Урок 16. Запити з параметрами. Перехресні запити.

Про матеріал
Цілі:  навчальна: сформувати вміння створення запитів з параметрами, перехресні запити;  розвивальна: розвивати логічне мислення, пам’ять; формувати вміння узагальнювати;  виховна: виховувати інформаційну культуру, формування бережливого ставлення до обладнання комп’ютерного кабінету, виховання уміння працювати в групі; формування позитивного ставлення до навчання.
Перегляд файлу

access, microsoft, ms, office, services, suite, windows icon Бази даних

11 клас

 

Урок 16. Запити з параметрами. Перехресні запити.

Цілі:

  • навчальна: сформувати вміння створення запитів з параметрами, перехресні запити;
  • розвивальна: розвивати логічне мислення, пам’ять; формувати вміння узагальнювати;
  • виховна: виховувати інформаційну культуру, формування бережливого ставлення до обладнання комп’ютерного кабінету, виховання уміння працювати в групі; формування позитивного ставлення до навчання.

Тип уроку: Комбінований.

Обладнання та наочність: дошка, комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, підручник Інформатика: бази даних (модуль для учнів 10-11 класів, рівень стандарту)/ В.Д. Руденко, навчальна презентація.

Програмне забезпечення: браузер, офісні програми.

Хід уроку

І. Організаційний етап

  • привітання
  • перевірка присутніх
  • перевірка готовності учнів до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

Фронтальне опитування

  1. Назвіть основні вбудовані функції для опрацювання даних у запиті.
  2. Які запити називають запитами з полями, що обчислюються?
  3. Яке призначення має функція Кількість?
  4. Які існують способи використання вбудованих функцій у запитах?
  5. Поясніть порядок створення запиту з підсумковим записом.
  6. Як додається до запиту підсумковий запис у режимі таблиці?
  7. Поясніть порядок створення підсумкового запиту.
  8. Поясніть порядок створення запиту з полями, що обчислюються.

 

ІІІ. Мотивацій навчальної діяльності

Ви вже знайомі з деякими типами запитів. Які ще функції доцільно використовувати для виконання запитів? Ми вже розглядали запити з постійними критеріями, тобто запити, під час повторного виконання яких критерій відбору записів не змінювався. На практиці ж часто виникає потреба у зміненні цих критеріїв.

IV. Вивчення нового матеріалу

Пояснення вчителя з елементами демонстрування презентації

(використовуються можливості локальної мережі кабінету або проектор)

Робота з підручником: § 3.4

Запит із параметрами — це запит, у процесі виконання якого пропонується ввести деякі дані, наприклад умову, яку потрібно вставити в поле. Його ще називають запитом зі змінними критеріями.

За запитами з параметрами на початку їх виконання на екран виводяться повідомлення про необхідність уведення нового критерію (виразу). Методика створення запиту такого типу несуттєво відрізняється від методики створення звичайного запиту. Розглянемо порядок створення такого запиту на прикладі 1.


Приклад 1. Розробити запит з іменем Запит_6, за допомогою якого з БД atb вибиратимуться прізвища працівників за посадами диспетчер і експерт із магазинів, номери яких уводяться при виконанні запиту. Результуючі записи мають містити поля Номер магазину й Адреса таблиці МАГАЗИНИ і поля Прізвище й Посада таблиці КАДРИ. Порядок створення запиту може бути таким.

1. Відкриємо БД atb і виконаємо команду Створення Макет запиту. Виділимо обидві таблиці, клацнемо кнопку Додати й закриємо вікно Відображення таблиці.
2. Із таблиці МАГАЗИНИ перенесемо в таблицю конструктора поля Номер магазину й Адреса, а з таблиці КАДРИ — поля Прізвище й Посада.
3. В умові завдання визначено, що за допомогою запиту мають відбиратися записи тільки за посадами диспетчер і експерт, тобто ця умова є незмінною. Тому в клітинку на перетині запису Критерії і поля Посада уводимо вираз "диспетчер" Or "експерт". Щоразу після запуску при виконанні запиту користувач може вводити будь-який номер магазину. Тому на перетині запису Критерії та поля Номер магазину можна увести, наприклад, текст [У якому магазині?]. Головне, щоб текст містився у квадратних дужках. У результаті отримаємо запит у режимі конструктора, як наведено на рис. 1.

4. Збережемо й виконаємо Запит_6. На екрані висвітлиться вікно Введення значення параметра із запитанням У якому магазині?(рис. 2).

Уведемо, наприклад, номер магазину 21, клацнемо кнопку ОК. Отримаємо результат, як наведено на рис. 3.


