Навчально – виховна мета: ознайомити учнів з основною технікою тампонування рани та накладення давлючої пов'язки; повчити учнів техніці виносу потерпілих із зони ураження; виховати цілісне ставлення до власного життя та здоров'я; тренувати в умінні надати першу мед допомогу при кровотечах.
План– конспект уроку №7.
З предмету «Захист Вітчизни» 10 клас « »_________2018рік.
Заняття 7: Практичне– теоретичне заняття.
Розділ 9: Домедична допомога.
Тема:2 Надання домедичної допомоги при кровотечах.
Навчально – виховна мета: ознайомити учнів з основною технікою тампонування рани та накладення давлючої пов’язки; повчити учнів техніці виносу потерпілих із зони ураження; виховати цілісне ставлення до власного життя та здоров’я; тренувати в умінні надати першу мед допомогу при кровотечах.
Навчальні питання:
Форма проведення заняття: практичне – теоретичне заняття.
Метод проведення заняття: розповідь, показ, практичне виконання.
Місце проведення заняття: клас Захисту Вітчизни.
Час проведення заняття: 45 хв.
Обладнання та матеріальне забезпечення: мультимедіа, відеоматеріали, макет постраждалого, плакати, стенди.
Хід уроку
Алгоритм техніки накладання турнікету?
Алгоритм застосування прямого тиску на рану?
Де необхідно натискати коліном та кулаком, щоб зупинити кровотечу?
Як зупинити кровотечу підручними засобами та джгутом?
За наявності масивних кровотеч на шиї, підпахвових і пахвинних ділянках основним методом її зупинки є тампування рани.
Пригадайте з уроків біології, що таке артерії? Назвіть місця людини, де можна відчувати артеріальну пульсацію?
Наявність кровотеч передбачає щільне заповнення порожнини рани бинтом, або чистою тканиною, кровоспинним бинтом.
Під час ведення бойових дій так і при терористичних актах, використовують вибухові пристрої, у тому числі і саморобні, які мають значну вражаючу силу. У поранених та постраждалих виникають кровотечі в місцях приєднання кінцівок до тулуба та основи шиї. Особливістю цих ділянок є те, що на цих ділянках неможливо використати стандартний джгут або турнікет для зупинки кровотечі.
Тому основним методом зупинки вузлових кровотеч є прямий тиск на рану та щільне тампування рани, у тому числі кровоспинними бинтами.
Кровоспинна дія бинта з одночасним притисканням кровоносних судин створює умови для тимчасової зупинки масової кровотечі.
Для тампування рани з метою зупинки кровотечі використовують спеціальні кровоспинні бинти, стерильні бинти, що просоченні кровоспинними засобами. Для зручності їх складають Z–подібно або гармошкою (бойова марля).
Якщо після проведення прямого тиску на рану шиї, підпахвових та пахвових ділянок протягом 3–5 хв. кровотеча продовжується, а у вас є кровоспинні засоби, то послідовність ваших дій може бути такою:
Кровоспинні компоненти надають дуже велику допоміжну дію. Вони значно зменшують час зсідання крові лише тоді, коли кровоспинний бинт контактує з джерелом кровотечі в глибині рани, тобто у випадку щільного тампування рани. Якщо відсутні перев’язувальні матеріали змочені спеціальною рідиною, використовують звичайні стерильні засоби (бинт, марлю) для тампування рани. Якщо цього недостатньо, використовують другий кровоспинний або звичайний стерильний бинт, доки буде можливість втиснути їх в середину рани, та продовжувати тиск на рану протягом щонайменше трьох хвилин.
При тампування дотримуються таких правил:
Алгоритм зупинки вузлових кровотеч:
Під час кровотечі з носу, потерпілого посадити, розстебнути комірець на перенісся покласти холодний компрес (лід, флягу з холодною водою), голову дещо нахилити вперед, а не на зад, затиснути крила носу пальцями(1 – 15 хв.). Можна також ніс сильно затампувати чистою ваткою.
