодом все частіше нападало Кримське ханство на наші. землі .
- А що потрібно робити , коли є загроза знищення всього народу?
- А в Дикому Полі здавна жили різні люди. Вони охороняли купців, випасали коней, а інколи вдавались до розбійництва. Згодом до цих людей приєдналися втікачі із сіл та міст, що потерпали від знущання польської знаті. Так з’явилися козаки. Сл № 4
Перші відомості про українських козаків у писемних джерелах датують
1489 роком.(запис у зошит) Сл № 5
(робота зі словником).
Козак – вільна, озброєна людина
Робота в групах Метод «Гроно» Сл № 6
І - виберіть заняття козаків та складіть схему (ост абз с 92)
ІІ – виберіть слова що характеризують місцевість, де мешкали козаки та складіть схему (док с.94)
ІІІ група. Завдання на карточках
1. Вибрати назви тих станів населення, які йшли в козаки і скласти схему.
Хто міг стати козаком?
Козаком міг стати будь – хто серед населення, які шукали захисту чи справедливості. Наприклад селяни, що страждали від тяжкої праці на панів, або міська біднота. Важкі умови життя на прикордонні здавались втікачам меншим лихом, ніж втрата особистої свободи. Це могли бути і заможні люди – українська шляхта, яка страждала від несправедливості польської шляхти, що відбирала землі та маєтки в українців. Головна умова – бути православною людиною.
ІV група. Завдання на карточках
1. Вибрати особливості ведення бою козаками і скласти схему.
Військова майстерність козаків.
Гучної слави зажила військова майстерність козацької піхоти. Під час бою козаки – піхотинці вишиковувались у три шеренги. Перша – стріляла, друга – подавала зброю, а третя - заряджала.
Найпопулярнішим був ще один бойовий порядок – табір. Він являв собою рухому фортецю з возів, з’єднаних ланцюгами і виставлених у кілька рядів чотирикутником, півмісяцем, овалом. Військо перебувало всередині укріплення. В разі наступу, військо виходило назовні, а при небезпеці – поверталась в захисну споруду. Під таким прикриттям козаки могли подолати сотні кілометрів голим степом.
Найбільше жаху на ворогів - турків і татар - наводили легкі козацькі човни – чайки. Вони рухались за допомогою весел, або вітрил. Перевагою чайок було те, що вони були швидкі і могли пристати до будь-якого берега, на відміну від громіздких і неповоротких турецьких кораблів-галер.
Завдання
(кожна група презентує результат, а клас заповнює таблицю)
Заняття козаків |
Характеристика козацької місцевості |
Хто міг стати козаком |
Козацька майстерність |
|
|
|
Сл 7, 8 |
Заснування Запорозької січі. Д. Вишневецький.
Січ – козацька фортеця (запис у зошиті)
- Що стояло в середині Січі? Це означає, що козаки захищали православну віру.
- Навкруги церкви - господарські будівлі та житлові приміщення – курені.
Перша Січ виникла 1556 р. на острові Мала Хортиця. Її засновником вважають
Д. Вишневецького
Робота з тлумачним словником «Січ», «пороги», «Запоріжжя»
Дмитро Вишневецький походив з давнього князівського роду. Рано проявив хист полководця. Польський король призначив його об’єднати козаків і збудувати фортецю на о. Мала Хортиця. Вони мали захищати кордони держави від нападів татар і турків, які грабували, спалювали цілі міста та села вбиваючи десятки тисяч людей, передусім маленьких дітей та старих людей, та забирали в полон в рабство тільки молодих чоловіків та жінок.
Оспіваний в українських піснях співцями – кобзарями.
Фізкультхвилинка
- Один із гетьманів козаків був П. Сагайдачний Сл № 15
Повідомлення учня про П.Сагайдачного
Петро Конашевич – Сагайдачний походить з роду дрібного українського православного шляхтича. На Запоріжжі серед козаків швидко здобув авторитет та був обраний гетьманом. Створив козацький флот з човнів – чайок. Козаки на чолі з Сагайдачним боролись проти турків та татар, захищали українські кордони, звільняли полонених з рабства.
Гетьман відомий як захисник православної віри. Був благодійником: давав кошти на школи, лікарні, притулки. Загинув від отруйної турецької стріли.
Робота з підручником с. 96-97
3 Як ми вшановуємо пам'ять про козаків сьогодні? Сл № 17
- Як в нашому місті зберігається пам'ять про козаків? Сл № 18
VІ Закріплення.
