Урок 2. Стиль ділового листування. Логічні елементи тексту та порядок його викладення.
Мета:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання та наочність: комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, навчальна презентація, мультимедійне обладнання.
Хід уроку
Привітання, перевірка присутніх, перевірка готовності учнів до уроку.
Створення карти знань «Організаційно – розпорядчі документи» допомагає впорядкувати і структурувати отриману інформацію.
Бліц – опитування
1. Документи класифікують за такими ознаками (обрати неправильне твердження):
Діловий стиль – це стиль, який задовольняє потреби суспільства в документальному оформленні різних актів державного, суспільного, політичного, економічного та виробничого життя й діяльності, ділових відносин між державами або організаціями, а також стосунків між окремими членами суспільства в офіційній сфері їх спілкування.
Текст документів являє собою складний лінгвістичний об’єкт. На особливості їх укладання та вибір мовних засобів, особливості сприйняття впливають як мовні закони так і позамовні чинники, пов’язані, зокрема з розвитком й удосконаленням інформаційного середовища. Зміна інформаційного середовища призводить і до зміни складу документів, які супроводжують організаційні, управлінські, правові та інші дії й рішення.
Писемна форма мовлення вимагає чітких синтаксичних конструкцій, суворого дотримання стилістичних норм i правил граматики. Мова офіційних документів абстрагується від індивідуальних мовних особливостей людей, що вимагає від мовця застосування стандартних термінів, усталених мовних конструкцій із встановленими правилами їх тлумачення, вибір слів i термінів, стійких зворотів (на підставі викладеного, відповідно до вимог постанови, керуючись статтею тощо), побудови речень, форми викладу тексту документа (наказую, пропоную, зобов’язую, слухали, виступили, ухвалили, просимо надіслати, надсилаємо на розгляд тощо).
При складанні тексту документа необхідно дотримуватися певних вимог:
1. Вірогідність (досягається тоді, коли викладені факти відповідають справжньому стану речей).
2. Ясність і точність (не допускається подвійне тлумачення слів і висловів).
3. Стислість (відсутні зайві слова та смислові повтори, надмірно довгі міркування не по суті справи).
4. Переконливість (переконливим є текст, який веде до прийняття адресатом пропозиції або виконання прохань, викладених у документі).
5. Логічна послідовність (зв'язок між реченнями, членування тексту).
Усі зазначені вище вимоги до ділових документів становлять загальну культуру мовлення особистості.
Загальні вимоги до тексту:
1. Текст документа повинен бути чітким, конкретним, лаконічнім, інформативним та відповідати орфографічним, лексичним, морфологічним, синтаксичним, стилістичним, пунктуаційним нормам.
Суцільний текст |
містить граматично і логічно узгоджену інформацію про управлінські дії та використовується під час складання правил, положень, листів, розпорядчих документів. |
Анкета |
використовується під час викладення цифрової або словесної інформації про один об’єкт за певним обсягом ознак. |
Таблиця |
використовується у звітно-статистичних, бухгалтерських, планових та інших документах. |
Текст документа складається з логічних елементів:
Текст документа повинен містити певну аргументовану інформацію, викладену стисло, зрозуміло та об’єктивно, без повторень і вживання слів і зворотів, які не несуть змістового навантаження.
Під час складання текстів документів слід дотримуватися таких правил:
1. Текст викладати від третьої особи: Комісія ухвалила, Інститут просить, Ректорат клопочеться...
2. Від першої особи пишуться заяви, автобіографії, доповідні й пояснювальні записки, накази.
3. Не вживати образних висловів, емоційне забарвлених слів і синтаксичних конструкцій.
4. Уживати стійкі (стандартизовані) сполучення типу: відповідно до, у зв’язку з, згідно з, з метою, необхідний для, в порядку.
5. Використовувати синтаксичні конструкції типу: Доводимо до Вашого відома, що; Нагадуємо Вам, що; Підтверджуємо з вдячністю; У порядку надання матеріальної допомоги; У порядку обміну досвідом; У зв’язку з вказівкою; Відповідно до попередньої домовленості; Відповідно до Вашого прохання...
6. Дієприслівникові звороти вживати на початку речення: Враховуючи; Беручи до уваги; Розглянувши; Вважаючи...
7. Використовувати мовні засоби, що відповідають нормам літературної мови і зрозумілі для широкого кола читачів.
8. Уживати прямий порядок слів у реченнях
9. Використовувати скорочення слів, складноскорочені слова й абревіатури, які пишуться у діловодстві за загальними правилами: р-н, обл., км, напр., канд. філол. наук.
10. Віддавати перевагу простим реченням. Використовувати форми ввічливості за допомогою слів: шановний, високошановний, вельмишановний, високоповажний...
Практична робота 1.
Використання мовних засобів ділового стилю.
Складання тексту офіційно-ділового стилю.
Мета: навчитись визначати мовні засоби ділового стилю, складати тексти офіційно-ділового стилю, розвивати охайність та відповідальність щодо оформлення документів на персональному комп’ютері.
Інструктивна картка
а) Освітянське суспільство України зацікавлене діяти по всіх напрямах Болонського процесу;
б) Освітянська громадськість України зацікавлена діяти по всіх напрямах Болонського процесу;
в) Освітянська громадськість України зацікавлена діяти в усіх напрямах Болонського процесу.
Завдання 1 Довідка
Відредагуйте документ відповідно до чинних вимог. Виправите орфографічні помилки. Складіть правильний варіант, додавши, де потрібно, відсутні реквізити. У разі необхідності користуйтеся словником.
СПРАВКА
(виписка з будинкової книги про состав сім'ї та прописку)
Дана гр. Терлак О.М. в тому, що він проживає і постійно прописаний у м. Харькові по бульвару Пушкіну, буд. 12., кв.4 і занімає жилплощу 2 кімнати 32 м2, ізолірована, на 3 поверсі 5-поверхового будинку, належному ЖЕКу №3 горжитлуправління. Особистий рахунок відкрит на гр. Терлак О.М.
Дом має вигоди: газ, водопровод, каналізацію, парове отоплення.
Технічне становище дому і характеристика житлового майдану: кирпичний.
На цьому майдані мешкають пять чоловік: Терлак О.М. (чоловік); Терлак Л.П. (жінка); Терлак К.О. (син); Терлак А.О. (донька); Терлак П.Л. (мать).
Керуючий ЖЕО підпис
Завдання 2 Наказ
Оформити зразок наказу «Про затвердження Положення про забезпечення захисту інформації, що становить комерційну таємницю та конфіденційну інформацію» відповідно до законів «Про державну таємницю» (із змінами), «Про захист від недобросовісної конкуренції» (із змінами).
Мета створення наказу: захист комерційної таємниці та конфіденційної інформації від недобросовісної конкуренції.
Пункти наказу:
1. Затвердити Положення про забезпечення захисту інформації, що становить комерційну таємницю та конфіденційну інформацію.
2. Ознайомити співробітників НВК №139 з даним Положенням «Про забезпечення захисту інформації, що становить комерційну таємницю та конфіденційну інформацію».
3. Заступникам директора довести даний Наказ до відома всіх співробітників НВК№139.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на (посада, прізвище відповідальної особи).
Алгоритм укладання наказу:
- констатуюча частина (цілі й завдання дій);
- розпорядча (заходи та дії, виконавці);
Оцінювання роботи учнів на уроці.