Мета: актуалізувати знання опорних схем задач, що містять відношення поєднання частин у ціле, а також уміння розв'язувати задачі на обчислення суми двох доданків; ознайомити учнів із задачами на обчислення суми трьох доданків; формувати вміння додавати й віднімати числа з переходом через десяток у межах 20, а також уміння обчислювати значення виразів із дужками; розвивати логічне мислення; поповнювати словниковий запас учнів; стимулювати інтерес до вивчення математики; виховувати старанність. Обладнання: ілюстративний та роздавальний матеріал. Тип уроку: комбінований урок. Освітні галузі: математична.
Усне опитування— Які арифметичні дії ви знаєте?— Як називаються числа при додаванні?— Яким має бути запитання, щоб отримати задачу на обчислення суми? щоб отримати задачу на обчислення невідомого доданка? Як обчислити невідомий доданок?— Як називаються числа при відніманні? Яким має бути запитання, щоб отримати задачу на обчислення різниці? на обчислення невідомого зменшуваного?— Як обчислити невідоме зменшуване? Яким має бути запитання, щоб отримати задачу на обчислення невідомого від'ємника? Як обчислити невідомий від'ємник?
Математичний диктант y Запишіть попереднє і наступне число до числа 79. Перший доданок 9, другий 4. Знайдіть суму. До якого числа необхідно додати 5, щоб отримати 45?Запишіть усі числа між числами 27 і 30. Запишіть число, яке має 9 десятків та 1 одиницю, 6 десятків і 6 одиниць. Використовуючи цифри 8 і 6, запишіть два двоцифрові числа.
Взаємоперевірка {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}9+4=13{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}40{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}28 29{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}91{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}66{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}86{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}68
Ознайомлення із задачею на обчислення суми трьох доданків на основі порівняння задач. Юрко вирізав для аплікацій 5 трикутників і 6 чотирикутників. Скільки всього фігур вирізав Юрко?— Скільки фігур вирізав Юрко? (2.) Отже, у цій задачі буде 2 ключові слова — трикутники і чотирикутники. Що позначає число 5? Що позначає число 6? Що запитується в задачі? Якою дією розв'яжемо задачу?
Юрко вирізав для аплікацій 5 трикутників, 3 кола і 6 чотирикутників. Скільки всього фігур вирізав Юрко?— Скільки фігурок вирізав Юрко? (3.) Назвіть їх. Отже, у цій задачі буде 3 ключові слова — трикутник, коло і чотирикутник. Що позначає число 5, 3 і 6? Що запитується в задачі?— Обидві задачі містять однакові запитання «Скільки всього фігур вирізав Юрко?»
— Короткий запис і опорна схема цієї задачі такі: Розв'язання5 + 3 + 6 = 14 (ф.)— Як змінився короткий запис і схема порівняно з першою задачею? (Додали у короткий запис ще одне ключове слово, а у схему — відрізок.) Фігурна дужка тепер об'єднує три частини.— Скільки доданків додавали, аби обчислити суму? (3)— Остання задача називається задача на обчислення суми трьох доданків.
Усвідомлення поняття «сума трьох доданків». Робота з відрізками Накресліть відрізок 2 см червоним кольором. Від цього відрізка накресліть відрізок 2 см синього кольору. Продовжте креслити відрізок 2 см зеленого кольору. З'єднайте три частини однією дужкою. Поставте знак питання. Яке число тут є шуканим? (Шуканою є сума трьох доданків.)
Формування вмінь розв'язувати задачі (с. 27, № 2)— Коні якої масті були у стайні? (Білі, вороні та сірі.) Отже, у нас три ключові слова. Скільки було білих коней? (4.) Скільки вороних? (2.) Скільки сірих? (5.) Що запитується в задачі? Якою арифметичною дією відповімо на запитання задачі? (Дією додавання.) Чи потрібно в цій задачі обчислювати суму трьох доданків? Запишіть стисло умову та накресліть опорну схему. Розв'яжіть задачу.
Формування обчислювальних навичок з переходом через розряд у межах 20 (на основі підручника, с. 27, № 3). Робота в парах. Гра «Дощик»— З хмаринки накрапає дощик. Він чарівний. Які у нього математичні крапельки! Обчисліть приклади, коментуючи свої дії. Міркуйте так: 9 + 4 — розкладаємо число 4 на два зручні доданки, щоб спочатку отримати десяток. Перший доданок 1, а другий — 3. До 9 додати 1, буде 10, до 10 додати 3, буде 13.13 - 5 — спочатку слід відняти стільки одиниць, щоб отримати десяток, а потім — відняти решту одиниць. Для цього від'ємник 5 розкладаємо на частини 3 і 2. Від 13 віднімаємо 3, отримуємо 10. Від 10 віднімаємо 2, дорівнює 8.