А). Тест . Сл № 19
Самооцінювання
Б) . Вгадай діяча
В.)
Г) Ланцюжок - хлопки
- Я називаю слова, якщо вони стосуються нашого уроку, то ви ловите хлопком. Якщо ні - пояснюєте чому.
І ) Запорізька Січ – чайка – Петро Конашевич-Сагайдачний – Софійський Собор
ІІ ) Гетьман –данина –– Богдан Хмельницький - Січ
ІІІ) Русь - Д.Вишневецький –– хрещення Русі – пороги – мала Хортиця
Самооцінювання
Діяльність на уроці |
Максимальна кількість балів |
Власне оцінювання |
Тестова перевірка |
9 |
|
Індивідуальне повідомлення |
1 |
|
Додаткові бали від вчителя |
3 |
|
Загальна кількість балів |
|
VІІ. Домашнє завдання Параграф 14 Намалювати козака або скласти кросворд із нових правил до параграфа.
Дмитро Вишневецький походив з давнього князівського роду. Рано проявив хист полководця. Польський король призначив його об’єднати козаків і збудувати фортецю на о. Мала Хортиця. Так виникла І козацька Січ. Козаки мали захищати кордони держави від нападів татар і турків, які грабували, спалювали цілі міста та села, вбиваючи десятки тисяч людей, передусім маленьких дітей та старих людей, Забирали в полон в рабство тільки молодих чоловіків та жінок.
Під час одного з походів потрапляє в полон до турків, де і загинув
Дмитро Вишневецький оспіваний в українських піснях співцями – кобзарями.
Петро Конашевич – Сагайдачний походить з роду дрібного українського православного шляхтича. Навчався в Острозькій академії та Львівській братській школі. На Запоріжжі серед козаків швидко здобув авторитет та був обраний гетьманом. Створив козацький флот з човнів – чайок. Козаки на чолі з Сагайдачним боролись проти турків та татар, захищали українські кордони, звільняли полонених з рабства.
Гетьман відомий як захисник православної віри. Був благодійником: давав кошти на школи, лікарні, притулки. Загинув від отруйної турецької стріли.
ІІІ група. Завдання на карточках
1. Вибрати назви тих станів населення, які йшли в козаки і скласти схему.
Хто міг стати козаком?
Козаком міг стати будь – хто серед населення, які шукали захисту чи справедливості. Наприклад селяни, що страждали від тяжкої праці на панів, або міська біднота. Важкі умови життя на прикордонні здавались втікачам меншим лихом, ніж втрата особистої свободи. Це могли бути і заможні люди – українська шляхта, яка страждала від несправедливості польської шляхти, що відбирала землі та маєтки в українців. Головна умова – бути православною людиною.
ІV група. Завдання на карточках
1. Вибрати особливості ведення бою козаками і скласти схему.
Військова майстерність козаків.
Гучної слави зажила військова майстерність козацької піхоти. Під час бою козаки – піхотинці вишиковувались у три шеренги. Перша – стріляла, друга – подавала зброю, а третя - заряджала.
Найпопулярнішим був ще один бойовий порядок – табір. Він являв собою рухому фортецю з возів, з’єднаних ланцюгами і виставлених у кілька рядів чотирикутником, півмісяцем, овалом. Військо перебувало всередині укріплення. В разі наступу, військо виходило назовні, а при небезпеці – поверталась в захисну споруду. Під таким прикриттям козаки могли подолати сотні кілометрів голим степом.
Найбільше жаху на ворогів - турків і татар - наводили легкі козацькі човни – чайки. Вони рухались за допомогою весел, або вітрил. Перевагою чайок було те, що вони були швидкі і могли пристати до будь-якого берега, на відміну від громіздких і неповоротких турецьких кораблів-галер.
Завдання - Вибрати особливості ведення бою козаками і скласти схему.
Заняття козаків 4 |
Характеристика козацької місцевості |
Хто міг стати козаком |
Козацька майстерність |
|
|
|
|
|
|
Памятка Вільна, озброєна людина - _______________ Перша письмова згадка про козаків -________ Підводні скелі і каміння, що перетинають ріку - ______________ Козацька фортеця - ____________ Перша Січ на о. Мала Хортиця була збудована в - _____________ Керівник козацького війська - ______________ |
||||