Урок №3
Тема. Календарно-обрядові пісні літнього циклу.
Мета: ознайомити учнів з укр. календарно-обрядовими піснями літнього циклу; розвивати вміння виразно і вдумливо читати їх, коментувати їхній зміст; формувати прагнення вивчати оригінальну творчість народу; виховувати пошану до памі, до загальнолюдських цінностей.
1. Розповідь вчителя. Улітку, коли замаєна буйним цвітом і різнобарв’ям трав земля мліє під подихом літнього сонця, з’являються духи літа. Наші пращури населяли ними все довкола: і зело, і дерева, і воду, і землю. Саме в той час, коли над ланами стоїть густий аромат молодого колосся, вшановували давні слов’яни богинь кохання і води – Ладу і Дану. А також усіх польових, річкових богів і ноженят. Русалії – це також святкування на честь сонця, його найбільшого буяння, що завершувались днем Івана Купала.
Ще в суботу ламають гілля (клечання) і прикрашають ним хати, обійстя, а в давні часи і вулиці – це був такий гарний звичай, який пізніше прийняло і християнство. У цей час люди особливо стереглися русалок – як оберіг носили за поясами зілля любистку, часник. В уявленнях про русалок і у звичаях їхніх проводів проглядає данина культу покійників, особливо тих, які вмерли не своєю смертю. Русалками, вважали в народі, ставали молоді дівчата, що втопилися.
„Пишна картина великої річки в тиху ясну ніч: блискучий, як дзеркало, ставок, жива текуча вода, що поїть землю, дає життя зеленим берегам, вічно ворушиться, гойдає зелену осоку й латаття – все те біль ш од усього могло навести думку народу на живі, гарні, веселі образи русалок. Ще давні предки українського народу приносили жертви озерам і криницям, любили молитися над водою, звали ріки богинями, світили свічки над криницями й приносили жертви. Народ постеріг велику силу води на землі і виявив у міфічних образах русалок” (І. Нечуй-Левицький).
2. Доповіді дітей про русальні пісні.
3. Робота з підручником ( с. 10-11 ). Опрацювання статті і пісень.
Єдинопочаток або анафора – повторення звуків, слів та словосполучень на початку віршових рядків. (с. 12)
Рефрен – повторення якогось рядка або низки рядків у кінці строфи.
Анафора: Хоча худенької.../Хоч не біленької... , Ой біжить, біжить мала дівчина... , А що біжить.../ А що цвіте... , До нашого житечка.../До наших дівочок...
Рефрен: Просила русалка у дівочок сорочки.../Да дайте мені сорочки... , ...без кореня/ ...без поводу/ ...без цвіту (2 рази), ... русалочки проводили/ ...русалочки не ходили.
На Купала земля і вода набувають особливої життєдайної сили. Адже саме в цей період літа, коли припадає назване свято, починають достигати хліба, а трави й усяке зілля стоять в цвіту. В купальську ніч діються на землі й на небі великі дива. У лісі, в глухих нетрях, розцвітає папороть, її цвіт стережуть відьми, чорти і вовкулаки. Однак легенди розповідають, як можна зірвати цю диво-квітку.
Селяни в цю ніч клали на вікна кропиву, а в хлів осичину, щоб оборонитися від нечистої сили. В купальську ніч, за повір’ям, дерева можуть переходити з одного місця на друге, говорять шелестом листу. Усі звірі і зілля розмовляють між собою. Страшна сліпа змія мідяниця розплющує очі, нападає на людей і пробиває їх наскрізь. Купальському вогню також приписують магічні властивості: досі в народі вважається, що він має очисну, оздоровчу силу. Прикметно, що це свято відоме не тільки в східних слов’ян. Воно було в давні часи одним з найвизначніших свят у звичаєво-обрядовому комплексі європейських народів: у шведів, французів, албанців, поляків, словенців, болгар.
9. Доповіді дітей про купальські пісні.
10. Робота з підручником ( с. 12-13 ). Опрацювання статті і пісень.
1. Хто такий Купайло або Купало?
2. З яким християнським святом поєдналось свято Івана Купала?
12.Теорія літератури.
Постійні епітети – епітети, які часто вживаються у художніх творах із певними словами і підкреслюють якість сталі ознаки явищ, предметів, характеристики людей. (Шовковий віночок, бистра вода, хрещатий барвінок, шовковий шнурочок).
Спекотливе сонце повисло над землею. Замовк жайворонок, заховався в холодок. Тіхо. Тільки серпи дзвенять та стомлено витирають піт із чола женці. А ближче до вечора – нива встелена снопами і полу кіпами, а над нею зринає пісня.
І ось настає день, коли збирання урожаю завершується – дожинається останній сніп. Цей
день теж був багатий на магічні дії, до наших днів дійшли як гарні. Сповнені правдивої поезії
звичаї й обряди : це й „завивання бороди”, дожинання останнього снопа, плетення вінка для княгині – найкращої жниці, урочистий вхід із піснями у село.
Ця група календарно-обрядових пісень, пов’язаних із жнивами, поділяється на пісні зажинкові, жнивні, обжинкові.
17. Творча робота.
1. Закінчити прислів’я:
Хліб – усьому ... (голова).
Не той урожай, що в полі, а той, що в ... (коморі).
Весна багата на квітки, а осінь ... (сніпки).
Багато снігу – багато ... (хліба).
Як у травні дощ на дворі. То восени ... (хліб у коморі).
2. Розшифрувати картки:
Д Н К Р У С А Л К И Р У Н Г О Русалки
А Б Я Н Ж Д К У П А Й Л О Х У Ч М Купайло
Е Ю З І Н Ж Е Н Ц І М Н Р П Т Ж І Женці
18. Д/з Підручник с. 10-14. Теорія літ-ри. За вибором одну пісню літнього циклу напамять.
Додатковий матеріал про пісні зимового циклу.