Контрольні питання:
Після проведення тампонади на місце поранення необхідно накласти давлючу пов’язку, яка зафіксує тампонаду ранового каналу, попередити забруднення ранової ділянки, перетисне дрібні кровоносні сосуди, які знаходяться в області поранення і додатково зменшить кровотечу. Давлюча пов’язка використовується не лише при проникаючих а і поверхневих, дотичних пораненнях, що не мають ознак критичної кровотечі.
Для виконання давлючої пов’язки може використовуватись: бинт – туге обмотування навколо місця поранення з подальшою фіксацією; еластичний бандаж, перев’язувальний пакет, підручні засоби: шарф, бандани.
Ізраїльський бандаж – містить еластичний бинт з пришитою подушкою для вбирання крові та ріжки для створення давлючої сили, наклейку для швидкого розміщення подушки на рані, фіксатор на кінці бинта – для закріплення бандажа на тілі.
Етапи накладання бандажу:
Накладання індивідуального перев’язувального пакету:
Відповідає послідовності накладання бандажу. В разі наскрізного поранення одна з подушечок розміщується попереду поранення інша позаду та туго замотати та зафіксувати. Використовується для перев’язки голови, шиї, живота, паху, кінцівок.
Імпровізована тиснуча пов’язка:
Пов’язка повинна бути досить тугою, щоб під нею можна було протиснути тільки кінчики пальця. Не затягуйте пов’язку настільки сильно, щоб вона перешкоджала кровообігу. Тиск, що діє на валик допомагає стиснути кровоносні сосуди і зупинити кровотечу.
Переверте циркуляцію крові під давлючою пов’язкою, якщо шкіра на дотик холодна, синіє або німіє пов’язка затягнута туго її необхідно послабити.
Актуалізація мислення учня.
Що буде, якщо не відновити циркуляцію?
Які можна використовувати підручні засоби для використання у давлючій пов’язці?
Переміщення постраждалого в безпечну зону здійснюється з повним дотриманням принципу не появі додаткових постраждалих.
Рятувальник та постраждалий повинні знаходитись поза зоною обстрілу пораненого використовують спеціальні засоби( дими, довгі лебідки, вогневе прикриття).противника. Якщо ви знаходитесь під обстрілом і тактична ситуація дозволяє використати джгут, щоб зупинити кровотечу, а потім в безпечному місці надається допомога. Евакуація може здійснюватися в різній місцевості і в різноманітних умовах.
Пораненні, що знаходяться в умовах міста, відкритій місцевості, мають бути переміщенні максимально швидко в кращі тактичні умови. Відкриті території часто знаходяться під спостереженням противника та під обстрілом. Щоб непомітно забрати.
Техніка переміщення:
Індивідуальна техніка.
Залежно від місцевості, інтенсивності бойових дій, отриманих ушкоджень солдат може пересуватись:
Якщо солдат може рухатись та здійснювати самодопомогу, то спроба порятунку не має необхідності, рятувальники фокусуються на тих, постраждав серйозніше.
Волочіння – це техніка, призначена для переміщення постраждалого на короткі дистанції. Така техніка є найбільш простою для виконання, ніж спроби підняти важкого поранення, під час руху можна застосовувати зброю.
Волочіння однією людиною – вимагає значно менших затрат, проте пересування важкого пораненого в зігнутому положенні дуже складно. Кожен рух здійснюється на дуже обмеженні відстані і вимагає від рятувальника великих енергозатрат.
Волочіння двома людьми – ця техніка дозволяє рухатись значно швидко, вона вимагає значно менших енергозатрат, рятувальник під час переміщення може використовувати зброю.
Недоліки волочіння:
Допоміжні засоби волочіння:
Перенесення на руках – виконати нелегко у зв’язку із збільшенням ваги солдата в повній екіпіровці. Як правило під час бою не застосовується.
Способи перенесення:
Актуалізація мислення учнів
Хто на вашу думку надає допомогу у бою потерпілому?
Організаційно – методичні вказівки.
Підготувати мультимедіа для перегляду та презентації учнів. Підготовленні учні на практиці показують вивченні питання. Всі ці питання будуть розглянуті на практичному занятті під час закріплення теми: Надання домедичної допомоги при кровотечах. А перенесення потерпілих на навчально - польових зборах.