 

Рис.1. Запит із параметром

Рис. 2. Вікно введення значення параметра

Рис.4.  Результат виконання запиту з параметром

Проаналізуємо вміст таблиці КАДРИ й переконаємося, що дійсно в магазині з номером 21 на посадах диспетчера й експерта працюють відповідно Семко М. М. і Рябко Р. П.

Якщо потрібно здійснити пошук прізвищ диспетчерів і експертів у кількох магазинах, то в запис Критерії поля Номер магазину необхідно ввести іншу умову, а саме — діапазон номерів магазинів, наприклад:

>[Більше якого?] And <[Менше якого?].

У процесі виконання запиту спочатку з’явиться повідомлення Більше якого?, а потім — Менше якого?, на які потрібно дати певну відповідь. Один запит може містити декілька параметрів у різних полях.

Перехресний запит — це запит на вибірку даних із можливостями групування записів.

Групування можна виконувати як за значеннями полів, так і за значеннями записів. Наприклад, із таблиці КАДРИ можна отримати кількість працівників на всіх посадах у кожному магазині. Як заголовки полів можуть бути використані й деякі вирази.

У режимі конструктора перехресний запит спочатку створюється як звичайний запит на вибірку даних, а потім установлюється режим перехресного запиту. Розглянемо порядок створення перехресного запиту на
прикладі 2.


Приклад 2. Створити перехресний запит, за допомогою якого підраховуються працівники на кожній посаді в кожному магазині.

1. Створимо звичайний запит на вибірку даних у режимі конструктора. Для цього виконаємо команди Створити Макет запиту Додати Закрити. Перенесемо в таблицю конструктора запиту поля Посада й Номер магазину. Виконаємо запит і переконаємося, що він функціонує правильно.

2. Перемкнемо запит у режим конструктора і перетворимо в тип перехресний. У групі Тип запиту клацнемо кнопку Перехресний. У таблиці конструктора запиту з’являться записи Підсумок і Перехресний. У записі Підсумок обох полів не змінюємо значення Групування за. Клацнемо клітинку на перетині поля Посада й запису Перехресний і виберемо зі списку, що розкриється, Заголовок рядка, а в полі Номер магазину цього самого запису — Заголовок стовпця. 3. У третє поле таблиці конструктора запиту перенесемо поле Номер магазину, у записі Підсумок якого встановимо функцію Кількість, а в записі Перехресний Значення. У записі Сортування першого поля можна встановити потрібне сортування записів. Таблиця конструктора запиту матиме вміст, як наведено на рис. 5.


Рис. 5. Таблиця конструктора перехресного запиту

V. Засвоєння нових знань, формування вмінь

Робота за комп’ютером

  1. Повторення правил безпечної поведінки за комп’ютером.
  2. Інструктаж учителя.
  3. Практична робота за комп’ютерами.

Підручник ст. 58

  1. Створіть Запит61 із параметрами на основі таблиці УЧНІ, за допомогою якого виводяться прізвища учнів із різними улюбленими шкільним предметами, назви який уводяться в процесі виконання запиту.
  2. Створіть Запит62 із параметрами на основі таблиці УЧНІ, за допомогою якого виводяться прізвища учнів різного зросту, значення яких уводяться в процесі виконання запиту.
  3. Створіть перехресний Запит63, за допомогою якого підраховується кількість учнів, які мають певний улюблений предмет, у всіх класах.
  4. Створіть перехресний Запит64, за допомогою якого обчислюється кількість учнів окремо в кожному класі, зріст яких більший за 163 см.
  5. Створіть Запит65 із параметрами на основі таблиці УЧНІ, за допомогою якого виводяться прізвища учнів, їхній улюблений предмет і номер класу, що вводяться під час виконання запиту.
  6. Створіть перехресний Запит66 за допомогою якого обчислюється кількість учнів, які мають певний улюблений предмет, у кожному класі.
  1. Вправи для очей.

VI. Підсумки уроку

Фронтальне опитування

  1. Які запити називають запитами з параметрами?
  2. Які поля обов'язково використовуються в перехресних запитах?
  3. Наведіть приклад запиту з параметрами.
  4. Поясніть сутність перехресного запиту.
  5. Поясніть порядок створення запиту з параметрами.
  6. Поясніть порядок створення перехресного запиту.

Рефлексія

1. Під час уроку я

  • дізнався…
  • зрозумів…
  • навчився…

2. Найбільше мені сподобалося…

3. На уроках найкраще в мене виходило…

4. Я мав (-ла) труднощі з…

5. Я хотів би ще дізнатися про…

VІI. Домашнє завдання

Підручник § 3.4 ст. 55-58

VІІI. Оцінювання роботи учнів

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лук'янова Марина Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
19 лютого 2020
Переглядів
14335
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку