Урок 2. Тема. «Розселення слов’янських племен на території України. Сусіди східних слов’ян»

Про матеріал

Уроки з історії України для 7 класу викладених в 17 частинах, складено відповідно до чинної програми з історії України за підручником"Історія України" О.В. Гісем, О. О. Мартинюк.

Охоплюють Розділ 1. " Виникнення та становлення Русі- України" та Розділ 2 " Київська держава(Русь - Україна) наприкінці Х - у першій половині ХІ ст".

Уроки складено з використанням опорних конспектів.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Кролевець

Сумська область

 

ПІДГОТУВАЛА

РАДЧЕНКО І.Ю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 2.

Тема. Розселення слов’янських племен на території України. Сусіди східних слов’ян

Мета уроку: показати учням, як йшов процес розселення слов’ян унаслідок Великого переселення народів; пояснити, як відбувалося розселення східних, західних і південних слов’ян, а також східнослов’янських племен — предків українців, показати, хто були сусідами східних слов’ян та як вони впливали на їх  життя; розвивати навички роботи з настінною картою,атласом, контурною картою; виховувати повагу до минулого нашої держави.

Основні терміни і поняття: Велике розселення слов’ян, Балканські війни, союзи племен,  літописи, сусіди слов'ян.

 

Структура уроку.

  1. Вступне слово вчителя. На попередньому уроці ми з вами розглядали тему: Вступ. Періодизація. Історія України в Середні віки (ІХ – ХV ст..). Першим завданням у нас є міні – тести. Ви отримуєте завдання, час - 3 хв.

Тести

  1. «Дослідження», опис про події»

А) наука

Б) історія

В) географія

Г) археологія

Б

2.Дійсні, невигадані випадки, які відбувалися насправді.

А) Історичні факти

Б) історичні події

В) історичні джерела

Г) історичні оповіді

А

3. Розповідає про події, що відбувалися в пе-

ріод від Великого розселення слов’ян і до кінця XV ст.

А)стародавня історія

Б)середньовічна історія

В)нова історія

Г)новітня історі:

Б

4. Поділ історії на певні періоди, що є історичними етапами суспільного або культурного розвитку країн

та народів і характеризуються визначними подіями, явищами або процесами - це

Історична періодизація

5. Літописи, документи, договори, укази, хроніки тощо - це

Писемні джерела

6. Результати досліджень побуту та звичаїв народів - це

Етнографічні джерела

 

Учні обмінюються бланками, учитель зачитує вірні відповіді, учні перевіряють вірність відповідей у бланках та виставляють кількість вірних відповідей, повідомляють результати один одному, асистент передає бланки учителю.

2.Учитель проходить по класу та переглядає опорні конспекти учнів та підходить до дошки, де вивішується готовий конспект ( можливо показ на інтерактивній дошці) та дає коментарі до виконання. Наголошує, що учні мають час заповнити конспект до узагальнюючого уроку.

3. Учні організовуються в пари або групи, які називає учитель (можна створити графік перебування учнів у групах чи парах, який зберігається в учня - асистента учителя, учні ознайомлюються з даним графіком заздалегідь і знають на який урок яку пару чи групу утворювати) та  отримують завдання для груп чи пар.

       1) Чому людям необхідно вивчати історію?

       2) Чи є зв’язок між історією України та Європи? Чи схожа періодизація?

       3) За якими типами історичних джерел вивчають середньовічну історію

          України?

Учні в групах формують висновки та прикріплюють на дошку.

1. Без знання свого минулого люди не зможуть зрозуміти сучасність

і спрогнозувати майбутнє.

2. Україна тісно пов'язана з Європою, як у минулому так і в теперішньому часі. Історичні процеси, що відбувалися в Європі впливали на історичні процеси в Україні і навпаки, процеси, що відбувалися в Україні, впливали на долю багатьох народів, що проживали в Європі. Тому історію України,

як і всесвітню історію, поділяють на стародавній, середньовічний,

новий і новітній періоди.

3. Речові джерела

Писемні джерела

Усні джерела

Мовні джерела

Етнографічні джерела

Фото- та кінодокументи

Учитель підводить загальний підсумок.

4. Учитель оголошує тему та мету уроку.

Організовує роботу за опорним конспектом № 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Слов’яни під час Великого переселення народів.

ІV- VІ ст. - _____________________________________

VІ – VІІ ст.. _____________________________________

Подунав’я       Ельба      Балтійське узбережжя        Дон, Волга       Дніпро,  Вісла

VІ- VІІ ст..  - ?

Друга половина VІ ст.- ?

Анти

Склавини

Слов’яни

 

 

Західні

Народи, що у

?

 

               Східні

теперішній час

?

 

Південні

населяють ці території

?

2. Розселення племінних союзів східних слов’ян на території України.

 ?

 

Повість……………………………………………………………………….

Племінні союзи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Київ - ?

  1. Сусіди східнослов’янських племен.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Розповідь учителя з показом всіх названих об'єктів на настіній карті. (Учитель пропонує учням під час його розповіді робити записи до опорного конспекту. Розповідь взято з підручника.)

Велике переселення народів – грандіозні етнічні переселення, які відбулися в Європі у 4–6 ст. Спричинене гунською навалою. 

Велике переселення народів спричинило значні зміни на карті Європи. (показати Європу) Складовою цього процесу стало Велике розселення слов’ян. Велике розселення слов’ян відбулося в Європі у 6–7 ст., коли слов’янські племена з’являються у Подунав’ї, у глибинних районах Балканського півострова – на півдні, на заході доходять до Ельби та балтійського узбережжя; на північному сході заселяють верхів’я Дону й Волги.  На заключному етапі Великого переселення народів у VI—VII ст. головну роль у переселенських потоках почали відігравати слов’янські племена антів і склавинів. Із межиріччя Дніпра і Вісли ( показати річки, напрямки руху племен) вони рушили до Подунав’я. Звідти ці племена стали здійснювати регулярні напади на Константинополь (показати на карті) та візантійські володіння на Балканах, які дістали назву Балканських війн (показати на карті Балканський п-в). Після перших успішних походів слов’яни почали залишатися за Дунаєм (показати на карті), а на кінець VII ст. майже повністю оволоділи Балканським півостровом. Під час Великого розселення слов’ян одна їх частина залишилася на Балканському півострові, а друга рушила вгору за течією Дунаю і зайняла землі поряд з Ельбою (Лабою) (показати на карті). Там вона зустрілася ще з одним переселенським потоком слов’янських племен, який прямував із межиріччя Вісли та Одеру (Одри) на захід. (показати на карті) На межі VI—VII ст. слов’яни також активно просувалися на північ і північний схід, заселяючи землі, що належали балтським та угро-фінським племенам. Розселення слов’ян відбувалося в складних умовах. У другій половині VI ст. важким ударом для них стала боротьба з кочовими племенами аварів, які з Азії спочатку переселилися до Північного Причорномор’я, а потім — на територію сучасної Угорщини, де й заснували свою державу — Аварський каганат. (показати на карті) Тривалі аваро-слов’янські війни призвели до підкорення аварами склавинів, знесилення, а потім розпаду антського об’єднання племен. Анти  етноплемінне об’єднання давніх слов’ян, котре займало територію між Дністром та Дніпром.

 Із 602 р. анти в історичних джерелах не згадуються. Назва «склавини» використовувалася досить часто стосовно племен, які в VII—IX ст. заселяли територію сучасної України. Склавини  етноплемінне об’єднання давніх слов’ян, котре займало територію між Дністром і Дунаєм. Вважають, що саме термін «склавини» із часом трансформувався у «слов’яни».

Результатом Великого розселення слов’ян стало формування нових територіальних об’єднань слов’ян, які поділяють на східних, західних і південних.

- Подумайте і скажіть, які сучасні народи населяють території, які були заселені західними, східними, південними слов'янами? (Робота учнів, занесення відповідей до опорного конспекту).

Повторення за картою. Учні ланцюжком показують території названі у розповіді учителя, учні класу слідкують, щоб всі території було названо і показано на карті. (Робота учнів з настінною картою та картами в атласі)

  1.   Розселення племінних союзів східних слов’ян на території України.

Учні працюють самостійно з підручником або текстом «Повісті минулих літ» та заносять відомості про Нестора - літописця до опорного конспекту, вписують назви племінних союзів та місця їх розселення.

Після закінчення самостійної роботи проводиться узагальнення за настінною картою.

  1. Сусіди східнослов’янських племен. Перегляд презентації. Учні вносять назви сусідніх племен до опорного конспекту

2 - 3 слайд. Сусідами східних слов’ян на півночі, північному заході та північному сході були угро-фінські та балтські племена.

4 – 5 - 6 слайд. Землі на захід від східнослов’янських теренів заселяли західні слов’яни.

7 – 8 - 9 слайд. На півдні, південному сході та сході жили тюркські племена болгар і хозар.

10 слайд. «Із варягів у греки»

Підсумок.

Практична робота з контурною картою.

Учитель: Працювати на контурній карті потрібно охайно. Написи робимо так, як це зроблено в картах атласу. Дивлячись на карту атласу позначте  на контурній карті територію розселення слов’янських племен на теренах України, потрібно зробити написи назв племен східних слов’ян, що проживали на території теперішньої україни. (Учитель проходить по класу і дає індивідуальні вказівки до роботи).

Учні здають учителю контурні карти

Домашнє завдання. Повторити § 2, п.1, 2,4 та внести записи, яких не вистачає до опорного конспекту № 2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Слов’яни під час Великого переселення народів.

ІV- VІ ст. – Велике переселення народів

VІ – VІІ ст.. Велике розселення слов’ян

Подунав’я       Ельба      Балтійське узбережжя        Дон, Волга       Дніпро,  Вісла

VІ- VІІ ст..  - ?                  Балканські війни

Друга половина VІ ст.- ?        Боротьба з кочовими племенами аварів

Анти

Склавини

Слов’яни

 

 

Західні

Народи, що у

?

Поляки, чехи,

словаки, лужичани

 

               Східні

теперішній час

?

Болгари, серби,

хорвати, словенці, македонці, чорногорці

 

Південні

населяють ці території

?

Українці, білоруси,, росіяни

2. Розселення племінних союзів східних слов’ян на території України.

 ? Нестор

(? — після 1111) — чернець Києво-Печерського монастиря. Упорядник

«Повісті минулих (временних) літ» — найдавнішого серед літописів, що збереглися до наших днів. Нестор-літописець зміг пов’язати давньоруську історію зі всесвітньою, проголосив важливу роль Русі у світовому історичному процесі.

Повість минулих літ

 

Племінні союзи

Деревляни

землі південного басейну річок Прип’ять, Горинь, західного берега Дніпра і північного басейну Тетерева

Поляни

 на захід від середнього Дніпра, між його притоками Тетеревом на півночі та Россю на півдні

Уличі 

землі, розташовані між річками Оріль, Дніпро, Самара та в лісостеповій частині Південного Бугу

Тиверці

жили в нижній течії річок Дністер і Прут, що досягала узбережжя Чорного моря

сіверяни

на схід від середньої течії Дніпра, басейн нижньої

течії Десни, Сули, Псла і Ворскли до верхів’їв Сіверського Дінця

волиняни (дуліби)

на землях на

північ від верхньої течії Дністра, у басейні Західного Бугу, на південь від верхів’їв Прип’яті

білі хорвати

у Верхній Наддністрянщині на захід від річки Збруч, межиріччі Верхнього Прута і Дністра, Північній Буковині, Прикарпатті

й частині Закарпаття

Київ - ? За літописом, від полян походили перші

київські князі-брати Кий, Щек і Хорив, за яких почалося будівництво Києва. Це місто дістало назву на честь старшого з братів — Кия.

 

  1. Сусіди східнослов’янських племен.

Авари

Болгари

Хозари

Вікінги

 

Радченко Ірина. м. Кролевець

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Веселовська Лілія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ковальова Анастасія
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
24 грудня 2018
Переглядів
15045
Оцінка розробки
4.9 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку