Мета: актуалізувати знання учнів про величини та одиниці їхнього вимірювання; ознайомити з одиницями часу, пов'язаними із обертанням небесних тіл,— добою, місяцем, роком; удосконалювати обчислювальні навички додавання й віднімання двоцифрових чисел без переходу через розряд; формувати вміння розв'язувати задачі, обираючи пару числових даних, достатніх для відповіді на запитання задачі; розвивати логічне мислення; поповнювати словниковий запас учнів; стимулювати інтерес до вивчення математики; виховувати дбайливе ставлення до часу. Обладнання: ілюстративний та роздавальний матеріал, конструктор LEGO. Тип уроку: комбінований урок. Форма проведення: уявна подорож потягом. Освітні галузі: математична, природнича.
Історія розвитку потягів— Перший паровий потяг був побудований 1820 року (ХІХ століття). Його максимальна швидкість становила максимум 40 км на годину. Його рух залежав від вугілля, що постійно у пічку підкидав машиніст. У ХХ столітті із винаходом електричного струму з'явилися електронні потяги. Сьогодні інженери розробили нові моделі потягів, що рухаються з великою швидкістю.
Математичний диктант— Сідаймо в наш потяг. Приготувались? Поїхали!Запишіть число, у якому 6 дес. та 9 од. Запишіть число, що передує числу 90. Запишіть число, яке слідує за числом 39. Запишіть суму чисел 50 і 13. Число 23 збільшіть на 7. Запишіть найменше одноцифрове число. Запишіть найменше двоцифрове число.
Актуалізація знань про величини та одиниці їхнього вимірювання (с. 21, № 1)Наш потяг рушає,Вагони біжать,А в потягу цьому. Малята сидять.— Увага! Потяг прибуває до міста «Величина»— Кожен предмет, об'єкт ми можемо виміряти певною величиною — довжиною, вагою, об'ємом, часом. Розгляньте малюнки та написи. У яких одиницях вимірюється кожна величина?
Ознайомлення з одиницями вимірювання часу (доба, тиждень, місяць, рік)Ознайомлення з поняттям «доба».— Увага! Потяг вирушає. Наш потяг рушає,Вагони біжать,А в потягу цьому. Малята сидять.— Потяг прибуває до міста «Доба».— Що таке доба? (Проміжок часу, за який Земля робить одне обертання навколо своєї осі.)— У добі 24 години. За цей час планета Земля робить один повний оберт навколо своєї осі. На неосвітленій сонячними променями частині нашої планети, панує ніч, а на освітленій частині Землі сяє світлий день. Земля обертається безперервно, тому день і ніч змінюють одне одного.— Кожна доба складається з певних частин. Розгляньте малюнок та назвіть частини доби. (Ранок, день, вечір, ніч.)Ранок настане — пора прокидатись,Час до роботи й навчання збиратись. Днем — стільки в нас планів, стільки справ!Знайдемо час і для гри і забав!Ввечері сонечко спати лягає,Двадцять четверта година збігає. Ніч нам усім колискову співає.
Робота з цеглинками LEGO— Покажіть жовту цеглинку, якщо природні явища відбуваються вдень, а синю — вночі. Співають птахи;вилітають сови і кажани;затуляються квіти, складається листя;літають яскраві метелики;сонце високо стоїть над горизонтом;літають нічні метелики;розпускаються квіти;на небі яскраві зорі.
Ознайомлення з поняттям «тиждень».— Увага! Потяг вирушає. Наш потяг рушає,А в потягу цьому. Вагони біжать,Малята сидять.— Потяг прибуває до міста «Тиждень».— Тиждень — це проміжок часу від понеділка до неділі.— Скільки днів у тижні? Скільки це діб? (1 тиждень = 7 діб.)— Назвіть дні тижня по порядку. (Понеділок, вівторок, середа, четвер, п'ятниця, субота, неділя.)— Який день тижня сьогодні? Який день тижня був учора? Який день тижня буде завтра? Який день тижня буде після середи? Який день тижня між четвергом і суботою?
Гра «Доповни словечко»Всі ми привітаєм ділом,Перший день цей — ... (понеділок). Ніченька минає скоро,Другий день прийде — ... (вівторок). До нас третя молода,Поспішає — ... (середа). А четвертий день тепер,Називається — ... (четвер). Діло добре ладиться,В п'ятий день — у ... (п'ятницю). Дома скрізь кипить робота,Шостий день у нас — ... (субота). Сьомим днем із хлібом-сіллю. Завіта до нас — ... (неділя).{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}понеділок{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}вівторок{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}середа{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}четвер{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}п’ятниця{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}субота{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}неділя
Ознайомлення з поняттям «місяць».— Увага! Потяг вирушає. Наш потяг рушає,Вагони біжать,А в потягу цьому. Малята сидять.— Потяг прибуває до міста «Місяць».— Місяць — це проміжок часу, протягом якого Місяць робить повний оберт навколо Землі.— Розгляньте календар. Який зараз місяць? Які місяці цього року вже минули? Назвіть місяць наступний за березнем. У якому місяці закінчується навчальний рік? Порівняйте кількість днів у кожному місяці. Скрізь кількість днів однакова? Назвіть місяці, у яких 31 день. (Січень, березень, травень, липень, серпень, жовтень, грудень.) Назвіть місяці, у яких 30 днів. (Квітень, червень, вересень, листопад.) Назвіть найкоротший місяць за кількістю днів. (Лютий; у ньому 28 днів.)— Коли в лютому буває 28 днів, в році 365 днів. А коли в лютому — 29 днів, тоді в році 366 днів. Такий рік називають високосним. У народі цей рік завжди вважають роком змін і складним у розв'язанні різних питань. Земля обертається навколо Сонця за 365 днів, 6 годин, 41 хвилина і 59 секунд. За 4 роки утворюється ще один день, тому раз на 4 роки і буває 366 днів на рік.— Дивлячись на календар, легко визначити, скільки днів у кожному місяці, але іноді навіть дорослі забувають про кількість днів у місяці, але з нами завжди наш календар — наші руки. Кісточки пальців і западини між кісточками — це місяці. Кісточка, яка виступає, випадає на 31 день. Западина між кісточками — 30 днів (лютий — 28, 29 днів). Будемо вчитися рахувати і визначати кількість днів у місяці за кісточками пальців.
Січень 31 день. Травень 31 день. Вересень 30 днів. Лютий 28 днів. Червень 30 днів. Жовтень 31 день. Березень 31 день. Липень 31 день. Листопад 30 днів. Квітень 30 днів. Серпень 31 день. Грудень 31 день.— Рахуймо!— Визначте самі за кісточками пальців кількість днів у березні та квітні. (У березні 31 день, у квітні 30 днів.) Нумо перевіримо за календарем — чи правильно ми порахували?
Ознайомлення з поняттям «рік».— Увага! Потяг вирушає. Наш потяг рушає,Вагони біжать,А в потягу цьому. Малята сидять.— Потяг прибуває до міста «Рік».— Рік — це проміжок часу, протягом якого Земля робить повний оберт навколо Сонця.— Скільки місяців в одному році? (12.) Протягом часу, за який Земля робить повний оберт навколо Сонця, Місяць робить 12 повних обертів навколо Землі. Тому рік поділяють на 12 місяців.
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНАЗаглянуло Сонечко до нас на мить,Дуже швидко час біжить. Вже підсумки нам потрібно підбити,Чого зуміли ми досягти?1. Пояснення домашнього завдання (с. 21, № 4)— Наша подорож наближається до завершення. На згадку вам потяг залишив домашнє завдання.2. Підсумок уроку. Вправа «Мікрофон»— З яким новим математичним поняттям сьогодні ознайомилися? Коли відбувається зміна доби? Що допоможе все встигати протягом дня? У який день тижня ви почуваєтеся найщасливішими? А в який місяць? Скільки місяців в одному році?Рефлексія— Позначте свій настрій наприкінці уроку на потягу.